Start > Körkortsforum > Uppkörning i Södertälje

Uppkörning i Södertälje

kent 2011-06-24 10:58 ! Citera #
Jag har uppkörning i södertälje om en månad och har aldrig kört där . Är det någon som har lust att berätta lite för mej hur den går till? Vet i princip inget. Självklart gäller det ju att tänka på att följa reglerna , men är det något som dom är extra petiga med eller så
.Kör privat så jag e ganska orolig att jag kuggar eftersom dom är extra hårda då men jag kan köra väl mycket.
Skulle vara bra om man fick nått tips så man vet vad man ska tänka extra mycket på
tack på förhand MVH kENT.
villhakorkort 2011-06-28 22:34 ! Citera #
Dom ska inte vara extra hårda på privat uppkörning?
Mika 2011-07-02 16:21 ! Citera #
Hej Kent.

Jag har fått kört en hel del nu i Södertälje inför uppkörning. Och det man ska tänka på är att: Om du kommer åkande på en väg där du har väjningsplikt och vägen till höger är en enkelriktad gata och vägen till vänster är en lite skymd backe och en väg rakt fram. När du står och väntar och du åker fram för att få bättre sikt till vänster, tänk då på att du inte blockerar den enkelriktade vägen till höger när du kör fram!

En annan bra sak att tänka på är: När du står i korsning med trafikljus och du står i den vänstra filen för att du ska svänga vänster, samtidigt som du får grönt så får även bilarna på andra sida svänga, köra rakt fram samt svänga i samma riktning som du kör. Tänk då på att du samspelar med de andra förarna som svänger åt samma håll som du. + att de bilar som svänger till höger (kan vara tex buss eller lastbil), kör inte för fort fram för om det finns en bil bakom, som kanske ska köra rakt fram ... så att man inte krockar med den bilen.

Lite annat som är rätt vanligt där är, högerregeln som är i centrumet, + att man får vara väldigt noga att man har rörlig blick eftersom det finns en del obevakade övergångsställen.

Sen när du kommer till motorvägen så finns det ju olika vägar till motorvägen, men det finns en där du har väjningsplikt innan du får köra ut på motorvägen. då kan man börja blinka samt köra sakta upp mot motorvägen och kolla i sido spegeln så att man ser bilarna på motorvägen och då bestämmer man sig för vilken bil man kan köra in bakom där det finns plats och när bilen är jämnsides med dig så börjar du ”jaga” den. Gasar man på så att man kommer upp i 80 km/h + titta i döda vinkeln. Och då om du ska till Stockholm så måste du byta fil igen snabbt innan för annars åker du mot Helsingborg. Men allt beror ju på vart Han/Hon vill att du ska köra (och det är ju bra att titta på skyltarna innan man kör ut på motorvägen). :)


Det var lite tips från när jag själv har kört där. Kan ha glömt nån men du har fått de viktigaste :) Lycka Till.
kent 2011-07-07 15:59 ! Citera #
Tack så mycket för tipset Mika
!
kati 2013-02-09 13:11 ! Citera #
Klarade uppkörningen i Södertälje vid 3e tillfälle. De första två berodde helt på mig, 1a- lagom förberedd, 2a- för mycket nervös, och 3e sa till mig själv att jag kan och klarar, var säker på min körning och det gick hur bra som helst. Området är inte så svår men rekommenderar att köra innan ett par gånger med trafikskolan som kan alla vägar/gator o.s.v
Lycka till!
Gäst 2014-01-22 11:18 ! Citera #
Kör aldrig i södertälje som privatist, Jag garanterar att du kommer att kuggas
inspektörn 2014-01-22 20:44 ! Citera #
Kevinmcnamara: Vad har du för belägg för det påståendet?
Gäst 2014-01-23 22:01 ! Citera #
Jag är själv en inspektör från USA men flyttade hit p.g.a flickvän, Nu har jag kört ett helt jävla år i stockholm med min körkort från USA och sedan nu vill jag ha ett svenskt körkort, då läste jag boken 2 dagar fick 65/65 på teori..tänkte att körprov är ingenting för mig körde hela 30 min runt om kring i södertälje ,parkerade bilen och sedan sa han att jag är inte gödkänt ..shock!! frågade varför då sa han jag får protocol via mejl där kan jag läsa vart gick det snett...där prickade han på varenda jävla moment som icke godkänt .. t.ex.. att jag kan inte manövrera bilen vaa f..
inspektörn 2014-01-24 05:34 ! Citera #
Kevinmcnamara: Så bara för att du kuggade kommer alla andra privatister kuggas?
Du inser väl det absurda i den frågeställningen?
Enklast är att begära ut statistik från Trafikverket så kommer du att se att alla privatister inte kuggas men en större del än trafikskoleanmälda blir det för att dom inte är tillräckligt förberedda!
Har du tagit del av kursplanen så du vet vad som krävs i Sverige för att ta körkort?
Nu menar jag inte Trafikskolans bok, utan KURSPLANEN, en juridisk text som talar om vad som krävs för körkort i Sverige!
Om du har varit inspektör i USA, så borde du ju ha lite koll på juridiken!
Sedan vore det intressant att få reda på hur körprovet går till i USA! Vad bedömer man? Hur länge kör man? Är Eco-driving en punkt som beaktas mm?
Gå till en trafikskola som kan förklara dom svenska reglerna för uppkörning, så kommer det att gå bra sen!
Kom ihåg att du kan tycka vad du vill om dom svenska reglerna, men följer du inte dom blir det inte körkort! Du måste anpassa dig för dom ändrar inte på reglerna för din skull!
Lycka till!
Gäst 2014-01-26 00:14 ! Citera #
Jaja ni är bäst! Siffran 250-400 per år ( antal döda i trafiksolykor) innehåller inte statistik om hur många som tar av livet p.g.a en inspetkör bedömer dig som kass och värdelös manniska (vet du att man kan känna så där efter kuggning)..det är så sjukt att man kan överklaga högsta domstolens dom i EU domstolen Men inte en trafik inspetkörs dom..? tycker bara synd om sveriges befolkning att körkort är en sådana stor grej när det finns massor av andra viktiga saker..

Men men nu gnällar jag för mycket !! Jag ska försöka vara en skådspelare i min nästa uppkörning ( Att titta mycket i bak speglarna) då klarar jag det !

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo