Start > Körkortsforum > Uppkörning hos trafikverket i …

Uppkörning hos trafikverket i Sollentuna..

Gäst 2015-04-06 12:28 ! Citera #
Någon som kan beskriva hur er ”rutt” så ut när ni körde upp i Sollentuna? hur länge pågick körningen och vart fick ni köra?
Gäst 2015-07-08 13:04 ! Citera #
2 kuggningar i Sollentuna, första va mitt fel men den andra som va idag gjorde jag inget fel på utan surkärringen va kuggsugen.. Anledningen var för att jag låg för nära framförvarande fordonet .. Ca 100 m på 80 väg , whatdafukk? Och för att jag inte stannade när jag backade in på en väg och ett fordon låg bakom mig . Han skulle svänga in på min väg och jag blockerade vägen , enligt henne skulle jag stått still mitt i korsningen ? det var bra marginal mellan bilarna så jag valde att stanna så att jag inte blockerade vägen ... Skulle råda er att inte köra upp i Sollentuna , såg massa som kuggade idag .. Spelar ingen roll hur bra du kör, de hittar på orsaker och du kan inte göra något åt saken :)

Rutten: höger vid förta korsningen , mot E4an , mot Arlanda sen mot rotebro C och in på villa området där , backning och parkering runt det området och sen tillbaka .
Piraten 2015-07-08 21:13 ! Citera #
Gäst
2 kuggningar i Sollentuna, första va mitt fel men den andra som va idag gjorde jag inget fel på utan surkärringen va kuggsugen.. Anledningen var för att jag låg för nära framförvarande fordonet .. Ca 100 m på 80 väg , whatdafukk? Och för att jag inte stannade när jag backade in på en väg och ett fordon låg bakom mig . Han skulle svänga in på min väg och jag blockerade vägen , enligt henne skulle jag stått still mitt i korsningen ? det var bra marginal mellan bilarna så jag valde att stanna så att jag inte blockerade vägen ... Skulle råda er att inte köra upp i Sollentuna , såg massa som kuggade idag .. Spelar ingen roll hur bra du kör, de hittar på orsaker och du kan inte göra något åt saken :)

Rutten: höger vid förta korsningen , mot E4an , mot Arlanda sen mot rotebro C och in på villa området där , backning och parkering runt det området och sen tillbaka .


Tyvärr får jag säga att så kallade kuggsugna inspektören gjorde helt rätt att kugga dig enligt din egen beskrivning, du ska läsa min tråd, inte mitt fel. Heter den!!
Och att du inte förstår själv dina fel är ännu mer anledning att du inte är redo för körkort...

Hårda ord men sant.

Mvh
Piraten
Jossan-88 2015-07-09 09:48 ! Citera #
Piraten
Gäst
2 kuggningar i Sollentuna, första va mitt fel men den andra som va idag gjorde jag inget fel på utan surkärringen va kuggsugen.. Anledningen var för att jag låg för nära framförvarande fordonet .. Ca 100 m på 80 väg , whatdafukk? Och för att jag inte stannade när jag backade in på en väg och ett fordon låg bakom mig . Han skulle svänga in på min väg och jag blockerade vägen , enligt henne skulle jag stått still mitt i korsningen ? det var bra marginal mellan bilarna så jag valde att stanna så att jag inte blockerade vägen ... Skulle råda er att inte köra upp i Sollentuna , såg massa som kuggade idag .. Spelar ingen roll hur bra du kör, de hittar på orsaker och du kan inte göra något åt saken :)

Rutten: höger vid förta korsningen , mot E4an , mot Arlanda sen mot rotebro C och in på villa området där , backning och parkering runt det området och sen tillbaka .


Tyvärr får jag säga att så kallade kuggsugna inspektören gjorde helt rätt att kugga dig enligt din egen beskrivning, du ska läsa min tråd, inte mitt fel. Heter den!!
Och att du inte förstår själv dina fel är ännu mer anledning att du inte är redo för körkort...

Hårda ord men sant.

Mvh
Piraten



Bra skrivet Piraten, kan inte ha skrivit det bättre själv..
Det är lätt att anklaga någon annan, och att man inte ser sina egna fel är bara beklagligt.
Kolla igenom körprotokollet så ser du vad du behöver träna på.
Lycka till!
Gäst 2015-07-10 19:22 ! Citera #
Jossan-88
Piraten
Gäst
2 kuggningar i Sollentuna, första va mitt fel men den andra som va idag gjorde jag inget fel på utan surkärringen va kuggsugen.. Anledningen var för att jag låg för nära framförvarande fordonet .. Ca 100 m på 80 väg , whatdafukk? Och för att jag inte stannade när jag backade in på en väg och ett fordon låg bakom mig . Han skulle svänga in på min väg och jag blockerade vägen , enligt henne skulle jag stått still mitt i korsningen ? det var bra marginal mellan bilarna så jag valde att stanna så att jag inte blockerade vägen ... Skulle råda er att inte köra upp i Sollentuna , såg massa som kuggade idag .. Spelar ingen roll hur bra du kör, de hittar på orsaker och du kan inte göra något åt saken :)

Rutten: höger vid förta korsningen , mot E4an , mot Arlanda sen mot rotebro C och in på villa området där , backning och parkering runt det området och sen tillbaka .


Tyvärr får jag säga att så kallade kuggsugna inspektören gjorde helt rätt att kugga dig enligt din egen beskrivning, du ska läsa min tråd, inte mitt fel. Heter den!!
Och att du inte förstår själv dina fel är ännu mer anledning att du inte är redo för körkort...

Hårda ord men sant.

Mvh
Piraten



Bra skrivet Piraten, kan inte ha skrivit det bättre själv..
Det är lätt att anklaga någon annan, och att man inte ser sina egna fel är bara beklagligt.
Kolla igenom körprotokollet så ser du vad du behöver träna på.
Lycka till!



Framförallt: fråga inspektören om det är nåt du undrar. Bättre det än att inbilla sig saker i efterhand som man inte ens vet stämmer. Du har rätt att få veta.
Gäst 2016-01-04 11:12 ! Citera #
Körde upp i sollentuna nyss- fick surkärringen ing-marie- akta er för henne för hon är 100% elak. Hon är knäpptyst föruton när hon ger anvisningar om var du ska köra. Körde EXAKT samma rutt jag och pappa brukar köra. Jag skojar inte det va precis samma väg och hon kuggade mig för att jag inte körde tillräckligt fort ut på motorvägen när det va fullt. Personligen är det väl farligare att kasta sig ut på vägen framför bilar som kör 100km/h men nej nej det tyckte hon att jag borde ha gjort. Ska testa igen imorgon- annars kör jag upp på ett annat ställe för hon va sämst.
VroomVroom 2016-01-04 17:50 ! Citera #
Haha, det man märker är att det verkar vara många ”surkärringar” där :lol: :)

Fick en som oxå verkade knäpptyst och endast gav instruktioner. Verkade
annars lite sur, men vad vet jag. Försökte att inte fokusera på personen jag körde upp med men
istället själva körningen, och det värsta som kan hända är att man kuggar - vilket ingen vill naturligtvis, men dock
är möjligt. Så 50-50% får man leva på tänkte jag.

Men hur som helst klarade jag uppkörningen på mitt första försök där
och har nu haft mitt kort i drygt 1 år, så helt omöjligt är det inte :).

Lycka till alla ni som kör upp där.
Anna 2016-01-06 17:24 ! Citera #
Körde upp där igår med en jättetrevlig instruktör som jag tror hette Lasse. Har ej klarat mig :( tyvärr . Var så otroligt nervös att jag glömde absolut allt jag hade lärt mig på mina körlektioner. Helt blockad var jag första 5 min men sedan blev det bättre. Mitt problem var att jag körde för försiktigt i rondellerna alltså stannade fast det inte behövdes. Ni som kör i Sollentuna vet hur illa kan det vara med trafik.
Gäst 2016-01-07 06:50 ! Citera #
Gäst 2016-01-04
Körde upp i sollentuna nyss- fick surkärringen ing-marie- akta er för henne för hon är 100% elak. Hon är knäpptyst föruton när hon ger anvisningar om var du ska köra. Körde EXAKT samma rutt jag och pappa brukar köra. Jag skojar inte det va precis samma väg och hon kuggade mig för att jag inte körde tillräckligt fort ut på motorvägen när det va fullt. Personligen är det väl farligare att kasta sig ut på vägen framför bilar som kör 100km/h men nej nej det tyckte hon att jag borde ha gjort. Ska testa igen imorgon- annars kör jag upp på ett annat ställe för hon va sämst.
Det där med hastighetsanpassningen är viktigt på en påfart. På min uppkörning hade inspektören inget att anmärka på, förutom att jag var lite långsam på påfarten. Men eftersom det vaf halt, tyckte han att det var bra.

Så ja, det räcker att köra långsamt på en påfart om övriga körningen är felfri. Anledning: Det är livsfarligt att köra ut på motorvägen med fel anpassad hastighet, eftersom man blockerar bilarna bakifrån, (dom tvingas byta körfält för att inte köra på dig).

Observera att min inspektör inte var nån surgubbe, som folk påstår att inspektörer är. Han var glad och social, och det kändes som att han gjorde en rättvis bedömning. Chill inspektör skulle jag säga.

Öva på att få in en bättre hastighetsanpassning på påfarter så tar du det nästa gång.
Gäst 2016-01-07 06:52 ! Citera #
Gäst 2016-01-07
Det där med hastighetsanpassningen är viktigt på en påfart. På min uppkörning hade inspektören inget att anmärka på, förutom att jag var lite långsam på påfarten. Men eftersom det vaf halt, tyckte han att det var bra.

Så ja, det räcker att köra långsamt på en påfart om övriga körningen är felfri. Anledning: Det är livsfarligt att köra ut på motorvägen med fel anpassad hastighet, eftersom man blockerar bilarna bakifrån, (dom tvingas byta körfält för att inte köra på dig).

Observera att min inspektör inte var nån surgubbe, som folk påstår att inspektörer är. Han var glad och social, och det kändes som att han gjorde en rättvis bedömning. Chill inspektör skulle jag säga.

Öva på att få in en bättre hastighetsanpassning på påfarter så tar du det nästa gång.
Förtydligande: alltså man kan kuggas om man kör för långsamt/för försiktigt på en påfart.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo