Jag orkar inte läsa allt tidigare talare har sagt men det finns ETT argument som ingen kan ha motsatt sig varför körkort för automat bör ses som korkat.
Du råkar ut för en olycka, ditt barn/mamma/käresta/whatever skadar sig allvarligt.
Du är den enda med körförmåga och ditt enda transportmedel är en manuellt växlad bil. Mobilerna gick sönder i olyckan, alt. saknar ni täckning.
Du måste känna dig rätt dum när du står handfallen och strandad enbart eftersom du inte ORKADE lära dig köra manuellt?
Att ha ett körkort för manuell låda innebär inte att du inte kan eller får köra automat, bara att du har valmöjligheten mellan de olika modellerna.
Denna situationen, hur osannolik den än må va, kan hända även de som inte ens har körkort. Vad gör man då?
Varför ta manuell om bilen ändå kan växla åt mig? Jag övningskör för tillfället med manuell men har insett att jag blir mer stressad vid situationer där det krävs att jag har full fokus på omgivningen och medtrafikanter, pga den jävla kopplingen och växlingen, så jag ska testa automatare vid nästa tillfälle. Vilket gör mig till minst trafikfara? Den som har full koll på omgivningen eller den som måste ha koll på koppling o växling + omgivning? Jag vill hävda att jag är nog mycket bättre förare i trafiken om jag kan ha full koll. Muskel minne får man såklart med tiden, men det är inte tillräckligt bra argument för att hävda att manuell är bättre än automat.
Jag kommer ta automat körkort till en början för att senare, när jag är mer trafikvana, ta manuell. Men sista delen är ett stort kanske eftersom jag inte ser någon som helst fördel att behöva ta manuell i framtiden med tanke på hur framtiden ser ut. Denna tanken finns endast kvar i mig då alla jag känner som har manuell konstant påpekar att jag kan köra ALLA bilar med obegränsat b-körkort men samtidigt, varför skulle jag ens behöva köra alla typer av bilar?
Alla scenario som tagits upp i denna tråden är scenario som i princip är obefintlig risk att hamna i.
Min pappa, på 70+ arbetade som bilmekaniker i över 50 år (då framförallt firmabilar, skåpbilar, men även personbilar) o även han sa att redan för 10 år sen så började automatare konkurrera ut manuella, framförallt bland firmabilar. Så argumentet att automat skulle begränsa en vid ev. anställning stämmer inte heller.
De som tagit manuell och klankar ner på de som tar automatare gör endast det för att de tror att manuell innebär att man är en bättre förare. BS