Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

mira 2012-03-09 21:35 ! Citera #
inspektörn
Har någon av er sett uttagningarna till Idol?
Där är det ju så att ”alla säger att jag kan sjunga” och ”juryn vet ju ingenting om musik” ”jag var ju bara lite nervös”
Kan man köra bil får man körkort, kan man inte så blir man utan!
En trafikinspektör genomför ca 1000-1500 prov/år och är den som vet bäst hur man bedömer ett körprov!!!!
Lyssna på inspektören och inte på kompisarna!

Inspektörn!!!
Ja, det är som du säger. Men jag önskar ha ett vittne i bilen, eller kamera att filma er och körningen och göra sin bedömning. Det görs på IDOL, fast där är det många som tittar och bedömer. Vilket idiotisk jämförelse!! Ni bedömer utan att någon ser er och ni tror att ni är bästa!! JAJA, det är ni, VERKLIGEN.
inspektörn 2012-03-10 13:56 ! Citera #
Mira!
Trafikverket uppmuntrar aspiranterna att ha med sina handledare!
Min jämförelse med Idol gjorde jag för att visa vad folk i gemen har för uppfattning om sin egna förmåga att prestera.
På det här forumet är alla experter på bilkörning och anser att dom som har spetskompetens på området, som inte gör annat än att bedöma körningar, som har gedigna utbildningar i juridik, psykologi mm, som har bedömt 1000-tals uppkörningar och som ständigt vidarutbildar sig för att vara så lika som möjligt är idioter som bara vill kugga för att dom är sura, griniga och ute för att jävlas så mycket som möjligt!
Att filma ett prov funkar inget vidare. Man kan omöjligt få med allting som händer runt omkring bilen med en kamera och det skulle nog bara vara till en nackdel för aspiranten. tänk dig själv att sitta med en kamera i nacken när du skall prestera, det skapar en onödig anspänning!
Kuggad 2012-03-13 20:20 ! Citera #
prs
Kuggad

Korn finns, ja. Står på kryp istället för bromsen, åker för långt för att vända i en okänd stad, åker för nära fotgängare på övergångsställe när han med ena foten är redan på trottoaren. Där var tre det förklaringar för att får underkänd. Vem som helst skulle ifrågasätta det ni gör efter sånt. Och när jag jobbar med bedömningar av risker inom finans varje dag och VET vad en helhetsbedömning är och hur gediget underlag ska man ha för att kunna presentera det, ser jag på det ni gör och kan inte sluta tänka att systemet uppbyggt på helt fel sätt. Ni kan inte bedöma utan tydligt underlag. Det är kaos ni jobbar i. Sluta försvara det. Det håller inte.


Det fetstilade tycker i alla fall jag låter väldigt allvarligt. Du vet att du har väjningsplikt för fotgängare som påbörjat sitt korsande av övergångsställe? http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P57S2

Jag vet att man blir kuggad för det minsta. Pratar vi om PÅBÖRJAT korsande? Han var redan på trottoaren när jag började köra. Klart att du försöker göra allt så att det ser väldigt allvarligt ut. Så var det inte.
Gäst 2012-03-13 20:31 ! Citera #
Ge för guds skull inte upp nu!
Nu när du har kämpat så mycket och betalat så mycket pengar, ska du ge upp då? För att kanske senare få börja om allt igen om du måste ha körkort då.
Kör med olika trafiklärare så du får höra olika saker som du kan förbättra. Och kör mycket!! Fast det antar jag att du redan har gjort, men kör ännu mer.
Tycker verkligen inte att du ska ge upp nu när du är så himla nära! Föreställ dig friheten när du har körkortet i din hand då kommer du vilja kämpa ännu mer!
Kuggad 2012-03-13 20:42 ! Citera #
inspektörn
Kuggad!
Du borde vara glad över att inspektörerna gör en helhetsbedömning, annars hade ju provet blivit underkänt för minsta lilla fel! Nu väger man in det som var bra mot det som var mindre bra och fattar sen ett beslut!
Vad gäller dokument som beskriver hur inspektörerna jobbar, så kan du hämta upp en väldigt fin broschyr på vilket förarprövarkontor som helst som visar exakt vad inspektörerna bedömer på ett körprov och hur dom gör det. Viss reservation för att de kan ha tagit slut, men dom kan nog skicka ett ex till dig såsmåningom. Jag har för mig att dom delar, eller har delat, ut dom i samband med teoriprovet nu i vinter, men som sagt kolla!

Det ni gör ÄR INTE en helhetsbedömning. Ni gör bara en good enough bedömning i bästa fall. Ni är så bra utbildade att inte ens kan förstå det. Ni gör ett stickprov, som ni själva säger i reklam-broschyr. Och här är det igen. Är det helhetsbedömning ni tror ni gör eller stickprov? Om hur bra Trafikverket organiserade eran verksamhet pratade vi redan. Det sistnämnda är ett exempel till.
Jag skulle vara glad om ni hade en tydlig skala på varje moment i uppkörning. Då vet man åtminstone vad man ska träna på efter ett kuggad uppkörning. Som det är nu - man blir mer och mer förvirrad efter varje gång. Och det förvånar mig inte! Ni kan inte ens bestämma HUR ni bedömer uppkörning. Stickprov, helhetsbedömning, smack och tyck - vem vet? Vem kan kontrollera detta? Vi kan bara tro i eran god vilja. Har inte sett det i hela sex uppkörningar, utan blev kuggad för fel sätt att växla, för att körde en halv kilometer längre för att vända om. Vågar du kalla det en helhetsbedömning?
En sak till. Tänkte ni nån gång att man kör mycket bättre annars än på en uppkörning? Ta ni in det när ni ”bedömer”? Har inte sett det heller.
Kuggad 2012-03-13 20:51 ! Citera #
inspektörn
mira!
Trafikverket uppmuntrar aspiranterna att ha med sina handledare!
Att filma ett prov funkar inget vidare. Man kan omöjligt få med allting som händer runt omkring bilen med en kamera och det skulle nog bara vara till en nackdel för aspiranten. tänk dig själv att sitta med en kamera i nacken när du skall prestera, det skapar en onödig anspänning!

Skitsnack. Man kan utrusta bilen med rät sorts kameror utan att behöva hänga nåt på aspiranten. Google gör det och får street-view fungera. Som vi ser det är inte bara jag som tänker på bristande kontroll. Det glädjer mig. Intressant att aspiranter inte är rädda för det.
inspektörn 2012-03-19 06:01 ! Citera #
Kuggad!
Körprovet är ett stickprov på KURSPLANEN, men den har du väl aldrig läst?
Sedan gör man en helhetsbedöming av det som sker under körprovet. det vore absurt att inte göra det!
Kameror? tja, till vilken nytta respektive kostnad och vilket värde?
Enligt lag(och den skall vi ju hålla oss till) får inte en inspektörs bedömning av ett körprov överklagas och då faller ju idéen med kameror om man vill ha en ”andra bedömning”.
Vem skall bekosta kameror i trafikskolornas bilar?
Vem skall få tillgång till bilderna?
Har du betänkt att det är offentliga handlingar som vem som helst kan begära ut?
Kort sagt, det finns många faktorer som måste betänkas innan man kommer med ett sådant förslag.
Det enklaste vore om alla lyssnade på vad trafiklärare och trafikinspektörer säger och att man följer kursplanen så att man lär sig rätt saker och inte har en machoattityd att ”Jag vet bäst och hela världen skall rätta sig efter mig”! Det vi alla måste rätta oss efter är LAGEN, så läs på den och följ den så kommer dom flesta problemen att lösa sig.
Kom även ihåg att det finns folk som faktiskt lär sig sakerna från grunden på rätt sätt och sedan klarar proven utan problem! Varför? Tja, dom följer spelreglerna!
Gäst 2012-03-28 08:56 ! Citera #
Självklart finns det rötägg bland trafikinspektörer, precis som på alla andra ställen, men majoriteten gör jobben precis som de ska. Ditt pågående tjat visar ganska många exempel på hur man kan tänka sig hur du är i trafiksituationer, tyvärr.
Kuggad 2012-04-04 14:59 ! Citera #
Tja, ser att tråden inte är helt färsk men gör ett försök ändå.
Är nykuggad idag, för andra gången. Har kört intensivt de senaste månaderna ungefär, privat, och innan det har jag kört lite då och då sedan jag var 16. (Nyss fyllt 18)

Gjorde teorin och klarade den på första försöket i Måndags, hade uppkörningen inbokad dagen efter och kuggar på att jag missar högerregeln i en korsning. Var så jävla arg och ledsen efteråt då allt annat gick galant och utan anmärkningar. Hade jag bara kommit 3 sekunder senare till den där förbannade korsningen hade jag varit själv där och haft körkortet nu.

Men påt igen tänkte jag och ringde trafikverket för att boka ny tid direkt efteråt och lyckades få en dagen efter, alltså idag. Allt känns skitbra och när han ber mig köra tillbaka dit vi började var jag i stort sett säker på att jag hade klarat det. Allt gick jättebra, jag gjorde alla moment och körde minst lika bra som dagen innan då han inte klagade på något annat än just den korsningen. Men idag blev jag kuggad igen och nu med en hel massa anmärkningar.

Igår körde jag i Hallsberg och idag i stan där jag bor, Mariestad. Alltså två helt olika städer och inte samma kille i passagerarsätet. Eftersom det enda jag som sagt gjorde fel på igår var korsningen och han inte hade något att säga om någonting annat kände jag att jag skulle klara det hur lätt som helst idag, men nu fick jag höra att jag kopplade dåligt, kom fel in i korsningar, inte körde så miljövänligt osvosv. Blir så jävla förbannad då han i Hallsberg inte sagt någonting alls om detta, hade han gjort det hade jag ju vetat om det och kunnat öva och tänkt på det innan idag. Dessutom körde jag miljömedvetet och motorbromsade, kom upp i fart snabbt, stängde av motorn när jag fick stanna vid järnvägskorsning osv

Men då känner jag att fan i helvete att det skiljer så fruktansvärt på olika orter? Vem man får köra med och så. Jag körde idag som jag alltid kör och det gjorde jag i går också så jag förstår inte hur de kan bedöma så olika.

Idag bröt jag ihop totalt efteråt, speciellt när jag kom hem. Jag hade varit så säker på att jag skulle klara det och tycker själv att jag kör såå mycket bättre än vissa kompisar jag har som jag inte alls kan förstå har fått körkort. Igår kom det som ett slag i magen att jag blev kuggad men idag var det bara för mycket, känner redan för att lägga ner, jag vill ha kortet nu eller inte alls. Typ så känns det. Är så less och orkar inte få ett nej till. Känner mig totalt värdelöst dålig.
inspektörn 2012-04-04 19:18 ! Citera #
Kuggad!
Börja med att tala om var kryssen satt på de båda protokollen, annars är det väldigt svårt att avgöra något!
Sedan generellt så är det ett problem hos nybörjare att deras kunskapsnivå är så låg, så att när dom kör som allra bäst, dvs allt klaffar inga större trafiksvårigheter mm mm, då kan dom ligga på körkortsnivå, MEN, när dom inte ligger på toppen av sin förmåga kan dom rasa ner otroligt långt under körkortsnivån.
Det är helt naturligt och handlar helt enkelt om för lite rutin.
Vad som hänt i ditt fall kan jag ju som du förstår inte uttala mig om.
Vad dom olika inspektörerna tar upp i sitt avslut kan variera beroende på var dom vill lägga fokus.
Generellt skall man fokusera på grundproblemet och inget annat. Det var antagligen det som hände på din första körning. Inspektören tog upp det som han ansåg var ditt grundproblem i den körningen och nämnde inget annat. Bara för dom inte säger något så innebär det inte att körningen i övrigt var perfekt, utan att dom ville fokusera på ett grundproblem som måste lösas. För löser man inte grundproblemet, så får man aldrig körkort.
Den andra inspektören har valt att ge dig så mycket information som möjligt för att du skall inse att du har en del att jobba med. Om du höjer din lägsta nivå så fixar du det hela, men för att det skall göras måste du höja dig i samtliga fall som han nämnt, eftersom ett dåligt moment vid fel tillfälle... tja, du fattar.
Betänk också din egna subjektiva bedömning av din körning! Du ser inte hälften av vad inspektören ser, du vet inte hälften om bilkörning osv osv.
Ta ett kliv tillbaka och fokusera på hur du skall prestera bättre nästa gång och tänk mindre på hur inspektörerna jobbar. Dom kan sitt jobb, det kan inte du! Kom också ihåg att varje körning är unik och kan inte jämföras med en annan körning!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor