Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?
Blev stoppad för fprtkörning, mem fick inte böter utan fick åka vidare med tillsägelsen atr vara mer försiktig, kan polisen iaf gjort en anmälan till transportstyrelsen? Tänker om min prövotid påverkas
Det är så här att jag hade en madrass med träram utan spänne eller något på biltaket körde den till ett ställe som var knappt 150 meter ifrån på en 40 väg försiktigt o vi höll den med händer. Detta var mitt på natten så det var ingen trafik jag fick en bot på 1500kr för ej säkrad last. Men jag vet ej om detta kan få mitt körkort indraget de sa ej något om det.
Det är så här att jag hade en madrass med träram utan spänne eller något på biltaket körde den till ett ställe som var knappt 150 meter ifrån på en 40 väg försiktigt o vi höll den med händer. Detta var mitt på natten så det var ingen trafik jag fick en bot på 1500kr för ej säkrad last. Men jag vet ej om detta kan få mitt körkort indraget de sa ej något om det.
Haha, bra jobbat! Den situationen skulle man ju sett. Men ja, vad tror du själv om en gubbe som haft körkort i 30 år göra samma sak får han indraget körkort? Nej precis, inte du heller. Det är precis samma regler förutom att en gubbe som haft körkort i 30 år som blir av med det får tillbaka det sedan men du behöver ta om körkortet.
Så nej alltså bara en varning?
Pratar då om transportstyrelsen när de får en rapport
Jag väntar nu på ett brev där jag ska yttra mig tydligen så transportstyrelsen kan göra ett beslut. Är det sannolikt att de drar in mitt kort för det här? Även om det inte var någon trafik eller människor, 40 väg, och en mycket kort sträcka?
Jag vet inte exakt vilka typer av körkortsmissbruk som kan ge indraget körkort, men jag har hört att påkörning bakifrån är en typ. Påkörning bakifrån bedöms ju tydligen som ett av de allra allvarligaste brotten mot Trafikförordningen - eftersom den huvudsakliga orsaken till det är för litet avstånd till fordonet framför, trots skyldigheten att hålla ett avstånd till framförvarande fordon som är tillräckligt stort för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.
Dock kan påkörningar bakifrån också uppstå vid missad väjningsplikt, har jag fått uppleva; det var ett par småklantiga bilistjävlar som inte släppte förbi mig när jag körde på en företrädesväg trots att de hade väjningsplikt, utan de bara trängde sig före mig och då körde in i vägen för mig, och då åkte jag rakt in i ”arslet” på biljävlarna. Lyckligtvis blev ju de utdömda som ensam vållande medan jag själv fick gå fri; det finns väl skäl till att den som skulle ha fått företräde brukar gå fri från vållandeansvar.
Hej !
Mitt case är också sammas ditt fall2
jag blev fångad av en civil motorcykel på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 149km/h,
detta kommer ledda till att jag blir av med körkortet i 2 månader samt böter på det ?Eller ?
Det händer på min prövotid
Blir det İnte en varnıng istället för återkallelse ?
Hej !
Mitt case är också sammas ditt fall2
jag blev fångad av en civil motorcykel på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 149km/h,
detta kommer ledda till att jag blir av med körkortet i 2 månader samt böter på det ?Eller ?
Det händer på min prövotid
Blir det İnte en varnıng istället för återkallelse ?
Skulle bli jävligt förvånad om det inte blev återkallat, 39Km/h för fort på 110 väg är på på tok för mycket.
Blir det återkallat under prövotiden så tyvärr göra om allt. surt men svårt ångra när väl allt har skett.
Återkallat körkort 1-2 månader. (Standard 2 månader) samt 4000 kr i böter.
Har du prövotid då händelsen inträffade får du ta om allting 6 månader efter att spärrtiden upphört.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Teoribok 2025
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025