Körde upp i farsta, fick en enkel väg men vid en stoppplikt i haninge c så stannade jag inte och där ingrep hon, samt på motorvägen var det mycket skumma situationer, tex en buss som blev bogserad och folk bytte filer hit å dit, annars inte svårt att köra där man behöver bara ha bra koll.
Inspektörskan gjorde väl rätt som ingrep genom att stoppa dig då du inte stoppade bilen själv vid stopplikten. Har man stopplikt så måste man alltid stanna och vara stillastående omedelbart före den korsande vägen eller körbanan, där det normalt finns en målad stopplinje som markerar exakt var man skall stanna före fortsatt färd; att inte stanna innan man passerar stopplikt, liksom att inte vara stillastående vid en stoppsignal, anses som en grov trafikförseelse som i Sverige kan ge indraget körkort.
Att passera stopplikt utan att vara stillastående vid stopplinjen sägs vara ett av de vanligaste felen som leder till kuggning på körprovet.
Jag gjorde i och för sig själv ett liknande misstag, när jag och trafikläraren Malin övningskörde ett par veckor efter min 18-årsdag. Jag skulle köra rakt fram på Vantörsvägen förbi korsningen med Långbrodalsvägen i södra Stockholm, där fordon på Vantörsvägen har stopplikt och väjningsplikt mot trafik på Långbrodalsvägen (som är som en huvudled), och jag försökte då köra längre fram närmare korsningen för att jag ansåg det som olämpligt att stanna vid stopplinjen som var så långt bak från korsningen att man inte fick god sikt till höger och vänster, men Malin ingrep genom att stoppa mig då jag försökte passera stopplinjen utan att först stanna, och jag fick en skarp tillsägelse av henne att jag måste stanna och vara HELT stillastående vid stopplinjen innan jag passerar stopplikt, och det fick jag naturligtvis lära mig i läxa tills körprovet och det blivande körkortet.
Personligen tycker jag att så många större gatukorsningar som möjligt borde ha stopplikt, så att övningskörningselever får god chans på sig att träna in tillämpningen av stopplikt.
Det vanligaste skälet till att man har stopplikt är såvitt jag vet att korsningen är mycket skymd, och relativt hårt trafikerad, varför det anses obligatoriskt av trafiksäkerhetsskäl att stanna i syfte att kunna iaktta så noga som möjligt om något fordon att behöva väja för närmar sig; vid vanlig väjningsplikt måste man ju inte stanna och stå helt still om man iakttar och noterar att man inte har fordon att behöva väja för, medan man vid stopplikt alltid måste vara stillastående innan man passerar stopplikten oavsett om man har fordon att behöva väja för.