Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Amir 2018-04-03 01:53 ! Citera #
Gäst 2018-04-02
”Jag kan köra manuell men jag tycker inte det är bekvämt och inte särskilt roligt om jag skall vara ärlig. Valde därför att inte köra upp med manuell”

Lite ironiskt där, ”jag kan köra manuell men körde upp för automat”. Det du säger är att ”jag kan köra manuell men valde att inte tänka så långt så körde upp med automat för att begränsa mig själv”.
Tror du är ute och cyklar lite där. Ingen tar automat med syfte att begränsa sig själva(ditt citat). Det handlar ofta om bekvämlighet. Du är inte heller en bättre förare bara för du ödslat tid och energi på muskelminne (växlingen).

Din begränsning du talar om blir med tiden mindre och mindre relevant. Är det inte intressant att så fort genombrottet gjordes så att automat inte kostar överdrivet mycket än manuella, så gick automatbilar OMEDELBART om manuella i nyregistreringar?

Sannolikheten att Mikaela ska påverkas negativt av att bara ha automatkörkort är så minimal att det inte finns. Förare som Mikaela blir dessutom mer och mer vanliga och enligt trenden är det helt rimligt och accepterbart. Det finns ett gammalt sägen som passar bra här: Man skall inte göra något som någon annan kan göra åt en.

Jag och de flesta jag känner som tog manuellkörkort för många år sedan har övergett dessa totalt och bara kör automat idag. Hade jag tagit körkort nu hade jag utan tvekan valt automat. Inte bara följer det trenden med nyregistrerade bilar, men det är så jävla mycket bekvämare. Ingen vill köra de gamla skriftliga manuellväxlade bilarna som överflödar marknaden. Attraktionsvärdet på dessa är så gott som noll.

Av alla nya bilar du ser idag och sedan flera år tillbaka, är det större chans att de är automatväxlade än manuellväxlade. Automat är här för att stanna och de som begränsar sig har en ljus framtid framför sig. Det är bara att gilla läget. Detta är automatiseringens tid.
Amir 2018-04-03 01:55 ! Citera #
Menade skruttiga, inte skriftliga. Telefonens fel...
Just my two cents 2018-04-03 09:12 ! Citera #
Amir, förstår du att man får köra automat på vanligt B-körkort? Det låter inte så när du argumenterar nämligen.

Jag har vanligt B-körkort utan ”villkor automat”, men jag kör automatbil till vardags och älskar det. Jag kommer aldrig att köpa en manuell bil. MEN jag är glad att jag HAR MÖJLIGHETEN att köra manuell om jag måste, tex hyrbil.

”Bla bla automat tar över mer och mer” - helt sant, men jag har råkat ut för att ”tvingas” köra manuell en handfull gånger. Därför är jag glad att jag har vanligt B-kort utan inskränkning.
Gäst 2018-04-03 09:25 ! Citera #
Jag kommer till bokaffären för att köpa Bok 1 och ser dealen:

Bok 1: 99 kr
Paketpris Bok 1 & Bok 2: 99 kr

Visst, det är Bok 1 jag vill ha, men nog f*n väljer jag paketpriset ändå. ;)


Detta riktar sig bara till er som säger att ni har noll problem att köra manuell men ändå villkorar bort er som något slags ”statement”. Ni som har trubbel med manuell och tar automat därför: I respect that.
Gäst 2018-04-13 01:09 ! Citera #
Just my two cents 2018-04-03
Amir, förstår du att man får köra automat på vanligt B-körkort? Det låter inte så när du argumenterar nämligen.

Jag har vanligt B-körkort utan ”villkor automat”, men jag kör automatbil till vardags och älskar det. Jag kommer aldrig att köpa en manuell bil. MEN jag är glad att jag HAR MÖJLIGHETEN att köra manuell om jag måste, tex hyrbil.

”Bla bla automat tar över mer och mer” - helt sant, men jag har råkat ut för att ”tvingas” köra manuell en handfull gånger. Därför är jag glad att jag har vanligt B-kort utan inskränkning.
”men jag har råkat ut för att ”tvingas” köra manuell en handfull gånger. Därför är jag glad att jag har vanligt B-kort utan inskränkning”.

Tycker det är så löjligt med alla argument mot automat.
Låt folk få bestämma själva i sitt liv!
Irriteras framförallt på allt tjat om begränsningen.
”Om det inte finns hyrbil med automat, låna kompis bil, bil på jobbet” och så vidare..
Jag har något att säga om det som kanske blir en mindblow för dej.
Det är MER en begränsning att INTE ha körkort som att faktiskt HA ETT.

Det finns många olika anledningar till varför folk väljer att ta automat.
Det berör och påverkar ingen annan än den personen.
Så sluta tjata om begränsningen!
Personen är väl medveten när den påbörjar sin körkortsutbildning vad det innebär med automat oavsett anledning till valet. Som vi inte vet något om.
Gäst 2018-04-13 09:49 ! Citera #
Gäst 2018-04-13
”men jag har råkat ut för att ”tvingas” köra manuell en handfull gånger. Därför är jag glad att jag har vanligt B-kort utan inskränkning”.

Tycker det är så löjligt med alla argument mot automat.
Låt folk få bestämma själva i sitt liv!
Irriteras framförallt på allt tjat om begränsningen.
”Om det inte finns hyrbil med automat, låna kompis bil, bil på jobbet” och så vidare..
Jag har något att säga om det som kanske blir en mindblow för dej.
Det är MER en begränsning att INTE ha körkort som att faktiskt HA ETT.

Det finns många olika anledningar till varför folk väljer att ta automat.
Det berör och påverkar ingen annan än den personen.
Så sluta tjata om begränsningen!
Personen är väl medveten när den påbörjar sin körkortsutbildning vad det innebär med automat oavsett anledning till valet. Som vi inte vet något om.
Automatvillkor på B-körkort är per definition en begränsning. Jag lägger ingen värdering i det, bara konstaterar.
Gäst 2018-04-13 18:34 ! Citera #
Att folk klagar så mycket på att det är en begränsning, liksom ALLT man inte kan är ju en begränsning? T.ex. varför tar inte alla som gnäller BE körtkort då? Det är ju en begränsning att inte få köra vilka släp ni vill om ni bara har B? Är ju samma sak.

Man är SJÄLV väl medveten om vilka begränsningar man sätter för sig själv, sluta klaga på andra! Som sagt, autokort vs INGET kort är en REJÄL skillnad på hur begränsad man är utan körkort vs att ha någon typ av körkort! Sedan är det kostnadsfråga för många också, och hur man trivs att köra. Så alla ni som klagar på begränsning, gå och ta BE och lastbilskörtkort med då, för nu är ni ju sjukt begränsade och får bara köra det som B tillåter ;)
Gäst 2018-04-13 22:01 ! Citera #
Gäst 2018-04-13
Att folk klagar så mycket på att det är en begränsning, liksom ALLT man inte kan är ju en begränsning? T.ex. varför tar inte alla som gnäller BE körtkort då? Det är ju en begränsning att inte få köra vilka släp ni vill om ni bara har B? Är ju samma sak.

Man är SJÄLV väl medveten om vilka begränsningar man sätter för sig själv, sluta klaga på andra! Som sagt, autokort vs INGET kort är en REJÄL skillnad på hur begränsad man är utan körkort vs att ha någon typ av körkort! Sedan är det kostnadsfråga för många också, och hur man trivs att köra. Så alla ni som klagar på begränsning, gå och ta BE och lastbilskörtkort med då, för nu är ni ju sjukt begränsade och får bara köra det som B tillåter ;)
1. På vilket sett är det billigare att ta ett automatkörkort?
2. Jag har BE körkort, tog det 2 dagar efter mitt vanliga B körkort
3. Lastbilskort/busskort behöver inte kosta en krona om man går via Arbetsförmedlingen, då står dom för HELA kostnaden.
4. Sedan är väl ingen begränsning att ha man inte har ett C, CE eller D körkort? Då kan du lika gärna begära att man ska ha flygcertifikat och båtlicens också...Larvig jämförelse!
Gäst 2018-04-14 08:29 ! Citera #
Ja men det är ju det jag menar att auto och manuell är såpass stor skillnad så det är två helt olika typer av körkort! Just för växling är en stor extra grej för många. Så att folk verkar bli argare på folk som har auto än INGET körkort när de pratar om begränsning förstår jag inte. Liksom vad rör det andra? Så trött på er som ser ner på autokort. Allt man inte kan är en begränsning och det gäller inte bara körkort.

Växling vet jag flera som kämpat med i flera månader för att sedan byta till automat, alltså hade de sparat massa pengar på att skippa lära sig det. Det tar inte 2 extra lektioner för alla som många påstår i denna tråden. Det är tillräckligt dyrt som det är att ta körkort ändå.
SE 2018-04-14 08:56 ! Citera #
Tycker att det är viktigt att förhållandena blir korrekta.

Det finns alltså INTE:

* Manuell B-körkort
* Automat B-körkort

Utan det som finns är:

* B-körkort
* B-körkort med villkor automat (begränsning till att bara få köra automat)


Det jag vill komma till är att ni automatare inte har ett ”eget coolt körkort för moderna bilar”, utan ni har vanligt körkort med en begränsning. Lite som att ni hyr ett rum av oss med vanligt B, som äger hela huset.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov