Start > Körkortsforum > Uppkörning i Kalmar?

Uppkörning i Kalmar?

Dylan 2017-01-01 23:41 ! Citera #
Hej!

Har uppkörning i Kalmar snart. Klarade teorin med 61 rätt så nu är det bara uppkörningen kvar innan jag har mitt körkort. Undrar om någon här har kört upp i Kalmar på sistone och isåfall kan berätta vilken kontrollant ni fick och vad ni fick göra?

Tack!
Kalmariten 2017-01-03 09:36 ! Citera #
Hejhej!

Jag körde upp i Kalmar för 2 veckor sedan och jag fick nämligen ha 3 personer med mig i bilen (ovanligt kanske). Jag fick ha en kille som precis blivit utbildad till inspektör och han hette Bo och sen var det en annan kille med som skulle inspektera Bo och mig (krångligt haha) och den killen hette Bosse. Sen så var min körlärare med för att hon ville, hon frågade såklart mig ifall det var okej. Jag tänkte varför inte, när jag ändå ska köra runt på 2 pers, så varför inte 3 haha!

Men gällande körningen så fick jag börja med en säkerhetskontroll. Jag fick kolla det mesta känns det som! Fick kolla fot och parkeringsbroms, vindrutetorkarna och sen kolla om det fanns spolarvätska. Sen så fick jag köra iväg från Trafikverket och tror själva körningen tog 30-35 minuter. Jag fick svänga över ut från rondellen från det hållet man kommer från TV, sen fick jag köra mot Berga. Jag kör förbi Guldfågeln och Biltema sen, in genom industriområdet och fram till trafikljusen där man kör mot Norrliden. Där fick jag svänga vänster och köra mot Lindsdal, men bara någon kilometer efter jag svängt fick jag svänga in på vid ett villaområde där jag fick backa runt hörn.

Sen efter det skulle jag köra mot Lindsdal igen. Sen väl innan Lindsdal så skulle jag svänga av till motorvägen som leder till Malmö, rätt krånglig och hastig vänstersväng där. Den svängen är rätt skymd så övningskör där! Du kanske får oturen att köra där också ;) men svängen gick bra. Sen fick jag köra motorväg, svänga av vid avfarten där man svänger av när man ska till Öland, sen köra mot centrum därifrån. Sen köra mot maxi (det hållet). Svänga höger vid trafikljusen på Ängöleden (Vid Kalmar Nyckel) och sen väl vid Liljas och Friskis och Svettis fick jag köra tillbaka till Trafikverket!

Jag är kanske inte den bästa på att förklara vägar, lokalsinnet är ju inte på topp direkt. Men min uppkörning var lätt trygg och lugn, då han som satt brevid mig och inspekterade mig var jättetrevlig. Han pratade ofta med mig, tror vi pratade om julafton och allt möjligt. Även de där bak i sätet var trevliga. Flera gånger hände det att de alla 3 satt och pratade med varandra om lite blandat. Så det var väldigt avslappnat. Känns dock som jag fick gå igenom många moment, fick köra extra länge en vanligt. Hört att många får köra 20 min ungefär. Min tid kan dock bero på antalet personer som skulle kolla på mig.

Men Kalmar är generellt ingen svår stad att köra upp i. Det som dock är krångligt är vissa vägvisningar, som vid den nybyggda rondellen vid Flygplatsen. Var extra noga där! Sen består ju stan av väldigt mycket enkelriktat och högerregeln dyker upp jätteofta. Så har extra koll på det!

Men hoppas det går bra för dig! Som sagt, Kalmar är rätt enkel stad att köra i. Var bara rejält fokuserad och läs ordentligt på skyltar osv. Hoppas du får samma inspektör/er som jag. Bosse och Bo hette dem haha! Stort lycka till med uppkörningen nu 8-) 8-)
Kalmariten 2017-01-03 09:37 ! Citera #
Vill bara tilläga att jag blev godkänd ;) så nu har man haft kortet i 2 veckor, så otroligt skönt!
only1 2018-05-09 18:58 ! Citera #
Hur gick det
Zamo 2018-09-02 09:25 ! Citera #
Hej! Vore det roligt mer typs uppkörning i Kalmar
Karla 2024-03-27 21:48 ! Citera #
Är det nån kan ge tips i kalmar uppkörning?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov