Äntligen fick även jag körkort! På femte försöket gick det alltså hela vägen, och oj vilken krokig väg det har varit för att nå hit. Tänkte i alla fall dela med mig lite kort av min upplevelse eftersom jag själv tyckte det var insiktsfullt och hjälpsamt att läsa om andra människors uppkörningar på detta forum
Jag körde alltså upp idag i Farsta vid 13-tiden, jag fick en kvinnlig inspektör vilket gjorde mig nervös. Hon såg väldigt sträng ut och generellt känns det som att de kvinnliga inspektörerna är strängare än de manliga. Vi gick direkt ut till bilen där hon förklarade att ingen kör felfritt blablabla och sen fick jag börja köra om jag inte hade några frågor. Jag behövde alltså inte göra någon säkerhetskontroll innan vi körde iväg. Jag fick köra vänster från trafikverket och sen uppe vid korsningen skulle jag åka höger. Sen skulle jag följa skyltarna mot stockholm och den påfarten är väldigt kort så gäller att hålla uppsikt till höger. Sen fortsatte jag köra mot stockholm tills hon sa åt mig att jag skulle åka till bagarmossen. Och då blev jag lite stressad för jag har aldrig åkt till bagarmossen innan. Så fick följa skyltarna dit i alla fall och det gick bra, sen körde vi runt där och tyckte det påminde väldigt mycket om skarpnäck, trafik mässigt. Mycket som händer, cyklister, barn och högerregeln överallt. Därefter svängde vi in i ett villa område där jag ombads att backa runt ett hörn. Jag hamnade i det andra körfältet när jag backade första gången så jag sa själv att jag inte var nöjd och gjorde det en gång till och då gick det bra. Sen när jag hade backat klart ville hon att jag skulle fortsätta backa rakt tills hon sa till. Efter det åkte vi ut till den stora rondellen vid Tele2-arena för att sen åka mot Nynäshamn, och efter ett tag fick jag svänga av vid larsboda och åka tillbaka till trafikverket och när jag hade parkerat berätta hon att körprovet är godkänt Kunde knappt tro mina öron, men jag körde på ett säkert sätt och planerade min körning så det kändes helt rätt. Som sagt var detta femte gången så jag har gjort detta några gånger.
Uppkörningen innan dagens var i torsdags, alltså bara för några dagar sedan. Även då fick jag en kvinnlig inspektör och min rutt var världens enklaste. Jag fick köra mot Haninge centrum och det var en så löjligt enkel runda att jag höll på att ge upp hoppet om körkortet när jag kom tillbaka och fick veta att jag inte var godkänd. Men nu är jag här och jag är så himla glad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sammanfattnigsvis vill jag bara säga till er som också har kuggat ett antal gånger att inte ge upp! Det kanske tar lite längre tid än planerat och då får det vara så. Kör så mycket som möjligt och håll nerverna i schack så kommer det gå bäst! Kan jag, kan ni