Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2018-04-14 09:54 ! Citera #
Gäst 2018-04-14
Ja men det är ju det jag menar att auto och manuell är såpass stor skillnad så det är två helt olika typer av körkort! Just för växling är en stor extra grej för många. Så att folk verkar bli argare på folk som har auto än INGET körkort när de pratar om begränsning förstår jag inte. Liksom vad rör det andra? Så trött på er som ser ner på autokort. Allt man inte kan är en begränsning och det gäller inte bara körkort.

Växling vet jag flera som kämpat med i flera månader för att sedan byta till automat, alltså hade de sparat massa pengar på att skippa lära sig det. Det tar inte 2 extra lektioner för alla som många påstår i denna tråden. Det är tillräckligt dyrt som det är att ta körkort ändå.
Du skrev ”Så trött på er som ser ner på autokort.”
Varför blandar du in mig i det, jag ser inte ner på någon som har automatkörkort, det är väl bra att ni har ett körkort överhuvudtaget!

Men det går inte att komma ifrån att det är en begränsning att ha ett automatkörkort, och det är ju att ni bara får köra bilar som är automatväxlade, medans alla vi andra får köra alla bilar. Och det är en begränsning som inte ens du kan neka till att det är en begränsning. Men om man nu inte hade tänkt att köra nått annat än automat så är det helt okej, men blir man tvungen till att hyra en bil, så måste man vara beredd på att man kanske inte kan få tag på en bil nära där man bor då en del bilfirmor endast har manuell växlade bilar till uthyrning, eller så är alla automatväxlade bilar redan uthyrda, och då kan man inte hyra någon eftersom man inte får/kan köra en manuell växlad bil..

Men hur som helst, så tycker jag att man ska låta folk göra som dom vill..
Det är väl inge idé att starta forumets längsta tråd för vissa vill ha automat....
Tycker hela tråden är rätt löjlig, finns väldigt många omogna som sitter och skriver här!
Gäst 2018-04-15 09:08 ! Citera #
Gäst 2018-04-14
Du skrev ”Så trött på er som ser ner på autokort.”
Varför blandar du in mig i det, jag ser inte ner på någon som har automatkörkort, det är väl bra att ni har ett körkort överhuvudtaget!

Men det går inte att komma ifrån att det är en begränsning att ha ett automatkörkort, och det är ju att ni bara får köra bilar som är automatväxlade, medans alla vi andra får köra alla bilar. Och det är en begränsning som inte ens du kan neka till att det är en begränsning. Men om man nu inte hade tänkt att köra nått annat än automat så är det helt okej, men blir man tvungen till att hyra en bil, så måste man vara beredd på att man kanske inte kan få tag på en bil nära där man bor då en del bilfirmor endast har manuell växlade bilar till uthyrning, eller så är alla automatväxlade bilar redan uthyrda, och då kan man inte hyra någon eftersom man inte får/kan köra en manuell växlad bil..

Men hur som helst, så tycker jag att man ska låta folk göra som dom vill..
Det är väl inge idé att starta forumets längsta tråd för vissa vill ha automat....
Tycker hela tråden är rätt löjlig, finns väldigt många omogna som sitter och skriver här!
Var senast med om detta förra veckan när jag skulle få en lånebil av Volvo. Hörde att flera i kön blev besvikna när deras bil skulle vara manuellt växlad. Även min som jag bokade flera veckor innan blev manuell.
Gäst 2018-04-15 12:55 ! Citera #
Gäst 2018-04-15
Var senast med om detta förra veckan när jag skulle få en lånebil av Volvo. Hörde att flera i kön blev besvikna när deras bil skulle vara manuellt växlad. Även min som jag bokade flera veckor innan blev manuell.
Det var jag som skrev det inlägget.

Det har hänt även mig när vi skulle hyra en bil under våran semester då vår egna hade gått sönder.
Dom kunde bara erbjuda manuell växlade bilar, vilket då var tur för mig att det inte var något problem.
Så det kan ske att man står där utan bil om man bara har automatkörkort, men det är ju upp till var och en att välja vilket körkort man vill ha.
Amir 2018-04-15 13:08 ! Citera #
SE 2018-04-14
Tycker att det är viktigt att förhållandena blir korrekta.

Det finns alltså INTE:

* Manuell B-körkort
* Automat B-körkort

Utan det som finns är:

* B-körkort
* B-körkort med villkor automat (begränsning till att bara få köra automat)


Det jag vill komma till är att ni automatare inte har ett ”eget coolt körkort för moderna bilar”, utan ni har vanligt körkort med en begränsning. Lite som att ni hyr ett rum av oss med vanligt B, som äger hela huset.
Hyr det modernaste rummet i ett överlag skruttigt hus. Ingen vill bo i de andra, gamla överanvända rummen med vägglöss och silverfiskar.

Sen blir det konkurs och du tvingas bli modern och hyr samma rum som alla andra.
Gäst 2018-04-15 13:40 ! Citera #
Amir 2018-04-15
Hyr det modernaste rummet i ett överlag skruttigt hus. Ingen vill bo i de andra, gamla överanvända rummen med vägglöss och silverfiskar.

Sen blir det konkurs och du tvingas bli modern och hyr samma rum som alla andra.
Snyggt försök, men fattar inte din logik. Vad är negativt med B-kort utan begränsning? Vad är det ruttna alltså? :? Enda jag kommer på är att det för vissa är svårare att ta. Men när man väl har B-kort utan begränsning finns det inget som helst negativt med det, eftersom man även får köra automat.
Emil 2018-05-13 00:38 ! Citera #
vad kostar att ta ta körkort för automatbil och övningskörning med körskolan :D
Gäst 2018-05-13 00:39 ! Citera #
Emil 2018-05-13
vad kostar att ta ta körkort för automatbil och övningskörning med körskolan :D
1525kr+700+2000 om du är duktig
Gäst 2018-05-13 15:16 ! Citera #
Emil 2018-05-13
vad kostar att ta ta körkort för automatbil och övningskörning med körskolan :D
Syntest ca 100kr
Körkortstillstånd Gratis!
Övningskörs skylt 50kr magnet/350kr takskylt
Teoriböcker 550kr (Gratis på bibblan)
Fotografi på Trafikverket 80kr
Teoriprov 325kr
Uppkörning 800kr
Hyra Trafikverkets bil vid körprov 400kr (jag körde upp via trafikskolan och kostade som en dubbellektion)
Tillverkning av körkort 250kr

Priser på trafikskolor skiljer åt!!
Dessa priser var på min trafikskola:
Introduktionskurs ca 400kr
Riskettan 560kr
Halkbana 1900kr
Teorikurs 4 tillfällen 1600kr á 3 timmar & 10min (per gång) men man klarar sej lika bra utan kursen..
Körlektioner 690kr/st 55min
Elevcentralen genom trafikskolan gratis vet ej pris annars
Online tester på elevcentralen 300kr/20st
(Finns liknande teori tester på flera internetsidor som är Gratis)

För mej slutade det på 35.000kr allt som allt.
Det tog 5 månader och 43 körlektioner.
Hade aldrig kört tidigare.
Jag övningskörde lite grann privat också ungefär 10% av tiden.
Det är väldigt individuellt hur många körlektioner man behöver och tycker inte man kan jämföra med andra.
Med ADHD och att jag lär mej generellt långsamt tror jag KANSKE (som sagt individuellt) tog längre tid och fler körlektioner än andra.
Men jag vet inte.
Jag hade minst 2 och som mest 4 körlektioner i veckan.

Lycka till!!!
Gabbe 2020-04-13 15:08 ! Citera #
Jag är varken lat eller ointelligent för att jag vill ta körkort med automat har övat mycket med manuell växling men känner att automat är nog ett alternativ för mig nu. Som min körskols lärare sa ta det med automat sen när du har fåt kör erfarenhet så kan jag köra upp för manuellt då!
Mac 2020-05-12 10:05 ! Citera #
Jösses, mängden löjliga argument från båda sidorna.

Jag funderar själv på om jag ska ta kort med automatbegräsning. Det största hindret som jag tänkt på är när jag åker till andra länder, där automat kan vara en lyx istället för standard.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov