Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Gäst 2021-04-28 19:06 ! Citera #
Gäst 2021-04-28
Men vännen, inspektören är inte mer än människa.
En persons minspel och kommentarer är inte menade att kränka dig som aspirant.

Var inte så ömhudad, se bara till att leverera ett godkänt förarprov.
Inte svårare än så.
Är du själv inspektör eller?

Det kostar både pengar och tid för många aspiranter och de har lagt ner väldigt mycket tid och energi på detta.

Det är ingen som förtjänar att bli behandlad illa.

Det kan hända att någon är på dålig humör någon dag men sådana här beteende ska inte upprepas.

För då har man valt fel yrke. Kanske borde jobba på något labb istället för att jobba med människor.
Madde 2021-04-28 20:07 ! Citera #
Gäst 2021-04-27
Varför lägger man sånt fokus på vad inspektören säger, eller gör för ansiktsmin?

Det är inspektörens roll att bedöma aspirantens körning och beteende.

Vad inspektören säger är oviktigt, så länge det inte handlar om direkta direktiv under körningen.
Lika oviktigt är det hur dennes minspel är under körningen, det ska inte påverka aspiranten.

Tänk på att inspektören även ser aspirantens underliga minspel under dennes körning.
Är så förvirrad!! Hur märker ni ens av inspektörernas miner!? När jag körde upp så hade jag full fokus på vägen och allt runtomkring. Inte fasiken satt jag och tittade om inspektören lipade åt mig eller inte =P
Alltså, de sitter där men fokusera bara på VÄGEN. Sluta lägg fokus på hur någon ser ut. Fokuserar man på vägen så släpper nervositeten.

Alltså en sak om inspektören sitter och säger kränkande saker men det vore ju en annan femma.
Gäst 2021-04-29 08:37 ! Citera #
Gäst 2021-04-28
Är du själv inspektör eller?

Det kostar både pengar och tid för många aspiranter och de har lagt ner väldigt mycket tid och energi på detta.

Det är ingen som förtjänar att bli behandlad illa.

Det kan hända att någon är på dålig humör någon dag men sådana här beteende ska inte upprepas.

För då har man valt fel yrke. Kanske borde jobba på något labb istället för att jobba med människor.
Var inte så känslig, du ska leverera ett godkänt körprov.
Inget annat.
Gäst 2021-04-29 08:42 ! Citera #
Madde 2021-04-28
Är så förvirrad!! Hur märker ni ens av inspektörernas miner!? När jag körde upp så hade jag full fokus på vägen och allt runtomkring. Inte fasiken satt jag och tittade om inspektören lipade åt mig eller inte =P
Alltså, de sitter där men fokusera bara på VÄGEN. Sluta lägg fokus på hur någon ser ut. Fokuserar man på vägen så släpper nervositeten.

Alltså en sak om inspektören sitter och säger kränkande saker men det vore ju en annan femma.
Det är antagligen därför som man kuggar.

Man lägger fokus på helt ovidkommande faktorer, och missar att ha fokus på trafiken.
Det leder till att man missar fundamentala saker, och blir en risk för andra och sig själv.
Gäst 2021-04-30 16:07 ! Citera #
Madde 2021-04-28
Är så förvirrad!! Hur märker ni ens av inspektörernas miner!? När jag körde upp så hade jag full fokus på vägen och allt runtomkring. Inte fasiken satt jag och tittade om inspektören lipade åt mig eller inte =P
Alltså, de sitter där men fokusera bara på VÄGEN. Sluta lägg fokus på hur någon ser ut. Fokuserar man på vägen så släpper nervositeten.

Alltså en sak om inspektören sitter och säger kränkande saker men det vore ju en annan femma.
Förmodligen för att de inte endast gör miner men djupsuckar eller säger något som inte har med körningen att göra?

Bara en gissning. Det finns idi*ter överallt.
Gäst 2021-04-30 17:37 ! Citera #
Gäst 2021-04-29
Det är antagligen därför som man kuggar.

Man lägger fokus på helt ovidkommande faktorer, och missar att ha fokus på trafiken.
Det leder till att man missar fundamentala saker, och blir en risk för andra och sig själv.
Fast det där är inte riktigt sant. Passagerare kan absolut påverka din körning. Det står till och med i körkortsboken. De tjatar om det hela tiden.

Dessutom kastar du alltid en blick på höger när du ska checka av döda vinkeln och den faller in med passagerarens näsa / ansikte så visst kan man ändå snappa upp passagerare då och då.

Annars har du verkligen inte kört bil....

Detta kan vara både passagerare vid framsätet och även baksätet. Erfarna förare som taxiförare som jag ignorerar alltid vad passagerare gör men aspiranter som ska köra upp är redan nervösa. Det sista de behöver är någon som psykar dem.

Jag har full förståelse för deras situation och har man inte det så är man lite off.
Gäst 2021-05-04 12:13 ! Citera #
Åh herre... att inspektören skulle sitta där på häger säte,och psyka aspiranten med sitt minspel eller med en suck.
Var får ni allting ifrån?
Gästen 2021-05-08 06:19 ! Citera #
Jag gjorde min första uppkörning i Farsta och kuggade för en dryg månad sen. Kände mig så redo, och intygad av flera olika körlärare att nu är det bara att hämta hem kortet. Blev därför så besviken och inte minst förvirrad över att jag inte fick godkänt. Frågade varför: hon pekade på helhetsbedömningen och att hon inte kunde ”säga direkt en sak jag gjorde fel”, men att jag inte behöver sakta ned på en huvudled (övergångsställena på huvudleden låg bredvid korsningarna, gick ner en växel när det stod folk där. Någon gång gick jag ner en växel när det kanske inte hade behövts!). Vid parkeringen i slutet valde jag att räta upp min parkering varav hon kommenterade med dålig ton ”ja, alla måste ju kunna öppna sina bildörrar, alla är ju inte lika slanka som dig”. Kvinnan gav beskedet väldigt kallt och vände sig om och drog utan att säga hejdå.

Gick hem och bölade, bokade en ny tid i Norrköping och grejade det. Skillnaden? I Norrköping fick jag köra mycket längre och testades på många fler moment. Personligen tyckte jag att jag körde betydligt bättre på första uppkörningen... Farsta tog allt som allt inte mer än 27 min. Dessutom var förarprövaren i Norrköping riktigt trevlig och gav mig en god chans att bevisa mig. Det är min erfarenhet av Farsta!
Gäst 2021-05-08 14:30 ! Citera #
Gästen 2021-05-08
Jag gjorde min första uppkörning i Farsta och kuggade för en dryg månad sen. Kände mig så redo, och intygad av flera olika körlärare att nu är det bara att hämta hem kortet. Blev därför så besviken och inte minst förvirrad över att jag inte fick godkänt. Frågade varför: hon pekade på helhetsbedömningen och att hon inte kunde ”säga direkt en sak jag gjorde fel”, men att jag inte behöver sakta ned på en huvudled (övergångsställena på huvudleden låg bredvid korsningarna, gick ner en växel när det stod folk där. Någon gång gick jag ner en växel när det kanske inte hade behövts!). Vid parkeringen i slutet valde jag att räta upp min parkering varav hon kommenterade med dålig ton ”ja, alla måste ju kunna öppna sina bildörrar, alla är ju inte lika slanka som dig”. Kvinnan gav beskedet väldigt kallt och vände sig om och drog utan att säga hejdå.

Gick hem och bölade, bokade en ny tid i Norrköping och grejade det. Skillnaden? I Norrköping fick jag köra mycket längre och testades på många fler moment. Personligen tyckte jag att jag körde betydligt bättre på första uppkörningen... Farsta tog allt som allt inte mer än 27 min. Dessutom var förarprövaren i Norrköping riktigt trevlig och gav mig en god chans att bevisa mig. Det är min erfarenhet av Farsta!
Det verkar ju vara helt upp till förrättaren man får på uppkörningen och inte vilket ställe man kör upp. För själv fick jag ju en trevlig förrättare på Farsta. :lol: Lite tur är det väl med det om man får en sur tant eller inte.
Gäst 2021-05-08 18:31 ! Citera #
Kuggade min uppkörning i Farsta för ca 3 veckor sen, det hade varit relativt varmt den veckan men på uppkörningsdagen var det snöblandat regn och ca 4-2 grader ute. Klarade alla moment förutom när jag skulle köra ut på motorväg och körde 85 km/h pga vädret, tänkte på halkrisken men det var enligt inspektören var en säkerhetsrisk. Han har en poäng, men samtidigt var det väldigt få bilar på vägen och det var halt ute.
Sen kunde jag inte boka några tider i stockholm förens i oktober, kör upp i uppsala istället.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov