Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2017-12-21 16:54 ! Citera #
Gäst 2017-12-21
Tycker hela den här tråden är så jäkla löjlig så det finns inte ord till det..
När man ska ta körkort får man lära sig att inte falla för grupptryck om man skjutsar vänner som vill att man ska gasa på lite.
Och ändå sitter det folk härinne som skriver att det ena är bättre än det andra.
Och vad skulle man kalla allt detta härskande som sker härinne för?, jo ren grupptryck..
Vissa tycker si och vissa tycker så...

Låt folk göra som dom vill, vill man ta automatkörkort så låt den personen göra det. Sitt inte och försök övertala honom/henne att välja manuell istället. Tar man automatkort så vet säkert dom flesta redan att man har en viss blockering som gör att man inte får köra manuell växlade bilar..
De som förespråkar manuell vill bara trycka ner på andra. I grunden tycker de att vårt automatkörkort inte gills bara för att vi sluppit växla.
Jämt när tekniken går framåt finns det folk som kämpar mot det och förespråkar det gamla. Trenden är emot dem, så de enda de har kvar är att attackera själva förarna personligen. Dessutom tror de att de på något vis är en bättre förare för att de vill växla manuellt. Sanningen är att det inte spelar roll, och manuellväxling handlar endast om muskelminne.
Gäst 2017-12-22 14:01 ! Citera #
Gäst 2017-12-21
De som förespråkar manuell vill bara trycka ner på andra. I grunden tycker de att vårt automatkörkort inte gills bara för att vi sluppit växla.
Jämt när tekniken går framåt finns det folk som kämpar mot det och förespråkar det gamla. Trenden är emot dem, så de enda de har kvar är att attackera själva förarna personligen. Dessutom tror de att de på något vis är en bättre förare för att de vill växla manuellt. Sanningen är att det inte spelar roll, och manuellväxling handlar endast om muskelminne.
Visst är det så, fattar inte varför alla vill framlyfta sitt eget körkort.
Och varför ska man försöka övertala någon att ta ett körkort som den personen inte vill ha.
När jag tog körkort så satt jag själv i tankarna om jag skulle välja automat istället för manuell.
Men det var ingen som sa att jag inte skulle ta för det ena eller det andra, utan det fick jag välja själv.
Och jag personligen tycker att det är roligare att köra bil när man växlar än att bara sitta och gasa och bromsa.
Men jag trycker inte ner någon annan bara för att den personen vill ta automatkörkort, vill den personen göra de så får dom väl göra det. Det har inte jag med och göra, det enda jag kan påpeka är den där blockeringen som man får, men har personen redan tagit reda på det så har den personen redan gjort sitt val, då är det väl bra jäkla onödigt om jag ska spy ut en massa skit om automatkörkort. Låt folk göra som dom vill.....Punkt slut!
Gäst 2017-12-24 01:45 ! Citera #
Gäst 2017-12-21
De som förespråkar manuell vill bara trycka ner på andra. I grunden tycker de att vårt automatkörkort inte gills bara för att vi sluppit växla.
Jämt när tekniken går framåt finns det folk som kämpar mot det och förespråkar det gamla. Trenden är emot dem, så de enda de har kvar är att attackera själva förarna personligen. Dessutom tror de att de på något vis är en bättre förare för att de vill växla manuellt. Sanningen är att det inte spelar roll, och manuellväxling handlar endast om muskelminne.
Det är ingen här som pratar om teknik eller förespråkar något av alternativen. Däremot att förespråka manuellt körkort är inte att förespråka bilar med manuell växellåda. Detta är enkel logik.
Gäst 2017-12-24 01:54 ! Citera #
Gäst 2017-12-21
De som förespråkar manuell vill bara trycka ner på andra. I grunden tycker de att vårt automatkörkort inte gills bara för att vi sluppit växla.
Jämt när tekniken går framåt finns det folk som kämpar mot det och förespråkar det gamla. Trenden är emot dem, så de enda de har kvar är att attackera själva förarna personligen. Dessutom tror de att de på något vis är en bättre förare för att de vill växla manuellt. Sanningen är att det inte spelar roll, och manuellväxling handlar endast om muskelminne.
Din slutsats om varför t ex jag argumenterar här är löjlig. När folk står inför ett val behövs rådgivning från båda sidor, inte svårare än så - detta är ju trots allt ett forum. Annars finns bloggar att tillgå.
Gäst 2017-12-24 01:57 ! Citera #
Vad gäller ”muskelminne”-delen - absolut delvis rätt, men båda hjärnhalvorna aktiveras simultant, varför andra har det svårare än vissa. Men det är ju en annan diskussion. :)
Gäst 2017-12-24 01:59 ! Citera #
God jul :)
Gäst 2017-12-24 22:57 ! Citera #
Gäst 2017-12-24
Vad gäller ”muskelminne”-delen - absolut delvis rätt, men båda hjärnhalvorna aktiveras simultant, varför andra har det svårare än vissa. Men det är ju en annan diskussion. :)
Det är för att det måste läras in och folk lär sig olika fort.
Gäst 2018-02-13 14:23 ! Citera #
Haj :scared: det jättebra för att enklera
Mikaela 2018-04-02 19:33 ! Citera #
Gäst 2012-04-30
Den objektiva sanningen är den att det är FEL att ta automatkort. Argumenten du angett är bara för att övertala dig själv att du har gjort rätt val, fastän du innerst inne vet att man ska köra manuellt.

1. Allt är en inlärningsfråga. Du kommer att lära dig växla, samt att arbeta med växlarna (växla ner vid omkörning, motorbromsa etc).
2. Bättre för din ekonomi, oljetillgången och klimatet om du kör manuellt.
3. Du begränsar dig i din körning. Nästa bil du kommer i kontakt med, i jobbet tex eller nästa kille, är troligtvis manuellt växlad.

Men som folk har sagt, det är en bra början. När du blir äldre tror jag du kommer att överväga att uppgradera ditt körkort.
Hur menar du äldre? Jag är 28 och kör endast automat. Jag kan köra manuell men jag tycker inte det är bekvämt och inte särskilt roligt om jag skall vara ärlig. Valde därför att inte köra upp med manuell. Har aldrig haft något problem i jobbet eller liknade. Jag är egenföretagare så är heller inte dum i huvudet eller har svårt för att lära! Så sluta snacka om att det har med åldern att göra.
Gäst 2018-04-02 20:21 ! Citera #
Mikaela 2018-04-02
Hur menar du äldre? Jag är 28 och kör endast automat. Jag kan köra manuell men jag tycker inte det är bekvämt och inte särskilt roligt om jag skall vara ärlig. Valde därför att inte köra upp med manuell. Har aldrig haft något problem i jobbet eller liknade. Jag är egenföretagare så är heller inte dum i huvudet eller har svårt för att lära! Så sluta snacka om att det har med åldern att göra.
”Jag kan köra manuell men jag tycker inte det är bekvämt och inte särskilt roligt om jag skall vara ärlig. Valde därför att inte köra upp med manuell”

Lite ironiskt där, ”jag kan köra manuell men körde upp för automat”. Det du säger är att ”jag kan köra manuell men valde att inte tänka så långt så körde upp med automat för att begränsa mig själv”.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor