Start > Körkortsforum > Uppkörning hos trafikverket i …

Uppkörning hos trafikverket i Sollentuna..

S.K 2016-12-21 21:30 ! Citera #
Jag körde upp i Sollentuna idag. Är så jävla besviken och arg, men jag kommer till det....

Har kört både privat och hos körskola i flera månader. Gjorde teoriprovet och fick 21 poäng (1 poäng från godkänt), skulle göra uppkörningen två dagar efter. Min körlärare och jag har kört på Sollentunas vägar och rondeller i 4 månader nu, jag kan dom alla utantill med andra ord. Så idag, den 21/12 kl 11.40 hade jag uppkörning i Sollentuna. Mådde skitbra, var inte alls nervös. Kvinnan jag körde med bad mig peka ut bromsvätska, kylvätska, spolarvätska och motorolja - inga problem alls. Så sätter vi oss i bilen och börjar åka - vi nöter ut varenda rondell i Sollentuna (alla som varit här vet att det handlar om fleeeeera stycken efter varandra, och det fortsätterr inåt mot Sollentuna C och Stinsen). I en av rondellerna ska jag byta fil innan jag kör ut, kollar backspegeln, sidospegeln och en snabb blick på döda vinkeln innan jag byter - inga problem. Sen ber hon mig köra mot Hagby (soptippen som kommer efter häggvikstunneln mot Täby), på avfarten från motorvägen så hamnar jag i en korsning där två lastbilar skymmer sikten åt trafiken som kommer från höger. Jag saktar farten, kollar att ingen bil kom och kör ut. Vi fickparkerar och så är det dags att åka tillbaka till kontoret. Väl framme säger hon ”Du körde bra, men du blev inte godkänd tyvärr”. WHAT?! Hennes förklaring?

”Vid en av rondellerna när du skulle byta körfält så tittade du inte på döda vinkeln.”
”Jo det gjorde jag? Jag såg ju att inga bilar fanns bakom eller vid sidan om mig, det var ju därför jag bytte?”
”Jo men du skulle ha kollat ännu mer. Rätt som det är kan nån komma rakt in i dig!”

Problem nr 2?

”Vid korsningen i Hagby så tycker jag inte du bromsade in tillräckligt mycket.”
”Men det gjorde jag ju? Jag bromsade in för att kunna se mellan lastbilarna som skymde sikten?”
”Jo men du skulle ha bromsat ÄNNU mer.”

Jag är så arg så jag gråter. Jag har inga ord.
S.K 2016-12-21 21:31 ! Citera #
Förlåt, menade 51 poäng på teorin, inte 21 poäng. Trycknisse :/
Silva 2017-05-10 17:07 ! Citera #
Jag hade min uppkörning för 2 veckor sen i sollentuna och hade jätte trevlig inspektör, dock var jag så himla nervös och gjorde fel på infart vid rondellen så han kuggade mig samt att jag körde nära vänsterfilen på motorvägen att det blev svårare för bilen bakom mig att genomföra en omkörning.
Imorgon har jag uppkörning kl 09.00 så håll tummarna för mig ??
L 2017-05-13 01:20 ! Citera #
Körde upp i Sollentuna idag och klarade det på första försöket. Hade tagit supermånga lektioner med körskola innan jag kände att jag var redo. I bilen fick jag fixa körställningen, sen kontrollera styrservo och förklara hur det blir om den inte fungerar (tungstyrt). Fick köra vänster ut från Trafikverket, sen rakt igenom första rondellen och höger i andra rondellen (ut på E4:an mot Täby, 90 km/h). Åkte ett tag på motorvägen, körde av vid första avfarten, svängde vänster, och sen påfart ner på motorvägen igen, 100 km/h. Därefter höger i rondellen mot Danderyd. Sen blev det tätort, ta ner farten, rörlig blick, fick backa runt ett hörn. Tillbaka mot Trafikverket via lite rondeller. Behövde inte parkera när vi kom tillbaka, utan bara köra in bakom en bil.

Inspektören var jättesnäll! Han gick igenom hur allt skulle gå till, vad han skulle titta på, vad jag skulle tänka på, tipsade om hur jag skulle göra med växlarna (lite annorlunda på dieseldriven bil). Jag var nervös, så det var skönt att han var så trevlig och avslappnad.

När vi kom tillbaka till Trafikverket, gick han först igenom mina missar:

1. Stannade inte när två personer gick på trottoaren och var precis bredvid ett övergångsställe (dock inte riktade med kroppen mot övergångsstället, utan såg ut som att de skulle gå förbi). Jag körde långsamt förbi övergångsstället, tittade i backspegeln och såg att de gick över övergångsstället. Där sa han att jag skulle ha stannat, eftersom jag inte kan avgöra huruvida de ska gå över eller inte.

2. Låg och väntade i höger körfält på att köra in i en tvåfilig rondell. Hade en bil bredvid mig i vänster körfält och försökte köra in i rondellen ”i skydd av den”. Fick dock inte upp farten tillräckligt för att vara i skydd av den, så det hann komma en bil bakom mig i rondellen som jag var i vägen för, och den fick bromsa in. Där skulle jag antingen ha haft högre hastighet, eller stått kvar och väntat vid väjningspliktsskylten.

3. (Den här tog inte han upp, men jag tänkte mycket på den): Jag hade svårt att få till växlingen med dieseldriven bil, det blev ganska mycket hack och hopp. Han kommenterade detta och försökte hjälpa mig i princip under hela uppkörningen, vilket gjorde att jag tänkte att jag garanterat skulle bli underkänd på manövreringen.

Sen sa han att jag var godkänd! Jag tror att de mest tittar på hur man tittar i speglarna, att man inte fattar förhastade beslut, och att man alltid prioriterar fotgängare. Och det verkar helt klart vara okej att göra några misstag på uppkörningen, så länge som man inte gör något riktigt trafikfarligt.

Lycka till alla som kör upp i Sollentuna, uppkörningen är inte så farlig som man tror!
Li 2017-05-13 18:50 ! Citera #
Åh tack L för din beskrivning! Har läst den tre gånger nu och känner mig lite lugnare. Har teoriprov imorgon och uppkörning på fredag, så galet nervös! :cry: Men ska försöka ha ditt inlägg i åtanke. Säkerhet är inga problem för mig utan snarare tvärtom, läraren vill att jag ska ta fler risker.
Li 2017-05-13 18:51 ! Citera #
Eller risker är väl fel ord men liksom våga mer, inte bara vänta för säkerhets skull, och lita på att andra stannar vid väjningsplikt typ.
Rambo 2017-05-16 17:00 ! Citera #
Hej Vänner!

Jag hade uppkörning idag och blev kuggad... Nåja inte hela världen. Det är ju bara att boka en ny uppkörning men jag vill fortfarande höra vad ni andra har att säga.


Jag blev kuggad för jag enligt tanten jag körde med låg 12km/h under hastighetsbegränsningen vilket betyder att jag körde i 88km/h på en 100 sträcka i tunneln mellan Hagby och Häggvik. Detta ledde då enligt henne till att en lastbil körde ut i ytterfilen för att passera mig.



Problemet här är att det är 90KM/H i tunneln!!!!!!!!

Jag pratade även med en kompis om det här och han blev kuggad på EXAKT samma sak på EXAKT samma sträcka för 3 år sedan. Med exakt samma anledning: Att vi måste jobba på samspelet med andra traffikanter.
Han bor i Täby och åker igenom tunneln DAGLIGEN och även han är 100% säker på att det är 90 som gäller i tunneln.


OM det är som tanten säger så betyder det att det är olika hastigheter beroende på i vilken rikning du åker igenom tunneln vilket för mig låter helt sjukt.


Någon annan som råkat ur för samma sak eller kan upplysa mig om att det faktiskt är 100KM/H från Hagby-sidan av tunneln fram till Häggviks-avfarten som gäller.



/En ledsen själ
Gäst 2017-05-16 18:42 ! Citera #
Rambo 2017-05-16
Hej Vänner!

Jag hade uppkörning idag och blev kuggad... Nåja inte hela världen. Det är ju bara att boka en ny uppkörning men jag vill fortfarande höra vad ni andra har att säga.


Jag blev kuggad för jag enligt tanten jag körde med låg 12km/h under hastighetsbegränsningen vilket betyder att jag körde i 88km/h på en 100 sträcka i tunneln mellan Hagby och Häggvik. Detta ledde då enligt henne till att en lastbil körde ut i ytterfilen för att passera mig.



Problemet här är att det är 90KM/H i tunneln!!!!!!!!

Jag pratade även med en kompis om det här och han blev kuggad på EXAKT samma sak på EXAKT samma sträcka för 3 år sedan. Med exakt samma anledning: Att vi måste jobba på samspelet med andra traffikanter.
Han bor i Täby och åker igenom tunneln DAGLIGEN och även han är 100% säker på att det är 90 som gäller i tunneln.


OM det är som tanten säger så betyder det att det är olika hastigheter beroende på i vilken rikning du åker igenom tunneln vilket för mig låter helt sjukt.


Någon annan som råkat ur för samma sak eller kan upplysa mig om att det faktiskt är 100KM/H från Hagby-sidan av tunneln fram till Häggviks-avfarten som gäller.



/En ledsen själ
Kolla på gatuvy med google maps om det är olika skyltar på sidorna
Rambo 2017-05-17 08:15 ! Citera #
Tack för idén och det FRAMGÅR TYDLIGT att det är 90 i båda rikningarna i tunneln.

Vilket då betyder att inspektören ljuger...
Dave 2017-09-26 08:51 ! Citera #
Körde upp i Sollentuna och blev kuggad för att jag valde vänster fil i en rondell där jag skulle vänster (?). Enligt honom ska jag bara välja den om jag behöver den, men Trafikverket rekommenderar det sättet jag körde på och blev kuggad för...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo