Start > Körkortsforum > Kuggade uppkörning, känner mig…

Kuggade uppkörning, känner mig som skit

Kuggarn 2016-06-10 15:34 ! Citera #
Igår, klockan 13.45 satt jag i en blå skoda och fick beskedet att jag tyvärr inte blir godkänd på körningen. Jag körde för långsamt på en enskild väg och hade även en dålig avsökning tydligen, hastigheten kan jag hålla med om men inte avsökningen. Men inspektören vet väl bäst, så det fanns inte så mycket att göra än att berätta för vänner, släkt och familj att jag kuggade uppkörningen. Resten av gårdagen spenderades under täcket, tänkandes på hur otroligt dum och korkad jag är.

Jag fick en ny tid klockan 16.00 den 22:a juni. Med andra ord: rusningstrafik då alla ska hem från jobbet. Detta höjer inte direkt självförtroendet. Och en annan viktig sak är att min budget börjar ta slut, jag betalar mitt körkort själv då mina föräldrar inte kan hjälpa till med den biten. Så ifall jag tar den här uppkörningen (+ repetitions lektioner) så har jag knappt något att leva på innan jag får första sommarlönen den 25 juli.

Jag ångrar min intensivkurs som fan. Skulle inte ha haft så jäkla bråttomt.... Men min fråga är: ska jag satsa alla mina pengar på nästa uppkörning eller ska jag lägga det hela på is ett tag tills ekonomin känns bättre? det sura är ju att det blir som att kasta 18k i sjön ifall jag ger upp detta nu....

Ifall det finns några andra stackare här inne som också kuggat uppkörningen får ni gärna berätta om den. Känner mig verkligen värdelös men det underlättar att höra att jag inte är ensam :(
Gäst 2016-06-10 15:39 ! Citera #
Min första uppkörning gjorde jag klockan 08:30 på en Lördag, inte en kotte på vägen och jag kände mig väldigt säker. Jag åkte med motiveringen ”dålig uppsikt” när jag skulle göra vänstersväng på 90väg.

Fick en tid måndagen direkt efter klockan 16:30 och kände precis som dig vad gäller rusningstrafik och så. Men det gick ändå vägen utan bekymmer alls!

Försök bara att hålla lugnet, har du kört i stressig trafik tidigare så vet du ungefär hur det fungerar, och kan agera på ett lugnt och riskmedvetet sätt. Bara för vägen är fri betyder det inte att du får en lätt uppkörning!

Lycka till den 22a, du fixar det!
Gäst 2016-06-10 19:40 ! Citera #
Tips. Läs alla trådar i hela forumet om uppkörning så ser du många som varit i samma situation som dig och ändå klarat det till slut. När och hur du ska planera nästa uppkörning kan du bara bestämma själv. Rannsaka dig själv och inse dina brister. Ta 5 lektioner med körskola och träna enbart avsökning kan vara ett tips. Det är bra att våra inspektörer är hårda för vi blir mkt bättre i trafiken än t.ex en del av våra sydeuropeiska vänner. Säg till dig själv att bara ge dig fan på att ta det där jävla kortet och lär dig det som krävs för att ta det. Kostnaderna kan du reda ut sen. Berätta inte för någon varje gång du kör upp. Det ökar bara stressen.

You can do it!

Jag själv körde upp 8 ggr inom en månad. Har precis köpt en ny glassig bil :)
Gäst 2016-06-10 19:43 ! Citera #
Get inte upp, ta ingen paus med körkortet, kör nu när du är inne idet

lycka till på din andra uppkörning
Gäst 2016-06-10 20:23 ! Citera #
Precis. Ta ingen paus. Du är inne i det nu. Det är inte hela världen om du kuggar igen men ha alltid inställningen att du ska ta det. Rikta aldrig din besvikelse mot inspektören. Det blir bara en negativ spiral
Gäst 2016-06-13 20:39 ! Citera #
Jag har gjort tre uppkörningar, varav de två första i december. Första gången kände jag mig säker: hade kört en del privat, tagit några lektioner sporadiskt med körskola. Körde upp i Jakobsberg. Inga större fel, allt kändes okej. När jag parkerade bilen kände jag att hela körningen hade flutit på ganska bra och att jag hade goda chanser till att bli godkänd – men icke. Fick kommentarer i stil med ”du kör oacceptabelt” samt ”du kan köra bil, men du har lärt dig på helt fel sätt”. Efter lite eftertankar förstod jag själv vad jag hade gjort fel på, vilket jag märkte när jag körde i bilskola igen (kolla speglar, uppsikt, hastighet, etc). En hel del alltså.

Några dagar efter gjorde jag en ny uppkörning, tror mest att det var en omkörning jag kuggade på, då jag frivilligt körde om en bil framför mig utan att instruktören sa till, och hade då för snäv säkerhetsmarginal. Även här var det en del med uppsikt.

Tredje uppkörningen hade jag för någon vecka sen, även den i Jakobsberg. Var extremt nervös och det hela började med att jag fick motorstopp när jag skulle köra ut från rutan. Backade ut från den och hamnade i en liten nedsluttning så att jag försökte hitta dragläget (ny bil, inte helt van att manövrera den). Lyckades till slut få koll på bilen. Gick väl okej till en början tills hon först fick säga åt mig att byta körfält då jag skulle ta E4 mot Stockholm och jag hade läst skylten fel. Det var dock i en cirkulationsplats som jag körde för långsamt i (låg väl i cirka 30 km/h när hastigheten var 50 km/h). Hon var tvungen att gripa in genom att gasa då det kom en förare precis bakom mig som redan var i cirkulationsplatsen som körde rätt snabbt.

Gemensamt för alla dessa, enligt protokollen, är att jag främst har haft dålig uppsikt i cirkulationsplatser. Har övat på detta nu en hel del och jag börjar bli bättre. Problemet är nog att jag har kört när det är relativt lite trafik (börjat cirka 19-19.30), och därmed gjort det lättare för mig själv. Dessa är dock svåra att komma ifrån då min handledare jobbar och inte har tid att köra tidigare på dagarna.

Nu har jag uppkörning på fredag med körskolans bil. Det är runt rusningstrafik, och Sollentuna har en hel del cirkulationsplatser, stora som små. Egentligen hade jag velat köra någon annanstans, men finns inga lediga tider inom två månader.

Så för att sammanfatta känner jag som dig, mådde piss efter min tredje kuggning och känner mig som skit. Man skäms. Har tankesättet att brorsan klarade det tämligen enkelt utan allt för många körlektioner, så det känns som att jag borde kunna klara det genom att köra mer privat. Hoppas på det bästa helt enkelt.
Gäst 2016-06-14 06:25 ! Citera #
Hitta dragläge i en nedförslutning???? och sedan säga att man inte är van vid bilen? kanske dags att lära sig lite innan man kör upp?
Kuggarn 2016-06-14 08:35 ! Citera #
Gäst 2016-06-13
Jag har gjort tre uppkörningar, varav de två första i december. Första gången kände jag mig säker: hade kört en del privat, tagit några lektioner sporadiskt med körskola. Körde upp i Jakobsberg. Inga större fel, allt kändes okej. När jag parkerade bilen kände jag att hela körningen hade flutit på ganska bra och att jag hade goda chanser till att bli godkänd – men icke. Fick kommentarer i stil med ”du kör oacceptabelt” samt ”du kan köra bil, men du har lärt dig på helt fel sätt”. Efter lite eftertankar förstod jag själv vad jag hade gjort fel på, vilket jag märkte när jag körde i bilskola igen (kolla speglar, uppsikt, hastighet, etc). En hel del alltså.

Några dagar efter gjorde jag en ny uppkörning, tror mest att det var en omkörning jag kuggade på, då jag frivilligt körde om en bil framför mig utan att instruktören sa till, och hade då för snäv säkerhetsmarginal. Även här var det en del med uppsikt.

Tredje uppkörningen hade jag för någon vecka sen, även den i Jakobsberg. Var extremt nervös och det hela började med att jag fick motorstopp när jag skulle köra ut från rutan. Backade ut från den och hamnade i en liten nedsluttning så att jag försökte hitta dragläget (ny bil, inte helt van att manövrera den). Lyckades till slut få koll på bilen. Gick väl okej till en början tills hon först fick säga åt mig att byta körfält då jag skulle ta E4 mot Stockholm och jag hade läst skylten fel. Det var dock i en cirkulationsplats som jag körde för långsamt i (låg väl i cirka 30 km/h när hastigheten var 50 km/h). Hon var tvungen att gripa in genom att gasa då det kom en förare precis bakom mig som redan var i cirkulationsplatsen som körde rätt snabbt.

Gemensamt för alla dessa, enligt protokollen, är att jag främst har haft dålig uppsikt i cirkulationsplatser. Har övat på detta nu en hel del och jag börjar bli bättre. Problemet är nog att jag har kört när det är relativt lite trafik (börjat cirka 19-19.30), och därmed gjort det lättare för mig själv. Dessa är dock svåra att komma ifrån då min handledare jobbar och inte har tid att köra tidigare på dagarna.

Nu har jag uppkörning på fredag med körskolans bil. Det är runt rusningstrafik, och Sollentuna har en hel del cirkulationsplatser, stora som små. Egentligen hade jag velat köra någon annanstans, men finns inga lediga tider inom två månader.

Så för att sammanfatta känner jag som dig, mådde piss efter min tredje kuggning och känner mig som skit. Man skäms. Har tankesättet att brorsan klarade det tämligen enkelt utan allt för många körlektioner, så det känns som att jag borde kunna klara det genom att köra mer privat. Hoppas på det bästa helt enkelt.
Ja, man skäms. Alla mina kompisar klarade uppkörningen på första försöket, antar att det är därför man tycker att man själv är så värdelös som inte klarar det.

Men vad än alla säger. Så tror jag att uppkörning handlar mycket om tur, om vilka trafiksituationer man får vara med om. Ifall den där bilen bakom dig i cirkulationsplatsen inte varit där så hade din inspektör inte varit tvungen att ingripa och din körning kanske skulle ha blivit godkänd. Riktiga lärdomar kommer ju som sagt efter att man tagit körkortet...

Men men, nu lär väl folk säga att jag bara skyller ifrån mig och vägrar acceptera att jag helt enkelt inte är redo för att vistas i trafiken själv.

Lycka till på din uppkörning nu på fredag åtminstone. Skriv gärna och berätta hur det går!
Gäst 2016-06-14 13:21 ! Citera #
Det verkar vara sjukt många som kuggar första uppkörningen! Inte ovanligt att man hör folk som gör både två och tre uppkörningar! Är det normalt?
Gäst 2016-06-14 14:46 ! Citera #
Jag hade uppkörning idag blev icke godkänd :( det kände från första blicken när jag hälsade på inspektören. många fel som han påstådd har aldrig träffat förut! mycket dåligt jag körde med min handledare innan provet det var inga anmärkningar!
jag fattar ingenting hur kan nervositet förstöra allt?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo