Idag körde jag upp! Och klarade det, första försöket. Meddelandena här hjälpte mig mycket, då de gav olika rutter i Farsta som vi övade på. Därav tänkte jag berätta om min uppkörning för andra som behöver tips
Jag hade en bra upplevelse, men var SÅ nervös innan! Jag fick en körprövare som var riktigt bra, han berättade att det var helheten som bedömdes och hur allt skulle gå till. först fick jag göra en säkerhetskontroll - av däcken.
Därefter ställa in körposition osv, han berättade hur bilen fungerade. Det var en Volvo V60, med digital hastighetsmätare och analog. Otroligt tyst bil och enkel styrning.
Först svängde vi vänster från trafikverket, därefter höger och sedan i rondellen mot Stockholm. Sedan ut på stora vägen, och fick nya anvisningar om att köra mot Hökarängen. Sedan under en bro och in i ett mindre bostadsområde. Där högerregeln gällde, sedan fick jag vända på lämpligt sätt (det var en trevägs korsning), men jag valde lite dumt att backa runt hörn och det gick sisådär. Körde upp på trottoarkanten, och sa jag borde gjort en U-sväng istället. Han sa - tänk inte mer på det, och vi körde vidare ut på nynäsvägen tror jag, eller ? Vi kom iaf till järnvägskorsningen, som visade rött. De fälldes upp, men sedan ner igen (en skåpbil körde däremellen igenom, ajaj). Jag stod kvar och stängde av motorn. Sedan efter en stund väntan, körde vi igenom körsningen till vänster. (då jag stängde av bilen och väntade till det blev vitt ljus, var bilarna bakom stressade och tutade. Han sa jag inte skulle bry mig om det. Jag väntade till att svänga äver korsningen till det inte fanns någon risk (ville inte riskera något och ha god marginal). Några bilar bakom tutade dock, lite stressande) Man jag tänkte på säkerheten. Därefter körde vi på nynäsvägen tillbaks till Larsboda. Där körde vi först till vänster och jag fick visa mina kunskaper att backa runt hörn igen - det gick galant. Sedan fick jag bara parkera igen och han sa jag klarat provet! Inga anmärkningar, utom första backningen runt hörnet.
Mitt tips: ni behöver inte oroa er så mycket! Det var enkelt.