Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2022-04-14 23:25 ! Citera #
Gäst 2022-04-12
Lite skillnad mellan att kunna växla osv och att kunna göra det på ett smidigt sätt i stressiga situationer där ute i trafiken.

För de som inte har föräldrar /vänner / bekanta / svarta marknaden av handledare, där de måste köra endast med trafikskola där det kostar skjortan för varje lektion så är det absolut betydligt mer ekonomiskt att köra direkt automat.


Många trafiklärare vill också att man ska kunna hantera manuellt perfekt i stressiga situationer och då blir det ju inte avslappnade växling lite här och där på de mindre trafikerade vägarna.

Tänk om körkortet var gratis eller tänk om alla hade haft någon att köra med.
Jovisst det är klart att det kan kosta mer pengar och ta mer tid. Men då TS inte tog upp det som argument så tog jag inte heller det i åtanke när jag svarade.
Hmmm 2022-04-22 12:44 ! Citera #
Någon som varit med. 2022-03-11
Jag orkar inte läsa allt tidigare talare har sagt men det finns ETT argument som ingen kan ha motsatt sig varför körkort för automat bör ses som korkat.
Du råkar ut för en olycka, ditt barn/mamma/käresta/whatever skadar sig allvarligt.
Du är den enda med körförmåga och ditt enda transportmedel är en manuellt växlad bil. Mobilerna gick sönder i olyckan, alt. saknar ni täckning.
Du måste känna dig rätt dum när du står handfallen och strandad enbart eftersom du inte ORKADE lära dig köra manuellt?

Att ha ett körkort för manuell låda innebär inte att du inte kan eller får köra automat, bara att du har valmöjligheten mellan de olika modellerna.
Denna situationen, hur osannolik den än må va, kan hända även de som inte ens har körkort. Vad gör man då?

Varför ta manuell om bilen ändå kan växla åt mig? Jag övningskör för tillfället med manuell men har insett att jag blir mer stressad vid situationer där det krävs att jag har full fokus på omgivningen och medtrafikanter, pga den jävla kopplingen och växlingen, så jag ska testa automatare vid nästa tillfälle. Vilket gör mig till minst trafikfara? Den som har full koll på omgivningen eller den som måste ha koll på koppling o växling + omgivning? Jag vill hävda att jag är nog mycket bättre förare i trafiken om jag kan ha full koll. Muskel minne får man såklart med tiden, men det är inte tillräckligt bra argument för att hävda att manuell är bättre än automat.

Jag kommer ta automat körkort till en början för att senare, när jag är mer trafikvana, ta manuell. Men sista delen är ett stort kanske eftersom jag inte ser någon som helst fördel att behöva ta manuell i framtiden med tanke på hur framtiden ser ut. Denna tanken finns endast kvar i mig då alla jag känner som har manuell konstant påpekar att jag kan köra ALLA bilar med obegränsat b-körkort men samtidigt, varför skulle jag ens behöva köra alla typer av bilar?

Alla scenario som tagits upp i denna tråden är scenario som i princip är obefintlig risk att hamna i.

Min pappa, på 70+ arbetade som bilmekaniker i över 50 år (då framförallt firmabilar, skåpbilar, men även personbilar) o även han sa att redan för 10 år sen så började automatare konkurrera ut manuella, framförallt bland firmabilar. Så argumentet att automat skulle begränsa en vid ev. anställning stämmer inte heller.

De som tagit manuell och klankar ner på de som tar automatare gör endast det för att de tror att manuell innebär att man är en bättre förare. BS
pson 2022-05-24 06:29 ! Citera #
Hmmm 2022-04-22
Denna situationen, hur osannolik den än må va, kan hända även de som inte ens har körkort. Vad gör man då?

Varför ta manuell om bilen ändå kan växla åt mig? Jag övningskör för tillfället med manuell men har insett att jag blir mer stressad vid situationer där det krävs att jag har full fokus på omgivningen och medtrafikanter, pga den jävla kopplingen och växlingen, så jag ska testa automatare vid nästa tillfälle. Vilket gör mig till minst trafikfara? Den som har full koll på omgivningen eller den som måste ha koll på koppling o växling + omgivning? Jag vill hävda att jag är nog mycket bättre förare i trafiken om jag kan ha full koll. Muskel minne får man såklart med tiden, men det är inte tillräckligt bra argument för att hävda att manuell är bättre än automat.

Jag kommer ta automat körkort till en början för att senare, när jag är mer trafikvana, ta manuell. Men sista delen är ett stort kanske eftersom jag inte ser någon som helst fördel att behöva ta manuell i framtiden med tanke på hur framtiden ser ut. Denna tanken finns endast kvar i mig då alla jag känner som har manuell konstant påpekar att jag kan köra ALLA bilar med obegränsat b-körkort men samtidigt, varför skulle jag ens behöva köra alla typer av bilar?

Alla scenario som tagits upp i denna tråden är scenario som i princip är obefintlig risk att hamna i.

Min pappa, på 70+ arbetade som bilmekaniker i över 50 år (då framförallt firmabilar, skåpbilar, men även personbilar) o även han sa att redan för 10 år sen så började automatare konkurrera ut manuella, framförallt bland firmabilar. Så argumentet att automat skulle begränsa en vid ev. anställning stämmer inte heller.

De som tagit manuell och klankar ner på de som tar automatare gör endast det för att de tror att manuell innebär att man är en bättre förare. BS
Jag håller på med manuellt körkort, har nästan nyss börjat, och känner ändå att det svåra inte är att växla? Efter en lektion så sker det rätt mycket på automatik. Dessutom MÅSTE du inte växla upp bara för du kör en viss hastighet(kan dock vara en fördel att växla ner då man sänker hastigheten om man inte vill få motorstopp). Jag tror att ni som väljer att ta för automat målar upp manuell som ett gigantiskt berg då det egentligen bara är en liten kulle. Mina 2 cent iaf.
Gäst 2022-05-24 17:14 ! Citera #
pson 2022-05-24
Jag håller på med manuellt körkort, har nästan nyss börjat, och känner ändå att det svåra inte är att växla? Efter en lektion så sker det rätt mycket på automatik. Dessutom MÅSTE du inte växla upp bara för du kör en viss hastighet(kan dock vara en fördel att växla ner då man sänker hastigheten om man inte vill få motorstopp). Jag tror att ni som väljer att ta för automat målar upp manuell som ett gigantiskt berg då det egentligen bara är en liten kulle. Mina 2 cent iaf.
Det är inte alla som har lätt för motoriken.

Dessutom är en stor skillnad att växla på en lugn gata utan trafik och vid stressiga situationer som kan uppstå helt plötsligt vid storstadstrafik.

Det är därför lättare att till och med klara av manuellt körkort-uppkörning vid Arvidsjaur and automat-uppkörning vid Stockholm.

Allt beror på situationer.
Manuel de la Manuell 2022-06-01 10:37 ! Citera #
Självklart är du en bättre och mer mångsidig förare om du lärt dig och kan köra manuell växel (bra). Och du kan köra alla bilar alltid i alla situationer. Gamla som nya. Vill du skaffa en gammal 911? Skönt att ha manuell kunskap då osv osv. Det är svårt att bestrida detta faktum ju.

MEN, det gör inte att argumenten om att manuella växlar försvinner allt mer och hos många tillverkare helt i nybilsproduktionen, dåliga. Och även om den bil jag nu äger är manuell (för att det var den jag övningskörde i och tog körkort med) gör inte det att jag inte kommer att välja automat när jag så småningom skaffar en ny bil. Antagligen och med största sannolikhet blir det automat. Varför inte göra det enklare för sig i tät trafik på Essingeleden eller Centralbron? (ja, det är skillnad på att ha ”Stockholmskort” och ”lantiskort”).

Det är heller inte ett dåligt argument att av ekonomiska och tidsbesparande själ välja att skaffa automatkort. Känner jag många som gjort.

Så det hela kokar väl egentligen ner till preferens, tillgång till tid och medel för att lära sig och i slutändan inte mer avancerat än huruvida du gillar iphone eller android -- båda är okej, man väljer olika, inget att jobba upp sig kring. Särskilt inte över hur någon annan väljer att göra.
Gäst 2022-12-24 05:01 ! Citera #
Jag tog precis manuellt körkort och kände i början att det absolut svåraste för mig vara att direkt växla till 2:ans växel samt lägga i 5:an/6:ans när du kommer in på slutet av påfarter som är korta ibland hann jag inte ens få in rätt växel innan jag var inne i mitt körfält. Men öva med bilen slocknad och hitta din egna stil att växla som känns bekvämt. Tillslut så kommer det klicka och du kommer kunna göra det utan att titta eller dra över ditt fokus på växlandet.

När jag hade fått testa köra automat blev det en liten ögonöppnare för hur mycket enklare det kunde bli men samtidigt släppte jag den tanken ganska fort eftersom vi inte har automat bilar hemma. Manuella brukar spara mer bränsle, i vissa länder har jag fått höra är manuella bilar mer tillgängliga om man ex vill hyra bil på semestern. Jag tror att allt handlar om vad du vill få ut av ditt körkort, vill du bara använda till vardags, vill du äventyra med familjen mycket, roadtrips, bara pga jobbet, ser du dig själv skaffa egen bil, kommer du köra andras eller hyra mycket. Visserligen är ju automat med och mer populärt och kommer även bli men jag uppskattar nu ändå i efterhand att jag tog manuellt för att ha ett val till samt tog det ju längre tid men det är jag ok med. Och kan inte tänka mig att gå genom mer uppkörningar och övningsköra om jag hade tagit automat.
Gäst 2023-02-20 22:38 ! Citera #
Gäst 2012-08-06
Gäst
jag är kille och jag har automatkort funkar skit bra jag kör corvett och en helt ny mustang båda bilarna är grymt bra och jag kan dra vem som helst alla ni som inte tycker det är värt ni kommer nog få det svårt eftersom alla bilmärken är på väg över till automat dessutom allt som inte har en koplingsPEDAL räknas som automat 8-)


Trollar du? Varför skulle vi få det svårt? Har man vanligt körkort så får man köra både automat och manuell. Och att alla bilmärken är påväg över till automat är ju en lögn. Visst kollar du på dom amerikanska bilarna så är det ju nästintill bara automat på dom. Men om du kollar volvo, opel, BMW, audi mfl. så är det i stort sett bara manuella bilar. Visst släpper dom automat också. Men det är inte lika vanligt (i Sverige)
Och att alla bilmärken är påväg över till automat är ju en lögn.
Detta åldrades inte så bra. :lol:
Eh 2023-02-23 21:27 ! Citera #
Gäst 2023-02-20
Och att alla bilmärken är påväg över till automat är ju en lögn.
Detta åldrades inte så bra. :lol:
Hur är det en lögn? Det är fakta och inte särskilt förvånande, flera stora bilmärken har slutat tillverka manuella bilar och man spår att om 5 år är 90% av alla nya bilar automater..
Gäst 2023-03-13 20:10 ! Citera #
Eh 2023-02-23
Hur är det en lögn? Det är fakta och inte särskilt förvånande, flera stora bilmärken har slutat tillverka manuella bilar och man spår att om 5 år är 90% av alla nya bilar automater..
Redan idag är över 80% av de bilar som tillverkas automat.
En anledning som gör att folk tar manuellt körkort är för att arbetsgivaren kräver manuellt och inte automat.
Manuellt är pasé 2023-09-15 22:13 ! Citera #
Idag är det totalt onödigt att ta körkort med en gammal manuell växellåda. Varenda företag idag har automatväxlade bilar i någon form och du klarar dig utmärkt med ett automatkörkort!
Om ett antal år kommer det inte finnas manuella bilar att köpa längre.

Och nej, du är absolut INTE en bättre bilförare bara för att du kör med en manuell växellåda. Det handlar om hur du beter dig i trafiken och hanterar själva körningen.

Det hela verkar enbart handla om en slags prestige-grej, bara för att vissa har en gammalmodig föreställning om att en bil som inte tillverkas för att bli hanterad på samma sätt som dem från allra första början inte är en ”riktig” bil.

Så ja, klart du ska ta automatkort idag. Du sparar både tid och pengar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo