Start > Körkortsforum > Uppkörning i Södertälje

Uppkörning i Södertälje

Gäst 2014-04-06 23:46 ! Citera #
Nej, det är inte bara Trafikverkets fel att de flesta som inte har föräldrar som kan övningsköra med barn har inte råd att gå trafikskolor, dessutom har trafikskolor mer intresse att få elever som redan kör bra för att tvinga på de speciella krav som ställs - som inte hjälper till att öva körningsrutin. Måste vara fel - annars skulle förmodligen inte så många slänga tusentals kronor och inte kunna köra ändå? Felet kan ju inte bara ligga hos aspiranter? De som vill lära sig får ingen chans ju.
Gäst 2014-04-07 10:59 ! Citera #
Writer skit i vad inspektör har sagt och glöm att du gjorde en uppkörning i Farsta, tro på dig själv..Dom har gubbarna aldrig kommer att fatta att det finns faktiskt folk som inte kan köra med föräldrar och har inte råd för körskolor heller, Nu menar jag inte att man måste släppa alla idioter på våra trygga svenska vägar men sluta överdriva saker...det finns gränsar för allt

Writer jag är glad att du vill inte boka uppkörning i stockholm, lite tips om du ska köra mindre stad

1- Kör ett par lektioner med någon körskola i område
2- Mycket höger regel i mindre stad
3- Många cykelöverfart i små städerna, kasta ett blick på cykelisterna innan du svänger in (sp..noga när du svänger vänster)
4- Kolla bak spegel om du har precis kommit in på landsväg, så att du har koll på all trafik bakom dig
5- Rondeller med mer än 4 avfart, rörlig blick och titta långt i den väg du ska svänga... Bromsa i god tid men försök undvik att stanna, alltid mycket lägre hastighet i rondeller och kolla speglarna noga om du behöver byta körfält
Gäst 2014-04-07 16:35 ! Citera #
Tackar ödmjukast för alla underbara råd från flera på forumet( så glad att ni fått körkort själva).

Iofs så kan ju träna mer för bli bättre förare, skadar aldrig - men jag märkte väldigt tydligt att inspektören i Farsta hade noll pedagogik, minus 100 i vilja att ge mig extra kunskaper för nästa uppkörning. Total inkorrekt uppträdande - grimaser, hånande suck ...samt vilja att få mig känna mig misslyckad på alla punkter. Vilket är inte sant, jag framförde bilen och han (Pär L) kunde faktiskt anstränga sig och bli professionellt nog att säga att jag är bra på tex ...måste finnas ju något jag var bra på, då jag körde i 10 minuter på en för mig totalt okänd motorväg som låg i luften (bro med kurvor som heter duga) med 110 km/h. Samt att jag faktiskt en av de som betalar hans lön - jag bad inte om privat tjänst, Jag bad om hjälp att få klara och användbara tips för framtiden. Nej, människan är total inkompetent i frågan om aspiranter som råkar inte klara provet.

Då jag är själv lärare med bla kriminella och analfabeter till elever så är mitt ömdöme nog relevant i fråga om Pär. Andra inspektörer kan jag inte uttalla mig om. Tror att Pär givetvis får elever som han godkänner. Men jag hoppas att jag får en inspektör som är bättre än som förare och lika bra som jag ( minst) vad gäller pedagogiken vid prov.
Björn He 2014-04-25 19:16 ! Citera #
Man ska nog tänka efter var man kör upp om man vill välja en så lätt ort som möjligt. Jag körde t.ex. upp i Lidköping när jag hade min andra uppkörning men blev kuggad, dels för att det var dåliga vägar och dels för att inspektören var usel; han bad mig att köra av landsvägen, vända och köra in på landsvägen igen, och den där landsvägen var helkorkad; det kom bilar hela tiden och det var ju helt omöjligt att komma iväg. Nån gång försökte jag att köra iväg men han ingrep för att han tyckte att det var ”för tidigt”, det var det inte alls, och när jag körde iväg råkade jag hindra bakomvarande genom att accelera för sakta, jag försökte ju att acca, det tar ju lite tid att göra det. Fick då underkänt för dålig manövrering och för dålig trafikregeltillämpning, men det hade jag ju i alla fall fått, tycker detta var fel. Nån gång måste man ju köra iväg, om jag inte kört iväg så hade vi ju stått där i flera timmar och det slösar ju ut alla andra uppkörningstider. Och varför bygger man inte om såna där landsvägar till motorvägar/motortrafikleder om de är så hårt trafikerade?! Såna där hårdtrafikerade landsvägar går ju inte att köra på!

Han sa också att jag var ”omiljövänlig” som trampade på kopplingen vid korsningar, det kanske jag gjorde men jag tänkte ju i så fall växla där vilket man ju måste göra om man tvingas stanna, så denna anmärkning var ju fel! Det är ju bättre att vara försiktig än att chansa hur som helst, säkerheten först!!!! Anmärkningen för dålig miljökörning var fel, jag vet det! Säkerheten går för före miljövänligheten!

Och han sa att jag hade dåliga säkerhetsmarginaler till tåg eftersom jag stannade i en plankorsning, skitsnack det också! Stannade ju där för att det var ett övergångsställe precis där och man har ju väjningsplikt mot gående! Har man möjlighet att stanna för gående så ska man ju göra det! Och det är ju inte bråttom över, bommarna var ju långt ifrån påväg att nedfällas! Om ”nöd går före lag”, då har ju jag rätt att anse att min kuggning på 1:a försöket var felaktig, blev kuggad där delvis för att ha kört 50 på en 30-väg, vilket berodde på att bilen, en Golf Diesel, var en usel bil som kunde öka farten även när man inte gasade, folk säger att jag ”inte kollade på hastighetsmätaren” och det är ju fel! Kollade på den innan 30-skylten och då visade den typ 30, hade inte tid att kolla på den hela tiden och det är ju dessutom inte nödvändigt, jag släppte gasen och bilar kan väl inte öka farten utan gas?! Samma sak här, nöd före lag, man kan ju inte kolla ner på mätarna hur ofta som helst! Hatar dieselbilar, de suger! Och det är fel att kuggas på att ha stannat i en plankorsning p.g.a. ett övergångsställe, är det inte i så fall olämpligt att stanna vid övergångsställe i samband med vänstersväng med tanke på risken att krocka med mötande som inte alltid hinner bromsa?!

Klarade uppkörningen på 3:e försöket, då i Västerås, där jag också var på första försöket när jag råkade köra för fort.

Ett tips till alla körkortselever; boka ALDRIG körprov i Lidköping, jag vet av erfarenhet att det är en av de klantigaste körprovsorterna man kan åka till!!!!! Däremot rekommenderar jag att ni bokar i Västerås. Väldigt lättkörd stad, dock måste man tänka på att anpassa hastigheten noga då en del vägar är i uselt skick som har fartgupp trots hög hastighetsgräns, man måste anpassa hastigheten noga vid övergångsställen för inspektörerna brukar vara väldigt ”stränga” mot att man ”svischar förbi övergångsställen”, samt på att kontrollera extra noga att man inte hamnar över hastighetsgränsen sedan Trafikverkets bilar brukar vara Golf Diesel som kan öka farten även om man inte trampar på gaspedalen, detta gäller framförallt på 30-vägar, det är mycket lätt hänt att man råkar köra för fort då de där kassa bilarna kan gå fortare än 30 av sig själva om man inte är tillräckligt försiktig. Men i övrigt är vägarna inte alls svåra och inte alls hårt trafikerade, och man riskerar inte att kuggas för dåligt tågsäkerhetsbeteende för det finns inga järnvägskorsningar. Och jag försäkrar att det är hundra centiljoner gånger lättare att klara uppkörningen i Västerås än i Lidköping. Så om ni vill klara uppkörningen så följ mitt tips; boka i Västerås!
inspektörn 2014-04-26 07:06 ! Citera #
Björn He!
Ärligt talat!
Det du beskriver som kuggningsorsaker är ju helt självklara saker! Jag hoppas verkligen du har rättat till dom sakerna nu när du tydligen fått körkort!
Jossan-88 2014-04-26 10:30 ! Citera #
Att skylla på vägarna och mycket bilar är bara en så dålig ursäkt. Om vägarna är dåliga så får man anpassa sin hastighet. Om det kommer mycket bilar så får man helt enkelt vänta tills man kan köra ut på landsvägen på ett trafiksäkert sätt, men eftersom din inspektör så ansåg han väl att du chansade lite väl tidigt, och det var därför som han ingrep. Jag ser absolut inget fel med det, speciellt inte om du hindrade bilister bakom dig! Då var luckan alldeles för liten, för tänk på att dom på landsvägen kommer med en högre hastighet än vad man gör när man kör stadskörning!

Gällande ECO-drivingen så ska växlingen redan vara klar och utförd INNAN du kommer fram till korsningen, så att trampa ned kopplingen när du är framme vid korsningen är helt fel, och har du fått lära dig det så ska du nog prata med dom som har lärt dig att göra så!

Gällande plankorsningen så ska du ALDRIG stanna vid en sådan, man ska växla ner och sedan köra över snabbt, men aldrig stanna mitt på en plankorsning. Även om bommarna var långt ifrån att åka ned så kan dom åka ned när som helst, du vet ju inte när ett tåg kan komma, och hur ska du då göra om det kommer ett tåg i 200 km/h som behöver c:a 1½ km på sig att stanna. Då kan du ju inte säga -Ja men det är ju ett övergångsställe där, jag måste ju stanna! Du skrev själv att ”om man har möjlighet att stanna så ska man ju göra det” Och menar du då att det är ett bra ställe att stanna på?!?
Gäst 2014-04-30 08:14 ! Citera #
Det är väl lättare att säga saker och peta på andra när man har tagit körkort!

Jossan-88
Att skylla på vägarna och mycket bilar är bara en så dålig ursäkt. Om vägarna är dåliga så får man anpassa sin hastighet. Om det kommer mycket bilar så får man helt enkelt vänta tills man kan köra ut på landsvägen på ett trafiksäkert sätt, men eftersom din inspektör så ansåg han väl att du chansade lite väl tidigt, och det var därför som han ingrep. Jag ser absolut inget fel med det, speciellt inte om du hindrade bilister bakom dig! Då var luckan alldeles för liten, för tänk på att dom på landsvägen kommer med en högre hastighet än vad man gör när man kör stadskörning!

Gällande ECO-drivingen så ska växlingen redan vara klar och utförd INNAN du kommer fram till korsningen, så att trampa ned kopplingen när du är framme vid korsningen är helt fel, och har du fått lära dig det så ska du nog prata med dom som har lärt dig att göra så!

Gällande plankorsningen så ska du ALDRIG stanna vid en sådan, man ska växla ner och sedan köra över snabbt, men aldrig stanna mitt på en plankorsning. Även om bommarna var långt ifrån att åka ned så kan dom åka ned när som helst, du vet ju inte när ett tåg kan komma, och hur ska du då göra om det kommer ett tåg i 200 km/h som behöver c:a 1½ km på sig att stanna. Då kan du ju inte säga -Ja men det är ju ett övergångsställe där, jag måste ju stanna! Du skrev själv att ”om man har möjlighet att stanna så ska man ju göra det” Och menar du då att det är ett bra ställe att stanna på?!?
Jossan-88 2014-04-30 16:48 ! Citera #
Svensson
Det är väl lättare att säga saker och peta på andra när man har tagit körkort!

Jossan-88
Att skylla på vägarna och mycket bilar är bara en så dålig ursäkt. Om vägarna är dåliga så får man anpassa sin hastighet. Om det kommer mycket bilar så får man helt enkelt vänta tills man kan köra ut på landsvägen på ett trafiksäkert sätt, men eftersom din inspektör så ansåg han väl att du chansade lite väl tidigt, och det var därför som han ingrep. Jag ser absolut inget fel med det, speciellt inte om du hindrade bilister bakom dig! Då var luckan alldeles för liten, för tänk på att dom på landsvägen kommer med en högre hastighet än vad man gör när man kör stadskörning!

Gällande ECO-drivingen så ska växlingen redan vara klar och utförd INNAN du kommer fram till korsningen, så att trampa ned kopplingen när du är framme vid korsningen är helt fel, och har du fått lära dig det så ska du nog prata med dom som har lärt dig att göra så!

Gällande plankorsningen så ska du ALDRIG stanna vid en sådan, man ska växla ner och sedan köra över snabbt, men aldrig stanna mitt på en plankorsning. Även om bommarna var långt ifrån att åka ned så kan dom åka ned när som helst, du vet ju inte när ett tåg kan komma, och hur ska du då göra om det kommer ett tåg i 200 km/h som behöver c:a 1½ km på sig att stanna. Då kan du ju inte säga -Ja men det är ju ett övergångsställe där, jag måste ju stanna! Du skrev själv att ”om man har möjlighet att stanna så ska man ju göra det” Och menar du då att det är ett bra ställe att stanna på?!?


Svensson:
Alla fel som jag skrev om är grundläggande kunskaper som man får lära sig efter hand på trafikskolan. Och tar man inte in det som dom säger under tiden man har sina körlektioner så får man faktiskt skylla sig själv. Då är man inte mogen att ha/få ett körkort..
Gäst 2014-05-08 09:40 ! Citera #
Att skylla på vägarna och mycket bilar är bara en så dålig ursäkt. Om vägarna är dåliga så får man anpassa sin hastighet. Om det kommer mycket bilar så får man helt enkelt vänta tills man kan köra ut på landsvägen på ett trafiksäkert sätt, men eftersom din inspektör så ansåg han väl att du chansade lite väl tidigt, och det var därför som han ingrep. Jag ser absolut inget fel med det, speciellt inte om du hindrade bilister bakom dig! Då var luckan alldeles för liten, för tänk på att dom på landsvägen kommer med en högre hastighet än vad man gör när man kör stadskörning!

Gällande ECO-drivingen så ska växlingen redan vara klar och utförd INNAN du kommer fram till korsningen, så att trampa ned kopplingen när du är framme vid korsningen är helt fel, och har du fått lära dig det så ska du nog prata med dom som har lärt dig att göra så!

Gällande plankorsningen så ska du ALDRIG stanna vid en sådan, man ska växla ner och sedan köra över snabbt, men aldrig stanna mitt på en plankorsning. Även om bommarna var långt ifrån att åka ned så kan dom åka ned när som helst, du vet ju inte när ett tåg kan komma, och hur ska du då göra om det kommer ett tåg i 200 km/h som behöver c:a 1½ km på sig att stanna. Då kan du ju inte säga -Ja men det är ju ett övergångsställe där, jag måste ju stanna! Du skrev själv att ”om man har möjlighet att stanna så ska man ju göra det” Och menar du då att det är ett bra ställe att stanna på?!?


Ibland har man en poäng med att skylla på dåliga vägar och mycket bilar. Nån gång måste man ju köra, man kan ju inte stå still hur länge som helst, det kändes ju som att jag skulle stå still i evighet. Om jag inte hade kört iväg så hade jag ju säkert stått där i två timmar och det är ju överdrivet lång tid. Och jag var inte ”omiljövänlig”, jag vet ju att det där är påhitt! Och förresten hade jag inte varit tvungen att göra den här uppkörningen, jag hade ju onödigt löjliga problem på uppkörningen innan.

Och det är inte fel att stanna i en järnvägskorsning om det är ett övergångsställe där, man har ju väjningsplikt mot gående! Det är ju lika farligt att köra över med tanke på risken att köra ihjäl en fotgängare! Är det då inte farligt att väja för gående vid vänstersväng med tanke på risken att kollidera med mötande?! Om järnvägskorsning är ett olämpligt ställe att stanna i så är väl vägkorsning också olämpligt ställe att stanna i?! Jag har körkort nu och jag kan hantera det för jag har inte blivit av med det eller nånting. Och jag kommer att stanna i en järnvägskorsning om jag känner att det är nödvändigt, i det här fallet var det ju det! ”Nöd” går inte före lag! Är man tvungen att stanna så är man! Och säg inte att det är ”fel” att stanna på ”fel ställe” om det är nödvändigt, jag lyssnar inte på erat skitsnack, varför ska jag lyssna på det?! Om man inte ska stanna, vad ska man göra då?! Man har väjningsplikt för gående enligt reglerna och regler ska ju följas! Och ibland måste man ju stanna i en järnvägskorsning för att det är väjningsplikt vid en vägkorsning och om man då stannar bakom järnvägskorsningen så är man ju för långt ifrån väjningslinjen, så hur kan det då vara ”fel” att stanna i en järnvägsövergång????? Det är inte fel, lägg nu av med erat skitsnack!

Lidköping är en klantig provort! Det är inte fel att stanna i en plankorsning om det finns ett övergångsställe där, man har väjningsplikt mot gående, är man tvungen att stanna så ska man stanna! Och det är fakta! Jag har själv lärt mej att man alltid ska väja för gående, jag har väl inte lärt mej fel?!
Jossan-88 2014-05-08 13:40 ! Citera #
Gäst
Att skylla på vägarna och mycket bilar är bara en så dålig ursäkt. Om vägarna är dåliga så får man anpassa sin hastighet. Om det kommer mycket bilar så får man helt enkelt vänta tills man kan köra ut på landsvägen på ett trafiksäkert sätt, men eftersom din inspektör så ansåg han väl att du chansade lite väl tidigt, och det var därför som han ingrep. Jag ser absolut inget fel med det, speciellt inte om du hindrade bilister bakom dig! Då var luckan alldeles för liten, för tänk på att dom på landsvägen kommer med en högre hastighet än vad man gör när man kör stadskörning!

Gällande ECO-drivingen så ska växlingen redan vara klar och utförd INNAN du kommer fram till korsningen, så att trampa ned kopplingen när du är framme vid korsningen är helt fel, och har du fått lära dig det så ska du nog prata med dom som har lärt dig att göra så!

Gällande plankorsningen så ska du ALDRIG stanna vid en sådan, man ska växla ner och sedan köra över snabbt, men aldrig stanna mitt på en plankorsning. Även om bommarna var långt ifrån att åka ned så kan dom åka ned när som helst, du vet ju inte när ett tåg kan komma, och hur ska du då göra om det kommer ett tåg i 200 km/h som behöver c:a 1½ km på sig att stanna. Då kan du ju inte säga -Ja men det är ju ett övergångsställe där, jag måste ju stanna! Du skrev själv att ”om man har möjlighet att stanna så ska man ju göra det” Och menar du då att det är ett bra ställe att stanna på?!?


Ibland har man en poäng med att skylla på dåliga vägar och mycket bilar. Nån gång måste man ju köra, man kan ju inte stå still hur länge som helst, det kändes ju som att jag skulle stå still i evighet. Om jag inte hade kört iväg så hade jag ju säkert stått där i två timmar och det är ju överdrivet lång tid. Och jag var inte ”omiljövänlig”, jag vet ju att det där är påhitt! Och förresten hade jag inte varit tvungen att göra den här uppkörningen, jag hade ju onödigt löjliga problem på uppkörningen innan.

Och det är inte fel att stanna i en järnvägskorsning om det är ett övergångsställe där, man har ju väjningsplikt mot gående! Det är ju lika farligt att köra över med tanke på risken att köra ihjäl en fotgängare! Är det då inte farligt att väja för gående vid vänstersväng med tanke på risken att kollidera med mötande?! Om järnvägskorsning är ett olämpligt ställe att stanna i så är väl vägkorsning också olämpligt ställe att stanna i?! Jag har körkort nu och jag kan hantera det för jag har inte blivit av med det eller nånting. Och jag kommer att stanna i en järnvägskorsning om jag känner att det är nödvändigt, i det här fallet var det ju det! ”Nöd” går inte före lag! Är man tvungen att stanna så är man! Och säg inte att det är ”fel” att stanna på ”fel ställe” om det är nödvändigt, jag lyssnar inte på erat skitsnack, varför ska jag lyssna på det?! Om man inte ska stanna, vad ska man göra då?! Man har väjningsplikt för gående enligt reglerna och regler ska ju följas! Och ibland måste man ju stanna i en järnvägskorsning för att det är väjningsplikt vid en vägkorsning och om man då stannar bakom järnvägskorsningen så är man ju för långt ifrån väjningslinjen, så hur kan det då vara ”fel” att stanna i en järnvägsövergång????? Det är inte fel, lägg nu av med erat skitsnack!

Lidköping är en klantig provort! Det är inte fel att stanna i en plankorsning om det finns ett övergångsställe där, man har väjningsplikt mot gående, är man tvungen att stanna så ska man stanna! Och det är fakta! Jag har själv lärt mej att man alltid ska väja för gående, jag har väl inte lärt mej fel?!


Självklart ska man väja för gående vid övergångsställen, men vid en plankorsning så har jag lärt mig att stanna INNAN plankorsningen, just för att det är ett säkrare ställe att stanna på. Och om du ändå måste stanna så är det helt klart säkrare att stanna innan plankorsningen än att köra upp på spåren och stanna där, eller hur??

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I går 22:25
1
I går 18:15
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo