Start > Körkortsforum > Uppkörning hos trafikverket i …

Uppkörning hos trafikverket i Sollentuna..

ey b0ss 2016-10-02 21:56 ! Citera #
Uppkörning, sollentuna, när du åkt förbi sollentuna c och åker på 262:an västerut mot E4:an alltså turebergsleden.
så blir du ombed att först bara köra mot E4:an, det är tvåfiligt.
skylten visar att båda vägarna går mot E4:an och du väljer det högra.
det kommer en rondell du kör rakt fram.
men lite längre fram är det bussfil i din fil.
du byter fil till vänstra körfältet.
bussfilen upphörungefär 50-100 m innan rondellen.
nu kommer det svåra. (du är alltså kvar i det vänstra körfältet.
hon säger till dej att köra mot täby (alltså motväg) men skylten som visar detta är efter rondellen.
det kommer en rondell.
så du tänker jag måste byta körfält till det högra och gör det.
men efter du kommit ut ur rondellen ser du på skylten att du måste välja det vänstra körfältet för att komma till täby du måste alltså byta fil två gånger till vänster på ungefär 100 m.
de två körfälten från rondellen går båda rakt fram och det uppkommmer ett nytt körfält på vänster sida som är en påfart till motorväg som du ska åka på för du blev ombed att köra mot täby(motorväg)
skulle man då igentligen bara legat kvar i vänstra körfältet innan rondellen eller göra som jag skrev : byta fil till högra innan rondellen och sedan göra två körfäktsbyten på 100 m?
och innan rondellen så vet du i inte ens vilket håll täby är åt eftersom det ser du på skylten efter rondellen.
vad gör jag för att inte kugga?
Gäst 2016-10-02 22:04 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-02
Uppkörning, sollentuna, när du åkt förbi sollentuna c och åker på 262:an västerut mot E4:an alltså turebergsleden.
så blir du ombed att först bara köra mot E4:an, det är tvåfiligt.
skylten visar att båda vägarna går mot E4:an och du väljer det högra.
det kommer en rondell du kör rakt fram.
men lite längre fram är det bussfil i din fil.
du byter fil till vänstra körfältet.
bussfilen upphörungefär 50-100 m innan rondellen.
nu kommer det svåra. (du är alltså kvar i det vänstra körfältet.
hon säger till dej att köra mot täby (alltså motväg) men skylten som visar detta är efter rondellen.
det kommer en rondell.
så du tänker jag måste byta körfält till det högra och gör det.
men efter du kommit ut ur rondellen ser du på skylten att du måste välja det vänstra körfältet för att komma till täby du måste alltså byta fil två gånger till vänster på ungefär 100 m.
de två körfälten från rondellen går båda rakt fram och det uppkommmer ett nytt körfält på vänster sida som är en påfart till motorväg som du ska åka på för du blev ombed att köra mot täby(motorväg)
skulle man då igentligen bara legat kvar i vänstra körfältet innan rondellen eller göra som jag skrev : byta fil till högra innan rondellen och sedan göra två körfäktsbyten på 100 m?
och innan rondellen så vet du i inte ens vilket håll täby är åt eftersom det ser du på skylten efter rondellen.
vad gör jag för att inte kugga?
En inspektör kommer alltid säga om du ska åka höger, vänster eller rakt fram i en cirkulationsplats, om inspektören glömmer att säga till så är det bara att fråga.

Om du är inne på momentet där du får instruktion att åka t.ex. mot Täby ska det alltid finnas skyltar som gör det möjligt för dig att hitta vägen mot Täby. Inspektörer får inte avsiktligt välja kombinationer av vägar, moment och direktioner som förvillar aspiranten.
ey b0ss 2016-10-02 22:25 ! Citera #
Gäst 2016-10-02
En inspektör kommer alltid säga om du ska åka höger, vänster eller rakt fram i en cirkulationsplats, om inspektören glömmer att säga till så är det bara att fråga.

Om du är inne på momentet där du får instruktion att åka t.ex. mot Täby ska det alltid finnas skyltar som gör det möjligt för dig att hitta vägen mot Täby. Inspektörer får inte avsiktligt välja kombinationer av vägar, moment och direktioner som förvillar aspiranten.
Det som jag skrev är sant jag hade uppkörning i sollentuna.
jag låg i det vänstra körfältet eftersom det högra var en bussfil.
efter 200 m kommer en rondell tvåfilig och bussfältet upphör 100 m innan rondellen.
du blir ombedd att köra mot täby men innan rondellen finns ingen skylt bara efter.
men du byter till det högra körfältet för att om man ska köra rakt fram i rondell ska man välja det högra körfältet.
men efter rondellen står det på skylten att täby är det längst vänstr körfältet och du är i det tredje körfältet till höger.
du måste alltså byta körfält två gånger på 100 m.
om de går bra är de väl lungt men kan va svårt o stressigt.
eller ska man stanna kvar i det vänstra körfältet innan rondellen för att sedan bara behöva byta körfält 1 gång på 100 m.
kom ihåg att innan rondellen finns inge skylt som visar vart täby är åt, så då väljer du oftast att byta körfält till det högra för att det är det man ska välja om man ska köra rakt fram i rondell.

inspektörn säger oftast bara vart du ska åka åt i rondellen och sedan måste du kolla på skylten sedanabgöra vilket körfält som är lämpligast.

alltså som jag skrev i texten fanns det ingen skylt som visade vilket håll täby var mot förens du kommit ut ur rondellen.
jag har kollat upp det här på google maps.
Gäst 2016-10-02 23:58 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-02
Det som jag skrev är sant jag hade uppkörning i sollentuna.
jag låg i det vänstra körfältet eftersom det högra var en bussfil.
efter 200 m kommer en rondell tvåfilig och bussfältet upphör 100 m innan rondellen.
du blir ombedd att köra mot täby men innan rondellen finns ingen skylt bara efter.
men du byter till det högra körfältet för att om man ska köra rakt fram i rondell ska man välja det högra körfältet.
men efter rondellen står det på skylten att täby är det längst vänstr körfältet och du är i det tredje körfältet till höger.
du måste alltså byta körfält två gånger på 100 m.
om de går bra är de väl lungt men kan va svårt o stressigt.
eller ska man stanna kvar i det vänstra körfältet innan rondellen för att sedan bara behöva byta körfält 1 gång på 100 m.
kom ihåg att innan rondellen finns inge skylt som visar vart täby är åt, så då väljer du oftast att byta körfält till det högra för att det är det man ska välja om man ska köra rakt fram i rondell.

inspektörn säger oftast bara vart du ska åka åt i rondellen och sedan måste du kolla på skylten sedanabgöra vilket körfält som är lämpligast.

alltså som jag skrev i texten fanns det ingen skylt som visade vilket håll täby var mot förens du kommit ut ur rondellen.
jag har kollat upp det här på google maps.
Jag kan tycka att inspektören agerade lite dumt.

Det vanliga mönstret vid momentet där man ska åka mot en viss plats är att man blir tillsagd att åka mot en viss plats. Sedan brukar skylten mot just denna plats dyka upp inom en minut. När jag körde upp blev jag tillsagd att åka mot X. Jag fortsatte bara rakt fram och körde efter en kort stund förbi en skylt där just X fanns med. Då visste jag hur jag skulle åka.

Förstår att du blir förvirrad då. Fast när jag körde upp så berättade inspektören att om inget sägs så är det bara att fortsätta rakt fram.

Förresten, man får åka rakt fram i en cirkulationsplats från vänsterfältet om cirkulationsplatsen har två filer. Så du behövde inte byta körfält till det högra innan cirkulationsplatsen.

Körfältsbyte ska inte heller vara någon svårighet om du är redo för uppkörning. Jag tror jag vet vilken väg du pratar om och visst kan det vara mycket trafik där, men du ska kunna hantera det. Dessutom är det ok att köra fel ibland under uppkörningen, bara du inte gör det hela tiden eller gör något trafikfarligt.
ey b0ss 2016-10-03 18:58 ! Citera #
Det är inte bara sollentuna dem är jättestränga och kuggar dej för minsta fel det är så i hela stockholm t.o.m. i Norrtälje.
hur sover trafikverkets inspektörer på kvällarna?
H 2016-10-03 19:33 ! Citera #
Körde upp kl. 10 idag i Sollentuna, godkänt på första försöket. Bra tid att köra upp på eftersom det knappast var någon trafik, hade trevlig inspektör som hjälpte till och var snäll. Ta det bara lugnt och kör försiktigt, gör man inga gigantiska misstag så kuggas man nog inte
Gäst 2016-10-03 19:35 ! Citera #
ey b0ss 2016-10-03
Det är inte bara sollentuna dem är jättestränga och kuggar dej för minsta fel det är så i hela stockholm t.o.m. i Norrtälje.
hur sover trafikverkets inspektörer på kvällarna?
Nja du, det kan jag inte hålla med om. Jag körde upp i Norrtälje och det var inga svårigheter att bli godkänd, även fast jag gjorde fel flera gånger.
ey b0ss 2016-10-03 20:48 ! Citera #
Gäst 2016-10-03
Nja du, det kan jag inte hålla med om. Jag körde upp i Norrtälje och det var inga svårigheter att bli godkänd, även fast jag gjorde fel flera gånger.
Ok kul att höra att du klara det antar att jag fick den-där inspektören
ey b0ss 2016-10-09 00:55 ! Citera #
När man kört förbi sollentuna c i södergående riktning och sedan svängt höger in på turebergsleden 26 som går västerut mot en påfart till e4an mot arlanda.
du alltså kräma lite motväg fuck yeah!
vardefall först blir du ombedd att köra mot e4:an , det är två filer och du ligger i det högra det kommer en rondell sedan 100 m senare trafikljus.
efter trafikljusen efter 100 m kommer en bussfil.
du måste alltså byta till vänster men det här är ganska nära trafikljusen och efter det varit rött är det ganska mkt bilar i det högra körfältet.
är det bättre att byta till det vänstra körfältet tidigare?
för att slippa en kuggning pga körfältsbytet.
men jag tror ej det dem vill alltid att man åker i det högra körfältet.
Gäst 2016-10-09 19:54 ! Citera #
En uppkörningsrutt i Sollentuna går från Trafikverket, ut till vänster på Djupdalsvägen, höger vid Sollentunavägen och rakt fram i tvåfilig rondell, sen ”kör mot E4:an” och direkt in i ny rondell där man tar vänster ner på väg 265 och följer den mot Stockholm ut på E4:an. Första avfarten mot Sollentuna C. ”Kör mot Sollentuna C”. Man svänger vänster efter avfarten från E4:an (välj högra filen vid rödlyset mot vänster). I första rondellen på Turebergsleden (efter att ha åkt under E4:an) ges instruktionen att ta höger. En bit in på Love Almqvists väg får du ta höger och höger igen. Instruktionen ”vänd tillbaka på det sätt du anser bäst” ges. Lämpligt att svänga in vänster och backa runt hörn. Du får köra tillbaka ut på Love Almqvists väg och ta höger. Det är en halvcirkelväg som kommer tillbaka ut på Turebergsleden. Där får du ta vänster (korsning med trafiklysen). I första rondellen på Turebergsleden får du ta höger. Du kommer då via Kanalvägen till Sveavägen i villaområde. Flera ställen där villavägen smalnar av till ett körfält för att hålla ner hastigheten. Vägen övergår i Trädgårdsvägen och sedan till Ryavägen som kommer till Bygdevägen där du kör höger ut till rondellen. Rakt över rondellen på Bygdevägen, vidare över järnvägen och vänster i rondellen på Sollentunavägen. Tillbaka till Trafikverket där du startade via Sollentunavägen och höger in på Djupdalsvägen. Kan vara värt att träna på den rutten om du ska köra upp i Sollentuna. Ge gärna exempel på fler rutter som körprövaren/inspektören kan ta i Sollentuna!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
23
I dag 18:06
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo