Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Kuggad 2012-04-05 16:02 ! Citera #
Ja nej absolut kan det skilja och jag säger inte heller att han suttit och kommit på massa saker som inte stämmer. Men det som stör mig så fruktansvärt är ju för det första då som sagt att jag vet att jag tänkte att jag borde stannat i den där korsningen, men blev helt paralyserad och bara körde på. Jag visste att jag gjorde fel men släppte det ganska snart då jag visat i flera andra korsningar både innan och sedan efteråt att jag kan högerregeln osv. Vet att det är en ganska stor grej, men alla kan ju missa, även de som har körkort. Fast nu är det ju uppkörning och annorlunda så inget att göra åt. Har ju läst ett x antal inlägg om folk som blir kuggade för ett enda fel, små som större, och kanske tänkt att ”nää, det var nog något mer än det va?”, men nu hamnade jag i samma sits själv och fick lära mig den hårda vägen att ett fel räcker för att bli kuggad.

Men när han ändå kuggar mig den första gången hade det ju verkligen inte skadat om han berättade att han märkte att jag hade som vana att trycka ned kopplingen lite för ofta och lite för tidigt. Eftersom jag ändå måste göra om provet kunde han ju sagt liksom, ”men tänk på till nästa gång att göra si eller så och att inte göra ditten eller datten”. Förstår du vad jag menar? Eftersom jag ändå vart kuggad och skulle behöva göra om det skulle jag ju varit tacksam om han sa allting som var fel så att jag har bättre chans nästa gång. Hade jag vetat att det var fel på själva körningen och inte bara en slarvmiss hade jag kanske inte bokat en tid direkt dagen efter utan övat någon vecka till, kanske kontaktat någon körskola för en lektion eller så. Nu sitter jag här och har kastat bort pengar på en uppkörning som var dömd redan från början och hittar inga tider till varken lektion eller uppkörning den närmaste tiden.

De vet självklart vad de gör och jag förstår vad han menar, men att de kan lägga så olika mycket vikt på det och att den ena var villig att ge mig körkortet direkt om det inte vore för missen och den andra påstod att han bestämde sig för att kugga mig redan efter andra korsningen.
Kuggad 2012-04-05 16:15 ! Citera #
Just det, kryssen var det.

Första lappen:
Bedömt provinnehåll:
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Start i lutning
Oskyddade trafikanter
Gatukorsning - här finns ett kryss i ruta D
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats
Passerande av stillastående fordon
Självständig körning
Körning i vägarbetsområde
Järnvägskorsning
Infart/körning på landsväg


Lapp nummer 2
Säkerhetskontroll
Parkering
Backning
Start i lutning
Körning i körfältsbyte - C
Gatukorsning - BCEG
Signalreglerad korsning
Cirkulationsplats - BCEG
Självständig körning mot mål
Järnvägskorsning - CE
Körning på smal krokig väg - C
Sväng från landsväg - BC


Så det är ju liksom från typ rent, till kryss överallt. Så från att tro till att det skulle bli lätt och att jag var klar till att känna att fan jag kan lika gärna lägga ner. och vissa grejer förstår jag inte ens vad det är jag gjort fel på, för så dåligt körde jag inte.
Järnvägskorsningen tex. stängde av motorn och kollade när jag körde över. Missade ingen högerregel, saktade in, tittade noga åt båda håll osv. Körningen på den smala krokiga vägen antar jag är för att den kom en 90 graderskurva med lutning så jag växlade ner till 2an där eftersom jag varken såg bakom kurvan och var inte säker på om bilen skulle orka upp på 3an. Menmen, återigen, inget att göra åt.
inspektörn 2012-04-05 17:30 ! Citera #
Kuggad!
jag tycker uppriktigt synd om dig, men betänk även vad jag sa om när man kör som bäst resp. när man kör som sämst som nybörjare. Jag tror det är där vi finner problemet!
Ge inte upp!
Kuggad 2012-04-05 17:55 ! Citera #
Det gör jag också, haha! Nejmen det känns ju bara så jäkla surt allting, som att börja om på ruta ett liksom. Det löser sig väl såklart så småningom men är så rädd att få ett nej igen, samt att teorin ska bli ogiltig så att jag behöver göra om den med. Har inte direkt koll på hur länge den håller men, hade ju hur som helst varit 1000 gånger bättre att sitta här nu med en godkänd lapp istället för 2 icke.
Gäst 2012-04-06 16:16 ! Citera #
Så himla tråkigt!

Tycker att du ska fortsätta kämpa eftersom ni redan lagt ut så mycket pengar och jag tror du haft otur. Många trafiklärare vill gärna kugga för lite småfel. Jag tycker det är tråkigt att Sverige har den här principen och den här inställningen till folk som tar körkort. Man vill tjäna pengar på detta och det gör dom verkligen.
inspektörn 2012-04-06 17:27 ! Citera #
Ab83!
Det är inte trafiklärare som kuggar utan Trafikverkets trafikinspektörer och man gör det inte för att tjäna pengar eftersom förarenheten är en resultatenhet som skall gå jämt upp med sina kostnader och får alltså inte gå med för stor vinst!
Kuggad 2012-04-07 15:08 ! Citera #
Jag hoppas och tror verkligen inte att trafikinspektörer kuggar bara för kuggandets skull och jag hade väl bara som sagt otur. Dock kan jag känna att hela systemet att ta körkort som vi har nu i sig är så sjukt förlegat på alla sätt och vis, men det spelar ju ingen roll vad jag tycker. Nu är det såhär det ska gå till och det är bara köra på tills man klarar det. Men frågan är hur många nederlag man kan ta. Det tär verkligen på psyket mm. och framför allt självförtroendet hela den här processen.
inspektörn 2012-04-07 18:00 ! Citera #
Kuggad!
Den vanligaste orskaen till att man kuggar gång på gång är att man var alldeles för oförberedd första gången och när man då misslyckades så tränande man lite på kuggorsakerna och försökte igen. Problemet är att grunderna oftast inte sitter och då faller man igen någon annanstans.
Sedan blir det en ond spiral som är svår att bryta.
Att komma VÄL förberedd till proven är det bästa man kan göra och det gäller både teori och körning. Många tycker att teorin bara handlar om att klara provet och köra ”kan” dom ju och sen var det en grinig inspektör som inte gillade mig!
Träna för livet och inte för körprovet så blir det annat resultat, och kom inte för tidigt!!!!
Kuggad 2012-04-07 18:21 ! Citera #
Ja det är klart att man måste komma förberedd. Men det var det jag kände att jag gjorde och det var också så det framkom efter första uppkörningen då han sa att allt annat hade gått ”perfekt”.

Men som sagt hela processen som finns nu i hur man tillslut får sitt körkort är ju så förlegat och jag kan tycka att det är konstigt att ingen tar en närmare titt på det och gör om det till det bättre. Det har sett lika dant ut i alla tider medan bilar och förutsättningarna ändras hela tiden.
inspektörn 2012-04-07 18:43 ! Citera #
Kuggad!
Man ser över systemet hela tiden och ändrar det med jämna mellanrum! Det sammanhållna provet tex är bara några år gammalt!
Myndigheterna och trafikskolorna ligger ljusår före gemene man när det gäller hur man skall utbilda, men gemene man är stockkonservativ och vägrar ändra på sig!
Har du ex.vis någonsin sett kursplanen som du skall följa för att få en korrekt körkortsutbildning?
97% (min gissning) av dom som tar körkort har aldrig sett den, så inte undra på att en del blir kuggade!
Kursplanen är inte den körkortsbok du får på trafikskolan utan en föreskrift, alltså en sorts lagtext, som talar om vad du skall kunna föra att få körkort.
Kolla upp den!
Så att det har sett likandant ut i alla tider stämmer inte!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo