Du kanske borde ta och vara lite varsam med hur du bedömer körsätt. Du verkar bedöma det som trafikfarligt körsätt att köra in på en landsväg på ett sätt som hindrar och tvingar fordon redan inne på landsvägen att bromsa för att undvika påkörning/kollision, såna här borde man faktiskt vara lite försiktig med!
Jag har tittat igenom protokollet från min uppkörning i Lidköping, och då noterat att inspektören bara hade kryssat i att jag visat brister i förmågan att förutse, bedöma och anpassa körsättet efter potentiella trafiksäkerhetsrisker, men däremot INTE att jag hade visat brister i förmågan att tillämpa gällande trafikregler korrekt, då ska jag INTE ha brutit mot trafikregler då jag försökte köra in på en mycket vältrafikerad landsväg på ett sätt som bromsade ned fordon som redan körde på landsvägen, det behöver inte vara ett trafikregelbrott!
Jag såg faktiskt att en lastbil just närmade sig korsningen där jag var på väg att köra in på landsvägen, men den var på avstånd, varför jag faktiskt kunde köra vidare trots att den närmade sig; skulle jag utgöra eventuellt hinder för lastbilen så skulle lastbilschauffören bara ha behövt sänka hastigheten/bromsa för att undvika kollision, och så är man väl ändå skyldig att göra om man hindras av någon korsande trafik (oavsett om korsande trafik anses göra rätt eller fel i trafiken). Den där envisa inspektören vägrade dock att släppa iväg mig, och bromsade mig när lastbilen närmade sig; andra gången jag försökte köra iväg bromsade han inte mig, trots att det just då närmade sig en annan bilist, som tvingades bromsa kraftigt för att undvika påkörning, men inspektören sa då ”Hördu nu får du ta och gasa på lite, du hindrar ju bilen bakom dig.”.
Vad fan tycker du jag skulle göra, om jag inte skulle köra in på landsvägen på ett sätt som hindrar andra fordon?! Skulle jag kanske ha avbrutit uppkörningen vid landsvägskorsningen, med förklaringen att det inte går att köra här.
Hade du själv kört där så hade du väl själv kunnat göra precis som jag gjorde, alltså kört in på landsvägen på ett sätt som hindrar andra fordon?! Det gick ju nästan inte att köra in på landsvägen utan att hindra något annat fordon, hur länge man än stod och väntade vid stopplikten, med hänsyn till hur hårt trafikerad landsvägen var, och det är ju bara oförskämt att kugga mig och skälla ut mig för att jag ”råkade” hindra andra fordon på en orimligt vältrafikerad landsväg.
Om jag skulle hindras av någon som inte har stannat för att släppa förbi mig, har jag då ”rätt” att medvetet försöka köra på den fordonsföraren?! Är det så ni menar med att mitt körsätt på landsvägen anses som ”trafikfarligt” (oavsett bakgrunden till körsättet)?!
Jag anser INTE att jag bör ha rätt att köra på en som hindrar mig, oavsett om jag anser att den gör ”rätt” eller ”fel”, och att kalla mitt körsätt på landsvägen i Lidköping för ”trafikfara” är bara orättvist och förtalande!
De säger till och med själva på trafikskolorna att man inte har rätt att krocka med en som har väjningsplikt, som inte stannar för att släppa förbi, trots att man måste släppas förbi av den.
Alltså, att en trafikant inte följer trafikregler ger INGEN rättighet att kollidera med trafikanten, utan det är tvärtom en skyldighet att iaktta den omsorg och varsamhet som är erforderlig för att undvika trafikolyckor, enligt paragraf 1 i Trafikförordningen; det gäller ÄVEN i en trafiksituation där andra har väjningsplikt.
Nu menade jag INTE att jag hade farligt bråttom vid infart på landsvägen, jag hade bara svårt att komma vidare p.g.a. hård trafik på den vältrafikerade landsvägen. Jag försökte ta en chans att köra vidare, eftersom jag var tvungen att göra något för att komma vidare, man kan ju inte stå och vänta hur länge som helst.