Start > Körkortsforum > Ni som kuggat!

Ni som kuggat!

Björn He 2023-10-25 22:11 ! Citera #
Jag undrar om inspektören verkligen har rätt att ingripa och kugga med anledning av ingripandet även om ingripandet inte varit absolut nödvändigt.
När jag hade första uppkörningsförsöket i Västerås så ingrep inspektören genom att plötsligt bromsa mig innan jag hann förstå exakt varför, och det visade sig vara för att jag närmade mig ett ”farthinder”, en mindre upphöjd stenläggning, vid Våghusbron på Södra ringvägen i cirka 50 km/tim, trots att det kanske inte var absolut nödvändigt att ingripa.
Jag har kollat på Våghusbron på gatufoton och av fotona att döma är det inte alls någon fara om man kör i 50 över det där ”farthindret”. Min kompis David körde såvitt jag vet (av misstag) i cirka 50 över det där fartguppet när han körde i Västerås, för det var inte så lätt att se det där mindre guppet klart och tydligt i god tid - men bilen han körde blev lyckligtvis inte skadad av att åka i 50 över det och då hade min uppkörningsbil troligtvis inte skadats heller om jag nu hade kört i 50 över, så jag motsätter mig att det var nödvändigt för inspektören att ingripa, det var ju inte alls nödvändigt, han kunde lika gärna bara ha låtit mig åka i 50 över det där guppet om det nu inte är så farligt att köra i 50 över det.
Hade inspektören försökt bromsa mig idag också, om jag nu hade fått för mig att provköra i 50 över det där fartguppet bara för att ”pröva hur det kan kännas”?! Om inte - varför försökte han bromsa mig på körprovet då?!
(Förresten är det inget övergångsställe där vid fartguppet, däremot verkar det vara en ”omarkerad” korsande gångbana, där gående dock INTE har någon företrädesrätt över körbanan utan måste tvärtom väja för varje fordon som närmar sig, precis som när gående i övrigt ämnar korsa en körbana på annan plats än ett övergångsställe. Och eftersom gående inte har företräde så spelar det praktiskt sett ingen roll om ett fordon närmar sig i 30, 40 eller 50 km/tim.)

Inspektören fick också för sig att uppge att jag hade kört i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen (förbi Västerås resecentrum), och det vägrade jag att tro på. Alltså även om hastighetsmätaren kanske uppnådde 50-strecket så behöver jag inte ha kört i 50 där på 30-sträckan utan jag kunde lika gärna ha kört i enbart 40-45 km/tim; hastighetsmätaren är faktiskt konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, och med hänsyn till en avräkning på cirka 5 km/tim så kör man inte i exempelvis 50 km/tim då hastighetsmätaren pekar exakt på 50-strecket.
Det borde väl ändå vara okej att åka cirka 40 på en 30-väg om nu inte det kan ge indraget körkort, körning i cirka 40 km/tim på 30-väg behöver inte alltid leda till kuggning. Jag saktade ändå ned ungefär mitt i 30-sträckan, där höger körfält sammanvävs med vänster, eftersom jag kände mig tvingad att sakta ned där för att hinna kolla backspegel+döda vinkeln och byta körfält - och när jag saktade ned så var jag sannolikt inte uppe i högre hastighet än 20-30 km/tim.
Någon snubbe fick för sig att påstå att det kan göra mer onytta än nytta om man alltför ständigt tittar ned på hastighetsmätaren än håller så god uppsikt som möjligt framför sej.
Gäst 2023-10-26 01:03 ! Citera #
Björn He 2023-10-25
Jag undrar om inspektören verkligen har rätt att ingripa och kugga med anledning av ingripandet även om ingripandet inte varit absolut nödvändigt.
När jag hade första uppkörningsförsöket i Västerås så ingrep inspektören genom att plötsligt bromsa mig innan jag hann förstå exakt varför, och det visade sig vara för att jag närmade mig ett ”farthinder”, en mindre upphöjd stenläggning, vid Våghusbron på Södra ringvägen i cirka 50 km/tim, trots att det kanske inte var absolut nödvändigt att ingripa.
Jag har kollat på Våghusbron på gatufoton och av fotona att döma är det inte alls någon fara om man kör i 50 över det där ”farthindret”. Min kompis David körde såvitt jag vet (av misstag) i cirka 50 över det där fartguppet när han körde i Västerås, för det var inte så lätt att se det där mindre guppet klart och tydligt i god tid - men bilen han körde blev lyckligtvis inte skadad av att åka i 50 över det och då hade min uppkörningsbil troligtvis inte skadats heller om jag nu hade kört i 50 över, så jag motsätter mig att det var nödvändigt för inspektören att ingripa, det var ju inte alls nödvändigt, han kunde lika gärna bara ha låtit mig åka i 50 över det där guppet om det nu inte är så farligt att köra i 50 över det.
Hade inspektören försökt bromsa mig idag också, om jag nu hade fått för mig att provköra i 50 över det där fartguppet bara för att ”pröva hur det kan kännas”?! Om inte - varför försökte han bromsa mig på körprovet då?!
(Förresten är det inget övergångsställe där vid fartguppet, däremot verkar det vara en ”omarkerad” korsande gångbana, där gående dock INTE har någon företrädesrätt över körbanan utan måste tvärtom väja för varje fordon som närmar sig, precis som när gående i övrigt ämnar korsa en körbana på annan plats än ett övergångsställe. Och eftersom gående inte har företräde så spelar det praktiskt sett ingen roll om ett fordon närmar sig i 30, 40 eller 50 km/tim.)

Inspektören fick också för sig att uppge att jag hade kört i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen (förbi Västerås resecentrum), och det vägrade jag att tro på. Alltså även om hastighetsmätaren kanske uppnådde 50-strecket så behöver jag inte ha kört i 50 där på 30-sträckan utan jag kunde lika gärna ha kört i enbart 40-45 km/tim; hastighetsmätaren är faktiskt konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, och med hänsyn till en avräkning på cirka 5 km/tim så kör man inte i exempelvis 50 km/tim då hastighetsmätaren pekar exakt på 50-strecket.
Det borde väl ändå vara okej att åka cirka 40 på en 30-väg om nu inte det kan ge indraget körkort, körning i cirka 40 km/tim på 30-väg behöver inte alltid leda till kuggning. Jag saktade ändå ned ungefär mitt i 30-sträckan, där höger körfält sammanvävs med vänster, eftersom jag kände mig tvingad att sakta ned där för att hinna kolla backspegel+döda vinkeln och byta körfält - och när jag saktade ned så var jag sannolikt inte uppe i högre hastighet än 20-30 km/tim.
Någon snubbe fick för sig att påstå att det kan göra mer onytta än nytta om man alltför ständigt tittar ned på hastighetsmätaren än håller så god uppsikt som möjligt framför sej.
Vem har sagt att det är farligt att hålla koll på hastighetsmätaren?
Det bör inte ta mer än en halv sekund att snegla ner och sen upp igen.

Och i hur många inlägg ska vi älta detta?

Ja, inspektören får ingripa när som helst. Du kanske tyckte att det inte va absolut nödvändigt, men inspektören har sista ordet i frågan!

Om inspektören säger att du körde I 50 så gjorde du det, även om du påstår att bilen ökade farten av sig själv. I 100 kan den visa 4-5 km fel, vilket betyder 2-2.5 i 50. Hur eller hur ska man tänka att man kör i just 50 om mätaren står på 50!

Hur menar du att det skulle vara ok att köra 40 på 30 under uppkörning bara för att det inte leder till återkallat körkort?
Björn He 2023-10-26 10:09 ! Citera #
Gäst 2023-10-26
Vem har sagt att det är farligt att hålla koll på hastighetsmätaren?
Det bör inte ta mer än en halv sekund att snegla ner och sen upp igen.

Och i hur många inlägg ska vi älta detta?

Ja, inspektören får ingripa när som helst. Du kanske tyckte att det inte va absolut nödvändigt, men inspektören har sista ordet i frågan!

Om inspektören säger att du körde I 50 så gjorde du det, även om du påstår att bilen ökade farten av sig själv. I 100 kan den visa 4-5 km fel, vilket betyder 2-2.5 i 50. Hur eller hur ska man tänka att man kör i just 50 om mätaren står på 50!

Hur menar du att det skulle vara ok att köra 40 på 30 under uppkörning bara för att det inte leder till återkallat körkort?
Någon snubbe här som kallade sig ”corax” skrev ju i ett inlägg 2014 att hon/han ”råkade” vara uppe i cirka 40 km/tim på en 30-sträcka, men sänkte snabbt farten till 30, och trots den lindriga fortkörningen fick ”corax” godkänt, på första försöket dessutom.
Angående hastighetsmätaren så beror det väl på fordonets skick och övriga omständigheter hur många gånger man måste ha uppsikt över den. Om jag inte hade kört en dieselbil som kan öka farten ”av sig själv”, som den där diesel-golfen tydligen kunde, så hade det väl räckt att bara notera mätaren strax före 30-skylten, jag var säker på att den visade cirka 30 då - men jag hade ju inte lärt mig att dieselbilar kan öka farten, som inspektörerna påstår att de gör ”vid körning på för hög växel och för lågt varvtal”. Sålänge inte bilen kan öka farten så ska det väl räcka att bara släppa gasen då hastighetsmätaren visar runt 30-strecket, och sen växelvis släppa gasen och ge lätt gas då och då för att hålla jämn fart runt 30-strecket; man ska ju inte behöva kolla hastighetsmätaren en extra gång om man redan har försäkrat sig om att man kör i runt 30 (men jag som inte visste att bilen kunde öka farten ”av sig själv” var troligtvis alltför ”självsäker” som kände mig säker på att jag körde cirka 30; jag var tydligen inte van att ”känna farten med kroppen”).

Om jag mot förmodan var skyldig att veta innan uppkörningen att dieselbilar kan öka farten, hur skulle jag ha lärt mig det då om jag får lov att fråga? Det är ju inte mitt fel att jag inte hade lärt mig det före uppkörningen, om nu inte trafikskolan jag övningskörde med, eller ens pappan lärde mig det, ingen av dem tänkte väl på att lära mig det. Förresten var det dålig stil av Trafikverket att låna ut en diesel-golf som kan öka farten ”av sig själv”, för diesel-golfar suger! Som en snubbe skrev på Flashback för 10-12 år sen så kan diesel-golfar, som används för uppkörning i bl.a. Södertälje, öka farten ”av sig själv” så att man ofrivilligt kommer upp i så hög fart som 50-70 km/tim (om man bara lägger i treans växel) och det är bara helfel! Trafikverket erbjöd liksom aldrig ens mig att övningsköra deras diesel-golf innan uppkörningen, är det inte möjligt att hyra Trafikverkets uppkörningsbilar för att övningsköra dem?!

Jag vill minnas att jag körde på treans växel i cirka 30 km/tim när jag fick godkänt på uppkörningen, men jag upplevde INTE då att hastigheten steg över 30-strecket när jag släppte gasen (men jag höll väl noga uppsikt över mätaren ändå bara för att försäkra mig om att jag inte körde för fort när jag körde på en 30-väg). Bilen jag körde när jag fick godkänt var en större Volkswagen Golf (kombi) som dock var dieseldriven, men den större Golfen kunde inte öka farten till skillnad från den ”lilla” Golfen som kunde det.

Angående körkortsåterkallelse så behöver körning i 50 på 30-väg INTE leda till körkortsåterkallelse; en man som noterades köra fortare än 50 på en 30-sträcka fick såvitt jag vet böter för brott mot Trafikförordningen men däremot INTE indraget körkort, troligen med hänsyn till att han var beroende av körkort i sitt jobb, och Transportstyrelsen beslutade väl därför att bara ge honom en ”varning” (som bör innebära att han riskerar återkallat körkort om förseelsen upprepas).
Björn He 2023-10-26 11:47 ! Citera #
Gäst 2023-10-26
Vem har sagt att det är farligt att hålla koll på hastighetsmätaren?
Det bör inte ta mer än en halv sekund att snegla ner och sen upp igen.

Och i hur många inlägg ska vi älta detta?

Ja, inspektören får ingripa när som helst. Du kanske tyckte att det inte va absolut nödvändigt, men inspektören har sista ordet i frågan!

Om inspektören säger att du körde I 50 så gjorde du det, även om du påstår att bilen ökade farten av sig själv. I 100 kan den visa 4-5 km fel, vilket betyder 2-2.5 i 50. Hur eller hur ska man tänka att man kör i just 50 om mätaren står på 50!

Hur menar du att det skulle vara ok att köra 40 på 30 under uppkörning bara för att det inte leder till återkallat körkort?
Om inspektören som kuggade mig i Västerås nu noterade att jag (av misstag) var ”uppe i 50 km/tim på 30-sträcka förbi Västerås resecentrum”, varför lät han mig då bara fortsätta att köra (tills hela uppkörningen var avslutad)? Han borde väl hellre bara ha kunnat avbryta uppkörningen omedelbart efter 30-sträckan och uppmana mig att snarast stanna alternativt vända tillbaka till förarprovslokalen, och meddela mig omedelbart att jag är icke godkänd.
Annars kunde han väl bara, innan vi skulle parkera vid förarprovslokalen, ha dirigerat mig tillbaka till 30-sträckan utanför resecentrum, för att ge mig en eventuell andra chans att visa att jag kan behärska och anpassa mig efter hastighetsbegränsningen på 30 km/tim (även om jag körde en bil som kunde öka farten ”av sig själv”), och om jag skulle visa mig klara av att köra i högst 30 km/tim (genom att bromsa ned bilen då den ”gasade av sig själv”), då skulle jag kunna bli godkänd trots att jag (av misstag) körde för fort på 30-sträckan första gången jag körde där. Jag hade väl ändå snabbt kunnat rätta till felet med att ha kört fortare än 30 där, när jag ändå hade upplevt och lärt mig att just den där uppkörningsbilen kunde ”gasa av sig själv”.
Det brukar väl oftast inte bli bättre om uppkörningselever som visat brister i förmåga att följa trafikregler blir kuggade och tvingade att göra ett helt nytt körprov för att kunna få körkort, utan det gör mer onytta än nytta med tanke på att det kostar mer pengar och mer resurser om en uppkörningselev måste göra om sitt prov. Även om en elev får godkänt på första försöket så kan eleven som körkortsinnehavare vara så gott som ofärdig för att få köra bil, även om det kanske inte noterats just under uppkörningstillfället; det förekommer faktiskt att fordonsförare som redan har körkort inte alltid brukar följa de regler som gäller i de specifika trafiksituationerna. Jag har själv haft mer än tio kollisioner med fordonsförare som inte iakttagit väjningsplikt mot mig innan de själva fortsatt att köra; att underlåta att väja för fordon man har väjningsplikt mot utgör ju en potentiell trafiksäkerhetsfara (men många kanske bedömer att man utgör en lika stor trafikfara själv om man själv inte är tillräckligt förmögen att anpassa sin körning efter omständigheter som att andra trafikanter inte alltid följer trafikregler).
Gestur 2023-10-26 16:33 ! Citera #
Skyll inte på bilen eller inspektören, att du inte på långa vägar var redo för uppkörning framgår med all tydlighet i din egen beskrivning...
Björn He 2023-10-26 17:46 ! Citera #
Gestur 2023-10-26
Skyll inte på bilen eller inspektören, att du inte på långa vägar var redo för uppkörning framgår med all tydlighet i din egen beskrivning...
Alla som har körkort eller som har klarat uppkörningen på första försöket är väl inte tillräckligt redo för att få köra bil heller? Det är väl inte alla som har lärt sig att en dieselbil kan öka farten ”av sig själv”, som jag olyckligtvis fick uppleva på uppkörningen. Jag tycker trots allt att det var dålig stil av Trafikverket att låna ut en dieselbil, som kan öka farten så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, för min uppkörning, bilar som diesel-golfar suger!

Hade jag varit politiker så hade jag gärna velat förbjuda Trafikverket att låna ut egna bilar för uppkörning och istället bestämt att körkortselever som bokat uppkörning ska få låna bil för uppkörning hos en trafikskola, helst den trafikskola där de har övningskört.
Jag skulle inte ha behövt köra upp med en diesel-golf som kan öka farten ”av sig själv” eller ens behövt lära mig att dieselbilar kan göra så; när jag övningskörde hos Staffans trafikskola hemma i Älvsjö några veckor före första uppkörningsförsöket, som jag av en slump bokade i Västerås, då borde trafiklärarna där ha erbjudit mig att låna en av deras bilar då jag skulle ha uppkörning och INTE någon av Trafikverkets bilar som oftast är diesel-golfar eftersom diesel-golfarna suger. Hade en av trafiklärarna följt med mig till Västerås så hade jag dessutom kunnat övningsköra lite i staden för att lära känna vägarna så bra som möjligt innan uppkörningen skulle börja.
Nu skiter vi i det 2023-10-26 19:26 ! Citera #
Kuggade idag igen, denna gången var det att jag låg i vägrenen en kort stund. Ja jag låg där i några sekunder för att en idiot drog om på helsträckad linje i mötande körfält, valet fanns att köra ut på vägrenen eller att krocka. Inspektören kollade på plattan när detta inträffade.

Sen tyckte hon att jag ”vinglar” på vägen, har aldrig gjort detta i körskolan så att jag skulle göra det nu lät ju otroligt, men visst man är nervös när de sitter bredvid.

Teoriprovet går ut om några dagar så jag måste göra om denna skiten, kommer dock lägga ned körandet ett tag framöver, skall påbörja min cancerbehandling, har väntat tillräckligt länge då jag ville bli klar med körkortet innan men nu hinner man inte detta.

Körtider finns några stycken i november och sen i januari nästa gång, varför skall teoriprovet vara så kort tid för när det finns knappt några körtider att boka hos Trafikverket?

Teoriprovet borde för övrigt få göras om vart tionde år med tanke på hur många bilister som inte har koll på reglerna där ute.
Gäst 2023-10-26 21:52 ! Citera #
Björn He 2023-10-26
Alla som har körkort eller som har klarat uppkörningen på första försöket är väl inte tillräckligt redo för att få köra bil heller? Det är väl inte alla som har lärt sig att en dieselbil kan öka farten ”av sig själv”, som jag olyckligtvis fick uppleva på uppkörningen. Jag tycker trots allt att det var dålig stil av Trafikverket att låna ut en dieselbil, som kan öka farten så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, för min uppkörning, bilar som diesel-golfar suger!

Hade jag varit politiker så hade jag gärna velat förbjuda Trafikverket att låna ut egna bilar för uppkörning och istället bestämt att körkortselever som bokat uppkörning ska få låna bil för uppkörning hos en trafikskola, helst den trafikskola där de har övningskört.
Jag skulle inte ha behövt köra upp med en diesel-golf som kan öka farten ”av sig själv” eller ens behövt lära mig att dieselbilar kan göra så; när jag övningskörde hos Staffans trafikskola hemma i Älvsjö några veckor före första uppkörningsförsöket, som jag av en slump bokade i Västerås, då borde trafiklärarna där ha erbjudit mig att låna en av deras bilar då jag skulle ha uppkörning och INTE någon av Trafikverkets bilar som oftast är diesel-golfar eftersom diesel-golfarna suger. Hade en av trafiklärarna följt med mig till Västerås så hade jag dessutom kunnat övningsköra lite i staden för att lära känna vägarna så bra som möjligt innan uppkörningen skulle börja.
Om du anser att en dieselbil ökar farten av sig själv så har du manövreringsbrister
Björn He 2023-10-26 23:06 ! Citera #
Gäst 2023-10-26
Om du anser att en dieselbil ökar farten av sig själv så har du manövreringsbrister
Jag hade inte haft några ”manövreringsbrister” om jag bara hade fått tillfälle att övningsköra diesel för att lära mig hur en dieselbil fungerar och bör manövreras. Jag har väl rätt att tycka att det var dålig stil av Trafikverket att låna ut en bil som kan öka farten ”av sig själv” om jag nu vill tycka det, jag tycker också att bilar som diesel-golfar suger!
Trafikverket kunde väl åtminstone ha frågat mig personligen om jag hade kört dieselbil innan de bokade just en dieselbil för min uppkörning? Om Trafikverket hade upplysts om att jag inte kört dieselbil, då borde väl de ha gett mig lov att få förtidshyra deras dieselbil för att få god tid på mig att övningsköra den med en trafiklärare, så att jag hann lära mig till uppkörningen hur bilen fungerar och ska manövreras på ett lämpligt sätt, men nu fick jag olyckligtvis aldrig lära mig det.
Bara för att relativt många trafikskolor kanske har diesel-golfar (som kan ”gasa av sig själva” när man släppt gasen) så behöver inte det innebära att exakt alla trafikskolor har det; Staffans trafikskola i Älvsjö där jag bor hade tydligen bara en bensindriven Volkswagen Golf plus en diesel-Volvo (som dock INTE kunde ”gasa av sig själv”).
Om inte hon Malin från Staffans trafikskola som övningskörde med mig hade någon dieselbil att övningsköra med mig med, så att jag kunde få lära mig att köra diesel, då tycker jag faktiskt att hon skulle ha försökt erbjuda mig att låna hennes bil för uppkörning istället för Trafikverkets diesel-golf. Hon eller någon av hennes kollegor borde väl ändå ha haft tid att följa med mig till Västerås, med tanke på att jag faktiskt bokade in uppkörningen i Västerås på en lördag, då de flesta är lediga; jag hade väl bara behöva betala dem en eventuell låneavgift för att låna deras bil, för bränsle till Västerås och hem igen.

Jag fattar att bränsle och sånt kostar pengar för bilägare och att det kanske är därför trafikskolor vill ha så mycket betalt för körlektioner.
Björn He 2023-10-27 01:32 ! Citera #
Nu skiter vi i det 2023-10-26
Kuggade idag igen, denna gången var det att jag låg i vägrenen en kort stund. Ja jag låg där i några sekunder för att en idiot drog om på helsträckad linje i mötande körfält, valet fanns att köra ut på vägrenen eller att krocka. Inspektören kollade på plattan när detta inträffade.

Sen tyckte hon att jag ”vinglar” på vägen, har aldrig gjort detta i körskolan så att jag skulle göra det nu lät ju otroligt, men visst man är nervös när de sitter bredvid.

Teoriprovet går ut om några dagar så jag måste göra om denna skiten, kommer dock lägga ned körandet ett tag framöver, skall påbörja min cancerbehandling, har väntat tillräckligt länge då jag ville bli klar med körkortet innan men nu hinner man inte detta.

Körtider finns några stycken i november och sen i januari nästa gång, varför skall teoriprovet vara så kort tid för när det finns knappt några körtider att boka hos Trafikverket?

Teoriprovet borde för övrigt få göras om vart tionde år med tanke på hur många bilister som inte har koll på reglerna där ute.
Jag tycker inte det är nödvändigt att krav på att göra om sitt körkortsprov var 5:e eller 10:e år, men däremot kan det väl vara bra att införa ett system med så kallade straffpoäng och körkortsåterkallelse i låt oss säga längst 4 år efter tolv straffpoäng, och vid eventuella upprepade körkortsåterkallelser ska körkortsinnehavaren eventuellt föreläggas att avlägga nytt körkortsprov för att kunna återfå körkortet.
Ett sånt straffpoängssystem tillämpas ju ändå i flera andra större länder som Storbritannien, USA, Frankrike och Australien. Såvitt jag vet så kan exempelvis underlåtelse att stanna vid rött ljus ge sex straffpoäng av tolv möjliga (=körkortsåterkallelse om det gjorts vid två tillfällen), till skillnad från här i Sverige där det kan bli omedelbar körkortsindragning på att inte stanna vid rött ljus eller att inte stanna innan passerande av stopplikt.

Om ett system med straffpoäng mot förmodan införs i Sverige, då tycker jag faktiskt att det ska vara bland annat följande:
-3 straffpoäng för underlåtelse att väja för att ge ett fordon som närmar sig från höger företräde då den så kallade högerregeln är påbjuden.
-3 straffpoäng för underlåtelse att väja för gående som korsar eller just ämnar korsa körbanan på ett obevakat övergångsställe.
-3 straffpoäng för underlåtelse att framföra ett fordon längs vägkanten/i det körfält påbjudet för fordonet beläget närmast vägkanten på höger sida (i färdriktningen) eller för att ha kört om ett fordon på sidan mot (högra) vägkanten.
-3 straffpoäng för att ha framfört ett motordrivet fordon utan någon registreringsskylt väl synlig och avläsbar (utom moped klass II som inte behöver registreringsnummer).
-4 straffpoäng för underlåtelse att väja för att ge korsande trafik företräde innan passerande av väjningsplikt (i annat fall än ett fall där högerregeln gäller) eller underlåtelse att stanna vid rött ljus.
-4 straffpoäng för omkörning i en trafiksituation eller inom ett vägområde där förbud mot omkörning gäller.
-4 straffpoäng för att ha kört över en spärrlinje, inom ett spärrområde eller på vänster sida av dubbel spärrlinje eller annars en refug, mittremsa eller liknande anordning (som är påbjuden att passera till höger).
-4 straffpoäng för att ha framfört ett motordrivet fordon utan både halvljus och rött bakljus tänt eller annars utan fungerande bromsljus/framfört en cykel i gryning, skymning eller mörker utan tillfredsställande fordonsbelysning (med vitt ljus som visas framåt och rött ljus som visas bakåt).
-6 straffpoäng för att ha kört i mer än 20 km/tim högre hastighet än den högsta tillåtna inom tätbebyggt område (alltså minst 50 km/tim på 30-väg, 60 km/tim på 40-väg och 70 km/tim på 50-väg) eller mer än 30 km/tim högre än den högsta tillåtna hastigheten utanför tätbebyggt område; vid körning i mer än 40 km/tim över högsta tillåtna hastigheten kan det bli 12 straffpoäng och körkortsindragning omedelbart.
-6 straffpoäng för underlåtelse att hålla tillräckligt avstånd till framförvarande fordon, för att kunna undvika risk för kollision med det (i händelse att det sänker hastigheten eller stannar), om nu underlåtelsen orsakar en påkörning bakifrån.
-6 straffpoäng för körning mot påbjuden körriktning på en körbana med enkelriktad trafik.
-6 straffpoäng för att ha framfört ett fordon på en gångbana, en cykelbana eller annan väg där förbud mot fordonstrafik alternativt trafik med motordrivet fordon gäller.
-6 straffpoäng för underlåtelse att väja för att lämna fri väg för en spårvagn eller ett järnvägståg.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor