Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Kuggad 2012-04-07 19:25 ! Citera #
Tänker mest kanske på att nu mera är det fler och fler som studerar på annan ort och har svårt att övningsköra privat. Ta lektioner blir dyrt för någon som lever på studentbidraget och i vissa fall bostadsbidrag och liknande. Man kör och kör hos en trafikskola som ser framsteg, baksteg och hur stabil man är överlag. Inte om man råkar göra ett misstag en gång man är ute och kör utan en sammanställning av alla lektioner man tagit. En trafikinspektör ser dig köra en gång. Den gången du förmodligen kommer köra sämst pga nervositet osv. Blir du kuggad blir det ännu mindre pengar i plånboken. Förstår du hur jag menar?

En trafikskola berättar för dig om du är redo att göra uppkörningen eller ej, och anser de att man är det, anser dom ju också att man är redo för körkort. Då har de redan gjort den bedömningen men sen spelar inte det någon roll för det är inte på körskolan du får körkortet. Jag kan inget om detta men det är bara så jag känner. :)
inspektörn 2012-04-07 20:29 ! Citera #
Kuggad!
Jag förstår din tankegång, men vi lever i en grym värld och det grymmaste av allt är att trafikskolorna lever inte upp till den proffessionalitet dom borde ha.
Det är en enorm skillnad på att lära ut och att bedöma.
Dessutom får dom inte examinera enligt ett EU-direktiv, så vi är nog fast med en opartisk bedömning från en myndighet. Vem skall förresten ha befogenhet att lämna ut en ID-handling?
Man försökte för några år sedan införa ett system som hette ”Släcka tvåan” där grundtanken var att en trafikskola skulle kunna godkänna elever som kuggat på uppkörningen med en ”enstaka brist som skall leda till underkännande” efter att ha tränat på momentet.
Det föll dels på att det inte fanns så många uppkörningar som hade den enstaka bristen, tror att man hittade ca 90 st av 5000 körningar, och dels för att trafikskolorna inte var intresserade eller inte hade den kunskapen som krävdes.
I dag är det så att en trafikinspektör har mycket klara regler för hur han/hon skall utföra sitt arbete. Detta följs upp regelbundet och man har interna utbildningar mm mm. Det står i deras direktiv att ”enstaka brister som ej är till fara för trafiksäkerheten, skall inte leda till ett underkännande”!
Sedan kan allt hända på ett körprov, och det gör det!
Kuggad 2012-04-08 01:28 ! Citera #
Ja, nej alltså jag förstår ju vad du säger och det är ju så det funkar uppenbarligen. MEN, om det är det bästa sättet är en annan fråga. Då kanske man behöver se över körskolorna och om huruvida de brister i kunskap eller inte. För som elev lyssnar man ju på läraren, för när man kommer dit är man väl oftast helt tom på ämnet. Lär man sig fel från början är det ju svårare att lära sig rätt sen när man väl kuggat på provet
.
Men som sagt att någon som ser dig köra en enda gång, och den gången du är som mest nervös i bilen, ska bedöma om du är redo för körkort eller inte tycker jag personligen är lite konstigt. Alla kan göra misstag, stora som små. Även de som redan har körkort och inte bara småfel utan fel som är farliga för andra. Men de gjorde inte felen på uppkörningen. Det blir ganska orättvist som du förstår vad jag menar?
Den situationen jag är i t.ex. jag vet ju att jag gjorde fel, men grejen är ju den att det gnager ju i bakhuvudet att hade inte den bilen kommit där, eller hade jag varit tidigare eller senare, hade jag inte hamnat i den situationen. Ren slump. Orättvist eller inte, men så sa han ju själv.
inspektörn 2012-04-08 07:51 ! Citera #
Kuggad!
Kom ihåg att uppkörningen är ett stickprov på vad du skall kunna, så den som kör upp kommer faktisikt väldigt billigt undan.
En inspektör ser direkt om det finns chans till körkort eller inte. Dom vet också vad som är nervositet och vad som är okunskap.
Vad folk gör när dom fått körkort är polisens sak och skall inte blandas in i sammanhanget.
Sen är det så att trafiken är dödlig! Ett misstag kan få förödande konsekvenser och det är ingenting man tar lätt på.
Att släppa ut en förare i trafiken som visat sig vara farlig... tja, jag skulle inte vilja möta den föraren.
Problemet är att aspiranten inte vet vilka enorma krav det egentligen ställs på en bilförare. När dom kommer till körprovet har dom aldrig kört ute i trafiken utan att någon hjälpt dom! Det har alltid funnits någon som kan hjälpa till när det behövs och att släppa den biten och köra enbart efter eget huvud kräver god kunskap och skicklighet.
Kika på de olika trådarna här så märker du hur dom flesta vill ta sitt körkort så fort som möjligt, klara av teoriprovet( inte lära sig teorin utan klara provet)
Sedan är det så i vuxenvärlden att det ställs krav! Klara man inte kraven så........
Gäst 2012-04-09 18:44 ! Citera #
Skrev lite hastigt, självklart är det inspektörer och inte trafiklärare som är med vid uppkörningen :)

inspektörn
ab83!
Det är inte trafiklärare som kuggar utan Trafikverkets trafikinspektörer och man gör det inte för att tjäna pengar eftersom förarenheten är en resultatenhet som skall gå jämt upp med sina kostnader och får alltså inte gå med för stor vinst!
Underbart 2012-04-11 22:16 ! Citera #
Idag den 11 april 2012 är det min födelsedag!
Hade både teoriprov och uppkörning idag och det gick gallant!
Klarade båda två och nu har jag varit ute och kört, ge INTE UPP! Det är en underbar känsla!
Hoppas du klarar det!!
killer 2012-04-11 22:42 ! Citera #
Underbart ; Är du samma person som Lina som startade tråden?


Jag kuggade teorin 6;e gången idag.. Har uppkörning på fredag.. Mår inte alls bra..
Lena 2012-04-12 09:09 ! Citera #
Hej Killer!
Jag har läst dina inlägg och känner igen mig själv, klarade uppkörningen först på 3:e försöket. Jag hade
en paus på ca 3 veckor mellan uppkörning 2 o 3 och det gjorde att jag slappnade av lite mer och att jag släppte
kraven på själv. Körningen var det enda jag tänkte på dygnets alla timmar och jag förstorade allt och kände mig otroligt negativ. När jag började prata runt med mina vänner så visade det sig att väldigt få hade klarat sig första försöket, det är ju förstås trist att behöva lägga ut pengar men jämför dig inte med andra.

Du kommer att greja det, helt säker på det! Jag håller alla tummar o tår för dig imorgon!
Styrkekram till dig! ;)
larsson 2012-04-13 01:11 ! Citera #
Jag har varken klarat teori eller uppkörning, kört teori 2 gånger och samma med körningen. Körde upp idag den 12 april men gick åt skogen kändes de som.. först gick det bra o allt sen i slutet så missade jag typ någon 30 skylt så körde 35 ungefär och det var de han kuggade på:( känner en jätte ångest över detta och känner mig inte alls taggad o ta det efter 2 missar av både teori och körning.. :(
Gäst 2012-04-18 15:57 ! Citera #
Larsson, jag körde upp i fredags alltså dagen efter dig (kul med fredagen den 13...) och kuggade också, och det var inte min första gång. Jag kuggades också den 27 Mars och nu har jag min tredje uppkörning imorgon torsdag.. Är dödsnervös, det jag kuggade på i fredags var att jag inte hade ”Samspel” tyckte min kontrollant medan jag mest tyckte att han var en :? men ändå! Vi tar nya tag båda två nu och tar det där förbannade jävla körkortet tredje gången gillt tycker jag! :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo