Ingen avstår manuellt körkort för att de inte kan lära sig köra det. Det är en halmgubbe som du hittat på. Alla kan köra manuell såvida man inte har en funktionsnedsättning. I slutet på dagen är det muskelminne och inget annat.
Folk tar automat på grund av preferens och för att alla inte vill köra manuella bilar över huvud taget. Det registreras redan fler automatbilar per år än manuella(och det ändrades så fort automat inte kostade mer i drift längre). Dessa nya bilar sjunker fort i värde och tillgängligheten ökar.
Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.
Dessutom är inte automatkörkort ett permanent val, man kan när som helst boka en uppkörning för manuell utan teori, riskutbildning eller ens körkorttillstånd. Så ni gör en stor grej av ingenting egentligen.
Automatbilarna kommer fortsätta öka och automatkörkorten därefter. Det är bara att gilla läget.
Jag håller inte med dig över huvud taget. Ditt påstående om att ”alla kan lära sig köra manuellt”, oavsett om det är sant eller inte, är det inte relevant i sammanhanget. Jag kommenterar inte det. Men rimligtvis finns det ett span vad de flesta håller sig inom avseende tid och energi i lärandet. Om detta avviker sig så pass att automatkörkort blir aktuellt är det läge att fundera. Inte min faktiska tes dock.
Ditt andra påstående om att orsaken är av preferens är falskt. Ta en titt exv. på detta forum, det vill säga verkligheten, så inser du det också.
Att det säljs fler automat - även om i själva verket egentligen är någon procentenhet fler - är inte heller något argument. Manuell växellåda dominerar överlägset fortfarande i Sverige, varför det borde snarare vara ett argument att inte begränsa sig (ur det perspektivet).
Nja, argumenten till automatkort i dag fallerar. I framtiden är dock en annan femma.