Start > Körkortsforum > Uppkörning i Södertälje

Uppkörning i Södertälje

Björn He 2014-05-11 01:04 ! Citera #
Jossan-88
Alltså du fattar ju verkligen inte vad vi menar, och att säga att våra bevis bara är skitsnack fast vi har bevisat att du har brutit mot lagen är bara så himla lågt av dig, Sådana personer som du borde inte ens ha körkort, för ni kan inte se att ni kan göra fel, det är bara fel på alla andra runt omkring er. Det är skrämmande att se hur trångsynt du verkligen är..

Och att skylla på vägarna kan man inte alls göra, är vägarna dåliga så får man göra nått som kallas för att anpassa hastigheten! Om du åker på en 70 väg och vägen är dålig så kan man inte alltid köra i 70, utan ibland får man sakta ner och köra i 60 eller t.o.m 50 om vägen kräver det. Så himla svårt är det faktiskt inte!!

Men detta känns lönnlöst att ens försöka hjälpa dig att inse att du har fel i det du skriver, för som sagt så vägrar du inse att du en kan ha fel.. Lycka till med ditt körkort, kör du som du gör nu så kommer du inte få behålla det speciellt länge. Men som sagt, stort lycka till!!


Men jag menar inte att vägarna var så dåliga att det var svårt att anpassa hastigheten, jag menar att det var en vanlig landsväg som var mycket hårt trafikerad och att det var svårt att komma in där från en småväg som korsade vägen vilket jag gjorde, speciellt med tanke på att jag skulle vänster, även om jag hade väntat i två timmar så hade jag ju säkert inte lyckats komma därifrån på ett säkert sätt med tanke på den stora mängden bilar. Jag tycker det var lite fel och onödigt av honom att ingripa, jag hade hunnit över. Visst kan jag erkänna att det var lite slarvigt av mig att köra iväg och då råka hindra en bakomvarande så att den tvingades bromsa in för att inte köra på mig bakifrån men vad skulle jag ha gjort? Att stå och vänta hade säkert inte hjälpt, jag hade ju i så fall fått vänta i flera timmar och det är ju längre än vad inspektören har tid. Jag vet ju det är säkrare att svänga höger och vända på lämpligt ställe istället för att direkt svänga vänster men det fick jag inte göra för han ville att jag skulle svänga vänster. Jag klagar på den där hårdtrafikerade landsvägen för att jag tycker den borde byggas om till t.ex. motorväg, för jag vet ju efter att ha läst nyhetsartiklar att det är rätt vanligt med trafikolyckor på såna här landsvägar. Det är ju säkrare att göra om landsvägen till motorväg eftersom det då är mötesfritt + att det finns accelerationsfält vid infarter så att man hinner accelerera utan att störa dem som redan är ute på vägen. Det är ju många som är ”dåliga” på att accelerera snabbt så jag är inte ensam om det, och jag skriver inlägg här för att jag vill försöka ge förslag på hur man kan få en sådär hårt trafikerad väg säkrare, jag tycker ju att ALLA dåliga vägar ska bli säkrare och det är ju därför jag klagar på dem, jag är inte ensam om att tycka att dessa vägar är problem och det är inte hur lätt som helst att hantera såna situationer. Jag tycker du ska lägga av med att säja att jag är ”omogen” för mina åsikter, jag har ju all rätt att tycka att nånting är dåligt och bör åtgärdas, du har väl själv såna åsikter vid vissa tillfällen? Såna åsikter är ingenting att gnälla på! Om det är onödigt att bygga om den där landsvägen till motorväg, var det inte då onödigt att bygga motorväg längs E4 som är jättehårt trafikerad, speciellt hos mej i Stockholm? E4 var ju landsväg från början, den har ju bara varit motorväg sedan typ 70-talet.

Visst kan jag erkänna att det var lite farligt av mej att stanna i en järnvägskorsning men jag tycker inspektörens kritik mot mej var fel, och det är jag inte ensam om att tycka, eftersom jag stannade för att jag blev hindrad av fotgängare och det är inget man kan anklaga bilisten för, bilisten kan väl inte hjälpa att hen måste stanna/sakta ned p.g.a. någonting som är i vägen?! Och jag vill inte inse att det var ”fel” att stanna i järnvägskorsningen, för jag tycker inte att det var fel, och jag har flera nära vänner som stöder min åsikt. Jag vet att det är fel att stanna i plankorsning men vid stoppförbud är det aldrig förbjudet att stanna om trafikförhållandet kräver det, vilket det i mitt fall gjorde, och detta bevisar ju att jag gjorde rätt som stannade. Om du hade hamnat i en sån här situation och bara kört rakt igenom med full fart så hade ju med stor sannolikhet kört på en fotgängare, fotgängare kan ju alltid när som helst gå rakt ut vid övergångsställen, och då hade du ju inte kört bättre än mej oavsett hur duktig du var på körprovet, att köra på en oskyddad trafikant är ju nåt av det farligaste man kan göra och det ville inte jag göra för jag vill inte vara eller bli nån jävla trafikfara så du ska lägga av med att gnälla på mej! Och jag har all rätt att tycka att jag inte gjorde fel, och det är jag inte ensam om! Inspektörens kritik, som jag tycker var felaktig, var förresten inte att jag brutit mot en trafikregel, den var att jag hade stannat på en olämplig plats, men är jag tvungen så är jag ju tvungen så det är fel att kritisera mej för det.

Och det är löjligt av dig att tro att jag kommer att tappa mitt körkort, vad faan vet du om det?! Jag är en klok förare, har inte tappat det än, jag följer alla trafikregler, varför skulle jag bryta mot dem?! Jag har väl slarvat lite några gånger men sånt händer ju alla ibland och jag har inte straffats för nånting. Jag har typ aldrig kört förbi nån järnvägskorsning men jag kommer att stanna där om jag känner mej tvungen om jag skulle köra förbi en. Ibland är jag tvungen att göra farliga saker för att flera regler krockar med varann och jag har för faan all rätt att anpassa de krockande reglerna så som jag känner lämpligast. Och jag blev inte kuggad ”för att jag var dum i huvet”, man behöver inte vara dum i huvet för att man har svårt för körprovet! Jag stannade för att jag var nervös och trodde att inspektören skulle kritisera mej för att inte ha väjt för fotgängare, såna nervositeter kan ju lätt uppstå vid körprov, det har uppstått för flera körkortselever, så jag var inte dum i huvet, tvärtom var ju inspektören dum i huvet! Detta var min andra uppkörning vilken jag egentligen inte hade behövt göra, jag var tvungen bara för att jag kuggades på min tidigare uppkörning vilket jag tycker var fel det också.
inspektörn 2014-05-11 09:20 ! Citera #
Björn He!
Du saknar ju fullständigt all känsla för bilkörning!
Du säger själv att du medvetet kör farligt för att du inte har tid att vänta! Du låter alltså en tidsaspekt gå före människors liv i trafiken! Om du inte förstår det, kan jag bara beklaga!
Ditt resonemang går också ut på att eftersom man inte byggt motorväg där du körde upp så blev du kuggad! Man skulle nästan tro att du är politiker!!
Om man kommer till en järnvägskorsning där det finns ett övergångsställe bakom, så ser man till att man kan stanna INNAN järnvägskorsningen om det är fotgängare vid övergångsstället! Det kallas planering! Grundläggande för bilkörning!
Din förmåga att prioritera vad som är viktigt är under all kritik! Du resonerar utifrån ståndpunkten att allt du gör är rätt och alla andra har fel,och det är fullkomligt livsfarligt!
Du är inte ensam i trafiken, så se till att lära dig att anpassa dig och din körning till dom faktiska förhållandena istället för att gnälla på en expert, förarprövaren, som är synnerligen välutbildad i bilkörning och vet vad som gäller i trafiken! Lyssna på kritiken och ändra ditt beteende!
Gäst 2014-05-11 09:30 ! Citera #
Om jag ansåg mig nödgad att stanna i en plankorsning för att undvika köra på fotgängare skulle det bero på att jag haft dålig uppsikt och därför inte stannat innan plankorsningen, det skulle alltså vara mitt fel att det blev så fel.

Likadant med landsvägen, tvingas bakomvarande bromsa för att undvika krock med mig beror det på att jag missbedömt situationen, alternativt brutit mot lagen, det beror inte på att vägen är för hårt trafikerad (även om den mycket väl kan vara för hårt trafikerad). Skulle hela uppkörningstiden passera väntandes på rätt tillfälle så är det det som får ske, vänta, vänta och vänta.

Om ditt mål är att verka för säkrare vägar så är nog kategorin ’Övrigt’ mer lämplig, generellt handlar detta forum om hur man skall bli en bättre och säkrare förare, inte hur omgivningen skall anpassas efter våra egna tillkortakommanden.
Jossan-88 2014-05-11 10:37 ! Citera #
Till inspektörn och Corax!
Tack för att ni försöker hjälpa mig med att få in lite trafikvett i denna person.
Men som jag skrev till honom tidigare så verkar han inte kunna se sina egna brister, det är bara fel på alla andra.

Till Björn:
Jag hoppas verkligen att du är en så pass klok förare som du säger att du är, men det du har skrivit här bevisar tyvärr bara motsatsen. Och jag hoppas att du får behålla ditt körkort länge, men mest av allt så hoppas jag verkligen att du skärper till ditt sätt att tänka när du kör bil, för så som du tänker nu så är du rena rama trafikfaran..
Björn He 2014-05-11 13:50 ! Citera #
Vad menar ni med att jag saknar trafikvett, det kan väl inte ni veta?! Man behöver inte köra ”slarvigt” bara för att man råkat göra det på uppkörningen! Lägg av med erat skitsnack! Det var inte fel av mig att stanna i järnvägskorsningen! Ja, det kanske var lite slarvigt av mig att inte se fotgängarna innan korsningen men det går ju alltid hur snabbt som helst att upptäcka saker på långt håll. Och jag är ingen ”trafikfara” för att jag stannar i spåren som jag gjorde, det är ju också farligt att köra rakt ut och kanske döda en fotgängare! Om ni råkar köra ihjäl en fotgängare ”för tågsäkerhetens skull” så är ju ni själva korkade och ni är absolut inte bättre förare än mej, och det spelar ingen roll hur mycket mer trafikerfarenheter än mej ni har! Så jag gjorde inte fel och ni ska lägga av med att gnälla på mej och jag kommer inte att ta till mej av eran löjliga klantkritik även nu när jag har körkort, jag ser ju på långa vägar att den är helt felaktig! Jag har bättre vett än er, ni anser ju att man ska köra farligt fort vid övergångsställen ”när det är bråttom p.g.a. t.ex. en järnvägskorsning” och det där bevisar ju att ni är korkade Och om man skulle köra på en fotgängare så kan man ju inte rättfärdiga det med ”Jag kände mej stressad”, det där är ju dumhuvefasoner, stress är aldrig en godkänd ursäkt för vållande till skada, och förresten var jag inte stressad vid järnvägskorsningen! Även om man inte hindras av fotgängare så kan man ju fastna mellan bommarna och då är det ju bara att backa ut eller köra ut. Jag hänvisar er till trafikregeln ”Där det är förbjudet att stanna får du stanna om situationen kräver det” och denna bevisar ju att jag inte gjorde fel, denna regel finns ju dessutom i Körkortsboken. Och jag är inte ensam om åsikten att inspektörens kritik mot mej var fel, min familj och mina kompisar stöder min åsikt.

Och gällande mitt i och för sej lite slarviga beteende på landsvägen så har jag ju en poäng med att klaga på den. Det är fler än jag som gjort sånt här misstag, även jag har ju ibland tvingats bromsa för att folk kört ut för tidigt. Ja, det var väl fel av mej men ni kan ju också göra såna fel ibland, så varför ska ni gnälla på mej om ni själva ibland inte kan sköta er, det tycker jag är uselt av er!? Visst, om ni vill tycka att jag är en usel förare så får ni väl tycka det då men oavsett vad ni tycker om mej så har jag rätt att köra för jag har körkort sedan 24 oktober 2013, efter 3:e försöket, jag har inte fått böter eller nånting och jag har inte kört vårdslöst, sånt gör jag aldrig och om ni tror att jag är vårdslös så är ni jävligt dumma i huvet! Man kan ju inte tro att folk är slarviga bara för att folk har slarvat på uppkörningen, hur kan ni veta sånt om ni inte sett hur personen kört efter godkänd uppkörning?! Självklart kan jag erkänna att jag var lite slarvig på landsvägen men jag kommer aldrig att ge mej angående järnvägskorsningen. Det är flera som tycker att jag blev orättvist behandlad när jag fick kritik för att ha varit tvungen att stanna i spårområdet, så jag är inte ensam om att tycka det. Och jag var inte dum i huvet, jag ville ju undvika att köra på en fotgängare (även om det kanske var lite väl sent att upptäcka det men det var ju skitsvårt att se övergångsstället på långt håll), det är ju fotgängare som har företräde vid övergångsställe och den här regeln kan man ju inte bryta mot, och man kan inte rättfärdiga en påkörning med ”Jag hade bråttom”, det där är ju klantfasoner, så ni ska lägga av med att säja att jag inte har vett, om ni tror att man kan rättfärdiga en eventuell påkörning med ”Jag hade bråttom” så är ju ni korkade och då är ju ni omogna för körkort, så håll käften nu. Ni kan ju inte kritisera mej för ”vårdslöshet” om ni samtidigt själva beter er vårdslöst. Jag har all rätt att anse att det inte var fel att stanna sådär.
Jossan-88 2014-05-11 17:23 ! Citera #
Du var mig då ett hopplöst fall...
Vi skulle aldrig köra som dig vid plankorsningen, för vi skulle ha planerat vår körning och lyft på blicken för att se vad som kommer längre fram, då ser man i god tid om det finns fotgängare i närheten av övergångsstället. Och har du då inte sett det i tid så har du antingen kört för fort för att du ska hinna se det, eller så har du en dålig planering i din körning. Och jag hade då inte stannat mitt på spåret för att släppa förbi dom, utan jag hade stannat INNAN jag hade kört upp på spåren. Sedan när gångtrafikanterna hade passerat på övergångsstället så hade jag fortsatt min bilfärd över spåret.. Och vem har någonsin skrivit att man ska köra ”farligt fort vid ett övergångsställe”.. Inte jag, och ingen annan förutom du själv!! Planerar man sin körning så vet man vad som finns runt omkring en, samt vad som sker längre fram, och det är det som kallas för PLANERAD KÖRNING! :D :)
Björn He 2014-05-11 21:12 ! Citera #
Jossan-88
Du var mig då ett hopplöst fall...
Vi skulle aldrig köra som dig vid plankorsningen, för vi skulle ha planerat vår körning och lyft på blicken för att se vad som kommer längre fram, då ser man i god tid om det finns fotgängare i närheten av övergångsstället. Och har du då inte sett det i tid så har du antingen kört för fort för att du ska hinna se det, eller så har du en dålig planering i din körning. Och jag hade då inte stannat mitt på spåret för att släppa förbi dom, utan jag hade stannat INNAN jag hade kört upp på spåren. Sedan när gångtrafikanterna hade passerat på övergångsstället så hade jag fortsatt min bilfärd över spåret.. Och vem har någonsin skrivit att man ska köra ”farligt fort vid ett övergångsställe”.. Inte jag, och ingen annan förutom du själv!! Planerar man sin körning så vet man vad som finns runt omkring en, samt vad som sker längre fram, och det är det som kallas för PLANERAD KÖRNING! :D :)


Klart jag hade blicken långt fram men övergångsstället var ju skymt, det är ju inte alltid lätt att observera allt i tid. Visst, om du vill köra snabbt över en järnvägskorsning trots att det finns ett övergångsställe så får du väl skylla dig själv om du åker dit för att ha råkat köra på nån fotgängare vilket du garanterat kommer att göra, och du kan ju inte rättfärdiga eventuella påkörningar med ”Jag hade bråttom”. Och jag tror nog att om jag inte hade stannat i spåret när fotgängare skulle över övergångsstället så hade nog snutarna stoppat mej för att inte ha iakttagit väjningsplikt för fotgängare om de hade observerat mej. Man har ju som sagt väjn.plikt för fotgängare vid övergångsställe, är det ”för sent” att stanna så ska man ju stanna om man har möjligheten vilket jag hade. Det är inte bråttom över spår, även om man inte hindras av t.ex. fotgängare så kan man ju när som helst fastna mellan bommarna så vad spelar det för roll hur snabbt jag kom över? Jag har sett flera som stannat i järnvägskorsning av olika anledningar och jag tycker inte att de är dumma i huvet, varför skulle jag tycka det? Man behöver inte vara dum i huvet för att man känner sig tvungen att stanna på ”olämplig plats” och det är inte förbjudet enligt regeln ”Vid stoppförbud får du stanna om trafiksituationen kräver det”, och om du vill gnälla på bilister som stannar på ”olämpligt ställe” så tycker jag du ska gå och prata med polisen istället för att skriva till dem att ändra sina beteenden för de kommer garanterat inte att lyssna på dina skitsnackande argument, åtminstone inte jag.
Svenssonn 2014-05-14 11:04 ! Citera #
Björn he skit i vad dom sägar, Jag håller fullständig med dig att du gjorde bra när du stannde där och inte körde över fotgängare som jossan-88 och inspektör skulle göra det !! Trafiken är inte alltid reglar, det du gjorde är samspelet och klokt, Inspektör och jossan-88 har aldrig varit ungdomar och dom har 100 ögon över hela ansikt o bakom !! Du skulle även bli kuggat även om du hade stannat innan plankorsning..
inspektörn 2014-05-14 14:40 ! Citera #
Svensson!
Hans misstag är att han inte ser situationen tillräckligt tidigt utan hamnar i ett sådant läge att han måste stanna på järnvägsspåren för att inte bli farlig för fotgängarna!
Det är korrekt att han skall stanna för fotgängarna när han är i det läget, istället för att köra på dom, självklarheter, MEN felet han gör är att han inte har förutsett och planerat efter det gällande läget!
När han närmar sig järnvägsövergången skall han anpassa hastigheten så att han kan få stopp INNAN järnvägsspåren och då hinner man även med att se övergångstället efter järnvägsspåren och kan söka av och planera för en fortsatt säker färd!
Som jag har uppfattat situationen så ser han inte övergångsstället förrän han är på järnvägsspåren, och då har man inte kört med tillräckligt god planering eller tillräckliga säkerhetsmarginaler!
Klassiskt nybörjarmisstag, köra in i situationen och sedan tänka istället för att se och planera tidigt så man vet vad man skall göra INNAN situationen uppstår!
Jossan-88 2014-05-14 16:40 ! Citera #
Vi har aldrig sagt att han ska köra på några fotgängare, utan vi har sagt att han ska planera sin körning och om nu mot all förmodan måste stanna för fotgängare så ska han göra det innan järnvägsövergången!
Jag har nyss kommit från min gamla trafikskola, och berättade om denna diskussion som vi har här. Och min körlärare är av samma åsikt. Man ska stanna INNAN en järnvägsövergång, och precis som inspektörn skrev här ovan så sa även min trafiklärare att man hinner med god marginal se om det finns någon fotgängare på andra sidan, allt handlar om en planerad körning. Och jag träffade även på en uppkörningsinspektör på körskolan, och han höll med även han och sa att han utan tvekan hade kuggat en elev som hade stanna mitt på spåret. Så sprid inte en massa saker om hur man ska göra när det inte stämmer, det bidrar bara till sämre bilförare i vårt land!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor