Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Gäst 2012-03-15 13:27 ! Citera #
Kuggad
inspektörn
Enligt lag så går det inte att överklaga!
Även om du kan bevisa att inspektören gjorde fel, vilket du med största sannolikhet inte kan, går inte beslutet att överklaga!


Det går att anmäla personen för andra saker: rasism, hot, kränkande. Orättvist? Orimligt? vad bra. smaka på sin egen medicin.


Ja, för rättsväsendet har inget bättre för sig än att hantera okynnesanmälningar. Falsk tillvitelse kan ge fängelse i upp till två år, och gör det sannolikt inte lättare att skaffa körkort...
Kuggad 2012-03-15 14:08 ! Citera #
prs
Kuggad
inspektörn
Enligt lag så går det inte att överklaga!
Även om du kan bevisa att inspektören gjorde fel, vilket du med största sannolikhet inte kan, går inte beslutet att överklaga!


Det går att anmäla personen för andra saker: rasism, hot, kränkande. Orättvist? Orimligt? vad bra. smaka på sin egen medicin.


Ja, för rättsväsendet har inget bättre för sig än att hantera okynnesanmälningar. Falsk tillvitelse kan ge fängelse i upp till två år, och gör det sannolikt inte lättare att skaffa körkort...

haha! då kan man ge tillbaka åtminstone. det blir rättvist... och visst, jag oxo har inget anat att göra än bara leka i en perfekt uppkörning med er, jag f...n har inget jobb och behöver inte jobba kvällar för att gå på en uppkörning nästa dag och blir kuggad för att åka för långt för att vända tillbaka, jag behöver inte ta en semester dag för att åka till Norrtälje och köra upp där, jag behöver inte förklara till kollegor att efter 8 år av körning jag kan faktiskt köra jävla bil och är inte en idiot som i sina 35 år inte kan klara uppkörningen!!!
Överklaga 2014-06-05 15:48 ! Citera #
Pratade med transportstyrelsen precis o enligt dem kan man överklaga
Gäst 2014-06-05 16:43 ! Citera #
Eller byter man stad istället? Ska jag göra - ska försöka kombinera semester med uppkörning i mindre stad.
Björn He 2014-06-14 12:51 ! Citera #
Det är nog generellt sett omöjligt att överklaga. Visst, man kan ju kritisera inspektörens ”orättvisa” beteende men man ska ju aldrig tro att det hjälper, det brukar ju inte hjälpa. Men man har ju rätt att anse att Trafikverkets personal är puckade, jag vet ju av egna uppkörningserfarenheter att de oftast brukar vara det, åtminstone de jag hade när jag kuggade 2 gånger, klarade uppkörningen på 3:e försöket. Har också hört av skolkamrater som kuggat att de också haft ”klantiga” inspektörer.
Jossan-88 2014-06-14 20:45 ! Citera #
Hur kan man som uppkörningsaspirant tycka att en inspektör är puckad? Dom har nog mer körvana än vad många som ska köra upp har, men det är lätt att gnälla på dom om man kuggar och att man tycker att dom gjorde fel som kuggade på en sak. Men eftersom dom bedömer helheten i körningen så är det oftast inte bara en sak man gjorde fel på. Och dom kuggar ju inte för nöjesskull, utan dom vill ju inte släppa iväg någon som inte är säker på bakom ratten och som inte uppvisar ett säkert trafikbeteende..

Om dom flesta pluggade mer och körde mer innan dom kom till en uppkörning så hade inte inspektörerna vart tvungna till att kugga så många. Men idag är det väldigt många som chansar på att dom kan tillräckligt mycket för att klara en uppkörning.. Så plugga och kör mer (gärna mycket privat om ni har tillgång till det) innan ni ska köra upp, det tjänar både ni själva samt er plånbok på i längden :D
inspektörn 2014-06-15 02:13 ! Citera #
Jossan!
Jag älskar dig! *s*
Jossan-88 2014-06-15 12:53 ! Citera #
Inspektörn:
Tack så mycket, det var roligt och höra..
Dito ;)
Gäst 2015-05-11 15:55 ! Citera #
Blev kuggad idag för 5:e gången, när jag för en gångs skull lyckats köra helt felfritt i 45 minuter, vilket inkluderade moment som backa runt hörn, körning mot mål, i tätort, på motor- och landsväg, samt att vända på lämplig plats. Gjorde inte ett enda misstag och såg alla skyltar i tid. Tänkte också på att ständigt vara uppmärksam och ha rörlig blick, något jag haft problem med tidigare. Flera körsolkelärare och min handledare tyckte dock att jag förbättrats avsevärt på detta område och att jag var helt redo för körkortet. Men så, efter att ha känt mig supernöjd i slutet av uppkörningen, kommer knytnävsslaget i magen ”din är körning är inte godkänd”. Varför? ”Du är inte tillräckligt rutinerad som förare.” Men hur ska man skapa rutin om man inte har ett körkort? Det känns ju helt omöjligt, lyckas inte bli bättre hur mycket jag än övar känns det som. Men kanske fick jag bara en orättvis bedömning? Problemet är att jag nu måste göra om teorin också, och har verkligen inte tid/ork med sånt. Har dessutom lagt ner oräkneliga timmar och pengar på det här med körlektioner. Finns det någon möjlighet att, om inte överklaga, i alla fall rikta ett klagomål, och i så fall är det till transportstyrelsen man ska vända sig? Känner mig helt värdelös och orättvist bedömd… Försökte prata med inspektören efteråt, men han verkade stressad och höll stenhårt fast vid sitt beslut.
Gäst 2015-05-30 22:11 ! Citera #
Visst kan man inte säga att inspektören har fel för att hen bedömt på det sättet hen har gjort. Men jag tycker att de inte ska få veta vilka som bokar privat och vilka som inte gör det för att många säger och även om man söker så kommer man att få undersökningar som visar att om man kört på trafikskola så har man mycket större chans att klara uppkörningen (mer än dubbelt så stor chans)
Själv körde jag 11 lektioner på trafikskola men sedan körde jag privat och eftersom min lärare slutade och jag vägrade betala nya lektioner till en lärare som kommer be mig att köpa föer lektioner för hen inte sett hur jag kör.
Jag kuggade i förrgår men slår vad om att jag hade lyckats om jag hade bokat med en trafikskola eftersom jag själv aldrig tyckt att jag varit lika lugn och kört så bra som just dom där 50 minuterna.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor