Efter att ha toknött körning & teori nu i 2½mån (klarade teori + uppkörning på 1a försöket) är mitt tips:
Förhoppningsvis har man åtminstone skumläst körkortsboken samtidigt som man övningskört så man har ett litet hum om regler.
Innan jag skrev teoriprovet hade jag 12st godkända sluttester på Elevcentralen (10 av de i följd och jag klarade proven på 15-20 min sista 4-5 gångerna) här bör man såklart också nöta ”pluggdelen” och ha alla på minst 90% avklarade när man kört igenom dem.
Körkortonline hade lite andra frågor samt annorlunda formulering, nötte dessa sluttester + mixade frågor i 5 dagar, hade 4 eller 5 godkända sluttester, hade jag inte kört något via körkortonline hade jag nog inte klarat provet då det i många fall tas upp helt andra frågor än elevcentralens prov tog upp.
Jag hade också rekommenderat att nöta in tråkiga statistikdelar: dödsfall, skador i trafik, skador i mörker osv.
Jag fick 57/65 och då är jag ganska säker på att majoriteten av de missade frågorna just berodde på att jag fick en hel del rena statistikfrågor. Detta är ju såklart slumpmässigt.
Summerat: Ha minst 10 godkända elevcentralen sluttester + minst 3-5 godkända körkortonlinetester, skumma igenom körkortsboken samt nöt in statistikdata + lär dig att räkna ut reaktionstid, km/h -> m/s så klarar du det garanterat! Det tar sin tid, men se det som ett jobb som bara måste göras. Sista 2-3v innan provet körde jag minst 2-3h / kväll.
Lycka till!