Start > Körkortsforum > Överklaga uppkörning

Överklaga uppkörning

Anonym 2017-02-10 12:16 ! Citera #
Det är ingen tvekan om att de är hårdare mot privatister. Min dotter körde upp för tredje gången igår. De två första gångerna tog vi det med ro och har övat mer på det de sa blev fel. Innan uppkörningarna tog hon 5 körskolelektioner och, när läraren tyckte hon var redo, även en körlektion för körskolechefen för en extracheck, då hon ville köra upp privat. Hon har kört väldigt mycket privat med mig. Jag har gått handledarutbildningen (som innehöll 90%marknadsföring för egna körskolan!). Jag har också gått utbildningen ecodrive. Jag följde med under två lektioner med körläraren för att höra vad hon sa. Bla skulle dottern inte motorbromsa, som jag lärt mig att man ska på ecodriveutbildningen. Vi fick lära om och slutade med detta. Annars var det inga konstigheter.
Uppkörning 1 var hon så nervös att hon blev blockerad och gjorde några fel som hon annars aldrig gör. Ingen tvekan om att en kuggning var rätt och han var väldigt pedagigisk och trevlig. Andra gången var hon också nervös och gjorde nog några småfel. Kanske grejer som gått igenom om hon inte var privatist? En sak som han tyckte att hon gjorde fel var när hon växlade upp. På körskola och med mig har vi normalt växlat 1235. Det har känts bra. Inspektören menade att hon skulle växla 1245. Detta gjorde hon på 3e uppkörningen igår. Och blev kuggad!
Miljödelen missade hon också då hon inte motorbromsade!
När vi läser på trafikverkets hemsida så går det bra att växla på båda sätten!
Dessutom - hon blev knappt 2 minuter fösenad till uppkörningstiden, pga snöiga vägar mm. Han började med att vara jättegrinig och stressade. De andra gångerna har inspektörerna varit 5 min sena och lugna och trevliga. De hade tydligen tid med det.. Han slutade med att säga till henne att om hon kört på körskola så hade hon fått lära sig att växla. Dottern har aldrig haft en tanke på att nämna att hon kört på körskola..

Kontentan -Jag tror efter dessa erfarenheter inte ett skit på att privatister bedöms lika som körskoleelever. De förutsätt av somliga inspektörer, inte alla, att inte fått rätt utbildning.

Det skulle vara förbjudet att köra upp med körskolebilen och med läraren med till platsen. Alla skulle köra trafikverkets bilar och inspektören ska inte veta hur eleven fått sin utbildning. Det hade varit intressant att se kuggningsstatistiken efter det..
Gäst 2017-02-10 13:13 ! Citera #
Jag skrev motorbromsa. Det jag menade var växla ner vid motorbromsning, för att inte komma under nivån där bilen börjar dra bränsle igen. Ett litet förtydligande bara..
inspektörn 2017-02-12 22:24 ! Citera #
Anonym:
Var du själv med på uppkörningen?
Vad står det i protokollet?
När det gäller växling så har du nog själv lite att lära dig! Det handlar inte om en viss ordning, utan vad som är lämplig växel vid just det tillfället!
Att hoppa i växlarna kan man göra på olika sätt beroende på motorstyrka, utväxling, topografi, last mm!
Att säga generellt att man skall växla 1235 eller 1245 funkar inte särskilt bra! Man skall köra på den växeln som är bäst lämpad för körningen just då!
Körde hon olika bilar vid de olika uppkörningarna?
Inspektörerna bryr sig inte om du är privatist eller trafikskoleanmäld. Bedömningen är den samma. Skillnaden i godkännandefrekvens beror på att privatisterna helt enkelt inte lärt sig tillräckligt mycket! Det finns ju faktiskt privatister som klarar sig på första försöket! Många av dom har kombinerat privat och trafikskoleutbildning, vilket dom flesta borde göra!
Att köra upp i samma bil för alla aspiranter, tycker jag är en bra idé, men jag tror inte dom som hyr ut bilar med dubbelkommando håller med!
Gäst 2017-02-13 10:25 ! Citera #
Anonym 2017-02-10
Det är ingen tvekan om att de är hårdare mot privatister. Min dotter körde upp för tredje gången igår. De två första gångerna tog vi det med ro och har övat mer på det de sa blev fel. Innan uppkörningarna tog hon 5 körskolelektioner och, när läraren tyckte hon var redo, även en körlektion för körskolechefen för en extracheck, då hon ville köra upp privat. Hon har kört väldigt mycket privat med mig. Jag har gått handledarutbildningen (som innehöll 90%marknadsföring för egna körskolan!). Jag har också gått utbildningen ecodrive. Jag följde med under två lektioner med körläraren för att höra vad hon sa. Bla skulle dottern inte motorbromsa, som jag lärt mig att man ska på ecodriveutbildningen. Vi fick lära om och slutade med detta. Annars var det inga konstigheter.
Uppkörning 1 var hon så nervös att hon blev blockerad och gjorde några fel som hon annars aldrig gör. Ingen tvekan om att en kuggning var rätt och han var väldigt pedagigisk och trevlig. Andra gången var hon också nervös och gjorde nog några småfel. Kanske grejer som gått igenom om hon inte var privatist? En sak som han tyckte att hon gjorde fel var när hon växlade upp. På körskola och med mig har vi normalt växlat 1235. Det har känts bra. Inspektören menade att hon skulle växla 1245. Detta gjorde hon på 3e uppkörningen igår. Och blev kuggad!
Miljödelen missade hon också då hon inte motorbromsade!
När vi läser på trafikverkets hemsida så går det bra att växla på båda sätten!
Dessutom - hon blev knappt 2 minuter fösenad till uppkörningstiden, pga snöiga vägar mm. Han började med att vara jättegrinig och stressade. De andra gångerna har inspektörerna varit 5 min sena och lugna och trevliga. De hade tydligen tid med det.. Han slutade med att säga till henne att om hon kört på körskola så hade hon fått lära sig att växla. Dottern har aldrig haft en tanke på att nämna att hon kört på körskola..

Kontentan -Jag tror efter dessa erfarenheter inte ett skit på att privatister bedöms lika som körskoleelever. De förutsätt av somliga inspektörer, inte alla, att inte fått rätt utbildning.

Det skulle vara förbjudet att köra upp med körskolebilen och med läraren med till platsen. Alla skulle köra trafikverkets bilar och inspektören ska inte veta hur eleven fått sin utbildning. Det hade varit intressant att se kuggningsstatistiken efter det..
Skumt att jag som privatist (tog 2 körlektioner) klarade uppkörningen på första försöket då?
Gäst 2017-02-14 15:03 ! Citera #
Du kan KUN klage i Sverige om du er innvandrer.
Gäst 2017-02-14 15:05 ! Citera #
Gäst 2017-02-14
Du kan KUN klage i Sverige om du er innvandrer.
Annars är det inte politisk korrekt ;)
Gäst 2017-02-14 15:07 ! Citera #
Gäst 2015-05-31
Ah men jag förstår att de inte vill släppa ut vem som helst fri i trafiken, men de borde ändå bedömma det rättvist för de som kör upp privat jämfört med de som kör upp via trafikskolor.
Dom gör det! Bara skit snack från snåla privatister som säger annat...
55 2017-02-15 19:40 ! Citera #
Alla människor kan ta körkort, förvissa tar det längre tid bara
inspektörn 2017-02-15 20:03 ! Citera #
Jag har tydligen ett populärt nick!
Gäst 2017-02-15 22:26 ! Citera #
Anonym 2017-02-10
Det är ingen tvekan om att de är hårdare mot privatister. Min dotter körde upp för tredje gången igår. De två första gångerna tog vi det med ro och har övat mer på det de sa blev fel. Innan uppkörningarna tog hon 5 körskolelektioner och, när läraren tyckte hon var redo, även en körlektion för körskolechefen för en extracheck, då hon ville köra upp privat. Hon har kört väldigt mycket privat med mig. Jag har gått handledarutbildningen (som innehöll 90%marknadsföring för egna körskolan!). Jag har också gått utbildningen ecodrive. Jag följde med under två lektioner med körläraren för att höra vad hon sa. Bla skulle dottern inte motorbromsa, som jag lärt mig att man ska på ecodriveutbildningen. Vi fick lära om och slutade med detta. Annars var det inga konstigheter.
Uppkörning 1 var hon så nervös att hon blev blockerad och gjorde några fel som hon annars aldrig gör. Ingen tvekan om att en kuggning var rätt och han var väldigt pedagigisk och trevlig. Andra gången var hon också nervös och gjorde nog några småfel. Kanske grejer som gått igenom om hon inte var privatist? En sak som han tyckte att hon gjorde fel var när hon växlade upp. På körskola och med mig har vi normalt växlat 1235. Det har känts bra. Inspektören menade att hon skulle växla 1245. Detta gjorde hon på 3e uppkörningen igår. Och blev kuggad!
Miljödelen missade hon också då hon inte motorbromsade!
När vi läser på trafikverkets hemsida så går det bra att växla på båda sätten!
Dessutom - hon blev knappt 2 minuter fösenad till uppkörningstiden, pga snöiga vägar mm. Han började med att vara jättegrinig och stressade. De andra gångerna har inspektörerna varit 5 min sena och lugna och trevliga. De hade tydligen tid med det.. Han slutade med att säga till henne att om hon kört på körskola så hade hon fått lära sig att växla. Dottern har aldrig haft en tanke på att nämna att hon kört på körskola..

Kontentan -Jag tror efter dessa erfarenheter inte ett skit på att privatister bedöms lika som körskoleelever. De förutsätt av somliga inspektörer, inte alla, att inte fått rätt utbildning.

Det skulle vara förbjudet att köra upp med körskolebilen och med läraren med till platsen. Alla skulle köra trafikverkets bilar och inspektören ska inte veta hur eleven fått sin utbildning. Det hade varit intressant att se kuggningsstatistiken efter det..
Låter väldigt skumt om läraren säger att man inte ska motorbromsa och hur man växlar upp kan man ju göra lite som man vill eller hur situationen ser ut (lyssna på motorn eller titta på rpm). Behöver man accelerera fort så är 2an till 4an bäst dock.

Om det nu bara är växlingen hon har problem med så behöver ni ju bara finslipa det. Man kan inte bara säga ”du ska växla så här” det beror helt på hur vägen ser ut och man behöver känsla när det gäller växling och motorbromsning som jag tvivlar på att hon har. När hon kan det till 100% kan ni beställa ny tid och så kommer hon nog klara det. Lycka till! :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov