Start > Körkortsforum > Uppkörning i Södertälje

Uppkörning i Södertälje

En som vet 2014-05-08 15:48 ! Citera #
Och det är inte fel att stanna i en järnvägskorsning om det är ett övergångsställe där, man har ju väjningsplikt mot gående!


Jo, det ÄR FEL enligt lag!!

Trafikförordningen:
7 § ”En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg … om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.”
Björn He 2014-05-08 21:29 ! Citera #
En som vet
Och det är inte fel att stanna i en järnvägskorsning om det är ett övergångsställe där, man har ju väjningsplikt mot gående!


Jo, det ÄR FEL enligt lag!!

Trafikförordningen:
7 § ”En trafikant får inte färdas in i en korsning med järnväg eller spårväg … om det finns risk för att trafikanten måste stanna i korsningen.”


Men det är ju också fel att bara susa förbi ett övergångsställe! Visst kan man stanna bakom järnvägen men jag hann ju inte, det tar ju lite tid att upptäcka att det verkligen är ett övergångsställe längre fram, det är ju bättre att stanna än att bara köra rakt ut och riskera att köra ihjäl en gående som går rakt ut! Så det var för faan inte alls fel att stanna i järnvägskorsningen! Den där inspektören var ju totalklantig, han gav mej underkänt i nästan allt och det var ju helt felaktigt!
Jossan-88 2014-05-08 22:18 ! Citera #
Alltså snälla Björn He. Sluta att klaga på inspektören du hade, och försök att inse att det var DU som gjorde fel, inte inspektören som kuggade dig. Precis som föregående skrivare skrev så gjorde du fel enligt svensk trafiklag, och då måste du förstå att inspektören gjorde rätt som kuggade dig. Och om du inte såg att det fanns ett övergångsställe så är det du som har dålig planering i din körning. Det är du som bilförare som ska hålla uppsikt på allt som finns framför/bakom samt runt omkring dig. Så försök att inte skylla ifrån dig och försök istället att ta lärdom av det som vi skriver!
Gäst 2014-05-08 23:34 ! Citera #
Alltså snälla Björn He. Sluta att klaga på inspektören du hade, och försök att inse att det var DU som gjorde fel, inte inspektören som kuggade dig. Precis som föregående skrivare skrev så gjorde du fel enligt svensk trafiklag, och då måste du förstå att inspektören gjorde rätt som kuggade dig. Och om du inte såg att det fanns ett övergångsställe så är det du som har dålig planering i din körning. Det är du som bilförare som ska hålla uppsikt på allt som finns framför/bakom samt runt omkring dig. Så försök att inte skylla ifrån dig och försök istället att ta lärdom av det som vi skriver!


Jag slutar inte klaga på inspektören, varför ska jag sluta med det? Och varför ska jag inse att det var fel att stanna i järnvägen? Det är väl lika fel att bara susa förbi övergångsstället och riskera att köra ihjäl en fotgångare! Och jag kommer inte att lära mej av vad ni säjer, varför ska jag lyssna på erat skitsnack? Jag vet ju att ni ljuger! Även om jag inte hade stannat så hade jag väl kuggats ändå, inspektörer brukar ju kugga folk för att ha ”kört för fort förbi övergångsställen”, det ville jag ju inte göra, så lägg av med att säja att jag gjorde fel, det gjorde jag inte! Där det är stoppförbud är det ju faktiskt tillåtet att stanna om trafiksituationen kräver det vilket den i det här fallet gjorde, åtminstone för mig. Om flera regler krockar såhär med varandra så ska man ju välja vad som är lämpligast och att köra i full fart och riskera att köra ihjäl en fotgängare är ju inte lämpligt?! Så mitt agerande där var inte alls fel! Och jag ångrar jättemycket att jag ens åkte till Lidköping på andra försöket, egentligen hade jag inte ens varit tvungen att göra ett andra försök, blev kuggad på första försöket som var i Västerås, tycker det var fel det också. Och jag tänker inte sluta ”skylla ifrån mej”, i det här fallet tycker jag faktiskt att jag ska skylla ifrån mej, varför är det fel att göra det?!

Och återigen, Lidköping är en usel provort och det är fakta! Jag rekommenderar alla körkortselever att inte åka dit! Visst har man rätt att köra upp i Lidköping men där kommer man garanterat inte att klara uppkörningen, jag vet ju av egen erfarenhet att det är liten chans att klara sig där.
Jossan-88 2014-05-09 07:54 ! Citera #
Vi har aldrig påstått att man ska köra förbi ett övergångsställe där det finns gående, det vi har påpekat är att du gjorde fel som stannade mitt i en plankorsning fast det är fel enligt lag att göra så. Vi har aldrig skrivit något om att köra förbi eller köra på några gåenden. Om du inte förstår vad vi menar med detta så tycker jag synd om dig, och skulle du göra om samma sak med 100 andra inspektörer så är jag säker på att över 97% av dom skulle kugga dig. Varför ska det vara så svårt att inse och erkänna för sig själv att man har gjort fel?
Björn He 2014-05-09 09:55 ! Citera #
Jossan-88
Vi har aldrig påstått att man ska köra förbi ett övergångsställe där det finns gående, det vi har påpekat är att du gjorde fel som stannade mitt i en plankorsning fast det är fel enligt lag att göra så. Vi har aldrig skrivit något om att köra förbi eller köra på några gåenden. Om du inte förstår vad vi menar med detta så tycker jag synd om dig, och skulle du göra om samma sak med 100 andra inspektörer så är jag säker på att över 97% av dom skulle kugga dig. Varför ska det vara så svårt att inse och erkänna för sig själv att man har gjort fel?


Jag vill inte erkänna att jag agerade fel, varför ska jag erkänna det? Det var inte fel, där det är stoppförbud är det tillåtet att stanna om trafikförhållandena kräver det vilket de i det här fallet gjorde, hur kan ni då säja att jag agerade fel? Näj, det var inte fel.
Jossan-88 2014-05-09 13:10 ! Citera #
Björn He


Jag vill inte erkänna att jag agerade fel, varför ska jag erkänna det? Det var inte fel, där det är stoppförbud är det tillåtet att stanna om trafikförhållandena kräver det vilket de i det här fallet gjorde, hur kan ni då säja att jag agerade fel? Näj, det var inte fel.


Så du är en sådan person som vägrar inse att du faktiskt kan ha fel, det är bara alla andra som har fel, oavsett hur mycket bevis som vi lägger fram till dig!
Detta hittade jag om plankorsningar när man letar lite på nätet:
Vad ska jag göra om gående passerar på andra sidan plankorsningen? Och varningssignaleringen startar precis när jag ska passerar plankorsningen?
Svar: Stanna före bommarna om det går. Om det inte går – kör vidare. Stanna aldrigpå spåret!
Jag tycker du ska googla runt lite om vad som verkligen gäller vid en plankorsning..
Björn He 2014-05-09 21:33 ! Citera #
Så du är en sådan person som vägrar inse att du faktiskt kan ha fel, det är bara alla andra som har fel, oavsett hur mycket bevis som vi lägger fram till dig!
Detta hittade jag om plankorsningar när man letar lite på nätet:
Vad ska jag göra om gående passerar på andra sidan plankorsningen? Och varningssignaleringen startar precis när jag ska passerar plankorsningen?
Svar: Stanna före bommarna om det går. Om det inte går – kör vidare. Stanna aldrigpå spåret!
Jag tycker du ska googla runt lite om vad som verkligen gäller vid en plankorsning..


Ja, om varningssignalen startar, men i mitt fall gjorde den inte det, varför är det då så bråttom, det är inte bråttom!? Alla era bevis är ju bara skitsnack. Klart jag vet att det är riskabelt med ett stopp i plankorsning men det är ju inte mitt fel om jag måste för att jag blir hindrad, jag kan ju inte hjälpa att saker hindrar mej från att köra vidare, det är ju lika farligt att köra vidare i full fart. Flera regler kan ju alltid krocka med varann, och jag har all rätt att anpassa de krockande reglerna efter vad jag anser som bäst. Om inspektören kritiserar mej för att ha anpassat reglerna ”fel” när jag egentligen inte har det så får han ju ta att jag klagar på honom, jag är inte ensam om att klaga på honom, han var rätt klantig, och det är tillåtet att stanna vid stoppförbud om trafikförhållandet kräver det vilket det i mitt fall gjorde, och det är fakta! Jag hoppas man kan försöka säja åt Lidköpingsborna att bygga om vid den där plankorsningen, helst borde det där övergångsstället tas bort och flyttas till en lämpligare plats, eller om det ska finnas ett övergångsställe precis efter spåren så borde det ju vara signalreglerat med stopplinje utanför spårområdet, så är det ju ingen risk att det händer att man måste stanna i spåret. Det var ju rena skitturen att jag inte åkte tillbaka till Lidköping på försök 3, då hade jag ju säkert kuggat igen, den där klantiga lortstaden går ju inte att köra i! Och det är inte fel att klaga på vägarna, vägar är ju tyvärr inte alltid i tillräckligt bra skick, har ju själv sett att t.ex. de flesta stora huvudvägar är vanliga landsvägar utan mitträcke eller annat mötesskydd trots att det händer olyckor och trots att de är jättehårt trafikerade, så var i alla fall landsvägen jag körde på i Lidköping, jag tycker såna där vägar borde byggas om, är det nåt fel med att ha såna här åsikter eller?
Björn He 2014-05-09 21:57 ! Citera #
Och jag vill förresten tillägga att det är inte bara ni som har bevis, även jag har bevis. Enligt lagen är det förbjudet att stanna/parkera i järnvägs-/spårvägskorsning men det är alltid tillåtet att bryta mot stoppförbud om trafikförhållandet medger det och i mitt fall medgav ju trafikförhållandet det. Ibland måste man ju t.ex. stanna i en gatukorsning för att man blir hindrad av fotgängare eller annat tänkbart hinder och det kan man ju inte anklaga föraren för, föraren kan ju inte hjälpa att hen hindras av saker. Och det är inte fel att skylla ifrån sej, ibland tycker jag att jag gjort fel men att det inte varit mej själv det var fel på och jag får väl tycka sånt om jag vill det?!
Jossan-88 2014-05-10 23:02 ! Citera #
Alltså du fattar ju verkligen inte vad vi menar, och att säga att våra bevis bara är skitsnack fast vi har bevisat att du har brutit mot lagen är bara så himla lågt av dig, Sådana personer som du borde inte ens ha körkort, för ni kan inte se att ni kan göra fel, det är bara fel på alla andra runt omkring er. Det är skrämmande att se hur trångsynt du verkligen är..

Och att skylla på vägarna kan man inte alls göra, är vägarna dåliga så får man göra nått som kallas för att anpassa hastigheten! Om du åker på en 70 väg och vägen är dålig så kan man inte alltid köra i 70, utan ibland får man sakta ner och köra i 60 eller t.o.m 50 om vägen kräver det. Så himla svårt är det faktiskt inte!!

Men detta känns lönnlöst att ens försöka hjälpa dig att inse att du har fel i det du skriver, för som sagt så vägrar du inse att du en kan ha fel.. Lycka till med ditt körkort, kör du som du gör nu så kommer du inte få behålla det speciellt länge. Men som sagt, stort lycka till!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I dag 21:40
1
I dag 18:15
10
I dag 06:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest