Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Tredje gången gillt? 2023-03-08 14:09 ! Citera #
Såg att tråden vart död ett tag, men hamnade här efter jag kuggade uppkörningen för andra gången idag och sökte efter fler som och var arga/ledsna/frustrerade på detta körkortet. Fann lite tröst i att fler misslyckats mer än en gång.

Min första uppkörning så var jag supernervös, så höll definitivt med om att jag skulle bli underkänd. Fick motorstopp ett par gånger. I protokollet efteråt så skrev han att han ingrep dock, vilket han inte gjorde.

Idag hade jag två stycken som åkte med och gjorde bedömning, varav en ”lärling”. Körningen upplevde jag gick bra, råkade dock lägga i neutral en gång när jag skulle växla till trean, men inget större fel. De bad mig att göra vänstersväng på landsväg och hitta ett sätt att vända, inga problem. På vägen ut igen så missar jag dock en stoppskylt, och då visste jag att det var kört. :scared: Fick pina igenom det med vetskapen att jag skulle bli kuggad i slutändan ändå.
De poängterade även att jag hade nere kopplingen när jag kom in i vissa rondeller, vilket också var en av anledningarna till att jag blev kuggad. De sa ingenting om att körningen i övrigt var dålig.

Har bokat fler körlektioner nu och bokat om körprovet, försöker hålla motivationen uppe. Bara att fortsätta öva! Tredje gången gillt? :lol:
Rysk tjej 2023-08-11 07:01 ! Citera #
Jag kuggade 5 ggr också. Det är alltid en tolkningsfråga hur man kör. Vissa är bättre än mig på att se mera tillförlitlig ut. Jag är en osäker människa. Det är svårt att ge en bra intryck på svensk folk överhuvudtaget, tycker jag. Men jag är envis. Ska kämpa vidare vad skulle det inte betyda för mig.
Gäst 2023-08-21 11:51 ! Citera #
Hela den här tråden styrker mitt resonemang om att det borde införas ett 5 års förbud på att fortsätta försöka ta körkortet om man kuggar 4 gånger.

Ni slösar andras tid, ni tar upp uppkörningsplatser och teoriplatser till folk som tar saken seriöst. Ni står där och skjuter en metaforiskt hagelgevär i hopp om att ni stöter på en instruktör med blödarhjärta. Ni bryr ju er fan inte ett skvatt om andra i trafiken heller.
Vissa ska helt enkelt inte ha körkort, är så enkelt.
T 2023-08-21 16:35 ! Citera #
Gäst 2023-08-21
Hela den här tråden styrker mitt resonemang om att det borde införas ett 5 års förbud på att fortsätta försöka ta körkortet om man kuggar 4 gånger.

Ni slösar andras tid, ni tar upp uppkörningsplatser och teoriplatser till folk som tar saken seriöst. Ni står där och skjuter en metaforiskt hagelgevär i hopp om att ni stöter på en instruktör med blödarhjärta. Ni bryr ju er fan inte ett skvatt om andra i trafiken heller.
Vissa ska helt enkelt inte ha körkort, är så enkelt.
Ja, en maxgräns på två uppkörningar per år om dessa bokats via aspiranten själv är rimlig, för att undvika oseriösa som försöker använda uppkörningen som körskola.

Har de bokats in via körskola, alltså, att eleven är ivägsläppt av körskolan och anses klar, borde det istället vara krav på omfattande medicinsk psykisk utredning efter flera kuggningar på raken, eftersom det är troligt att aspiranten helt enkelt har skakiga nerver inför provsituationen och detta måste lösas på något sätt.
Björn He 2023-10-09 10:35 ! Citera #
inspektörn 2014-10-10
Björn He!
Nu har du sagt samma sak ett antal gånger och varje gång du säger det blir det bara mer och mer patetiskt!
Ditt resonemang om att du blivit ”lurad”, att vägarna är felbyggda mm visar bara att du inte förstår hur trafiken och körprovet fungerar.
Försök inse att det är du som har gjort fel! Inte hela världen!
Du kan börja med att läsa Kursplan B, där står det vad som krävs för att få körkort! Har du sett den överhuvudtaget?
Grundläggande för svensk myndighetsutövning, där förrättande av körprov ingår, är att man skall följa lagen. Att lura aspiranter på ett körprov är olagligt och därför görs det inte heller! När en aspirant känner sig lurad beror det på att dom inte är pålästa om vad som gäller utan dom tror sig veta. Ditt problem är att du inte kan lagen men förarprövarna kan den!
Lev med det!
Även om jag inte blev lurad på uppkörningen i Lidköping så gick väl uppkörningen ändå inte så bra till, med tanke på att inspektören valde ut en landsvägskorsning på en rätt hårt trafikerad större landsväg under momentet landsvägskörning, trots att det kanske inte var bästa platsen för att pröva det momentet. Vad gäller mitt körsätt så hade jag väl inte alls gjort fel eller kört ”farligt”, tycker inte du att man kör farligt om man exempelvis avsiktligt försöker köra på något fordon som inte stannar för att släppa förbi?

Det var väl inspektörgubben som gjorde fel som ingrep genom att stoppa mig när jag försökte köra in på landsvägen, då jag ansåg mig ha en ledig lucka att köra in på. Han var inte absolut tvungen att ingripa sådär, han skulle väl inte ha gjort så om han hade åkt med mig i min bil idag, när jag har körkort och får köra ”på riktigt”?!
Jag såg faktiskt att en lastbil närmade sig landsvägskorsningen, som var på avstånd, och jag hade då kunnat köra vidare in på landsvägen, för att komma därifrån så snart som möjligt (för hade ni trafikinspektörer tänkt att jag skulle stå still vid landsvägskorsningen för evigt eller hade ni tänkt att jag skulle ge upp uppkörningen om jag ” kunde riskera andra trafikanters liv”?!). Om jag skulle utgöra något hinder för lastbilschauffören som närmade sig så skulle han bara ha behövt bromsa/sänka sin hastighet, det ingår väl i trafikutbildningen att man måste se till att stanna upp i tid om nödvändigt för att undvika kollision med ett hindrande fordon (oavsett om det hindrande fordonet anses ha brutit mot trafikregler om väjningsplikt), men är det något uppkörningsinspektörer inte verkar ha uppfattat eller är det bara något uppkörningsinspektörer har svårt att anpassa sig efter?!

Enligt protokollet över mitt körprov i Lidköping så hade jag INTE brutit mot trafikregler vid infart på landsväg, även om jag ”råkade” hindra andra fordonsförare på landsvägen så att de tvingades bromsa för mig; att köra in på en huvudled på ett sätt som hindrar andra fordonsförare behöver ju inte vara ett (straffbart) trafikregelbrott, utan det är väl tvärtom ett brott att försöka köra på mig med flit då jag utgör ett hinder?! Nu blev jag inte påkörd av den där bilisten jag hindrade vid infart på landsväg, för den bilisten var faktiskt tillräckligt uppmärksam på att jag kom inkörande och beredd att bromsa så att han hann bromsa för mig precis i tid.
Om vi vänder på det, alltså om jag hade kört på en landsväg och hindrats av någon fordonsförare som kört in på landsvägen utan att först stanna för att släppa förbi mig, skulle jag då ha gjort rätt om jag inte hade bromsat utan bara kört vidare utan att ens vara beredd att bromsa, och då riskerat att krocka med bilisten som utgjort hinder för mig?! Hade jag gjort så på uppkörningen så hade antagligen uppkörningsinspektören ingripit genom att bromsa med dubbelkommandot, för att undvika risk för en trafikfarlig situation, men hade jag krockat idag med någon som inte lämnat företräde för mig då jag har företräde, då hade väl jag ”belönats” med att få ersättning för min krockade bil eftersom den som inte lämnat företräde för mig gjort ”fel” och därmed varit vållande till krocken. Jag hade lika gärna kunnat krocka med en körelev, om nu köreleven (av ren ovana) hade kört in på en huvudled i vägen för min bil, som redan färdas på huvudleden, på ett sånt sätt att jag hade krockat med köreleven - och det skulle ju faktiskt bli dyrt för körlärarna eftersom det då är körskolans trafikförsäkring som får stå för ersättningsskyldigheten för min bil.

Om ni hävdar att det är fel att inte stanna för att släppa förbi fordon innan man kör vidare då man har väjningsplikt, då är faktiskt min uppfattning att jag har ”rätt” att kollidera med andra fordonsförare, om de nu inte stannat för att släppa förbi mig då de har väjningsplikt mot mig; teoretiskt sett har jag ”rätt” att krocka i en sån trafiksituation. Även om jag inte är vållande till kollisionen i en sån situation så riskerar väl jag att skada mig själv jätteallvarligt, om jag har riktig jävla otur. (Dock kan jag trösta mig med att jag kan ”belönas” med att få tusentals eller tiotusentals kronor för min bil från motpartsförarens trafikförsäkring, beroende på värdet på min bil.)
Björn He 2023-10-09 11:11 ! Citera #
inspektörn 2020-06-13
Inspektörerna bryr sig inte om hur aspiranterna är anmälda!
De bryr sig bara om hur man kör!
Varför är det skillnad i godkännandefrekvensen? Tja, trafikskolorna vet vilka krav som ställs och släpper ingen till uppkörning förrän dom vet att deras elev kommer klara sig! Betänk att trafikskolorna måste ha minst 65% av de elever dom skickar till uppkörningen godkända, annars riskerar dom att Transportstyrelsen drar in deras tillstånd att bedriva trafikskola!
Kan man då göra så att inspektörerna inte får reda på om aspiranten är privatanmäld eller trafikskoleanmäld?
Tja, om man nu vill krångla till det så kanske det finns lösningar, men en trafikskoleanmäld kör endast i undantagsfall med en bil från Trafikverket och vice versa. Det har väl förvisso varit på tapeten att alla skall köra upp i Trafikverkets bil, vilket kan vara en lösning. Iofs blir ju de som kört i skola extra nervösa eftersom dom inte är vana med bilen, bl.a bl,a.
Kort sagt en lösning som passar alla finns inte! Lev med verkligheten, kör bra och låt proffsen bedöma din körning, inte ditt egna tyckande, så kommer det gå bra!
Jag tycker inte uppkörningselever som bokar uppkörning privat ska behöva låna bil av Trafikverket. Trafikverkets lånebilar, framförallt diesel-golfar, suger ju!
Hade det hänt att jag (av misstag) kom upp i 50 på den där 30-sträckan förbi Västerås resecentrum, som inspektören uppgav att jag gjorde, om jag hade fått slippa köra Trafikverkets lånebil, som var en dieseldriven Volkswagen Golf? Jag har svårt att tro det.
Jag övningskörde faktiskt med en trafikskola hemma i Älvsjö, där jag bor, några veckor före första uppkörningsförsöket, men trafikskolan gav aldrig mig något erbjudande att låna en av deras bilar för uppkörning, jag vet inte varför. Nu efteråt tycker jag att de skulle ha gett mig ett sånt erbjudande + följt med mig till Västerås, där jag skulle köra upp; då hade jag haft en eventuell chans att förbereda mig genom att ta en övningskörningstur i staden, för att lära känna vägarna så bra som möjligt innan uppkörningen började, och det hade gett mig betydligt större chans att få godkänt på första försöket, som jag olyckligtvis inte fick nu. Då skulle väl jag ha fått slippa göra en andra uppkörning, som av en olycklig slump blev i en skitstad som Lidköping, som verkligen inte är att rekommendera, det är en av de sämsta uppkörningsstäderna man kan välja för uppkörning!
Jag tycker man ska köra upp i Västerås, eller annars Eskilstuna, för Västerås är en mycket bekväm uppkörningsstad med bra och säkra vägar, som underlättar möjligheten att bli godkänd, bara man följer trafikregler och förväntade avsökningsrutiner vid sväng, körfältsbyte och liknande, inte alls som det verkar vara i Lidköping.

De flesta körelever på trafikskolan jag övningskörde hos brukar väl boka uppkörning i Farsta, men jag är säker på att det är betydligt lättare att klara av uppkörningen i Västerås, som ändå inte är farligt långt från Stockholm. Västerås har t.o.m. fler lediga uppkörningstider än Stockholm, och dessutom bättre körprovsresultat än både Stockholm och Gävle.
Björn He 2024-03-07 19:57 ! Citera #
inspektörn 2014-10-10
Björn He!
Nu har du sagt samma sak ett antal gånger och varje gång du säger det blir det bara mer och mer patetiskt!
Ditt resonemang om att du blivit ”lurad”, att vägarna är felbyggda mm visar bara att du inte förstår hur trafiken och körprovet fungerar.
Försök inse att det är du som har gjort fel! Inte hela världen!
Du kan börja med att läsa Kursplan B, där står det vad som krävs för att få körkort! Har du sett den överhuvudtaget?
Grundläggande för svensk myndighetsutövning, där förrättande av körprov ingår, är att man skall följa lagen. Att lura aspiranter på ett körprov är olagligt och därför görs det inte heller! När en aspirant känner sig lurad beror det på att dom inte är pålästa om vad som gäller utan dom tror sig veta. Ditt problem är att du inte kan lagen men förarprövarna kan den!
Lev med det!
Om det är olagligt att lura en uppkörningselev, då borde det vara otillåtet för uppkörningsinspektören att medvetet ge eleven instruktion om att svänga till höger trots att vägen till höger har enkelriktad trafik och alltså förbjuden infart, eftersom det betraktas som att (medvetet eller omedvetet) lura en körkortselev. Jag har hört att inspektörer fick göra så förr men inspektörerna verkar inte få göra så nu längre, och det tycker jag är bra!

Jag kan dock hålla med om att det inte är frågan om att lura en körkortselev, om nu eleven ombeds att exempelvis köra till vänster i en gatukorsning där det är förbud mot vänstersväng. Som elev måste man dock i en sån situation tänka på att INTE svänga åt vänster då man blir ombedd av förarprövaren att köra vänster, om det är angivet på vägmärke att vänstersväng är förbjuden, för om man svänger vänster trots förbud mot vänstersväng så blir man naturligtvis underkänd, eftersom man då inte följer trafikregler, utan istället för att svänga åt vänster så måste man hitta en alternativ väg in till den vänstra korsande vägen; den lämpligaste vägen är att svänga till höger och sedan göra en (lämplig) vändning för att kunna köra rakt fram i korsningen, annars kan man köra vidare rakt fram på den väg som har förbud mot vänstersväng och vända tillbaka (på närmaste lämpliga vändplats) för att kunna göra en högersväng.

De flesta gatukorsningar i exempelvis Stockholms innerstad har förbud mot vänstersväng har jag sett, och anledningen till vänstersvängsförbudet är väl att fordonsförare som svänger till vänster bedöms utgöra en stor trafiksäkerhetsrisk, dels för andra trafikanter som färdas i samma färdriktning (som måste bromsa kraftigt om en framförvarande plötsligt sänker farten eller stannar före en vägkorsning för att svänga åt vänster) men dels också för mötande trafik som riskerar att bli utsatta för trafikfara eller annars trafikfarligt hinder i händelse att en fordonsförare plötsligt svänger till vänster framför ett annat mötande fordon som samtidigt närmar sig, och riskerar att kollidera med det fordon som svänger till vänster.
Björn He 2024-03-10 06:37 ! Citera #
inspektörn 2012-07-12
50 på 30-väg= indraget körkort!
prs är klockren i sin analys!
Man borde kanske hellre ha en regel att all körning i mer än 20 km/tim för fort inom tätbebyggt område kan ge indraget körkort, inte enbart körning i 50+ på 30-väg? Hade bashastigheten varit 40 km/tim hellre än 50 inom tätbebyggt område så hade det ju inneburit körkortsåterkallelse vid körning i 60+ inom tätbebyggt område, bara 60 km/tim är ju farligt fort i tätbebyggelse, men eftersom gränsen nu går vid 30 för fort (utom på 30-väg där gränsen går vid 20 för fort) så är det väl fritt fram att köra 65 km/tim eller 75 km/tim på 40- eller 50-vägar.
Bashastigheten på väg utanför tätbebyggt område eller på motorväg och motortrafikled borde vara 80 km/tim hellre än 70, tycker jag. Om det är olämpligt att köra i 80 km/tim på stadsmotorväg så är det väl upp till staden eller kommunen att föreskriva att högsta tillåtna hastigheten är 70 eller 60 km/tim; länsväg 226 fick ganska nyligen sänkt hastighetsbegränsning från 70 till 60, och det var ganska onödigt…
Gäst 2024-03-11 20:58 ! Citera #
Dem har förländ tiden och för att köpa nya vilar för pengarna solklart det är så öppet man har redan körkort och sverige har världen bästa trafik reglar alla som anpassar

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor