Start > Körkortsforum > Är teoriprovet svårt?

Är teoriprovet svårt?

Kimball 2018-12-21 11:33 ! Citera #
Efter att ha toknött körning & teori nu i 2½mån (klarade teori + uppkörning på 1a försöket) är mitt tips:

Förhoppningsvis har man åtminstone skumläst körkortsboken samtidigt som man övningskört så man har ett litet hum om regler.
Innan jag skrev teoriprovet hade jag 12st godkända sluttester på Elevcentralen (10 av de i följd och jag klarade proven på 15-20 min sista 4-5 gångerna) här bör man såklart också nöta ”pluggdelen” och ha alla på minst 90% avklarade när man kört igenom dem.
Körkortonline hade lite andra frågor samt annorlunda formulering, nötte dessa sluttester + mixade frågor i 5 dagar, hade 4 eller 5 godkända sluttester, hade jag inte kört något via körkortonline hade jag nog inte klarat provet då det i många fall tas upp helt andra frågor än elevcentralens prov tog upp.
Jag hade också rekommenderat att nöta in tråkiga statistikdelar: dödsfall, skador i trafik, skador i mörker osv.
Jag fick 57/65 och då är jag ganska säker på att majoriteten av de missade frågorna just berodde på att jag fick en hel del rena statistikfrågor. Detta är ju såklart slumpmässigt.

Summerat: Ha minst 10 godkända elevcentralen sluttester + minst 3-5 godkända körkortonlinetester, skumma igenom körkortsboken samt nöt in statistikdata + lär dig att räkna ut reaktionstid, km/h -> m/s så klarar du det garanterat! Det tar sin tid, men se det som ett jobb som bara måste göras. Sista 2-3v innan provet körde jag minst 2-3h / kväll.

Lycka till!
Gäst 2018-12-25 14:33 ! Citera #
Fattar ni inte att man får olika prov? Jag fick ett skitlätt prov där jag bara behövde tänka logiskt, min vän fick ett betydligt svårare prov än mig.
Gäst 2018-12-26 13:21 ! Citera #
Gäst 2018-12-25
Fattar ni inte att man får olika prov? Jag fick ett skitlätt prov där jag bara behövde tänka logiskt, min vän fick ett betydligt svårare prov än mig.
Nej det är de som folk inte verkar förstå att man får olika prov...
Så om en skriver att det var skit lätt så kommer nästa och frågar vilka frågor han/hon fick så dom vet vad dom ska plugga på. Vad dom däremot inte verkar tänka på är att Transportstyrelsen har över 2000 olika frågor, och att just dom skulle få exakt samma frågor är kanske 1 på 1 miljon...

Men folk, och speciellt unga idag är så oerhört slöa av sig och vill att allt ska gå himla fort.
Sedan tänker dom inte på att det är kunskap som kan rädda deras eller andras liv om dom pluggar på rätt sätt.
Därför borde man höja körkortsåldern så att man är tillräckligt mogen för att ens få ta sitt körkort!
Gäst 2018-12-26 14:23 ! Citera #
Tycker man borde höja körkortsålder till 20 helt ärligt. Jag fick frågor som t.ex ”är grupptryck bra?” och sjukt logiska svars alternativ, min vän fick frågor där flera svar var rätt.
Gäst 2018-12-26 14:23 ! Citera #
Gäst 2018-12-26
Nej det är de som folk inte verkar förstå att man får olika prov...
Så om en skriver att det var skit lätt så kommer nästa och frågar vilka frågor han/hon fick så dom vet vad dom ska plugga på. Vad dom däremot inte verkar tänka på är att Transportstyrelsen har över 2000 olika frågor, och att just dom skulle få exakt samma frågor är kanske 1 på 1 miljon...

Men folk, och speciellt unga idag är så oerhört slöa av sig och vill att allt ska gå himla fort.
Sedan tänker dom inte på att det är kunskap som kan rädda deras eller andras liv om dom pluggar på rätt sätt.
Därför borde man höja körkortsåldern så att man är tillräckligt mogen för att ens få ta sitt körkort!
Tycker man borde höja körkortsålder till 20 helt ärligt. Jag fick frågor som t.ex ”är grupptryck bra?” och sjukt logiska svars alternativ, min vän fick frågor där flera svar var rätt.
Gäst 2018-12-26 16:58 ! Citera #
Gäst 2018-12-26
Tycker man borde höja körkortsålder till 20 helt ärligt. Jag fick frågor som t.ex ”är grupptryck bra?” och sjukt logiska svars alternativ, min vän fick frågor där flera svar var rätt.
Det tycker jag också, eller kanske t.o.m lägga till 1-2 år eftersom det är vetenskapligt bevisat att killar mognar betydligt senare än vad tjejer gör, vilken kan ses med egna ögon om man ger sig ut i trafiken och kollar hur dessa 17-18 åriga killar kör med sina Epa-traktorer. Många av dom är inte alls mogna till att ha körkort då dom inte visar respekt eller har den kunskap som behövs för att framföra ett fordon. Att då veta att dom kan sitta i betydligt motorstarkare fordon bara ett år senare är skrämmande..
Mon dom 2019-07-22 14:02 ! Citera #
ja det är jätte svårt :cry: :cry: :scared: :x
Björn He 2019-07-23 15:48 ! Citera #
Jag upplevde att teoriprovet är svårt när jag tog körkort under hösten för snart 6 år sedan. Jag tycker också att det är onödigt att ha teoriprov, man bör ha rätt att få slippa skriva teoriprov och bara behöva göra ett praktiskt körprov anser jag. På körprovet får man ju ändå visa rent praktiskt om man har kunskap om de trafikregler som gäller i trafiken och hur man bör tillämpa dem, då behöver man väl inte ha skriftligt prov på trafikregler etc..

Istället för att ha teoriprov innan uppkörningen så skulle man ju kunna utöka riskutbildningen så att den består av TRE delar istället för bara två: Del 1 skall innehålla risker med droger, alkohol, bilfärd utan säkerhetsbälte och sådant, Del 2 skall vara en teoretisk del som innehåller trafikregler (det bör man kunna lära sig redan på handledarkursen inför övningskörningen), Del 3 skall innehålla halkkörningstest. Eller så skulle man ju kunna utöka handledarkursen så att den innehåller en teoretisk del som behandlar trafikregler, då kan man ju avskaffa teoriprovet eftersom man redan skaffar sig teoretiska kunskaper om trafikregler och sånt på handledarkursen inför övningskörningen, man måste väl ändå ha teoretiska kunskaper om trafikregler innan man börjar övningsköra, och om man får sådana teoretiska kunskaper under handledarkursen så är det ju onödigt att behöva skriva teoriprov innan man gör ett praktiskt förarprov.

Jag tyckte själv att teoriprovet var rätt svårt, och blev kuggad men klarade det lyckligtvis på andra försöket. Den främsta orsaken till kuggningen på första försöket var väl att jag glömde läsa Körkortsboken innan provet, jag tänkte inte på att man måste läsa Körkortsboken men jag lärde mig av mitt misstag och köpte en Körkortsbok och först när jag hade läst Körkortsboken ordentligt tills jag kunde allting i boken utantill, vilket tog mig cirka 5 dagar, så bokade jag ett nytt teoriprov och blev då godkänd med resultatet 52 poäng av 65 möjliga. 52 poäng är ju lägsta poängen för godkänt, på första försöket fick jag olyckligtvis endast 45 poäng.

Fast det var riktigt svårt för mig att hitta en ledig tid som passade mig. Det är nästan omöjligt för oss i Stockholm att boka in oss på lediga tider för körkortsprov på hemmaplan eftersom det nästan jämt är fullbokat, så jag bokade in tid för teoriprov i Halmstad istället, Halmstad var enda uppkörningsorten som hade ledig tid för teoriprov då jag klarade teoriprovet, och jag är inte alls ångerfull över att jag åkte ända till Halmstad för hade jag låtit bli att åka så långt för ett teoriprovs skull så hade jag kanske inte lyckats klara det, och flygbiljetten jag köpte till Halmstad var också rätt billig.
När jag blev kuggad på första försöket så var jag i Eskilstuna och skrev teoriprov.
Gäst 2019-07-23 16:13 ! Citera #
Björn He 2019-07-23
Jag upplevde att teoriprovet är svårt när jag tog körkort under hösten för snart 6 år sedan. Jag tycker också att det är onödigt att ha teoriprov, man bör ha rätt att få slippa skriva teoriprov och bara behöva göra ett praktiskt körprov anser jag. På körprovet får man ju ändå visa rent praktiskt om man har kunskap om de trafikregler som gäller i trafiken och hur man bör tillämpa dem, då behöver man väl inte ha skriftligt prov på trafikregler etc..

Istället för att ha teoriprov innan uppkörningen så skulle man ju kunna utöka riskutbildningen så att den består av TRE delar istället för bara två: Del 1 skall innehålla risker med droger, alkohol, bilfärd utan säkerhetsbälte och sådant, Del 2 skall vara en teoretisk del som innehåller trafikregler (det bör man kunna lära sig redan på handledarkursen inför övningskörningen), Del 3 skall innehålla halkkörningstest. Eller så skulle man ju kunna utöka handledarkursen så att den innehåller en teoretisk del som behandlar trafikregler, då kan man ju avskaffa teoriprovet eftersom man redan skaffar sig teoretiska kunskaper om trafikregler och sånt på handledarkursen inför övningskörningen, man måste väl ändå ha teoretiska kunskaper om trafikregler innan man börjar övningsköra, och om man får sådana teoretiska kunskaper under handledarkursen så är det ju onödigt att behöva skriva teoriprov innan man gör ett praktiskt förarprov.

Jag tyckte själv att teoriprovet var rätt svårt, och blev kuggad men klarade det lyckligtvis på andra försöket. Den främsta orsaken till kuggningen på första försöket var väl att jag glömde läsa Körkortsboken innan provet, jag tänkte inte på att man måste läsa Körkortsboken men jag lärde mig av mitt misstag och köpte en Körkortsbok och först när jag hade läst Körkortsboken ordentligt tills jag kunde allting i boken utantill, vilket tog mig cirka 5 dagar, så bokade jag ett nytt teoriprov och blev då godkänd med resultatet 52 poäng av 65 möjliga. 52 poäng är ju lägsta poängen för godkänt, på första försöket fick jag olyckligtvis endast 45 poäng.

Fast det var riktigt svårt för mig att hitta en ledig tid som passade mig. Det är nästan omöjligt för oss i Stockholm att boka in oss på lediga tider för körkortsprov på hemmaplan eftersom det nästan jämt är fullbokat, så jag bokade in tid för teoriprov i Halmstad istället, Halmstad var enda uppkörningsorten som hade ledig tid för teoriprov då jag klarade teoriprovet, och jag är inte alls ångerfull över att jag åkte ända till Halmstad för hade jag låtit bli att åka så långt för ett teoriprovs skull så hade jag kanske inte lyckats klara det, och flygbiljetten jag köpte till Halmstad var också rätt billig.
När jag blev kuggad på första försöket så var jag i Eskilstuna och skrev teoriprov.
HAHAHAHA!!!

Det du skriver är ju helt befängt!
Hoppas verkligen INTE du har körkort!!
Gäst 2019-07-28 11:11 ! Citera #
Björn He 2019-07-23
Jag upplevde att teoriprovet är svårt när jag tog körkort under hösten för snart 6 år sedan. Jag tycker också att det är onödigt att ha teoriprov, man bör ha rätt att få slippa skriva teoriprov och bara behöva göra ett praktiskt körprov anser jag. På körprovet får man ju ändå visa rent praktiskt om man har kunskap om de trafikregler som gäller i trafiken och hur man bör tillämpa dem, då behöver man väl inte ha skriftligt prov på trafikregler etc..

Istället för att ha teoriprov innan uppkörningen så skulle man ju kunna utöka riskutbildningen så att den består av TRE delar istället för bara två: Del 1 skall innehålla risker med droger, alkohol, bilfärd utan säkerhetsbälte och sådant, Del 2 skall vara en teoretisk del som innehåller trafikregler (det bör man kunna lära sig redan på handledarkursen inför övningskörningen), Del 3 skall innehålla halkkörningstest. Eller så skulle man ju kunna utöka handledarkursen så att den innehåller en teoretisk del som behandlar trafikregler, då kan man ju avskaffa teoriprovet eftersom man redan skaffar sig teoretiska kunskaper om trafikregler och sånt på handledarkursen inför övningskörningen, man måste väl ändå ha teoretiska kunskaper om trafikregler innan man börjar övningsköra, och om man får sådana teoretiska kunskaper under handledarkursen så är det ju onödigt att behöva skriva teoriprov innan man gör ett praktiskt förarprov.

Jag tyckte själv att teoriprovet var rätt svårt, och blev kuggad men klarade det lyckligtvis på andra försöket. Den främsta orsaken till kuggningen på första försöket var väl att jag glömde läsa Körkortsboken innan provet, jag tänkte inte på att man måste läsa Körkortsboken men jag lärde mig av mitt misstag och köpte en Körkortsbok och först när jag hade läst Körkortsboken ordentligt tills jag kunde allting i boken utantill, vilket tog mig cirka 5 dagar, så bokade jag ett nytt teoriprov och blev då godkänd med resultatet 52 poäng av 65 möjliga. 52 poäng är ju lägsta poängen för godkänt, på första försöket fick jag olyckligtvis endast 45 poäng.

Fast det var riktigt svårt för mig att hitta en ledig tid som passade mig. Det är nästan omöjligt för oss i Stockholm att boka in oss på lediga tider för körkortsprov på hemmaplan eftersom det nästan jämt är fullbokat, så jag bokade in tid för teoriprov i Halmstad istället, Halmstad var enda uppkörningsorten som hade ledig tid för teoriprov då jag klarade teoriprovet, och jag är inte alls ångerfull över att jag åkte ända till Halmstad för hade jag låtit bli att åka så långt för ett teoriprovs skull så hade jag kanske inte lyckats klara det, och flygbiljetten jag köpte till Halmstad var också rätt billig.
När jag blev kuggad på första försöket så var jag i Eskilstuna och skrev teoriprov.
@Björn He

Du har ju fått en massa frågor i alla trådar som du skrivit i, varför kan du inte besvara dom frågorna?
Du som är så otroligt duktig och kunnig borde väl kunna besvara dessa frågor som personerna har ställt till dig?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor