Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Gäst 2021-11-17 13:32 ! Citera #
Hade min fjärde uppkörning idag i Farsta och klarade det! Har kört upp två gånger där innan och en i Uppsala. Tidigare gånger har jag varit inte tillräckligt bra, men även väldigt nervöst vilket ledde till kuggningen. Har läst mycket negativt kring trafikinspektörerna här innan, de tidigare var mer negativa osv, men den jag hade nu gjorde en trygg, var trevlig och riktigt duktig. Tror det är bra att köra upp i Farsta om man planerar att köra i Stockholm, visst är det svårt men man måste klara av trafiken när man har kortet. :)
Gäst 2021-11-17 13:51 ! Citera #
GRATTIS!! :D
Gäst 2021-11-19 16:36 ! Citera #
Hej

Hade min uppkörning i farsta idag, tänkte bidra med vad jag fick göra eftersom jag läst såpass mkt i denna tråden innan.



Var litet nervös då jag läst mkt om folk som blivit underkända. Väl på plats fick jag träffa min inspektör som var väldigt trevlig och pedagogisk, han frågade om jag kört Volvo V60 förut vilket jag inte hade, varpå han visade lite hur den funkade med stol, speglar etc.
Han var väldigt tydlig med att det var en helhetsbedömning och att jag ej skulle bry mig om mindre misstag etc.

Jag fick börja med att köra mot nynäshamn, därefter mot vega. I vega körde vi in på en parkering där han pekade ut en ruta jag skulle in i mellan två bilar, fick själv välja om jag skulle in med nosen eller baken först (valde att backa in)

Därefter åkte vi mot trångsund och i Trångsund sade han att vi skulle tillbaks mot farsta. Körde alltså motortrafikled/motorväg i princip hela tiden, ingen landsväg/villaområde mm.

Tillbaks på trafikverket så fick jag veta att min körning var godkänns, så kul! Han sade också att mina växlingar var lite sisådär, bla då jag råkade få i 2an istället för 4an en gång (hehe) dock släppte jag aldrig upp kopplingen utan rättade till det. Men att han kunde godkänna det iallafall! Har övningskört på elbil 90% av tiden så kritiken var absolut rättfärdigad… men att han godkände det kändes så skönt.

Iallafall, lycka till ni som ska köra upp i farsta. Förstår att alla har olika upplevelser men jag tycker att min inspektör var väldigt trevlig och nervositeten släppte direkt när han började berätta om vad vi skulle göra etc.
Johanna 2022-01-12 16:45 ! Citera #
Körde upp för första gången idag, i Farsta. Det gick hur bra som helst trots att jag var enormt nervös. Har emdast kört på körskola, och mitt tips är just det... kör på en skola i söderort som vet exakt vilka vägar osv du behöver öva på, var många kuggar osv. De rundor jag kört i Farsta med körskolan var betydligt svårare än vad jag fick göra på uppkörningen, och min inspektör var supertrevlig, lugn och tydlig. Kom förberedd och öva i området runt så går det fint!
Johanna 2022-01-12 16:45 ! Citera #
Körde upp för första gången idag, i Farsta. Det gick hur bra som helst trots att jag var enormt nervös. Har endast kört på körskola, och mitt tips är just det... kör på en skola i söderort som vet exakt vilka vägar osv du behöver öva på, var många kuggar osv. De rundor jag kört i Farsta med körskolan var betydligt svårare än vad jag fick göra på uppkörningen, och min inspektör var supertrevlig, lugn och tydlig. Kom förberedd och öva i området runt så går det fint!
Anna 2022-01-14 09:07 ! Citera #
Körde upp i Farsta i veckan och blev godkänd. :)
Hade aldrig övningskört i området innan så det var nervöst.
Fick åka till Vega och göra en backparkering mellan 2 bilar, sedan vidare till handen, köra igenom flera rondeller och sedan ut på nynäsvägen och tillbaka till Trafikverket. Väl tillbaka sa han att jag var godkänd, vilken lycka ! :lol:
P 2022-02-15 11:11 ! Citera #
Fick köra upp med Emma, var väldigt nervös, hon hade dock en väldigt len och snäll röst vilket lugnade mig.

Fick instruktioner om vad jag skulle göra i tid, kändes inte alls stressigt eller så. Det gick mycket bra i sin helhet, blev väldigt lugn och säker på mig själv.

Klarade det! Tack Emma!! :)
anonym 2023-01-18 19:00 ! Citera #
Idag körde jag upp! Och klarade det, första försöket. Meddelandena här hjälpte mig mycket, då de gav olika rutter i Farsta som vi övade på. Därav tänkte jag berätta om min uppkörning för andra som behöver tips :)

Jag hade en bra upplevelse, men var SÅ nervös innan! Jag fick en körprövare som var riktigt bra, han berättade att det var helheten som bedömdes och hur allt skulle gå till. först fick jag göra en säkerhetskontroll - av däcken.

Därefter ställa in körposition osv, han berättade hur bilen fungerade. Det var en Volvo V60, med digital hastighetsmätare och analog. Otroligt tyst bil och enkel styrning.

Först svängde vi vänster från trafikverket, därefter höger och sedan i rondellen mot Stockholm. Sedan ut på stora vägen, och fick nya anvisningar om att köra mot Hökarängen. Sedan under en bro och in i ett mindre bostadsområde. Där högerregeln gällde, sedan fick jag vända på lämpligt sätt (det var en trevägs korsning), men jag valde lite dumt att backa runt hörn och det gick sisådär. Körde upp på trottoarkanten, och sa jag borde gjort en U-sväng istället. Han sa - tänk inte mer på det, och vi körde vidare ut på nynäsvägen tror jag, eller ? Vi kom iaf till järnvägskorsningen, som visade rött. De fälldes upp, men sedan ner igen (en skåpbil körde däremellen igenom, ajaj). Jag stod kvar och stängde av motorn. Sedan efter en stund väntan, körde vi igenom körsningen till vänster. (då jag stängde av bilen och väntade till det blev vitt ljus, var bilarna bakom stressade och tutade. Han sa jag inte skulle bry mig om det. Jag väntade till att svänga äver korsningen till det inte fanns någon risk (ville inte riskera något och ha god marginal). Några bilar bakom tutade dock, lite stressande) Man jag tänkte på säkerheten. Därefter körde vi på nynäsvägen tillbaks till Larsboda. Där körde vi först till vänster och jag fick visa mina kunskaper att backa runt hörn igen - det gick galant. Sedan fick jag bara parkera igen och han sa jag klarat provet! Inga anmärkningar, utom första backningen runt hörnet.

Mitt tips: ni behöver inte oroa er så mycket! Det var enkelt.
M 2023-02-18 10:33 ! Citera #
Hade uppkörning i Farsta nyss och kuggade, främsta anledningen enligt uppköraren var körning i cirkulationsplats. Jag har alltid kört yttervarvet i rondell för att hålla mig i utgångspositionen oavsett vilken avfart det gäller. På detta sätt behöver man inte hålla koll på trafik till höger när man svänger ut och är enligt mig det mest trafiksäkra sättet att köra rondell, det är trots allt de i innerfilen som måste visa företräde för de i den yttre. Det var just detta som var fel enligt uppköraren. Enligt henne skulle jag ligga i innerfilen i rondellen om jag skulle till vänster eller köra hela varvet i rondell då det ”minskar risker eftersom du måste ha koll på bilar på både vänster och till höger när du kör ytterfilen”. Båda dessa påståenden är enligt mig helt oförståeliga. De i innerfilen måste som sagt visa företräde för de i ytterfilen om de ska svänga ut, annars skulle vi se bärgare i varje rondell i hela landet, så att ha uppsikt åt vänster när man kör ytterfil är onödigt. Åt höger har du ju de som ska in i rondellen, men återigen stämmer inte vad hon säger, då det alltid är trafik inne i rondellen som har företräde. Enda uppsikten som krävs när man kör ytterfil i rondell blir alltså döda vinkeln när man svänger ut och bakåt, mycket mindre riskfyllt än körning i innerfilen. Ska köra upp i en annan ort nästa vecka och kan starkt varna er som bokat Farsta att folk kuggas på löpande band och körprovsledarna har maktkomplex, vilket man förstår ännu mer ju mer man läser här. Verkligen en plats för uppdrag granskning!
G 2023-02-18 16:31 ! Citera #
M 2023-02-18
Hade uppkörning i Farsta nyss och kuggade, främsta anledningen enligt uppköraren var körning i cirkulationsplats. Jag har alltid kört yttervarvet i rondell för att hålla mig i utgångspositionen oavsett vilken avfart det gäller. På detta sätt behöver man inte hålla koll på trafik till höger när man svänger ut och är enligt mig det mest trafiksäkra sättet att köra rondell, det är trots allt de i innerfilen som måste visa företräde för de i den yttre. Det var just detta som var fel enligt uppköraren. Enligt henne skulle jag ligga i innerfilen i rondellen om jag skulle till vänster eller köra hela varvet i rondell då det ”minskar risker eftersom du måste ha koll på bilar på både vänster och till höger när du kör ytterfilen”. Båda dessa påståenden är enligt mig helt oförståeliga. De i innerfilen måste som sagt visa företräde för de i ytterfilen om de ska svänga ut, annars skulle vi se bärgare i varje rondell i hela landet, så att ha uppsikt åt vänster när man kör ytterfil är onödigt. Åt höger har du ju de som ska in i rondellen, men återigen stämmer inte vad hon säger, då det alltid är trafik inne i rondellen som har företräde. Enda uppsikten som krävs när man kör ytterfil i rondell blir alltså döda vinkeln när man svänger ut och bakåt, mycket mindre riskfyllt än körning i innerfilen. Ska köra upp i en annan ort nästa vecka och kan starkt varna er som bokat Farsta att folk kuggas på löpande band och körprovsledarna har maktkomplex, vilket man förstår ännu mer ju mer man läser här. Verkligen en plats för uppdrag granskning!
”Jag har alltid kört yttervarvet i rondell för att hålla mig i utgångspositionen oavsett vilken avfart det gäller.”

Beroende på vart du ska så behöver du placera dig olika i en rondell. Höger och framåt gäller ytterfil, vänstersväng och köra tillbaka där du kommer ifrån gäller innerfil.

Ja, din provförrättare har rätt. Att placera sig i rätt fil främjar en högre säkerhet både för de som är inne i rondellen och de som ska åka in.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor