Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Lola 2024-08-28 15:23 ! Citera #
En mamma som har haft körkort i ett år och låter sin minderåriga son köra bil själv med sin minderåriga syster vad händer med mamman och vad händer med sonen
RiverOak 2024-08-28 16:20 ! Citera #
Lola 2024-08-28
En mamma som har haft körkort i ett år och låter sin minderåriga son köra bil själv med sin minderåriga syster vad händer med mamman och vad händer med sonen
Mamman gör sig skyldig till tillåtande av olovlig körning och sonen till olovlig körning. Straffet för båda brotten är böter. Olovlig körning kan också ge fängelse om det anses vara av grov karaktär.
Du kan bli av med körkortet pga tillåtande av olovlig körning, det är något som bedöms i det enskilda fallet. Olovlig körning försvårar med största sannolikhet möjligheterna till att få körkortstillstånd för ett tag framöver.
Björn He 2024-08-28 21:37 ! Citera #
Gäst 2024-02-26
Snälla björn sluta prata massa nonsens.

Återigen: lastbilar och bussar är inte konstruerade för max hastighet 90/100 och det finns ingen sån internationell lag. Det är så enkelt att det är en en ”spärr” i databoxen som helt enkelt ”släpper upp” gasen även om du sitter med gasen i botten.

Automatisk spärr på bilar? Nä gubevaremig väl!! Förutom att man i moderna bilar kan ställa om farthållaren till att bli just en fartspärr så vill jag under inga omständigheter bli övervakad av något automatiskt system. Räcker gott med poliser och kameror längs vägarna!

Åter till frågan:
Kör man med för tungt släp med endast b kort får man inte köra vidare och blir rapporterad för olovlig körning vilket inte ser bra ut om man har prövotid.
Ta be istället, det är väldigt lätt :)
Det är INTE nonsens att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 90 km/tim. Transportstyrelsen har säkert skrivit i sina förordningar eller t.o.m. på sin webbsida att en tung lastbil måste vara utrustad med en hastighetsspärr som hindrar fordonet från att uppnå en hastighet högre än 90,00 km/tim, och således får en lastbil inte vara konstruerad för att köras fortare än 90, och en tung buss får likaså inte vara konstruerad för att köras fortare än 100, av trafiksäkerhetsskäl; en många ton tung lastbil som kör fortare än 90 eller ens fortare än cirka 75 km/tim tar ju jättelång tid/sträcka på sig att hinna stanna (vid en tvärbromsning).
Jag vet inte om alla brandbilar kan köras i 120 km/tim, men de måste ha fått dispens från hastighetsbegränsningen av 90 km/tim, av skälet att de måste kunna köra i upp till 120 under en brådskande utryckning.

Det borde förresten tycker jag finnas en lag på att en personbil, lätt lastbil eller buss inte får vara konstruerad för att köras fortare än 125 km/tim. Många bilister kör ju i så fort som cirka 150 km/tim på motorvägar, trots att hastighetsgränsen går vid 110-120-strecken nånstans, och det kan ju upplevas som välsigt osäkert att bli omkörd på en 110-väg samtidigt som man själv ligger i exakt 110,00 km/tim; det värsta för mig när jag håller hastighetsgränsen samtidigt som flera andra bilister kör över den är att jag riskerar att bli påkörd bakifrån om någon som kör för fort inte är tillräckligt uppmärksam på mig eller bara inte tillräckligt beredd att sänka farten/stanna i god tid bakom min ”rygg”.
RiverOak 2024-08-28 22:43 ! Citera #
Björn He 2024-08-28
Det är INTE nonsens att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 90 km/tim. Transportstyrelsen har säkert skrivit i sina förordningar eller t.o.m. på sin webbsida att en tung lastbil måste vara utrustad med en hastighetsspärr som hindrar fordonet från att uppnå en hastighet högre än 90,00 km/tim, och således får en lastbil inte vara konstruerad för att köras fortare än 90, och en tung buss får likaså inte vara konstruerad för att köras fortare än 100, av trafiksäkerhetsskäl; en många ton tung lastbil som kör fortare än 90 eller ens fortare än cirka 75 km/tim tar ju jättelång tid/sträcka på sig att hinna stanna (vid en tvärbromsning).
Jag vet inte om alla brandbilar kan köras i 120 km/tim, men de måste ha fått dispens från hastighetsbegränsningen av 90 km/tim, av skälet att de måste kunna köra i upp till 120 under en brådskande utryckning.

Det borde förresten tycker jag finnas en lag på att en personbil, lätt lastbil eller buss inte får vara konstruerad för att köras fortare än 125 km/tim. Många bilister kör ju i så fort som cirka 150 km/tim på motorvägar, trots att hastighetsgränsen går vid 110-120-strecken nånstans, och det kan ju upplevas som välsigt osäkert att bli omkörd på en 110-väg samtidigt som man själv ligger i exakt 110,00 km/tim; det värsta för mig när jag håller hastighetsgränsen samtidigt som flera andra bilister kör över den är att jag riskerar att bli påkörd bakifrån om någon som kör för fort inte är tillräckligt uppmärksam på mig eller bara inte tillräckligt beredd att sänka farten/stanna i god tid bakom min ”rygg”.
Det verkar som att du blandar ihop konstruktiv hastighet och högsta tillåtna hastighet.
Konstruktiv hastighet är den hastighet som fordonet är konstruerad för att kunna köra i, högsta tillåtna hastighet är den hastighet som fordonet får framföras i. Det är två skilda saker.

En EPA-traktor har exempelvis ingen konstruktiv maxhastighet. De får däremot inte framföras i mer än 30 km/h. De är dock konstruerade för långt högre hastigheter än så!
Likaså är en tung lastbil konstruerad för att kunna köras i betydligt högre hastigheter än 90km/h. Att de sen är digitalt strypta är en annan femma. Det har inget med den konstruktiva hastigheten att göra.
Björn He 2024-08-29 10:52 ! Citera #
RiverOak 2024-08-28
Det verkar som att du blandar ihop konstruktiv hastighet och högsta tillåtna hastighet.
Konstruktiv hastighet är den hastighet som fordonet är konstruerad för att kunna köra i, högsta tillåtna hastighet är den hastighet som fordonet får framföras i. Det är två skilda saker.

En EPA-traktor har exempelvis ingen konstruktiv maxhastighet. De får däremot inte framföras i mer än 30 km/h. De är dock konstruerade för långt högre hastigheter än så!
Likaså är en tung lastbil konstruerad för att kunna köras i betydligt högre hastigheter än 90km/h. Att de sen är digitalt strypta är en annan femma. Det har inget med den konstruktiva hastigheten att göra.
Enligt Transportstyrelsens förordning måste en EPA-traktor, har jag läst, vara utrustad med teknisk spärr som hindrar den från att uppnå en hastighet högre än 30 km/tim. EPA-traktor är väl i de flesta fall en ombyggd personbil.
Om man skulle manipulera hastighetsspärren, för att låta en EPA uppnå högre hastighet än 30, så har man trimmat den, som det kallas när man manipulerar ett fordon, då oftast en moped. Moped klass I är ju ett fordon som måste vara tekniskt spärrat från att kunna gå i en högre hastighet än 45 km/tim, det kan man säkert läsa på Transportstyrelsens webbsida, utan teknisk spärr som hindrar högre hastighet än 45 så är mopeden olaglig att köra. Vissa 15-17-åriga ungdomar som kört trimmad moped har ju t.o.m. dömts för olovlig körning, för att ha saknat körkort för lätt motorcykel som krävs för att få köra en moped som kan gå fortare än 45 km/tim, plus att det krävs att mopeden besiktas som en lätt motorcykel.
RiverOak 2024-08-29 14:09 ! Citera #
Björn He 2024-08-29
Enligt Transportstyrelsens förordning måste en EPA-traktor, har jag läst, vara utrustad med teknisk spärr som hindrar den från att uppnå en hastighet högre än 30 km/tim. EPA-traktor är väl i de flesta fall en ombyggd personbil.
Om man skulle manipulera hastighetsspärren, för att låta en EPA uppnå högre hastighet än 30, så har man trimmat den, som det kallas när man manipulerar ett fordon, då oftast en moped. Moped klass I är ju ett fordon som måste vara tekniskt spärrat från att kunna gå i en högre hastighet än 45 km/tim, det kan man säkert läsa på Transportstyrelsens webbsida, utan teknisk spärr som hindrar högre hastighet än 45 så är mopeden olaglig att köra. Vissa 15-17-åriga ungdomar som kört trimmad moped har ju t.o.m. dömts för olovlig körning, för att ha saknat körkort för lätt motorcykel som krävs för att få köra en moped som kan gå fortare än 45 km/tim, plus att det krävs att mopeden besiktas som en lätt motorcykel.
Du förstår tydligen fortfarande inte vad konstruktiv hastighet är. Ett fordon kan vara konstruerad för en högre hastighet än vad den tillåts gå i. Att ett fordon är konstruerad för en viss hastighet innebär att den är byggd för att tåla den hastigheten. En strypning av motorn eller digital spärr förändrar inte den hastighet som fordonet är konstruerad för.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 20:12
9
I dag 19:02
1
I dag 16:38
24
I dag 16:20
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov