Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Pepparsmultron 2017-03-21 22:06 ! Citera #
Det är så upprörande att några ”smarta” bilförare kallar andra för idioter.
Det är mycket respektlöst!!! Jag har kört mycket privat och med skolor (olika!)
De säger att jag är redo! Det vet jag också. Man får inget vettigt svar förutom: du ska vara mer rutinerad förare.
När man klagar så säger de ”Vi gör en helhetsbedömning och tittar inte på att du t.ex kör med en okänd bil etc”

En sak till. Varför vill ingen erkänna? I alla yrken som handlar bemötande av andra människor är man ändå beroende av personlig kemi och subjektivt/objektivt bemötande. Oavsett om ni vill se sanning eller ej bemötande eller snarare hur man bli bedömd och bemött beror på mänskliga faktorer.

Håller med någon annan i tråden: det vore intressant att se om inspektörerna inte fick se om personen i frågan har gått på trafikskola eller ej. Bara en sådan sak så älska i Sverige i detta sammanhang är strunt prat: och att alla ska behandlas lika! Man behandlas redan olika när en privatist får köra upp med en trafikverkets bil medan skolelev med skolans bil som de har kört så många gånger. Redan där är det snett!
inspektörn 2017-03-22 05:20 ! Citera #
Pepparsmultron!

Enligt Umeå universitets undersökning bedömer trafikinspektörerna lika i 93,7% av fallen.

Kan du visa mig något annat yrke där man är mer lika i sin bedömning än trafikinspektörerna?

Sedan är det så att har man problem med att hantera en viss bil, så är man inte redo för körkort! Du kan tycka vad du vill om det, men så är det! Acceptera, träna och lös uppgiften! Att man kan ha lite problem med bilen de första minuterna på en uppkörning är ok, men sen skall man ha lärt sig hur just den bilen funkar.
carlitos 2017-03-22 05:26 ! Citera #
Kanske borde gå ifall man har en sån kamera fast på sitt huvud eller nåt haha:P :lol:
Gäst 2017-03-22 14:21 ! Citera #
inspektörn 2017-03-22
Pepparsmultron!

Enligt Umeå universitets undersökning bedömer trafikinspektörerna lika i 93,7% av fallen.

Kan du visa mig något annat yrke där man är mer lika i sin bedömning än trafikinspektörerna?

Sedan är det så att har man problem med att hantera en viss bil, så är man inte redo för körkort! Du kan tycka vad du vill om det, men så är det! Acceptera, träna och lös uppgiften! Att man kan ha lite problem med bilen de första minuterna på en uppkörning är ok, men sen skall man ha lärt sig hur just den bilen funkar.
Håller helt klart med om gällande bilarna, man SKA kunna lista ut hur en bil som man aldrig har kört tidigare fungerar.
Man ska inte behöva hyra eller ha en hel uppkörning på sig för att veta hur just den bilen fungerar!

Läser ofta om att folk blir kuggade för att dom var ovana vid just den bilen, det är bara en dålig bortförklaring!!!
Är man redo för körkort och uppkörning så ska det räcka med 3-4 minuter för att veta hur koppling, bromsar, gas fungerar samt om det är en diesel eller bensinare har absolut inte med saken att göra. Man SKA kunna lista ut det!!!
Pepparsmultron 2017-03-26 11:46 ! Citera #
Slutsatsen om att jag eventuellt inte kan hantera okänd bil är gjort av er. Jag skrev bara ett exempel hur trafikinspektörerna svarar och vad deras kontor svarar. Där finns det inte röda tråden,vänder man sig till ett uppkörningskontor så får man ett svar, vid uppkörning får man ett helt annat svar.

Jag kan köra okänd bil och klarar mig galant. Det som är felet är hela systemet. Varför vissa inte vill erkänna det så finns en enkel förklaring till det.
inspektörn 2017-03-26 15:49 ! Citera #
Pepparsmultron!

Och vilket system vill du ha?
Gäst 2017-04-22 11:24 ! Citera #
Jag tror på:

Det skulle vara förbjudet att köra upp med körskolebilen och med läraren med till platsen. Alla skulle köra trafikverkets bilar och inspektören ska inte veta hur eleven fått sin utbildning. Då hade det blivit rättvist. Alla får en ovan bil och ingen har någon med som ”talar för en”. Det är i dagens system våldigt konstigt att det kan spela roll vem man kommer i sällskap med. Körskollärare och inspektörer ska inte ha någon kontakt över huvud taget. Det är helt tokigt att det är så idag.
Gäst 2017-04-22 11:32 ! Citera #
Som ni säger så är det ju viktigt stt kunna köra en okänd bil. Varför ska inte alla göra det då? Det borde vara självklart!
Gäst 2017-04-22 11:40 ! Citera #
Och när jag skriver ”talar gör en” så menar jag inte bokstavligen. I och med att körskolläraren har bokat tid till sin elev, så talar han om att hans åsikt är att eleven är redo. Sådana åsikter ska stanna på körskolan. Uppkörningen borde vara ett helt eget kapitel för sig. Som eleven bokar och tar hand om själv. Så som ”privatister” gör.
Gäst 2017-04-22 11:51 ! Citera #
Ursäkta att jag fortsätter (jobbig är jag..)

Här en intressant artikel med tanke på vad vi diskuterar:

Helsingborg.lokaltidningen.se/trafikskola-nobbar-uppkorning-i-helsingborg--/20151021

Min dotter som blev kuggad som privatist i Lund och Ystad, med kommentarer som ”du borde kört på körskola” (vilket hon gjort men inte berättat) blev 3 dagar efter sista kuggningen sedan godkänd i Helsingborg.
Helsingborg som nobbas av en körskola för att de är för hårda mot deras elever!!

Intressant!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
91
I dag 19:28
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest