Start > Körkortsforum > Uppkörning hos trafikverket i …

Uppkörning hos trafikverket i Sollentuna..

Gäst 2017-09-26 15:27 ! Citera #
Rambo 2017-05-16
Hej Vänner!

Jag hade uppkörning idag och blev kuggad... Nåja inte hela världen. Det är ju bara att boka en ny uppkörning men jag vill fortfarande höra vad ni andra har att säga.


Jag blev kuggad för jag enligt tanten jag körde med låg 12km/h under hastighetsbegränsningen vilket betyder att jag körde i 88km/h på en 100 sträcka i tunneln mellan Hagby och Häggvik. Detta ledde då enligt henne till att en lastbil körde ut i ytterfilen för att passera mig.



Problemet här är att det är 90KM/H i tunneln!!!!!!!!

Jag pratade även med en kompis om det här och han blev kuggad på EXAKT samma sak på EXAKT samma sträcka för 3 år sedan. Med exakt samma anledning: Att vi måste jobba på samspelet med andra traffikanter.
Han bor i Täby och åker igenom tunneln DAGLIGEN och även han är 100% säker på att det är 90 som gäller i tunneln.


OM det är som tanten säger så betyder det att det är olika hastigheter beroende på i vilken rikning du åker igenom tunneln vilket för mig låter helt sjukt.


Någon annan som råkat ur för samma sak eller kan upplysa mig om att det faktiskt är 100KM/H från Hagby-sidan av tunneln fram till Häggviks-avfarten som gäller.



/En ledsen själ
Kan du/någon länka till den tunneln som ni pratar om?
Hittar den inte ;)
Robbo 2017-10-02 12:23 ! Citera #
Idag var det min tur att köra upp, blev tyvärr kuggad pga att jag i en korsning körde ut lite för långt när jag hade väjningsplikt enligt högerregeln, men det var en rättvis bedömning i mitt tycke.

Hon frågade även om hon visste vad jag gjorde fel och förklarade vilket hon tyckte var bra att jag uppmärksammade mitt fel men inte tillräckligt för att smita förbi, haha. Annars var det inga konstigheter.
Gäst 2017-10-02 12:27 ! Citera #
Rambo 2017-05-16
Hej Vänner!

Jag hade uppkörning idag och blev kuggad... Nåja inte hela världen. Det är ju bara att boka en ny uppkörning men jag vill fortfarande höra vad ni andra har att säga.


Jag blev kuggad för jag enligt tanten jag körde med låg 12km/h under hastighetsbegränsningen vilket betyder att jag körde i 88km/h på en 100 sträcka i tunneln mellan Hagby och Häggvik. Detta ledde då enligt henne till att en lastbil körde ut i ytterfilen för att passera mig.



Problemet här är att det är 90KM/H i tunneln!!!!!!!!

Jag pratade även med en kompis om det här och han blev kuggad på EXAKT samma sak på EXAKT samma sträcka för 3 år sedan. Med exakt samma anledning: Att vi måste jobba på samspelet med andra traffikanter.
Han bor i Täby och åker igenom tunneln DAGLIGEN och även han är 100% säker på att det är 90 som gäller i tunneln.


OM det är som tanten säger så betyder det att det är olika hastigheter beroende på i vilken rikning du åker igenom tunneln vilket för mig låter helt sjukt.


Någon annan som råkat ur för samma sak eller kan upplysa mig om att det faktiskt är 100KM/H från Hagby-sidan av tunneln fram till Häggviks-avfarten som gäller.



/En ledsen själ
90km/h båda hållen genom tunneln, blir inte 100 förens andra sidan tunneln om du åker från sollentuna mot hagby.
Gaga 2018-01-23 10:31 ! Citera #
Gäst 2016-01-04
Körde upp i sollentuna nyss- fick surkärringen ing-marie- akta er för henne för hon är 100% elak. Hon är knäpptyst föruton när hon ger anvisningar om var du ska köra. Körde EXAKT samma rutt jag och pappa brukar köra. Jag skojar inte det va precis samma väg och hon kuggade mig för att jag inte körde tillräckligt fort ut på motorvägen när det va fullt. Personligen är det väl farligare att kasta sig ut på vägen framför bilar som kör 100km/h men nej nej det tyckte hon att jag borde ha gjort. Ska testa igen imorgon- annars kör jag upp på ett annat ställe för hon va sämst.
Nu har jag efter tre kuggningar i Sollentuna äntligen kunnat ta mitt körkort. Glädjen är fan obeskrivlig! Jag fick ”surkärringen” men hon va nog den lugnaste och trevligaste av de inspektörer jag träffat i Sollentuna.
Hon godkände mig utan anmärkning och hennes tre kollegor innan henne har kuggat mig för småfel. Hade hon verkligen varit en elak surkärring hade hon säkerligen kunnat kugga mig.

Jag tänker beskriva en av de rutterna jag fått köra i Sollentuna på uppkörningen;

1# Kör ut från trafikverket till vänster (30väg) därefter första höger (50väg). Kommer till en dubbelfilig rondell och inspektören kommer be dig köra mot Täby så det blir andra avfarten i rondellen och sedan första höger i nästa rondell. Ut på motorväg (80väg) och av första mot Hagby. Sedan direkt vänster (50väg) och ner på motorväg igen (90väg). In i tunneln (80väg som övergår till 70väg i tunneln) och sedan av första mot Danderyd, dvs vänster i den dubbelfiliga rondellen och därefter ytterligare en rondell, fortsätt fortfarande mot Danderyd (50väg). Sedan kör du av andra avfarten höger (du kommer ha bensinmacken till höger om dig). Du kör in höger efter macken in i ett litet villaområde, där ska du backa runt hörn och åka tillbaka till trafikverket.
Camilla 2018-01-30 13:54 ! Citera #
Min dotter kuggade sig idag. Honnkör väldigt bra men blev nervös när hon skulle köra upp. Hon kör många gånger bättre än andra i trafiken. Förstår knte hur hon kunde bli kuggad. Trafikverket mjölkar föräldrar på pengar.
Camilla 2018-01-30 13:56 ! Citera #
Lentuna..
Camilla i dag 13:54”
Min dotter kuggade sig idag. Hon kör väldigt bra men blev nervös när hon skulle köra upp. Hon kör många gånger bättre än andra i trafiken. Förstår inte hur hon kunde bli kuggad. Trafikverket mjölkar föräldrar på pengar.
Gästen 2018-01-30 14:33 ! Citera #
Camilla 2018-01-30
Min dotter kuggade sig idag. Honnkör väldigt bra men blev nervös när hon skulle köra upp. Hon kör många gånger bättre än andra i trafiken. Förstår knte hur hon kunde bli kuggad. Trafikverket mjölkar föräldrar på pengar.
Eller så är det så att din dotter inte har all den kunskap som verkligen behövs för att klara en uppkörning.
Även om du som förälder självklart kan tycka det, men det är inte riktigt samma sak :)
Men om hon bara kuggade p.g.a att hon var nervös så kommer det gå bättre nästa gång då hon nu vet hur det går till...
Gäst 2018-01-30 15:53 ! Citera #
Varför betalar du för din dotter. Hon är vuxen!!
Gäst 2018-01-30 17:09 ! Citera #
Gaga 2018-01-23
Nu har jag efter tre kuggningar i Sollentuna äntligen kunnat ta mitt körkort. Glädjen är fan obeskrivlig! Jag fick ”surkärringen” men hon va nog den lugnaste och trevligaste av de inspektörer jag träffat i Sollentuna.
Hon godkände mig utan anmärkning och hennes tre kollegor innan henne har kuggat mig för småfel. Hade hon verkligen varit en elak surkärring hade hon säkerligen kunnat kugga mig.

Jag tänker beskriva en av de rutterna jag fått köra i Sollentuna på uppkörningen;

1# Kör ut från trafikverket till vänster (30väg) därefter första höger (50väg). Kommer till en dubbelfilig rondell och inspektören kommer be dig köra mot Täby så det blir andra avfarten i rondellen och sedan första höger i nästa rondell. Ut på motorväg (80väg) och av första mot Hagby. Sedan direkt vänster (50väg) och ner på motorväg igen (90väg). In i tunneln (80väg som övergår till 70väg i tunneln) och sedan av första mot Danderyd, dvs vänster i den dubbelfiliga rondellen och därefter ytterligare en rondell, fortsätt fortfarande mot Danderyd (50väg). Sedan kör du av andra avfarten höger (du kommer ha bensinmacken till höger om dig). Du kör in höger efter macken in i ett litet villaområde, där ska du backa runt hörn och åka tillbaka till trafikverket.
Första höger i nästa rondell som du snackar om 90 väg som gäller igenom tunneln mot täby, när man kör ut från tunneln blir det 100 eller 110 o sen svänger man direkt vänster mot Hagby. :(
Gäst 2018-01-30 19:19 ! Citera #
Gäst 2018-01-30
Varför betalar du för din dotter. Hon är vuxen!!
Mina föräldrar betalade hela mitt körkort och det är jag oändligt tacksam för. Hade de inte gjort det hade jag inte kunnat ta körkort på många år eftersom det kostar så mycket som det gör. Dessutom så ger körkortet en så mycket fler möjligheter och friheter som man inte kan få utan ett körkort och det kan underlätta för ens föräldrar också. Om man tex är ute halva natten så tror jag att de känner sig tryggare med att man kan köra hem själv istället för att gå till bussen eller ta en taxi. Dessutom så slipper föräldrarna köra en när man vill någonstans, och den största möjligheten med ett körkort är ju att man får en extra merit när man söker jobb. Hade mina föräldrar inte betalat för mitt körkort så hade jag säkert inte kunnat betala det själv förrän jag är 30 och jag har blivit klar med studierna och fått ett riktigt jobb och flyttat hemifrån. Jag förvånas snarare över de som INTE betalar eller i alla fall bidrar lite till sina barns körkort. Förde barnen kommer troligen inte kunna ta körkort förrän långt senare i livet och då tycker alla inte ens att det är värt att spendera de pengarna på ett körkort, framförallt inte om man då fått egna barn.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo