Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Någon som varit med. 2022-03-11 14:21 ! Citera #
Jag orkar inte läsa allt tidigare talare har sagt men det finns ETT argument som ingen kan ha motsatt sig varför körkort för automat bör ses som korkat.
Du råkar ut för en olycka, ditt barn/mamma/käresta/whatever skadar sig allvarligt.
Du är den enda med körförmåga och ditt enda transportmedel är en manuellt växlad bil. Mobilerna gick sönder i olyckan, alt. saknar ni täckning.
Du måste känna dig rätt dum när du står handfallen och strandad enbart eftersom du inte ORKADE lära dig köra manuellt?

Att ha ett körkort för manuell låda innebär inte att du inte kan eller får köra automat, bara att du har valmöjligheten mellan de olika modellerna.
Gäst 2022-03-11 19:02 ! Citera #
Någon som varit med. 2022-03-11
Jag orkar inte läsa allt tidigare talare har sagt men det finns ETT argument som ingen kan ha motsatt sig varför körkort för automat bör ses som korkat.
Du råkar ut för en olycka, ditt barn/mamma/käresta/whatever skadar sig allvarligt.
Du är den enda med körförmåga och ditt enda transportmedel är en manuellt växlad bil. Mobilerna gick sönder i olyckan, alt. saknar ni täckning.
Du måste känna dig rätt dum när du står handfallen och strandad enbart eftersom du inte ORKADE lära dig köra manuellt?

Att ha ett körkort för manuell låda innebär inte att du inte kan eller får köra automat, bara att du har valmöjligheten mellan de olika modellerna.
Ja, man har också rätt så bra chans att vinna bingo lotto den här helgen! ^^

Nu när vi ska snacka om dessa odds.
Waw 2022-03-12 09:20 ! Citera #
Till automat älskare. Lås fast er vid er argument med automat. Jag har manuell och jag ångrar mig inte. Jag har valmöjligheten till motsatsen till er. Kom med argument och inte ursäkter och var kvar där ni är. Gör er inte besvär som ni inte klarar.
Lol 2022-03-12 10:41 ! Citera #
Så pinsam du är
Låt oss inte låtsas som att du kommer rädda några liv med din manuella låda
Som om i de värsta fallen, att en manuell bil kommer finnas tillgänglig utan dess förare men ok
Antingen har du varit med om en traumatisk händelse där detta hänt eller så låter det lite som att du vill ha lite luft och praise då du har manuell, vilket då bara är pinsamt
Gäst 2022-03-15 17:21 ! Citera #
Lol 2022-03-12
Så pinsam du är
Låt oss inte låtsas som att du kommer rädda några liv med din manuella låda
Som om i de värsta fallen, att en manuell bil kommer finnas tillgänglig utan dess förare men ok
Antingen har du varit med om en traumatisk händelse där detta hänt eller så låter det lite som att du vill ha lite luft och praise då du har manuell, vilket då bara är pinsamt
Det har hänt mig, inte exakt situationen jag beskrev men tillräckligt. Om jag inte hade kunnat köra manuell så skulle historien troligtvis inte slutat lyckligt.
Jag har både manuella och automatbilar privat, kör alla typer i arbetet.
Att någon överhuvudtaget skulle skryta med sitt körkort, oavsett typ, vore ganska patetiskt.
Gäst 2022-03-28 10:20 ! Citera #
@Någon som varit med. Sämsta argumentet ever. I det (väldigt märkliga) fallet skiter man ju i att man bara har automatkort och kör den manuella bilen ändå liksom. Man kanske inte gör det perfekt men vem bryr sig om det gäller liv eller död. Och skulle inte bry mig att det var olagligt om det handlade om att rädda liv. Förutsatt att man inte kan ringa en ambulans eller taxi då.
Ozzy 2022-04-10 02:54 ! Citera #
Hahahahaha
Gäst 2022-04-10 12:16 ! Citera #
Det är inte många nytillverkade bilar idag som går att beställa med manuell växellåda, enda anledningen jag ser att ta körkort för manuell är att vissa yrken kräver det, Varför växla manuellt när man kan köra automat?
Gäst 2022-04-12 12:18 ! Citera #
Personligen tycker jag inte att köra manuellt är såpass utmanande att man kan använda det som det enda argumentet för att ta automat. Allt man inte kan, kan såklart verka skrämmande, men SÅ svårt är det ju inte. Det är ju en annan sak om man bara tänker köra automat privat osv. Går inte att ignorera att det tar lite extra tid att lära sig.

En sak tycker jag iallafall själv och det är att manuellt är så grymt mycket roligare att köra! Inte alla som bryr sig om det, men men. Passar gärna på innan allt är automat eller vi sitter i självkörande bilar.
Gäst 2022-04-12 15:07 ! Citera #
Gäst 2022-04-12
Personligen tycker jag inte att köra manuellt är såpass utmanande att man kan använda det som det enda argumentet för att ta automat. Allt man inte kan, kan såklart verka skrämmande, men SÅ svårt är det ju inte. Det är ju en annan sak om man bara tänker köra automat privat osv. Går inte att ignorera att det tar lite extra tid att lära sig.

En sak tycker jag iallafall själv och det är att manuellt är så grymt mycket roligare att köra! Inte alla som bryr sig om det, men men. Passar gärna på innan allt är automat eller vi sitter i självkörande bilar.
Lite skillnad mellan att kunna växla osv och att kunna göra det på ett smidigt sätt i stressiga situationer där ute i trafiken.

För de som inte har föräldrar /vänner / bekanta / svarta marknaden av handledare, där de måste köra endast med trafikskola där det kostar skjortan för varje lektion så är det absolut betydligt mer ekonomiskt att köra direkt automat.


Många trafiklärare vill också att man ska kunna hantera manuellt perfekt i stressiga situationer och då blir det ju inte avslappnade växling lite här och där på de mindre trafikerade vägarna.

Tänk om körkortet var gratis eller tänk om alla hade haft någon att köra med.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo