Start > Körkortsforum > Uppkörning hos trafikverket i …

Uppkörning hos trafikverket i Sollentuna..

VroomVroom 2014-10-11 22:51 ! Citera #
Någon som kört där? Riktigt nojig nu när man läser och hör rapporter som säger att Sollentuna generellt kuggat de flesta elever. Vet att det är media och man ska ta allt sånt med lite nypa salt men det är inte som att det hjälper mig heller :P

Någon som kört där? Erfarenheter och liknande?
Björn He 2014-10-11 23:45 ! Citera #
Det bör vara lätt att köra upp i Sollentuna om man är tillräckligt färdig för uppkörning, oavsett om man är trafikskoleelev eller privatist. Nån kille i min gamla gymnasieklass körde upp osom privatist i Sollentuna, och klarade uppkörningen direkt på första försket. Men jag vet inte direkt varför typ 57 % av alla uppkörningar i Sollentuna underkänns, det är ju ganska lätt att köra i Stockholm eftersom det är mycket motorvägar där det är hård trafik och stadsvägarna är likadana typ i hela landet. Det kan väl vara så att trafikinspektörerna är taskiga, blev själv kuggad 2 gånger när jag körde upp förra hösten så jag vet ju av egen erfarenhet att de är rätt taskiga, tycker själv att de var det, tycker nu idag att det är löjligt att jag inte klarade mej 1:a gången, ännu löjligare att jag ej heller klarade mej 2:a gången (men den där 2:a gången var jag egentligen inte tvungen att göra).
VroomVroom 2014-10-13 00:40 ! Citera #
Tack för svar. Håller med.

Det är ju det jag brukar undra, hur mycket tur/otur spelar roll i en uppkörning. Det verkar ju vara så, lite beroende på personen man kör med och ifall de vill kugga dig eller ej. Visst är det många som de kuggar rättvist men det känns lite udda ibland.

Kommer du ihåg vart och/eller vilka vägar du fick köra mot?
phongsan 2014-10-28 10:58 ! Citera #
Jag körde upp i Sollentuna för någon vecka sedan och kuggade :(

Jag har övningskört mkt med både trafikskola och privat i snart ett års tid så jag kände mig ändå hyfsad redo, men mitt misstag var att boka tid kl.08 en onsdag morgon, mitt i rusningstrafiken.
Området kring Sollentuna har massvis med rondeller och det var där jag kuggade, jag hade svårt att hitta luckor att komma in bland alla stressade bilister som kom i väldig hög fart och när jag tillslut (efter lång tid) försökte mig in i en så vart jag för långsam och var tvungen att bromsa in för att inte bli påkörd av bilen som var inne.

Vid rondellen i Rotebro var det lite samma visa, där lyckades jag komma in men väl inne var jag så stressad då jag hade gasat på för att hinna in så att min fart var för hög i cirkulationsplatsen och det slutade med att jag ”genade” /körde genom två filer.

I övrigt var det inga konstigheter, blev en del på och avfarter från motorväg, boendeområden, backning runt hörn, vända på lämplig plats. Ingen säkerhetskontroll dock.

Summering, öva mkt på cirkulationsplatserna och boka inte en tid mitt i rusningstrafik.
Bellaaaa1111 2014-10-30 10:59 ! Citera #
phongsan
Jag körde upp i Sollentuna för någon vecka sedan och kuggade :(

Jag har övningskört mkt med både trafikskola och privat i snart ett års tid så jag kände mig ändå hyfsad redo, men mitt misstag var att boka tid kl.08 en onsdag morgon, mitt i rusningstrafiken.
Området kring Sollentuna har massvis med rondeller och det var där jag kuggade, jag hade svårt att hitta luckor att komma in bland alla stressade bilister som kom i väldig hög fart och när jag tillslut (efter lång tid) försökte mig in i en så vart jag för långsam och var tvungen att bromsa in för att inte bli påkörd av bilen som var inne.

Vid rondellen i Rotebro var det lite samma visa, där lyckades jag komma in men väl inne var jag så stressad då jag hade gasat på för att hinna in så att min fart var för hög i cirkulationsplatsen och det slutade med att jag ”genade” /körde genom två filer.

I övrigt var det inga konstigheter, blev en del på och avfarter från motorväg, boendeområden, backning runt hörn, vända på lämplig plats. Ingen säkerhetskontroll dock.

Summering, öva mkt på cirkulationsplatserna och boka inte en tid mitt i rusningstrafik.


Phongsang! Tråkigt att höra, har du bokat någon ny tid? Kuggade också min uppkörning, min nästa uppkörning är dessvärre också 8 på morgonen :/
Phongsan 2014-10-30 17:44 ! Citera #
Bellaaaa1111

Phongsang! Tråkigt att höra, har du bokat någon ny tid? Kuggade också min uppkörning, min nästa uppkörning är dessvärre också 8 på morgonen :/


Yes, hade ny tid i Sollentuna igår igen men denna gång kl.14.45 och jag klarade den!!! Tog ju ”bara” fyra försök :p var precis sista dagen innan min teori skulle gå ut också så jag hade sån tur att någon avbokade så att jag lyckades få den tiden.

Hade en supertrevlig inspektör, Daniel Sallander, det gör så stor skillnad när man har någon trevlig som sitter vid sidan om och ber mig att ”inte tänka på de tidigare kuggningarna utan fokusera på idag och kör som du brukar. :) ” Han gav mig tom lite ”att tänka på” tips innan uppkörningen baserat på punkterna från protokollet innan där jag kuggade.

Är du redo att köra så ska det inte spela någon roll att det är kl.8 på morgonen, bara andas och rycks inte med i stressen från de andra bilisterna. Är det mkt bilar i cirkulationen/korsningen så ta det lugnt och försök inte att klämma dig in i en lucka utan det kommer att komma tillfälle, säkerheten först! Lär dig från mitt misstag :)

Stort lycka till! I värsta fall så skiter det sig, men då försöker du igen bara när du är redo!
Bellaaaa11111 2014-10-30 17:57 ! Citera #
Det har du helt rätt i. Jag kuggade förra gången för dålig anpassning av hastighet och var lite väl försiktig. Då var det dessutom ingen trafik. Haha det har du rätt i... Bara till och hålla tummarna att allt går som det ska. Jag hade också en jävlig inspektör Brevid mig och hoppas på en trevligare nästa gång :)
Ouhaha 2014-11-18 18:38 ! Citera #
Blir kuggad idag :cry:
Det var en mellanåders surtanten, som ler aldrig och pratar ingeting med mig om inte gäller ”du ska vänster”.
Fy fan!
Gäst 2014-11-18 20:25 ! Citera #
Ouhaha
Blir kuggad idag :cry:
Det var en mellanåders surtanten, som ler aldrig och pratar ingeting med mig om inte gäller ”du ska vänster”.
Fy fan!


Synd. Du klarar det nästa gång.

Så du körde upp idag också eller? Var det i Djupdalsvägen?
LinaLi 2014-12-10 17:24 ! Citera #
Jag körde upp igår i Sollentuna och blev godkänd. Första försöket!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest