Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

LOL 2020-06-20 12:04 ! Citera #
Intressant att folk har fått för sig att det skulle vara svårt att få tag i en automatbil i andra länder XD

Jag har varit i Sydafrika, Usa, Tyskland, Italien, Österrike, Frankrike, etc etc

Har ALDRIG någonsin stött på problem med att hyra en automatbil, ALDRIG NÅGONSIN. Men visst, om ni åker till Afghanistan så kanske ni får problem. Det är 2020, om 10 år kommer det inte ens tillverkas manuella bilar längre.
Gustav 2020-06-20 13:54 ! Citera #
Det är ju givet att manuell är det ”bättre” kortet just föra att du får köra alla bilar. Men detta innebär inte att alla måste ta manuellt körkort, har man svårt med växling och inte vill lägga ner tid och pengar för att lära sig det, ja då kan du ta automat. Personligen lärde jag mig växling fort och tänkte knappt på växlingen efter att ha övningskört i några veckor.

När man läser i tråden verkar det som att vissa får för sig att manuellt är urmodigt och att automatkörkort är det moderna. Ni inser väl att man kan köra alla bilar vare sig de är nya, gamla, manuellt växlade eller automat växlade med ett vanligt B körkort? Trots mitt manuella körkort så har jag kört nästan uteslutet automat. Men det har varit ett få tillfällen där jag även kört manuell (varit tvungen) och vid dessa tillfällen så är ni med automat körkort lika maktlösa som en 12 åring. Är du en sån som kommer köra många olika bilar (inom t.ex. jobb) kan det vara fördelaktigt med manuellt körkort. Ja, automat blir vanligare men än idag så finns det ändå flest bilar som är manuellt växlade och utomlands i ännu större utsträckning. Om det är nödvändigt att ta manuellt körkort kan börja diskuteras om 10 år.

Man tar manuellt körkort för att det ger en flera möjligheter, inte minst inom jobb där B körkort (manuellt) kan vara ett krav och är meriterande.

Automatkörkort är såklart även det bra men kan i vissa fall det göra en något begränsad. Har man automatväxlad bil och vet att man alltid kommer ha möjligheten att köra automat så kan man självklart ta automatkörkort.
LOL 2020-06-20 15:23 ! Citera #
Ska man vara lite elak så kan man säga såhär

Om du har ett jobb som kräver manuellt körkort så har du ett rätt dåligt jobb, plugga lite så kanske du slipper köra uber.
Gäst 2021-01-19 01:54 ! Citera #
Väcker liv i denna tråd då jag faktiskt ångrar att jag inte tog automatkörkort. Tror starkt att jag hade minskat mina körkortskostnader med 2/3 om inte mer och även sparat tid.

Pengar jag istället kunde investera och i framtiden göra annat för. Alla bilar jag hyrt har varit automatväxlade (elbilar/hybrid) och på andra ställen (bensinstationer, uthyrningsfirmorna åetc) ser jag att båda varianter finns att tillgå.

Automatväxlade bilar är här för att stanna och trenden pekar mot att manuellt växlade bilar fasas ut.

www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-manuell-vaxellada-pa-vag-bort

Ska du ta körkort idag, och som i mitt fall inte har någon att övningsköra med, ta automatkörkort. Bespara dig både tid, energi och pengar.

Tips från någon som hade valt annorlunda om jag fått göra om körkortsresan.

Det finns en prestige i att ha manuellt körkort men utöver det, vad jag kan se, inga fördelar mot de extra utmaningar, kostnader och tidsåtgång som tillkommer.
M 2021-01-19 12:54 ! Citera #
Gäst 2021-01-19
Väcker liv i denna tråd då jag faktiskt ångrar att jag inte tog automatkörkort. Tror starkt att jag hade minskat mina körkortskostnader med 2/3 om inte mer och även sparat tid.

Pengar jag istället kunde investera och i framtiden göra annat för. Alla bilar jag hyrt har varit automatväxlade (elbilar/hybrid) och på andra ställen (bensinstationer, uthyrningsfirmorna åetc) ser jag att båda varianter finns att tillgå.

Automatväxlade bilar är här för att stanna och trenden pekar mot att manuellt växlade bilar fasas ut.

www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-ar-manuell-vaxellada-pa-vag-bort

Ska du ta körkort idag, och som i mitt fall inte har någon att övningsköra med, ta automatkörkort. Bespara dig både tid, energi och pengar.

Tips från någon som hade valt annorlunda om jag fått göra om körkortsresan.

Det finns en prestige i att ha manuellt körkort men utöver det, vad jag kan se, inga fördelar mot de extra utmaningar, kostnader och tidsåtgång som tillkommer.
Håller 100% med!

Jag började övningsköra med manuell sedan 2018, slösade pengar med att övningsköra med handledare och kuggade uppkörning 3 gånger!
2020+21; valde automat, pluggade teorin igen och uppkörning under 1 månad och lyckades på båda från första gång!

Om jag skulle ha valt automat från början så skulle jag har fått körkortet slutet av 2018
Plus är jag student
Julle 2021-02-04 19:59 ! Citera #
Manuell låda = utedass eller tv utan fjärrkontroll
Gäst 2021-02-10 14:05 ! Citera #
Jag kommer ta manuellt körkort men egentligen bara för att vi har manuell bil hemma. Hade det inte varit så hade jag lätt tagit automat, det går fortare för man slipper lära sig koppling, växling osv.
JJ 2022-01-19 21:29 ! Citera #
Jag betalade sammanlagt 3875 kr för mitt körkort bortsett.
R1 1000kr, fick den gratis från min skola
R2 2250kr
Teoriprov 325kr
Uppkörning 1300kr

inför teoriprovet pluggade jag 3 dagar innan. Surfade runt på nätet och tittade lite videos. Detta för att minimera kostnaden för exempel böcker och sidor. Teoriprovet var dock väldigt enkelt då tänker man logiskt är det inga problem :)
Gäst 2022-02-21 18:39 ! Citera #
Vet att TS originella post är gammal, men tyckte argumenten var så jävla urusla att jag kan inte låta bli (detta gäller vanliga människor med vanlig mental förmåga och fysik, inte handikapp).

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.
Dom som tar manuell växel är avsevärt bättre på multitasking än vad automat pöblar är, dessutom blir det muskelminne av saken, jag tänker inte ens på när jag växlar längre, och detta är efter 6 månader övningskörning + 6 månader med körkort i handen. Kan garantera att jag har minst lika bra fokus som dessa automatpöblar, om inte bättre dessutom då jag itne tog en genväg i början


2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.
Låter rimligt, tills dom brakar ihop och det kommer kosta tusentals med kronor att fixa växellådan. En manuell växellåda kan man för det mesta reparera själv.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.
Detta är en jävla dålig ursäkt. Den riktiga anledningen till varför det inte är din grej, är för att du egentligen inte är lämplig att framföra motorfordon på vägen.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.
Typiskt kärring snack. Vad USA gör eller inte gör är inte relevant. Dessutom kör dom som skit i USA och deras ”uppkörning” är ett massivt skämt i jämförelse.
Gäst 2022-03-10 16:54 ! Citera #
Gäst 2022-02-21
Vet att TS originella post är gammal, men tyckte argumenten var så jävla urusla att jag kan inte låta bli (detta gäller vanliga människor med vanlig mental förmåga och fysik, inte handikapp).

1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.
Dom som tar manuell växel är avsevärt bättre på multitasking än vad automat pöblar är, dessutom blir det muskelminne av saken, jag tänker inte ens på när jag växlar längre, och detta är efter 6 månader övningskörning + 6 månader med körkort i handen. Kan garantera att jag har minst lika bra fokus som dessa automatpöblar, om inte bättre dessutom då jag itne tog en genväg i början


2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.
Låter rimligt, tills dom brakar ihop och det kommer kosta tusentals med kronor att fixa växellådan. En manuell växellåda kan man för det mesta reparera själv.

3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.
Detta är en jävla dålig ursäkt. Den riktiga anledningen till varför det inte är din grej, är för att du egentligen inte är lämplig att framföra motorfordon på vägen.

4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.
Typiskt kärring snack. Vad USA gör eller inte gör är inte relevant. Dessutom kör dom som skit i USA och deras ”uppkörning” är ett massivt skämt i jämförelse.
Mr. Badass tror att han är så tuff bara för att han lyckats köra manuellt.

Dina argument är också anekdotiska.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest