Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

Björn He 2024-03-28 19:28 ! Citera #
Jag vet inte hur många som tar körkort som äldre men det är bäst att satsa på att ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, är man 16-17 år gammal så har man lättast för att lära sig grundläggande trafikjuridik och de flesta 16-17 år gamla ungdomar bör ha möjlighet att övningsköra tillsammans med en vuxen handledare (då oftast föräldrarna). Det är dock inte förbjudet att ta körkort vid exempelvis 25 års ålder.
Gäst 2024-03-28 21:06 ! Citera #
Björn He 2024-03-28
Jag vet inte hur många som tar körkort som äldre men det är bäst att satsa på att ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, är man 16-17 år gammal så har man lättast för att lära sig grundläggande trafikjuridik och de flesta 16-17 år gamla ungdomar bör ha möjlighet att övningsköra tillsammans med en vuxen handledare (då oftast föräldrarna). Det är dock inte förbjudet att ta körkort vid exempelvis 25 års ålder.
Det är tillåtet att ta körkort precis när man vill så länge man är fullt frisk.

Hur menar du att 16-17 åringar har lättast att lära sig juridik? Kollar man här flödar ångesten och historier om kuggning nästan över...

Och att ta upp 25 år när tråden handlar om ”äldre” är lite magstarkt.

Som vanligt handlar det om vilja och motivation.

En 40 åring kan också övningsköra med sina föräldrar! Eller varför inte en 60 åring?
H 2024-03-28 22:20 ! Citera #
Björn He 2024-03-28
Hur tänkte du nu? vilka är överrepresenterade för olyckor i trafiken? Jo, unga förare utan konsekvenstänk. Sluta snacka så mycket strunt.
Gäst 2024-03-29 05:55 ! Citera #
Björn He 2024-03-28
Varför finns då trafikskolor om fortsättning för att få körkort är att övningsköra när man är 18 år gammal med sina föräldrar?
jag ska också 2024-10-13 15:51 ! Citera #
... ta körkort till slut ,tror jag. Är 60 och tänkte hålla det hela hemligt för min dotter som också övningskör nu, med sin pojkvän. Tåg och cykel är fortfarande min melodi, men börjar kännas fånigt att inte kunna sätta mig bakom ratten vid behov.

Börjat långsamt med teori och några körlektioner. Hoppas komma igång med övningskörning flera gånger i veckan nu, med sambon.

men visst finns det tvivel, mest för att inte reagera i tid ute i trafiken, ...
RiverOak 2024-10-14 12:07 ! Citera #
Detta tjat om att det tar längre tid att lära sig saker efter 25 är ju en sanning med modifikation. Visst blir hjärnan mindre plastisk med åldern, men det är också väldigt individuellt. Och det är inte så att det går raskt utför heller. Man kan dessutom träna sin hjärna att bli mer plastisk.
Jag är 45 och skrev in mig på körskolan tillsammans med en massa ungdomar våras. Jag kan inte påstå att jag var långsammare på att lära mig än dem och jag tog dessutom kortet snabbare än normalt.
Jag tror mycket handlar om beslutsamhet och motivation. Det upplever jag saknas hos många yngre.
Sen har man en fördel som äldre att man rört sig mer ute i trafiken redan och har bättre förståelse för den. Dessutom har man ett mer utvecklat konsekventtänk och är förhoppningsvis en mognare förare redan från början.

Men vill du ta kortet så bara kör! Finns ingen anledning att vara betänksam bara för att det står nån viss siffra på ditt leg. Det är ju inte raketkirurgi precis.
Björn He 2024-10-15 00:08 ! Citera #
H 2024-03-28
Hur tänkte du nu? vilka är överrepresenterade för olyckor i trafiken? Jo, unga förare utan konsekvenstänk. Sluta snacka så mycket strunt.
Det hade kanske inte skett så farligt mycket trafikolyckor om fordonsförare hade följt trafikregler som högsta tillåtna hastigheten och väjningsplikt.

Tyvärr verkar fortkörning vara vanligt förekommande trafikbrott bland unga fordonsförare redan från moppeåldern, då ungdomar ”trimmar” mopederna för att kunna uppnå en så hög hastighet som upp till 100 km/tim, trots att en moped inte får köras eller ens vara konstruerad för att kunna köras i högre hastighet än 45 km/tim.

Att ha kunskap om vilka trafikregler som gäller i trafiken och kunna tillämpa dem korrekt är A och O redan när man börjar cykla, egentligen borde de som börjar cykla för första gången ha tillgång till en körkortsbok med information om vilka trafikregler som gäller. De flesta grundläggande trafikregler är jubtydligt anvisade genom vägmärken och det är bara att följa de anvisningarna, men de som råkar ut för trafikolyckor följer inte de anvisningarna.

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I går 19:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo