Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Madde 2019-02-25 12:42 ! Citera #
Jippi!!!!
Klarade min uppkörning idag på morgonen i Farsta, så jäkla glad :D :lol: ;) 8-)
Efter all tid man har lagt ner så får man äntligen skaffa en egen bil och börja köra helt själv.
Men nu känns det som om det var värt varenda krona och timme som man har lagt ner på körlektioner och pluggande av teorin..

Stort lycka till, till alla er som fortfarande håller på!

Kram på er/
Madde
Anonym 2019-04-05 14:07 ! Citera #
Min erfarenhet av Farsta har varit det motsatta, inte alls positivt. Mitt första försök fick jag en yngre man som var under utbildning i förarsätet och i baksätet satt en äldre dam som var hans ”handledare?”. Fick göra säkerhetskontroll på vindrutetorkare, spolarvätska samt tutan, puh, en lätt säkerhetsgenomgång. Sen satte jag mig i bilen, mannen berättade hur provet skulle gå till och visade hur bilen fungerade. Vi började med att köra mot haninge centrum där jag fick köra in på en parkering och därifrån backa in bredvid en annan bil och parkera, satte det på första försöket och började känna mig lugn. Åkte ut därifrån och fick order att ta höger, sedan vänster. Då kommer vi fram mot en trevägskorsning och 3 meter innan korsningen har jag fortfarande inte fått reda på vart jag ska och mannen säger ganska högt ”vänster” varav jag hoppar till lite och kommer in i fel körfält innan jag svänger, FAN, där missade jag körkortet. Vi körde efter det vidare mot vendelsö och sedan ut på nynäsvägen och åker tillbaks till trafikverket där jag får reda på att jag är underkänd. Det kom väntat ändå, jag visste vad jag gjort för fel. Åkte hem igen och bokade ny tid.

Två dar senare kör jag upp igen med SAMMA trafikinspektörer, mannen och den äldre damen. Denna gång kör vi mot tyresö och skarpnäck. Denna gång går allt bra enligt min egna åsikt, backningen kring hörnet går bra, jag har koll på skyltar samt regler, får parkera på hemköps parkering i skarpnäck(?) vilket går bra, efter detta kör vi vidare mot haninge, jag får vända i en rondell och sedan tillbaks till trafikverket, puh, det här har gått bra. Men nope! Väl tillbaks får jag beskedet att jag inte är godkänd varav jag frågar varför, inget svar. Jag frågar igen, denna gången mumlar mannen fram något om att jag ej har haft tillräckligt med uppsikt så jag frågar vart han tycker detta har skett så jag vet hur jag ska öva vidare. Men ikke! Får återigen ett mumlande svar där han tillslut får fram ”lite här och där”. Suck, går halvt förstörd tillbaka till mammas bil utan en riktig klarhet i vad jag gjort för fel. Får mailet tillbaka där det återigen står exakt samma sak som det stod på uppkörningen 2 dagar innan.. Fortfarande halvt ovetande om vad jag ska förbättra mig på åker jag ifrån trafikverket i Farsta i hopp om en annan inspektör nästa gång..
Hmmm 2019-04-07 06:42 ! Citera #
Du hade aldrig en tanke på att fråga hans handledare om du tyckte han va otydlig i svaret?
Långben 2019-10-10 18:08 ! Citera #
Körde nyligen upp i Farsta på eftermiddagen.

Fick börja med att ställa in stol, speglar och se om vindrutetorkare fram och bak samt spolarvätska funkade. Det började regna nästan direkt.

Körde över plankkorsningen (med bommar ) i rikting mot Hökarängen. Tänk på att stänga av motorn när du väntar samt placera bilen bra till bommarna. Utöver det så fick jag köra motorväg (bara 70km/h), backa runt hörn samt backa in i parkeringsruta. Rutten var ganska klurig. Tänk främst på att se skyltar noga och hålla den bestämda hastigheten, så kommer det gå bra. Själv körde jag ~5km/h under begränsningen men gick betydligt längre ner vid speciella situationer. Var såklart nervös men kände mig självsäker. Såg på trafikverkets hemsida om tiden samma dag så jag bokade in spontant.

Klarade uppkörningen på första försöket utan anmärkningar.
Orvar 2019-10-13 09:05 ! Citera #
Körde upp i Farsta förra veckan. Detta var min tredje uppkörning och jag hade egentligen inte räknat med att köra upp just den dagen men nu blev det så ändå.

Träffat Johnny (tror jag att han hette) supertrevlig och han frågar om jag vill att han ska prata eller vara tyst. Jag väljer tyst.

Körningen: har aldrig kört i Farsta innan detta så vet inte exakt vad allt hette.

Höger ut från Trafikverket
Jag ska mot Nynäshamn
Mot Haninge C tror jag
Fick vända vid en vändplan och sedan backa runt ett hörn.
Börjar åka tillbaks mot Trafikverket igen tror jag.

Johnny godkänner min körning men säger att jag ej får köra om på höger sida, vilket jag inte kommer ihåg att jag gjorde.
Rookie 2019-10-22 20:55 ! Citera #
Vad kul att läsa om trevliga och lyckade uppkörningar! Stort grattis till er och tack för att ni delar med er så detaljerat.

Jag undrar: Hur bokade ni förarprovet? Privat eller genom förskola? Och hur långt i förväg bokade ni? Just nu finns det inga lediga tider alls runt Stockholm. Det närmsta är Strömsund.. :?
SaraOlivia 2019-10-22 21:51 ! Citera #
Jag bokade privat, men körde privat och i körskola. Klarade på första uppkörningen. Jag bokade in en tid (för att ha ett mål att jobba mot) sen gick jag in varje dag och kollade om de släppt lediga tider tidigare än vad jag bokat och bokade då om. Folk avbokar hela tiden så de släpper nya tider lite då och då. Det gäller att vara inne och titta varje dag.
Nöjd tjej 2019-12-04 10:00 ! Citera #
Jag hade kuggat två gånger i hemort(Linköping) (med två gamla gubbar som inspektörer kan man tillägga..)

Körde min tredje uppkörning i Farsta(nytt ställe för mig) och fick godkänt! Körde med en så trevlig kvinna som var proffsig och en riktigt stjärna. Hon lugnade mig och förklarade att man får göra misstag och att jag inte skulle haka upp mig på det om det skulle hända något mindre.

Vi körde mot Nynäshamn(motorvägen) sedan fick jag köra mot Huddinge, in på landsväg och backa runt hörn. Sedan körde vi mot Trångsund C, mycket rondeller och små vägar. Sedan var det över.

Jag hade verkligen en positiv upplevelse, blev så himla chockad när hon sa att körningen var godkänd :D Hade inte vågat hoppas på ett godkänd pga de tidigare misslyckandena. Jag ringde mina föräldrar direkt och grät ;)

Jag tror att det handlar mycket om tur, skicklighet men även hur personen som sitter brevid är och ser på körningen.
Mitt tips till er som ska köra upp är

1. Kör lugnt!!!! Är det 70 behöver du inte köra i 70, utan kör max 60-65. (speciellt om det är vinterväglag eller regn)

2. Lägg alltid i 2:an eller lägre när du kommer till en rondell, kuggat på att jag åkte för snabbt i rondeller.

3. Speglar och döda vinkeln! Kolla alltid vänster, back, höger spegel samt döda vinkeln vid sväng/körfältsbyte. Det kan även vara bra att kolla backspegeln var 5 sekund(läste det på nätet). (en av inspektörerna tyckte att jag hade för dålig uppsyn)
4. Öva så att backa runt hörn, fickparkering och backparkering sitter. (Under mina 3 uppkörningar fick jag backparkera en gång, och backa runt hörn på de två andra)

5. Min säkerhetskontroll var bara att kolla så att vindrutetorkarna fungerade. Tips att ha koll på dom. :) Jag behövde bara göra säkerhetskontrollen på min första uppkörning.

6. Kör runt trafikverket ett par gånger innan uppkörningen, känn av miljön runt om. Jag hade endast övningskört runt Farsta två kvällar, det var nog bara en slump att jag fick köra upp en av rutterna jag övningskört dagen innan.

7. GE INTE UPP!!! Jag hann göra 3 uppkörningar innan min teori gick ut. Jag började nästan ifrågasätta om det var mig och min körning det var fel på.. Jag och pappa var ju så nöjda och stolta över min körning. Men sedan visade det sig ju att jag faktiskt kan köra. :lol:

Jag klarade som tur min tredje och slapp göra om mitt teoriprov(fanns ont med tider för en 4:de körning).


En stor tumme upp till Susanne på Trafikverket Farsta.
Ace 2019-12-09 18:20 ! Citera #
Idag fick jag äntligen mitt körkort! Uppkörning i Farsta. Kunde inte vara mer lättad. Men vilken emotionell resa. Klarade kunskapsprovet på första försöket men vilket pluggande. De flesta frågorna handlade om hur man ska bete sig i korsningar, i olika trafik situationer. Inte lätt men efter 2-3 mån intensivt pluggande; läste Körkortsboken typ 3 ggr, betalade (199 kr) för 1000 frågor online vilket jag tyckte hjälpte enormt, samt Elevcentralen online.
Första uppkörningen ca 2 veckor sedan var rundan men en snubbe som var trevlig men tydligen väldigt petig. Vi körde i Lännas cirkulationsplatser (där jag blev kuggad för att jag körde in i den för snabbt och en bil kom för nära min bil bak) sen på landsvägen mot Huddinge. Fick tvärbromsa på rak väg, körde i 50. Här rekommenderar jag att verkligen lägga plattan i botten, snabbt! En backning i kurva (Länna industriområde) där ska man krypköra. Akta er för högerregeln vid korsningar i just detta område.
En del körning på 73:an, ingen fickparkering eller backpakering.
Andra uppkörningen då jag kirrade det var den en supertrevlig man som förklarade att han kollar på helheten( som de bör). Vi körde på 73:an mot Nynäshamn, av mot Länna, visa var jag bodde (vilket var nära). Han sa jag vill bara att du visar du kan köra, inte ta dig på kluriga vägar. Han var grymt bra!
Jag fick även denna gång köra i cirkulationsplatser (vilket gick smort) och tvärbromsa i 50. Filbyte och samspel i trafiken är viktiga komponenter de checkar. Ingen annan parkering än vanlig framåt. Säkerhetskontrollen skippades andra ggn. Första var endast servo-bromsen och parkeringsbromsen.
Det var kolsvart ute, klar kring kl 16. Var nervös för eftermiddagsuppkörning men mörkret inga problem. Bara fler bilar. Håll hastigheterna, gå inte ens 2 över.
Stort lycka till för er som kör upp härnäst.
Moa 2019-12-09 20:10 ! Citera #
Ace 2019-12-09
Idag fick jag äntligen mitt körkort! Uppkörning i Farsta. Kunde inte vara mer lättad. Men vilken emotionell resa. Klarade kunskapsprovet på första försöket men vilket pluggande. De flesta frågorna handlade om hur man ska bete sig i korsningar, i olika trafik situationer. Inte lätt men efter 2-3 mån intensivt pluggande; läste Körkortsboken typ 3 ggr, betalade (199 kr) för 1000 frågor online vilket jag tyckte hjälpte enormt, samt Elevcentralen online.
Första uppkörningen ca 2 veckor sedan var rundan men en snubbe som var trevlig men tydligen väldigt petig. Vi körde i Lännas cirkulationsplatser (där jag blev kuggad för att jag körde in i den för snabbt och en bil kom för nära min bil bak) sen på landsvägen mot Huddinge. Fick tvärbromsa på rak väg, körde i 50. Här rekommenderar jag att verkligen lägga plattan i botten, snabbt! En backning i kurva (Länna industriområde) där ska man krypköra. Akta er för högerregeln vid korsningar i just detta område.
En del körning på 73:an, ingen fickparkering eller backpakering.
Andra uppkörningen då jag kirrade det var den en supertrevlig man som förklarade att han kollar på helheten( som de bör). Vi körde på 73:an mot Nynäshamn, av mot Länna, visa var jag bodde (vilket var nära). Han sa jag vill bara att du visar du kan köra, inte ta dig på kluriga vägar. Han var grymt bra!
Jag fick även denna gång köra i cirkulationsplatser (vilket gick smort) och tvärbromsa i 50. Filbyte och samspel i trafiken är viktiga komponenter de checkar. Ingen annan parkering än vanlig framåt. Säkerhetskontrollen skippades andra ggn. Första var endast servo-bromsen och parkeringsbromsen.
Det var kolsvart ute, klar kring kl 16. Var nervös för eftermiddagsuppkörning men mörkret inga problem. Bara fler bilar. Håll hastigheterna, gå inte ens 2 över.
Stort lycka till för er som kör upp härnäst.
Va kul! Vad hette han?! Jag har prov imorgon hoppas jag får honom också!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor