Kuggad uppkörning FYFA-AN!
Snubblade över denna tråden, skulle vara intressant hur ni som blivit kuggade resonerar om 10 år. Jag har nu haft körkort i drygt 20 år, blev kuggad på första uppkörningen, klarade andra, under 20 år fått böter en gång för att jag missade en hastighetsskylt på en landsväg (bara klantigt från min sida). Varit inblandad i två påkörningar, men båda gångerna stod jag still en en kö och den bakom glömde bort sig och körde. Däremot upplevt flera situationer som kunde blivit en olycka utan snabb reaktion, t.ex. att jag har varit ute i en korsning och så kör nån mot rött rakt in i korsningen eller att jag kommer på en huvudväg och någon kör rakt ut, precis framför mig. Då måste man vara snabb med att tvärnita, väja eller annat lämpligt, och samtidigt ha koll både i backspegeln och åt sidorna så att man inte kör in i någon annan. Och givetvis massor med rådjur och älgar som hoppar ut framför bilen, men aldrig kört på någon utan anpassar farten i skymning.
Det är helt självklart att bli kuggad om man gör något som ger böter (köra för fort, även om det bara är ”lite”, passera en stopplinje med en en halvmeter, missa högerregeln osv), för det är aldrig ok. Inte minsta lilla misstag, inte senare i livet heller. Eftersom någon annans liv kan hänga på det och det bara var ”tur” att det inte var någon där då.
När jag kuggades gjorde jag inga sådana misstag utan körde allmänt osäkert, även om det i protokollet blir någon formell detalj som man kuggas på. Men en förare som kör osäkert har inte på vägarna att göra. Att köra bli är bland det farligaste vi håller på med och jämfört med andra yrken (t.ex. lokförare, pilot etc) är utbildningen för B-kort väldigt slapp.
I verkliga livet ställs man inför många situationer där man kan bli stressad, även om man själv inte gör fel, men där någon annan gör fel och man måste reagera fort och bestämt, men utan att för den delen utsätta andra för fara, t.ex. vid en undanmanöver. Därför är det väldigt viktigt att man visar man man kör tryggt, även i en stressig situation som uppkörningen är. Har man kuggat flera gånger saknas mängdträningen och eventuellt, om man kör som privatist, att den man kör med kanske själv kör lite slarvigt och inte är tillräckligt noga med att säga till.
Det är ett sjukt system som är bottenlöst orättvist och dessutom rånar, ofta unga, på pengar. Bedömningarna tycks vara helt olika (gissar att några trafikinspektörer har skrivit några av inläggen ovan för att ge intryck av att alla kuggningar är helt själlvklara, vilket förstås är absurt). Två av de jag känner allra bäst körde upp samma dag på samma ställe (men inte med samma inspektör). Den ena hade kört säkert 1000 mil utan en enda incident, de flesta milen i Stockholm, han underkändes ”då han gick för snabbt in i en parkering”, den andra godkändes trots att hen uppenbart inte är redo. Lägg ner inspektionsberksamheten, låt uppkörningarna bli digitala med rättvisa förhållanden till ett mycket lägre pris. Känns också märkligt att hävda ecodrive när Trafikverket kommer ut med sina dieselvolvos. Man kan nog köra ganska länge på 4:an på en 70-väg utan att göra tillnärmelsevis lika stora miljömässiga avtryck.
Då har man klarat uppkörningen på andra försöket... Har övningskört privat i 2 år med en kass handledare som mest använda mig som taxi. Det blev jag som fick lära morsan lite regler istället. Bra med mängdkörning i alla fall
Jag tog inga trafiklektioner utan tittade på trafiklektioner på youtube som jag kan rekommendera starkt. Min första uppkörning var 12:e Juni då var jag jävligt nervös, fick en rätt trevlig äldre herre som inspektör och skulle köra VW passat diesel. Det gick inte skitbra då jag endast hade kört en klen liten bensinbil. Fick massa motorstopp för jag var van vid en mer sliten koppling osv. Sen hade jag aldrig kört 6 växlat heller. Till slut blev det kugg på grund av uppsikt och manövrering. Jag la aldrig i 6:an på motorvägen (körde i typ 90) Sen gjorde jag en till tabbe. Stannade för en utryckande ambulans på en avfart och fick sedan motorstopp när jag skulle köra ut igen. Därav kuggningen. Övrigt sa han att han kunde se att jag kan köra så det kändes iaf okej. Naturligtvis lite deprimerad efter men bokade in en ny tid så fort det gick, den 25:e. Jag körde inte bil en enda gång under den här tiden.
Andra uppkörningen då, fick en annan äldre herre som var riktigt schysst faktiskt. Det blev volvo v60 diesel den här gången alltså helt ny bil igen. Han frågar vart jag bodde och så fick jag köra åt det hållet vilket var riktigt nice. Jag körde ut och inspektören gav lite småberöm här och där och vi snackade lite skit. Fick 1 motorstopp som inte var trafikfarligt i början sedan gick allt galant. Körde som jag har lärt mig från youtube. T.ex lägga ut mig till höger innan man kör ut ur cirkulation som min morsa alltid klagar på mig för att jag gör. Allt gick bra och det var inget direk svårt eftersom att jag hade kört vägen förut. Vi kom tillbaka och han sa typ ”Ja men va bra, du kan ju köra.... och vad händer då? PRECIS, man får godkänt!” Jag rörde inte en min alltså och sa typ ”ah, nice” Kändes bara skönt att kunna släppa det där nu. Totalt så spenderade jag 6000kr på mitt körkort varav 2600 på uppkörning med trafikverkets bilar. Känns nästan som att jag blåste systemet och kom undan billigt men han sa ju att jag kunde köra så
Han sa inte ens att det var något jag skulle träna på eller så utan det var bara att gå ur bilen och cykla hem. Det var förövrigt i Farsta där det sägs vara strängt. Hade väl tur och fick en schysst inspektör antar jag.
Kuggad för 3dje gången pga manövrering
Är jag hopplös, känns som så! Vill bara lägga av med detta nu... vad skulle vara värre än ett fjärde misslyckat försök.
Kuggad för 3dje gången pga manövrering
Är jag hopplös, känns som så! Vill bara lägga av med detta nu... vad skulle vara värre än ett fjärde misslyckat försök.
Tycker absolut inte att du ska ge upp! Tänk dig den dagen du får körkort, och hur glad och stolt du kommer känna dig!
Den känslan kommer du inte få om du ger upp nu.
Kanske försök att få fler timmar bakom ratten och avvakta med att köra upp? Förstår att det är lockande att få körkort så fort som möjligt, men tycker absolut att du ska försöka köra mera.
Jag blev kuggad på min första gång uppkörning, och ska avvakta nu tills jag känner mig mer redo. Vill känna mig 100% nästa gång jag kör upp.
Lycka till!
Ge inte upp! Du började av en anledning!
Känner en kille som körde upp på morgonen kugga, boka ny tid samma dag med ny inspektör och blev godkänd. Om man för körkort eller inte handlar endast om hur inspektören känner sig just denna dag. En grundlig kunskap kan jag tänka mig krävas men sedan handlar det endast om tur.
Asså jag kan inte släppa de, är så arg och ledsen.. blev kuggad igår av en sur helt klart kvinno hatare. Orsaken va att i en stark kurva kunde han inte sitta bekvämt. Allt annat blev godkänt. Är detta vanlig orsak? Aldrig hört om de förut..
Det är ett sjukt system som är bottenlöst orättvist och dessutom rånar, ofta unga, på pengar. Bedömningarna tycks vara helt olika (gissar att några trafikinspektörer har skrivit några av inläggen ovan för att ge intryck av att alla kuggningar är helt själlvklara, vilket förstås är absurt). Två av de jag känner allra bäst körde upp samma dag på samma ställe (men inte med samma inspektör). Den ena hade kört säkert 1000 mil utan en enda incident, de flesta milen i Stockholm, han underkändes ”då han gick för snabbt in i en parkering”, den andra godkändes trots att hen uppenbart inte är redo. Lägg ner inspektionsberksamheten, låt uppkörningarna bli digitala med rättvisa förhållanden till ett mycket lägre pris. Känns också märkligt att hävda ecodrive när Trafikverket kommer ut med sina dieselvolvos. Man kan nog köra ganska länge på 4:an på en 70-väg utan att göra tillnärmelsevis lika stora miljömässiga avtryck.
Det finns för fan skit usla inspektörer som kör sitt egna race och skiter fullständigt i att du ska ta ditt körkort.
Blev Kuggad själv 2 ggr innan jag klarade det, första var jag rejält dålig måste jag erkänna, 25k med körskola i soporna.
Ett år efter jag börjat jobba tänkte jag att jag kör privat, känner en man som är grym på alla körprovsvägar i nedre halvan av Sverige, bokar i Falkenberg och åker dit med honom och kör överallt. Körprovet gick galant i 35min, kom till en korsning som jag ”va placerad för långt till höger när jag skulle till vänster” och missade därefter infart till Göteborg. Kuggade mig direkt och fick boka om.
Fick samma kille men han tog inte mig på samma ställe utan fick köra ut och en man med barnvagn stod framför ett övergångsställe och när jag inte trodde han ville gå över så kör jag och ser att han kommer bakom mig direkt, tänkte att jag kuggades då och sa för mig själv att detta är en dyr runda i en främmande stad och att jag skulle njuta av det, vilket jag gjorde. Körde sedan en landsväg och in till stan och alla hade fått för sig att gå med sina hundar för någon anledning så jag fördrev tiden genom att stanna framför övergångsställen och sen hamnade jag bakom en LGF bil i ca 5 min. Sedan tittade jag på honom och han fråga om jag varit i Ullared. Jag sa att jag inte varit där och att jag skulle dit själv efter jag är klar med honom för jag ska ha körkortet då. Han sa inget och vi körde tbx. ”Grattis nu kan du till Ullared”. ”Är du säker?” frågar jag då för jag inte tror på honom. Dör av glädje asså och min pappa som väntade ivrigt berättade om hur alla hade bara kommit och kuggat och att han såg ingen annan än jag få godkänt den dagen. Long story short har körkortet, men gick aldrig till Ullared.
Moral of the story: det lönar sig om man bara tittar som ’vindrutetorkare’ med ögonen på alla speglar och sidor samt va självsäkra och tänk att det är en dyr lektion, inget mer.
La du ner 25k och kastade bort pengarna?
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget