Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2017-02-27 05:33 ! Citera #
Gäst 2017-02-26
VAD ÄR DET ATT TJAFSA OM ? :) HAR AUTOMAT OCH DET HAR ALDRIG STÄLLT TILL PROBLEM FÖR MIG UNDER ALLA ÅR. DET ÄR INGET SOM ÄR BÄTTRE ELLER SÄMRE. TA DET DU TYCKER VERKAR BÄST :lol:
Manuell är bättre och automat är bekvämare/tråkigare. Svårare än så är det inte.
SK 2017-02-27 13:54 ! Citera #
Folk får göra som de vill!

Skulle jag ta körkort idag skulle jag välja automat och inte titta bakåt. Tar vi en titt på framtida (5+ år) planerade modeller och drivlinor för Volvo, BMW, Audi etc. är de uteslutande hybrid och senare elbilar. Smått fasas den konventionella förbränningsmotorn ut. Jag säger inte att det är bra eller dåligt, det bara är så. Dessa bilar har inte oftast automat, det har alltid automat. De argument som anges för att ha manuell låda håller inte.

1. Roligare med manuell? Vill inte förlora den där kontakten och känslan när man varvar upp och gasar, den där sportiga känslan man bara kan få att växla manuellt? Har ni suttit i en HEV eller elbil? Finns ingen förbränningsmotor i världen som kan ge samma vridmoment som en elmotor de första sekunderna. Dessutom, de flesta av oss äger inte en sportbil, vi kör runt i Passat, V70, Avensis, eller vad det är. Det är som att säga att man äger en moppe för att kunna känna känslan av att åka sporthoj.

2. Förbrukningen blir lägre med manuell? Ja om du är testförare för Volvo och du jämför förbrukningen över en specifik körcykel för manuell respektive automat. För ALLA oss andra blir det lägre förbrukning med automat. För vi är alla mediokra förare i jämförelser och de allra flesta av oss växlar inte vid optimala varvtal. Vi sitter oftast i kö, skjutsar barnen till skola, träning, handlar osv. Så nej, det är ren ljug.

3. Du kommer behöva köra manuell? Tänk om det blir kris och du måste skjuts ngn? Min fråga till alla är, hur många ggr har det hänt att det uppstått en omedelbar kris där du blivit stående och måste ta en bil som inte är din egen och det inte funnits ngn annan i omgivningen som kan skjutsa? Aldrig mig i alla fall. Kris har uppstått men jag har stått där med egen bil. Är man ute i ödemarken med en annan person som är dödligt sårad och den enda bilen är en manuell spelar det nog ingen roll, det är nog rätt kört från början.

Allvarligt känns det mest som ”så här ska man göra för så har vi alltid gjort”. Ja men tiderna förändras, och om fler tar automatkörkort är det väl ett tecken om ngt. Anledningen till att vi haft manuella lådor har bara att göra med teknikens mognadsgrad. Den manuella lådan är är numera lika solid som en sten, Det är bara fundamentala felkonstruktioner som gör att dessa rasar. Men de senaste tio åren har automat blivit nästan lika bra. Det finns mängder av bilar med 40000+ mil på sig med automat (orginal). Automat sliter mindre på drivlina och förare.

Det är som vanligt, män 30+ (där bland jag) som tycker man måste göra såhär, vi försöker projicera bilden/drömmen om en sportbil med manuell låda där man drar alla andra på vägen (likt Vin Diesel i sin Dodge Charger i The Fast and the Furious). Skärp er för fan! De flesta är småbarnsföräldrar, skulle aldrig ha råd eller få äga en sådan bil för fru/man. Den som gör är bara att gratulera. För oss andra är det bara att inse, hybrid och elbilar är det närmaste vi kommer att komma sportbilar. De har alla automat, men de är också snabbare än de flesta sportbilar.
Gäst 2017-03-10 23:04 ! Citera #
Gäst 2017-02-27
Manuell är bättre och automat är bekvämare/tråkigare. Svårare än så är det inte.
Manuell bättre? Utveckla ????
Men.. 2017-04-23 00:28 ! Citera #
Gäst 2017-03-10
Manuell bättre? Utveckla ????
Använd din fantasi? Han syftar förmodligen på bränsleförbrukning och körkänsla.
CL 2017-04-26 20:34 ! Citera #
SK har rätt. Manuell växling kommer att försvinna till förmån för manuella inom tid. För bilfrälsta kommer det aldrig att accepteras men de bestämmer inte. Frågan är om nästa generations bilar som tar avsteg i Teslas system ens kommer att säljas med manuell växling. Och hur växlar man ens en elektrisk motor?
Gäst 2017-04-26 21:55 ! Citera #
CL 2017-04-26
SK har rätt. Manuell växling kommer att försvinna till förmån för manuella inom tid. För bilfrälsta kommer det aldrig att accepteras men de bestämmer inte. Frågan är om nästa generations bilar som tar avsteg i Teslas system ens kommer att säljas med manuell växling. Och hur växlar man ens en elektrisk motor?
”Manuell växling kommer att försvinna till förmån för manuella inom tid. För bilfrälsta kommer det aldrig att accepteras men de bestämmer inte.”

Derp, slutar folk köpa bilar eftersom dom är automat så görs ju manuella igen, så där har du feeeel.

Sedan är jag inte insatt i en elmotor, men förslagsvis på samma sett som i en vanlig bil? Växlar genom växellådan som inte är motorn.
Old&slow 2017-04-27 08:08 ! Citera #
Men.. 2017-04-23
Använd din fantasi? Han syftar förmodligen på bränsleförbrukning och körkänsla.
Men det där med bränsleförbrukning är ju fel.
teknikensvarld.se/automatlada-ar-nu-vanligare-an-manuell-242225/

www.di.se/artiklar/2016/1/7/bilkopare-valjer-automatlada/
Dettis 2017-04-27 13:30 ! Citera #
SK, tack för ditt kloka inlägg! Bäst hittills! Varför hålla på och krångla till det? Säker körning går först! Jag får utslag när jag ser folk sitta och prata i telefon med ena handen och växlar med andra. Varför skulle det vara eftesträvansvärt? Kör själv upp för automat om ett par veckor och är så nöjd över mitt val. :D
Gäst 2017-05-31 22:05 ! Citera #
Gäst 2016-08-10
Har du ens varit i USA? ”De flesta i USA kör automat” det kan nog vara det dummaste jag hört på länge.
Jag har släkt och vänner i USA på flera olika platser i landet, ingen utav dem kör automat, inte deras vänner, partners etc...

”Modernt att köra automat”? Varför ens ta ett körkort om du ska köra automat, skaffa dig en moped, helst med flak så kan du köra pojkvännen därpå. (Y)
Har du ens varit i USA? Var över för något år sedan som utbytesstudent och ska flytta permanent dit nu om ett tag och 90% av dom jag känner kör automat och har aldrig ens tänkt åt det manuella hållet, så har ingen aning om vart du har varit någonstans med kan garantera att det är fler folk som kör automat än manuell av många anledningar.
Nick 2017-06-02 16:04 ! Citera #
Historiskt sätt har biltillverkarna varit tvungna att anpassa efter amerikaner eftersom de inte kunnat köra manuellt. Det vill säga, anledningen till som du påstår ”9/10” av amerikaner kör automat är av historisk betydelse.

Och nej, automat är inte närheten av att vara nu och kommer heller inte vara majoritet nästa generation. Dumheter. Elbilar är en icke-realistisk politisk dröm med nuvarande infrastruktur, men nån gång i framtiden - absolut.

Men att flera av dagens generations ungdomar är lata och korkade, är ingen nyhet. De tar bl.a. automatkörkort, om de inte har en vettig anledning till att göra det, så som aspbergersyndrom och dylikt. Sedan de som faktiskt behöver kämpa med växling förstår jag också. Vi är minst sagt olika.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov