Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

PNA 2018-07-03 20:02 ! Citera #
Igår gjorde jag mitt första körprov i Farsta och blev godkänd. Min instruktör var så trevlig, tydlig och professionell. Jag var så himla nervös pga all negativitet och dåligt snack som finns i bloggar osv. Min upplevelse var bara positiv och jag rekommenderar verkligen att man gör sin uppkörning i Farsta. Jag körde i ungefär 30 min och fick bland annat backa in i en parkering och fickparkera. Fickparkering var lite svår i början men jag klarade det till slut. Instruktören var så lugn och förståelig vilket gjorde det betydligt lättare för mig. Kommer man väl förberedd så kommer det gå så bra så. Fick också positiv feedback vilket uppskattades mycket.
Gäst 2018-07-03 20:05 ! Citera #
Det ska stå inspektör inte instruktör.
Linda 2018-07-03 22:45 ! Citera #
Va roligt !Grattis .Va fick du köra ?Runt Farsta el mot Hanninge ?Vart åkte ni och parkerade /backade in?Sista frågan Va fick du visa i säkerhets undersökningen ?
Tack
PNA 2018-07-04 13:49 ! Citera #
Tack! Vi började köra mot Nynäshamn och svängde av i Skogås. Där fick jag backa in i en parkering vid simhallen. Sen vände vi mot Stockholm igen och svängde av i Hökarängen och tillbaka till Farsta. Jag fick fickparkera i Farsta bakom en mataffär på en smal väg i en uppförsbacke. Det var lite svårt men det gick till slut. Innan vi var framme vid Trafikverket fick jag mitt resultat. När vi väl var framme gick inspektören kort igenom min körning. Jag klarade också av teoriprovet på mitt första försök två veckor innan så det är skönt att det är över. Kändes dock att jag stressade mycket i onödan. Därför ville jag dela med mig av min erfarenhet så att andra förhoppningsvis inte behöver göra det.
PNA 2018-07-04 13:51 ! Citera #
Just det, säkerhetskontrollen var endast broms- och styrservo men jag såg att en annan person fick göra en yttre säkerhetskontroll.
Olov 2018-07-08 23:10 ! Citera #
Min uppkörning!

Säkerhetskontroll: kolla backljus och bromsljus.

Fick först instruktioner att köra mot Älvsjö. Två vänstersvängar, ut på 271:an, förbi Farsta Strand. Efter trafikljuset vid Circle K får jag ny instruktion: strunta i Älvsjö, ta vänster i rondellen här framme. Gör det, vi är på Hagforsgatan. Instruktion: hitta lämplig plats att vända. Jag backar runt hörnet Hagforsgatan/Ekhäradsvägen, ingen millimeterprecision. ”Tack, kör mot Älvsjö igen”. Vi kör vidare på Magelugnsvägen tills jag får instruktioner: kör mot Hökarängen. Vid trafikljuset står jag felplacerad så att bilen bakom mig i vänster körfält inte kommer förbi. Aj! Vi kör in på Fagersjövägen, jag kör i 30, inspektören säger ”det är 50 här om du trodde nåt annat”. Vi kör in i Hökarängen. Håller mycket låg fart förbi de parkerade bilarna. Instrukton, kör mot Nynäshamn. Trafikljuset innan korsningen vid Örbyleden tar tid på sig, jag lägger växeln i neutralläge - Ekotänk. Så småningom kommer vi iväg. Motorvägspåfarten till 73:an går perfekt, jag ligger 80 i några sekunder på 70-väg. Instruktion: kör av mot Trångsund. Strax innan avfarten håller jag 73 km/h, inspektören: ”Oj då. Den där skåpbilen höll på att köra in i oss”. Aj igen! Det var väl det det. Bara att rikta in sig på andra försöket... Jag får vända i Trångsundsrondellen, är säker på att jag är kuggad och är mindre uppmärksam nu, kör i 46 på 40-vägen ett kort tag. Kör tillbaka till trafikverket där jag får göra en vanlig parkering, ingen backning. ”Jag kan faktiskt välja om jag säger ja eller nej. Men jag väljer ”Ja”.

Jag fattar ingenting först.

”Och du hade klarat teorin?”
”Öh... ja...”
”Då så. Grattis till körkortet”

Där blev jag glad må jag säga!
”Men, de här”, hon pekar på inre backspegeln. ”Använd dem mera”.

Så det räckte tydligen! Sensmoralen: ett par misstag har man råd med, de bedömer helheten, hur allting kring din körning funkar sammantaget. Tycker du att du klantar dig, misströsta inte. Lycka till alla!
Carlenes 2018-07-10 21:33 ! Citera #
Vad kull!!!!
Grattis!!!
Tack för delar dessa med oss.
Ska köra upp fredag.
Mary 2018-07-24 12:47 ! Citera #
Hur gick uppkörningen för dig Carlene?
Mari 2018-10-16 15:31 ! Citera #
Var uppkörningsbilen (trafikverkets) 6-växlad ? Vilken bilmodell?
Gäst 2019-02-25 09:05 ! Citera #
Jag har också en bra upplevelse av farsta! Hon som jag körde upp med var jättetrevlig och lugnande. Jag fick köra mot trångsund C för att sedan vända i en liten rondell där. Vidare mot nynäshamn för att sedan köra mot stockholm. Vid hökarängen ungefär körde vi tillbaka mot farsta och jag fick backa runt ett hörn. Det var snöstorm precis när jag körde upp så det gick inte att se hörnet så jag fick lite panik men inspektören lugnade mig och lät mig göra om två gånger (Trodde först jag skulle kugga på hörnet pga snön täckte det) Satte det på tredjeförsöket och vi åkte tillbaka till Trafikverket. Direkt sa hon att jag var godkännd och teorin hade jag satt två dagar innan. Båda på första försöket. Så stressa inte upp er i onödan. Som sndra säger får man göra fel bara det inte är för allvarliga fel. De gör en helhetsbedömning. Jag var också stressad och läste alla forum. Men hon som jag körde med var verkligen trevlig och har hört från kompisar som också är nöjda med inspektörerna från farsta. Tar man körkort i farsta förtjänar man det verkligen :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo