Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Marco 2021-03-05 11:45 ! Citera #
Hej jag hade uppkörning igår här i Farsta
Det finns många personer som säger att Farsta är en av dem svåraste att köra i och denna är falsk. Har kört upp där 3 gånger och visst det är svårt om due ny men annars om due van och kör hela tiden och du brukar att köra runt i Farsta så äre enkelt. Lycka till med era körprov va inte stressade ni klarar det
Niko 2021-03-05 13:35 ! Citera #
Måste man stänga av bilen i järnvägskorsning? Kan man bli kuggad för det? Och jag har fråga om denna järnvägskorsning i Farsta. Jag planerar nämligen köra upp där och läst att många passerar just där.

https://www.google.com/maps/@59.2512775,18.059809,3a,75y,51.1h,90.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQSpaPBUmACWjs4Bj2bZMOg!2e0!7i16384!8i8192

Jag är osäker hur man placerar bilen vid den här korsningen... Man får ju inte hindra övriga trafikanter.
Gäst 2021-03-05 14:28 ! Citera #
Niko 2021-03-05
Måste man stänga av bilen i järnvägskorsning? Kan man bli kuggad för det? Och jag har fråga om denna järnvägskorsning i Farsta. Jag planerar nämligen köra upp där och läst att många passerar just där.

https://www.google.com/maps/@59.2512775,18.059809,3a,75y,51.1h,90.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQSpaPBUmACWjs4Bj2bZMOg!2e0!7i16384!8i8192

Jag är osäker hur man placerar bilen vid den här korsningen... Man får ju inte hindra övriga trafikanter.
Jag har haft 2 olika trafiklärare på två olika trafikskolor i Stockholm.

Den ena säger att du måste stänga av motorn (även om vår bil har en sådan funktion som stänger av sig själv om man trycker på bromspedal tillräckligt länge) och den andra säger att du måste INTE stänga av motorn om du har den där speciella funktionen hos broms pedalen.

Skulle dock rekommendera dig att stänga av motorn ändå för säkerhetsskull.

I värsta fall kan du bara säga att det blivit en rutin i och med att trafiklärare lärt dig så.
Gäst 2021-03-05 14:29 ! Citera #
Marco 2021-03-05
Hej jag hade uppkörning igår här i Farsta
Det finns många personer som säger att Farsta är en av dem svåraste att köra i och denna är falsk. Har kört upp där 3 gånger och visst det är svårt om due ny men annars om due van och kör hela tiden och du brukar att köra runt i Farsta så äre enkelt. Lycka till med era körprov va inte stressade ni klarar det
Det är dock inte endast svårt pga vägar men också för att de har rätt så strikta inspektörer där.

Det finns dock några riktigt schyssta men det är ett fåtal bara där.
S 2021-04-17 22:07 ! Citera #
Vår dotter klarade sig inte första uppkörningen som privatist men hade en jättebra instruktör som tyckte att hon körde lugnt o harmoniskt men hon gjorde ett misstag. Tog 2 månader innan nästa tid fanns. Hon fick en inspektör som sågade henne totalt att hon var en säkerhetsrisk mm bara negativa saker tryckte ner henne totalt. Hur kan man ha en anställd som inte vet vad konstruktiv kritik är. Vad man kan göra bättre o vad som var bra utan säger att hon är värdelös o inte kunde förklara vilka situationer det var när hon frågade. Dan efter fick hon en återbudstid på annan plats o klarade körkortet galant. Den inspektören var oerhört förvånad över hur bedömningen kunde vara som den var dan innan. Hoppas nån som jobbar iFarsta läser detta o tar upp detta med personalen . Så fruktansvärt. Som tur är har vi en stark dotter, jag tycker synd om de som råkar ut för denna person o inte är lika starka. Besviken Mamma
Gäst 2021-04-18 11:39 ! Citera #
Det är inte bara det att de trycker ner en men vissa av dem gör också konstiga ansiktsuttryck om man råkat göra minsta lilla misstag vid viss moment.

Jag tycker inspektörer ska vara neutrala. Inga ansiktsuttryck som gör att aspiranter blir ännu mer nervös - än vad de redan är.

Det är detta som kan skapa panik och få dem att misslyckas ännu mer.

Farsta måste se till att deras inspektörer behandlar andra med värdighet. Man behöver inte vara supertrevlig men åtminstone ska man inte bete sig på ett otrevligt sätt mot andra.

Dåligt bemötande är något man måste jobba bort.
Muppen 2021-04-27 14:21 ! Citera #
Framförallt ska inspektörerna vara mänskliga och inte leta småfel. Tacka f-n för att man är nervös när friheten med körkort står på spel. Petitesser bör inte kugga någon!!!
Gäst 2021-04-27 14:50 ! Citera #
Varför lägger man sånt fokus på vad inspektören säger, eller gör för ansiktsmin?

Det är inspektörens roll att bedöma aspirantens körning och beteende.

Vad inspektören säger är oviktigt, så länge det inte handlar om direkta direktiv under körningen.
Lika oviktigt är det hur dennes minspel är under körningen, det ska inte påverka aspiranten.

Tänk på att inspektören även ser aspirantens underliga minspel under dennes körning.
Gäst 2021-04-27 23:16 ! Citera #
Gäst 2021-04-27
Varför lägger man sånt fokus på vad inspektören säger, eller gör för ansiktsmin?

Det är inspektörens roll att bedöma aspirantens körning och beteende.

Vad inspektören säger är oviktigt, så länge det inte handlar om direkta direktiv under körningen.
Lika oviktigt är det hur dennes minspel är under körningen, det ska inte påverka aspiranten.

Tänk på att inspektören även ser aspirantens underliga minspel under dennes körning.
Just för att de ska neutrala eller har du inte förstått deras roll?

Det här är ingen vanlig övningskörlektion.

Det här är ett officiellt prov och då ska man inte uppföra sig på ett otrevligt sätt.

Då ska man verkligen inte bli inspektör och istället söka sig till en av dessa trafikskolor och bli trafiklärare istället.

Det här har med policy att göra. Alla ska kunna ha lika förutsättningar.
Gäst 2021-04-28 14:28 ! Citera #
Men vännen, inspektören är inte mer än människa.
En persons minspel och kommentarer är inte menade att kränka dig som aspirant.

Var inte så ömhudad, se bara till att leverera ett godkänt förarprov.
Inte svårare än så.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest