Start > Körkortsforum > Kritik för att du vill ta AUTO…

Kritik för att du vill ta AUTOMAT-körkort? Stå på dig!

Lugn och rationell 2017-09-25 12:06 ! Citera #
Automatkort är bara okej om du har fel på din vänsterfot. Att han en massa folk ute i trafiken som har dålig simultanförmåga känns inte så tryggt.
Gäst 2017-09-25 14:29 ! Citera #
Lugn och rationell 2017-09-25
Automatkort är bara okej om du har fel på din vänsterfot. Att han en massa folk ute i trafiken som har dålig simultanförmåga känns inte så tryggt.
Jag tror det mera handlar om slöhet att inte orka lära sig att koppla...
Plus att dom tror att det kommer gå fortare att ta körkort om man tar automat, vilket bara en ren skitsnack om man bara orkar lära sig att köra manuell...
Gäst 2017-09-26 17:58 ! Citera #
Varför kommer det alltid fram massa tomtar och snackar strunt här då och då? Absolut inget fel med automatkörkort. Inte alla vill köra manuell och det har inget med nedsättning att göra.
Ni bör respektera automatbilens framfart i statistiken och automatkörkorten som följer det.
Ni är inte bättre bilförare bara för att ni tar manuell. Det är en fantasi som ni har för att försöka framhäva er själva. Ni står inför precis samma trafiksituationer och det spelar ingen roll vad man har för körkort. Alla har samma krav på riskbeteende och ansvar i trafiken.
Gäst 2017-09-27 09:16 ! Citera #
Sista inlägget det var bra skrivet!
Vad hjälper det om du kan växla om du är en idiot i ditt övriga körande?
Det finns gott om tomtar här som hackar ner på andra helt utan anledning!
Huvudsaken är att du är bra på att bedöma situationer i trafiken och ditt beteende och samspel med andra.
Inte om du har manuell eller automat!
Gäst 2017-09-27 15:04 ! Citera #
Tyvärr har de sista två skribenter inte förstått vad åtminstone jag skrev.

Först och främst är det ingen som påstått att manuellt körkort implicerar bra förare. Däremot kan man fundera kring om en förare är lämplig trafikant om denne avstått manuellt körkort p.g.a. inte kunnat lära sig köra det. Såvida att Ni inte ansätter att Duktig multitasker = duktig förare, så begriper jag inte hur den logiken inte når fram till Er.

Är man smart så begränsar man sig inte till automat - idag -. Punkt.
Gäst 2017-09-27 15:41 ! Citera #
Det är så förbannat sorgligt behöva läsa i dagens tid att om man har manuell är man smart och har man automat är man dum.
Stackars patetiska individer som tror de är märkvärdiga bara för de växlar.
Alla genomgår samma teori prov och uppkörning vad du än väljer.
Har folk inget bättre för sig än klanka ner på andra borde de skaffa sig ett liv istället.
Gäst 2017-09-27 18:44 ! Citera #
Gäst 2017-09-27
Tyvärr har de sista två skribenter inte förstått vad åtminstone jag skrev.

Först och främst är det ingen som påstått att manuellt körkort implicerar bra förare. Däremot kan man fundera kring om en förare är lämplig trafikant om denne avstått manuellt körkort p.g.a. inte kunnat lära sig köra det. Såvida att Ni inte ansätter att Duktig multitasker = duktig förare, så begriper jag inte hur den logiken inte når fram till Er.

Är man smart så begränsar man sig inte till automat - idag -. Punkt.
Ingen avstår manuellt körkort för att de inte kan lära sig köra det. Det är en halmgubbe som du hittat på. Alla kan köra manuell såvida man inte har en funktionsnedsättning. I slutet på dagen är det muskelminne och inget annat.

Folk tar automat på grund av preferens och för att alla inte vill köra manuella bilar över huvud taget. Det registreras redan fler automatbilar per år än manuella(och det ändrades så fort automat inte kostade mer i drift längre). Dessa nya bilar sjunker fort i värde och tillgängligheten ökar.

Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.

Dessutom är inte automatkörkort ett permanent val, man kan när som helst boka en uppkörning för manuell utan teori, riskutbildning eller ens körkorttillstånd. Så ni gör en stor grej av ingenting egentligen.

Automatbilarna kommer fortsätta öka och automatkörkorten därefter. Det är bara att gilla läget.
Gäst 2017-09-27 19:40 ! Citera #
Gäst 2017-09-27
Ingen avstår manuellt körkort för att de inte kan lära sig köra det. Det är en halmgubbe som du hittat på. Alla kan köra manuell såvida man inte har en funktionsnedsättning. I slutet på dagen är det muskelminne och inget annat.

Folk tar automat på grund av preferens och för att alla inte vill köra manuella bilar över huvud taget. Det registreras redan fler automatbilar per år än manuella(och det ändrades så fort automat inte kostade mer i drift längre). Dessa nya bilar sjunker fort i värde och tillgängligheten ökar.

Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.

Dessutom är inte automatkörkort ett permanent val, man kan när som helst boka en uppkörning för manuell utan teori, riskutbildning eller ens körkorttillstånd. Så ni gör en stor grej av ingenting egentligen.

Automatbilarna kommer fortsätta öka och automatkörkorten därefter. Det är bara att gilla läget.
”Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.”
Biggest lie eu.
Kurt 2017-09-27 21:15 ! Citera #
Gäst 2017-09-27
”Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.”
Biggest lie eu.
Håller med, varför utsätta sig för den ”chansen” om det nu är så lätt...

Ni pro-automat har inte logiken på er sida. Med vanligt kort får du köra både manuell och automat. Ni argumenterar som att man inte får köra manuell med automatkort.

Jag har vanligt körkort men kör automatbil och älskar det. Jag ser automatkort som ett glasögonvillkor. Dvs. en begränsning i körkortet som man helst inte vill ha.

Återigen, jag älskar automatbilar, de är bättre på alla sätt, men det är inte poängen här!
Gäst 2017-09-27 23:53 ! Citera #
Gäst 2017-09-27
Ingen avstår manuellt körkort för att de inte kan lära sig köra det. Det är en halmgubbe som du hittat på. Alla kan köra manuell såvida man inte har en funktionsnedsättning. I slutet på dagen är det muskelminne och inget annat.

Folk tar automat på grund av preferens och för att alla inte vill köra manuella bilar över huvud taget. Det registreras redan fler automatbilar per år än manuella(och det ändrades så fort automat inte kostade mer i drift längre). Dessa nya bilar sjunker fort i värde och tillgängligheten ökar.

Tar du automatkörkort idag är det liten chans att du någonsin kommer påverkas av det.

Dessutom är inte automatkörkort ett permanent val, man kan när som helst boka en uppkörning för manuell utan teori, riskutbildning eller ens körkorttillstånd. Så ni gör en stor grej av ingenting egentligen.

Automatbilarna kommer fortsätta öka och automatkörkorten därefter. Det är bara att gilla läget.
Jag håller inte med dig över huvud taget. Ditt påstående om att ”alla kan lära sig köra manuellt”, oavsett om det är sant eller inte, är det inte relevant i sammanhanget. Jag kommenterar inte det. Men rimligtvis finns det ett span vad de flesta håller sig inom avseende tid och energi i lärandet. Om detta avviker sig så pass att automatkörkort blir aktuellt är det läge att fundera. Inte min faktiska tes dock.

Ditt andra påstående om att orsaken är av preferens är falskt. Ta en titt exv. på detta forum, det vill säga verkligheten, så inser du det också.

Att det säljs fler automat - även om i själva verket egentligen är någon procentenhet fler - är inte heller något argument. Manuell växellåda dominerar överlägset fortfarande i Sverige, varför det borde snarare vara ett argument att inte begränsa sig (ur det perspektivet).

Nja, argumenten till automatkort i dag fallerar. I framtiden är dock en annan femma.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest