Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Sommarsol 2015-05-30 22:43 ! Citera #
Är jättesvårt att genomföra en överklagan rent praktiskt. Ord kommer alltid stå mot ord där inspektören vinner eftersom hen fattat beslutet. Man kan inte göra om samma uppkörning för en utomstående för att se om man kuggades korrekt och man kan därmed inte gå på det enda man har, som är just bara en ren beskrivning i ord - inte användbart, inte objektivt. Mitt förslag skulle vara att man får ha med sig typ två inspektörer när man kuggat över ett visst antal ggr, för att se om de bedömer uppkörningen lika. Annars är det skitsvårt. Kan verkligen förstå frustrationen hos er som kuggat mer än en gång. Jag kuggade en gång men den var helt klockren. Inspektören hade gjort fel om han inte kuggat mig.
Gäst 2015-05-31 18:43 ! Citera #
Ah men jag förstår att de inte vill släppa ut vem som helst fri i trafiken, men de borde ändå bedömma det rättvist för de som kör upp privat jämfört med de som kör upp via trafikskolor.
inspektörn 2015-05-31 20:29 ! Citera #
Det är samma bedömning oavsett om det är ett privat eller trafikskoleprov! Skillnaden i godkännandestatistiken beror på att trafikskolorna vet vilka krav som gäller på en uppkörning, och släpper därför inte upp någon som inte tros uppfylla kraven! De privata handledarna har oftast ingen aning om vad som krävs vid en uppkörning!
Gäst 2015-05-31 20:59 ! Citera #
Asså? Men jag körde 11 lektioner med trafikskolan men hade två moment kvar och hittade inga lektionstidet längre därför körde jag de momenten privat i 3 veckor sen bokade jag och kuggade. Men nu säger jag inte så för att jag kuggade men efter att jag läst att statistiken visade att 63% av alla privatister kuggar så visste jag redan då att jag skulle kugga p.g.a att jag vet att jag inte brukar ha tur med sånt,
Gäst 2015-05-31 21:01 ! Citera #
Jag försöker inte säga att jag blev kuggad för ingenting, men känns som att inspektörerna blir petigare när det är privatister som kör upp.
Jossan-88 2015-05-31 21:01 ! Citera #
inspektörn
det är samma bedömning oavsett om det är ett privat eller trafikskoleprov! Skillnaden i godkännandestatistiken beror på att trafikskolorna vet vilka krav som gäller på en uppkörning, och släpper därför inte upp någon som inte tros uppfylla kraven! De privata handledarna har oftast ingen aning om vad som krävs vid en uppkörning!


Att folk inte kan förstå att dom bedömer lika oavsett om man kör upp som privatist eller via körskolan..
Dom sitter ju inte och tänker att ”Ahaa, nu kommer det det privatist, nu ska jag vara hårdare i min bedömning” :D

Kommer man som privatist så får man vara beredd på att inte ha fått all kunskap, och det gäller även om man kommer från körskola, men man ska enligt statistik ha större chans att klara sin uppkörning om man går via körskola.
Gäst 2015-05-31 21:08 ! Citera #
Nej men inspektörerna tänker ”nu kommer en privatist, hans handledare vet antagligen inte några regler därför ska vi bedömma hur mycket hen andas under uppkörningen”
Gäst 2015-05-31 21:13 ! Citera #
Sluta fjanta dig, klart som sjutton alla bedöms lika!!
Sedan om man inte kan acceptera att bli kuggad, det är en helt annan sak.
Men då ska man inte sitta på internet och gnälla över att ens inspektör var för hård..
Det är bara ett bevis på att man inte är redo för att ha körkort ännu, så enkelt är det!
Gäst 2015-05-31 21:27 ! Citera #
(Tagen från helsingborgs dagblad)”Men skillnaderna mellan dem som gått igenom utbildningen hos en trafikskola och får sin uppkörning bokad via skolan mot dem som kommer privat är stor.
Helsingborg
Trafikskola: 65,4 procent godkända.
Privat: 27,1 procent godkända
Ängelholm
Trafikskola: 67,2 procent godkända
Privat: 32,9 procent godkända”


Nu är den ganska gammal men den stämmer fortfarande ganska bra.
Jämfört med andra så fick jag en ganska trevlig inspektör och verkar go o glad, men sen när jag tyckte att jag för en gång skull körde ganska bra utan några misstag så kom det ändå i slutet att min körning inte var godkänd, blev ändå inte så förvånad efter vad jag läst på nätet kvällen innan för att man varit så nervös. Och jag har kört både privat och ganska mkt med trafikskolan, bara att jag bokade uppkörningen privat.
inspektörn 2015-06-01 21:01 ! Citera #
Fortfarande samma bedömning, men sämre kunskaper hos privatister!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest