Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Gäst 2017-09-28 06:10 ! Citera #
Gäst 2017-09-27
”Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.”
Biggest lie eu.
Och när tänkte du påverkas av det? Bor du ute på landet där du inte kan hyra automat? Äger du inte en bil själv?
Gäst 2017-09-28 06:12 ! Citera #
Kurt 2017-09-27
Håller med, varför utsätta sig för den ”chansen” om det nu är så lätt...

Ni pro-automat har inte logiken på er sida. Med vanligt kort får du köra både manuell och automat. Ni argumenterar som att man inte får köra manuell med automatkort.

Jag har vanligt körkort men kör automatbil och älskar det. Jag ser automatkort som ett glasögonvillkor. Dvs. en begränsning i körkortet som man helst inte vill ha.

Återigen, jag älskar automatbilar, de är bättre på alla sätt, men det är inte poängen här!
Men Kurt, man får ju inte köra manuell med automatkörkort. Det är hela poängen. Men det är ett ickeproblem idag. Ni lever i det förflutna när ni tror att automat som begränsning kommer påverka alls.
Gäst 2017-09-28 06:22 ! Citera #
Gäst 2017-09-27
Jag håller inte med dig över huvud taget. Ditt påstående om att ”alla kan lära sig köra manuellt”, oavsett om det är sant eller inte, är det inte relevant i sammanhanget. Jag kommenterar inte det. Men rimligtvis finns det ett span vad de flesta håller sig inom avseende tid och energi i lärandet. Om detta avviker sig så pass att automatkörkort blir aktuellt är det läge att fundera. Inte min faktiska tes dock.

Ditt andra påstående om att orsaken är av preferens är falskt. Ta en titt exv. på detta forum, det vill säga verkligheten, så inser du det också.

Att det säljs fler automat - även om i själva verket egentligen är någon procentenhet fler - är inte heller något argument. Manuell växellåda dominerar överlägset fortfarande i Sverige, varför det borde snarare vara ett argument att inte begränsa sig (ur det perspektivet).

Nja, argumenten till automatkort i dag fallerar. I framtiden är dock en annan femma.
Framtiden är redan här. Ni manuellälskare kämpar mot floden för att ni är så ingrottade i tradition och det som har varit. Ni väljer helt enkelt att vara omoderna.

De flesta tar manuell idag för att ni blir påtryckta det av föräldrar som inte vet bättre. Det blev jag när jag tog körkortet. Har inte kört manuell en enda dag efter körkortet och bara hyrt automatbilar.

Du försöker avfärda statistiskt stödda argument med strunt. Det spelar absolut roll att automat har gått om manuellt i nyregistreringar. Förstår du hur bilvärde funkar? Ingen bryr sig om manuellväxlade årsmodeller från 1995. Gamla bilar som ingen vill köra överflödar statistiken. Det betyder inte att automat är otillgängligt eller ett dåligt val. Automatbilar finns för extremt bra priser.

Och har man inte råd med en billig automatbil och måste köpa manuella skräpbilar för 3000kr då bör man överväga om man bör ha bil över huvud taget, för det har man inte råd med.

Man kan altså med gott samvete begränsa sig till automat idag. Ni som påstår annat greppar efter strån för att försöka hitta situationer där manuellt körkort behövs. Dessa situationer finns inte och man kommer aldrig stöta på dem.
Kurt 2017-09-28 09:12 ! Citera #
Gäst 2017-09-28
Men Kurt, man får ju inte köra manuell med automatkörkort. Det är hela poängen. Men det är ett ickeproblem idag. Ni lever i det förflutna när ni tror att automat som begränsning kommer påverka alls.
Var säger jag att man får köra manuell med automatkort? :o
Gäst 2017-09-28 14:32 ! Citera #
Kurt 2017-09-28
Var säger jag att man får köra manuell med automatkort? :o
Andra stycket:
”Ni argumenterar som att man inte får köra manuell med automatkort.”
Gäst 2017-09-28 14:33 ! Citera #
Kurt 2017-09-28
Var säger jag att man får köra manuell med automatkort? :o
Inte det, utan det jag skrev. Tror du skrev fel i din post.
Snuskgubbe 2017-09-28 16:26 ! Citera #
Om man stannade för tidigt i sin motoriska utveckling så är automatkortet ett bekvämt alternativ, men för oss andra så är det bara en onödig begränsning.
Gäst 2017-09-28 22:32 ! Citera #
Gäst 2017-09-28
Framtiden är redan här. Ni manuellälskare kämpar mot floden för att ni är så ingrottade i tradition och det som har varit. Ni väljer helt enkelt att vara omoderna.

De flesta tar manuell idag för att ni blir påtryckta det av föräldrar som inte vet bättre. Det blev jag när jag tog körkortet. Har inte kört manuell en enda dag efter körkortet och bara hyrt automatbilar.

Du försöker avfärda statistiskt stödda argument med strunt. Det spelar absolut roll att automat har gått om manuellt i nyregistreringar. Förstår du hur bilvärde funkar? Ingen bryr sig om manuellväxlade årsmodeller från 1995. Gamla bilar som ingen vill köra överflödar statistiken. Det betyder inte att automat är otillgängligt eller ett dåligt val. Automatbilar finns för extremt bra priser.

Och har man inte råd med en billig automatbil och måste köpa manuella skräpbilar för 3000kr då bör man överväga om man bör ha bil över huvud taget, för det har man inte råd med.

Man kan altså med gott samvete begränsa sig till automat idag. Ni som påstår annat greppar efter strån för att försöka hitta situationer där manuellt körkort behövs. Dessa situationer finns inte och man kommer aldrig stöta på dem.
Jag avfärdar ditt ”statiskt stödda argument” eftersom det används med ren ologik. Du presenterade inte ens statistiken, men om du hade varit tillräckligt kritisk hade du insett att det handlar om procentenheter. Jag råkar veta siffrorna mycket väl, medan du sannolikt har förlitat dig på någon annans ord utan att ha kollat upp fakta. Du verkar dessutom inte ens ha analyserat ditt ”statistiskt stödda argument” eftersom det enkelt kunde användas mot dig.

Nej, framtiden är inte redan här. Om förutsättningarna vore så hade jag dock hållit med dig på vissa punkter. I dag är det dessvärre ren idioti.
Gäst 2017-09-28 22:37 ! Citera #
Enskilda*
Gäst 2017-09-28 22:43 ! Citera #
Återigen, jag är övertygad om att automatkort kommer tillta, mest på grund av den naturliga utvecklingen till hybrid/eldrivna fordon. Men utifrån de variabler idag så är det ett smart val att inte begränsa sig till automatkörkort.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo