Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Gäst 2011-10-05 11:14 ! Citera #
Förstår att det är väldigt bekvämt att skylla på inspektören när det inte går som man vill, men faktum är att om man har kuggat 5 gånger så gör man nog något fel. Och då får man väl även fråga sig om man verkligen vill att inspektörerna ska godkänna elever som inte klarar vad som krävs? Det skulle ju ge en mycket osäkrare trafikmiljö.
Ta istället in vad inspektören säger, tag med kritiken till läraren på trafikskolan och/eller till din privata handledare och försök öva på det som inte gick så bra. Det är aldrig en bra idé att bara bestämma sig för att allt är alla andras fel, eftersom man då aldrig kommer utvecklas och bli bättre.
anonym 2011-10-28 17:17 ! Citera #
Gäst
Förstår att det är väldigt bekvämt att skylla på inspektören när det inte går som man vill, men faktum är att om man har kuggat 5 gånger så gör man nog något fel. Och då får man väl även fråga sig om man verkligen vill att inspektörerna ska godkänna elever som inte klarar vad som krävs? Det skulle ju ge en mycket osäkrare trafikmiljö.
Ta istället in vad inspektören säger, tag med kritiken till läraren på trafikskolan och/eller till din privata handledare och försök öva på det som inte gick så bra. Det är aldrig en bra idé att bara bestämma sig för att allt är alla andras fel, eftersom man då aldrig kommer utvecklas och bli bättre.


Håller med dig till typ 50%...för faktum är att vissa inspektörer verkar tycka sitt jobb är så förbannat tråkigt så de kuggar elever för små fel. Sen att inte alla inspektörer dömer på samma sätt gör ju saken 100ggr värre. En kompis till mig fick åka ca 3 km utanför den staden jag bor i parkera och sen åka till bx. Han vart godkänd, jag å andra sidan fick åka runt i staden jag körde upp i (ha i åtanke att jag inte hadde kört i staden förut) göra fickparkering i hårt trafikerad väglag jag fick åka motorväg flera ggr bara för att bli icke godkänd för att jag hadde tvekat på att åka ur accselerationsfälltet när en bil kom i 110km/h.
BTW tycker den här skiten är ibland till för att mjölka eleverna på pengar den äldre generationenn har haft det 1000ggr lättare en oss....ex min morbror berättade att han körde mot rött ljus när han var i min ålder och han fick körkort men han har inte orsakat ngn kolistion eller olycka för det.
katrin 2012-02-23 14:23 ! Citera #
Jag har kuggat 2 ggr, 3e försöket imorgon :( vet inte vad jag tar mig till om jag kuggar igen.

Är så jävla arg för sist kuggade han mig för en liten skitsak :s jag skulle till vänster i rondellen men körde rakt fram. jag fick köra mot 4 st mål (olika städer) och på den 4e (inom staden) så tänkte jag fel eftersom jag aldrig kommit i den rondellen och kört där utan när jag ska till X brukar jag ta en annan väg. Han blev smått irriterad över detta samt att jag under ca 3 sek låg lite i körfältet brevid. jag blev så arg att jag inte ens kunde säga något. Håller tummarna imorgon, detta körkortet har kostat mig så mycket :(
Gäst 2012-02-24 12:33 ! Citera #
Sen att inte alla inspektörer dömer på samma sätt gör ju saken 100ggr värre. En kompis till mig fick åka ca 3 km utanför den staden jag bor i parkera och sen åka till bx. Han vart godkänd, jag å andra sidan fick åka runt i staden jag körde upp i (ha i åtanke att jag inte hadde kört i staden förut) göra fickparkering i hårt trafikerad väglag jag fick åka motorväg flera ggr bara för att bli icke godkänd för att jag hadde tvekat på att åka ur accselerationsfälltet när en bil kom i 110km/h.


Att du och din kompis fick göra olika saker under uppkörningen är väl inte så konstigt. Uppkörningen är som ett stickprov. Vet man i förväg precis vilka moment som kommer så skulle ju de allra flesta förmodligen inte lära sig det som inte testas. Och skulle allt testas under varje uppkörning så skulle köerna bli oerhört långa, då varje uppkörning skulle ta enormt lång tid, så det skulle aldrig fungera. Men det är meningen att du ska kunna din körning tillräckligt bra för att klara uppkörningen även om du aldrig har kört i området förut. Att du inte har kört i staden är ingen ursäkt. Klarar du inte det, så är du inte redo för körkort.

Om du tvekade vid första motorvägskörningen så kanske de andra gångerna var dina andra chanser att rädda situationen. Du måste övertyga inspektören om att du har de kunskaper som krävs för att kunna framföra ett fordon på egen hand på ett trafiksäkert sätt. Ditt tvek kanske gjorde honom/henne osäker på om du kunde klara det eller inte.

Eller så kanske du har rätt och hade en knepig inspektör. Men man blir lite trött på den attityd som många verkar ha där man antar att det alltid är inspektörens fel att man misslyckas, eftersom man är övertygad om att man redan är perfekt (trots att man inte har någon erfarenhet alls). Det är nyttigt att ta lite ansvar för de egna misstagen, så man kan lära sig av dem. Och körkort är inget man bara förtjänar att få för att man har övningskört. Man förtjänar att få det när man har bevisat (för fler än bara sig själv) att man verkligen kan hantera fordonet och trafiken.
Kuggad 2012-03-07 00:48 ! Citera #
Att du och din kompis fick göra olika saker under uppkörningen är väl inte så konstigt. Uppkörningen är som ett stickprov. Vet man i förväg precis vilka moment som kommer så skulle ju de allra flesta förmodligen inte lära sig det som inte testas. Och skulle allt testas under varje uppkörning så skulle köerna bli oerhört långa, då varje uppkörning skulle ta enormt lång tid, så det skulle aldrig fungera. Men det är meningen att du ska kunna din körning tillräckligt bra för att klara uppkörningen även om du aldrig har kört i området förut. Att du inte har kört i staden är ingen ursäkt. Klarar du inte det, så är du inte redo för körkort.
...
Kan bara säga: total skitsnack. Inspektörer förtjänar den attityd fullständigt. Människor som kör 8 år i andra europejska länder blir kuggade i Sverige (i en liten Stockholm) 4 ggr. Säger detta något till dig? Om du tänker komma med nåt i stilen ”han kanske kör dåligt ändå” visar det attdu bara försöker försvara sig själv oavsätt vad. Man ÄR rutinerad och säker förare efter man har kört i 8 år i en stad med 10 mil. invånare.

jänar att få för att man har övningskört. Man förtjänar att få det när man har bevisat (för fler än bara sig själv) att man verkligen kan hantera fordonet och trafiken.
inspektörn 2012-03-07 06:14 ! Citera #
Kuggad! om du tex har kört i London i 25 år och kör på samma sätt i Sverige blir du garanterat kuggad! För i Sverige kör vi på höger sida! Olika trafikkulturer i olika länder. Kör du på italienskt sätt i Sverige, är du direkt livsfarlig osv osv. Bara för att andra länder tillåter vissa saker skall inte vi behöva stå ut med samma elände!
Vi har våra lagar och förordningar och dom gäller! Inget annat1 Har du problem med det så får du uppvakta våra politiker!
Du måste inse att problemet ligger hos dig, inte staten och du måste ändra på dig, för staten gör det inte!
Kort sagt: Väx upp!
Kuggad 2012-03-07 08:38 ! Citera #
inspektörn
Kuggad! om du tex har kört i London i 25 år och kör på samma sätt i Sverige blir du garanterat kuggad! För i Sverige kör vi på höger sida! Olika trafikkulturer i olika länder. Kör du på italienskt sätt i Sverige, är du direkt livsfarlig osv osv. Bara för att andra länder tillåter vissa saker skall inte vi behöva stå ut med samma elände!
Vi har våra lagar och förordningar och dom gäller! Inget annat1 Har du problem med det så får du uppvakta våra politiker!
Du måste inse att problemet ligger hos dig, inte staten och du måste ändra på dig, för staten gör det inte!
Kort sagt: Väx upp!


Gör mig inte till ett barn. Jag är inte så dum att inte kunna inse att det är olika trafikkulturer. Vilket märkligt begrepp! Med såna inspektörer som ni är gäller det hålla på kultur inte på regler i trafiken. Varför ska KULTUREN blir inblandat i detta om man bryter inte mot regler?? Vad håller ni på med? Uppfostring? Jag tog mina körlektioner och i ett år, övningskörde i ett halvt år. Inte för jag behövde egentligen. Hade tid bara och ville göra allt rätt från början. Efter det får jag höra av nån som du, inspektören, att jag håller kopplingen för lång (en del sekund för länge) och motor går på tomgång, och blir jag kuggad för det. Vad har det med körlort att göra? Och är det vettigt, seriös, professionellt? Systemet måste tänkas om. Ni, herr Diktator, har för mycket makt helt enkelt. Det går inte kontrollera era bedömningar och yrkeskompetens.
Staten ÄNDRAS. För vi lever i en demokrati. Vad gjorde du i skolan om du inte vet det? Och hur blev du anställd på Trafikverket om du inte kan såna grundläggande begrepp? Jag börjar tvivla att jag vill möta dig i trafiken - först kan du inte argumentera, sen kan du inte vad demokrati är, kan inte historien (vilket är full av exemplar att staten ändras)... Hoppas du lärde dig alla trafikskyltar tills nu.
Kuggad 2012-03-07 09:40 ! Citera #
till inspektörn
så upplever andra (inte jag) inspektörens yrkeskompetens. Svara då: är detta proffsigt?

Uppkörningen handlar till 90% om vad man får för handledare och vilket humör dom är på. Jag körde upp min första gång, blev kuggad för att jag missade att kolla ordentligt på 2 cyckelbanor - i en stad där det är cyckelbanor precis överallt och dom inte är markerade ordentligt.

Andra gången hade jag inte en ”miljövänlig körstil” för att hon bad mig vända på en väg ”När du känner för det”. Att jag inte valde busshållplatsen bakom det första backrönet på 70 landsväg och sket i att svänga in på en ”privat väg” när personen bakom mig blinkade in där, och sedan fanns det inte en enda plats på någon kilometer - ja. Det var inte ett miljövänligt körsätt. När jag ifrågasatte hennes ord att vända ”när jag känner för det” och upplevde det som att situationen inte alls var brådskande kan man diskutera.

Tredje gången körde jag avsevärt mycket sämre än andra gången och fick kortet rakt av.

Teorin kan väl en apa med lite ordförståelse klara, så att du är inkapabel att plugga till det och sköta din skola samtidigt tyder på att du kommer jobba på Cafe, livsmedelsbutik eller restaurang för resten av ditt liv.

Summa sumarum: Hur fan kan du tycka teorin är svår? samt.. Bara köra upp igen tills du inte får en surtant. (2 uppkörningar med kärringar - fail, en med gubbe - win)


Sanningen är att ni gör ett dåligt jobb med andra ord.
Kuggad 2012-03-07 10:41 ! Citera #
till inspektörn

Blir ytterst intressant höra dina kommentarer på detta: (Vågar du??)

www.st.nu/medelpad/sundsvall/tva-inspektorer-kuggar-varannan-elev
inspektörn 2012-03-07 20:50 ! Citera #
Kuggad! Trevligt att man kan väcka debatt!
Det var mycket på en gång, men jag skall försöka bena ut det så gott det går! jag ber om ursäkt om det kan verka rörigt, men många frågeställningar går in i varandra mm mm!
Skall vi börja med demokrati!
I Sverige har vi demokratiska val där vi väljer dom personer som skall representera oss i riksdagen! Beroende på valutgången tillsätts en regering!
Riksdagen har fått väljarnas förtroende att stifta lagar till gagn för medborgarna!
Regeringen beslutar om förordningar som är en mer detaljerad version av lagen!
Statliga myndigheter författar föreskrifter utifrån lagarna och förordningarna!
Allmäna råd om hur man skall tillämpa föreskrifterna författas med!
Detta är ett förfaringsätt som vi alla är med och beslutar om. Det kanske inte är det bästa systemet, men det är det vi måste rätta oss efter annars har vi anarki och inte demokrati!
Demokrati innebär INTE att man får sin vilja igenom utan att man har rätt att UTTALA sin åsikt och argumentera för den på olika sätt exvis i en demonstration.
Alla lagar, förordningar, föreskrifter mm går att ändra på, men så länge dom inte blir ändrade är vi alla skyldiga att följa dom!
DET ÄR DEMOKRATI!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov