Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Gäst 2019-10-22 21:58 ! Citera #
Jag känner igen mig i din beskrivningen jag känner mig så värdelös och arg jag har kuggat 3 ggr det känns piss
Gäst 2020-05-13 12:14 ! Citera #
Jag känner en som gjörde över 10 gånger körprovet men till slutet fick körkortet!
Peter 2020-06-11 15:08 ! Citera #
Jag delar helt din uppfattning, Kenneth. Förarprövarna far med osanning, grava överdrifter och rena lögner i sina rapporter t ex att ingripande skett som inte gjort osv, och ej mätbart trams. Att skillnaderna är så avgrundsdjupa mellan privatister och körskoleelever trots att privatister många gånger kört många fler mil än körskolelever, gör att bedömningen om du får körkort eller ej, inte baserar sig på saklig grund. Eftersom bedömningen är rent subjektiv kan man aldrig kvalitetssäkra detta, mer än att titta på statistik över hur få av privatisterna som godkänns, i Helsingborg har nivåerna rasat till landets lägsta i flera år och så lågt, att det är tal om rent lurendrejeri av privatisternas pengar att ha sådana kontor godkända för testning.

Man kommer inte runt att den avgörande faktorn är förarprövarnas ohederlighet vilka som blir godkända, där finns ett omfattande utbyte med trafikskolorna. Ska myndigheten konkurrensutsättas för förarprov när bedömningarna inte kan vila på saklig grund. Vad tycker ni? Det har inte blivit sämre med bilprovningen i alla fall.
Anonym 2020-06-11 19:52 ! Citera #
Peter 2020-06-11
Jag delar helt din uppfattning, Kenneth. Förarprövarna far med osanning, grava överdrifter och rena lögner i sina rapporter t ex att ingripande skett som inte gjort osv, och ej mätbart trams. Att skillnaderna är så avgrundsdjupa mellan privatister och körskoleelever trots att privatister många gånger kört många fler mil än körskolelever, gör att bedömningen om du får körkort eller ej, inte baserar sig på saklig grund. Eftersom bedömningen är rent subjektiv kan man aldrig kvalitetssäkra detta, mer än att titta på statistik över hur få av privatisterna som godkänns, i Helsingborg har nivåerna rasat till landets lägsta i flera år och så lågt, att det är tal om rent lurendrejeri av privatisternas pengar att ha sådana kontor godkända för testning.

Man kommer inte runt att den avgörande faktorn är förarprövarnas ohederlighet vilka som blir godkända, där finns ett omfattande utbyte med trafikskolorna. Ska myndigheten konkurrensutsättas för förarprov när bedömningarna inte kan vila på saklig grund. Vad tycker ni? Det har inte blivit sämre med bilprovningen i alla fall.
Jag är inte särskilt kunnig i ämnet, men det låter ju helt horribelt om så är fallet med privatister. Vet redan på ”min tid” (jag håller på att ta körkort senare i livet just nu) för 25 år sedan då mina vänner som körde upp som privatister klagade på detta.

Min fråga är därför, varför i hela friden får/måste inspektören få reda på i förväg om det är en privatist eller körskoleelev som kör upp? Vore det inte bäst att dessa uppgifter inte delas alls? Vad är nyttan med att inspektören får veta detta? Förklara gärna, om du är mer insatt än jag.
Piraten 2020-06-12 04:44 ! Citera #
Peter 2020-06-11
Jag delar helt din uppfattning, Kenneth. Förarprövarna far med osanning, grava överdrifter och rena lögner i sina rapporter t ex att ingripande skett som inte gjort osv, och ej mätbart trams. Att skillnaderna är så avgrundsdjupa mellan privatister och körskoleelever trots att privatister många gånger kört många fler mil än körskolelever, gör att bedömningen om du får körkort eller ej, inte baserar sig på saklig grund. Eftersom bedömningen är rent subjektiv kan man aldrig kvalitetssäkra detta, mer än att titta på statistik över hur få av privatisterna som godkänns, i Helsingborg har nivåerna rasat till landets lägsta i flera år och så lågt, att det är tal om rent lurendrejeri av privatisternas pengar att ha sådana kontor godkända för testning.

Man kommer inte runt att den avgörande faktorn är förarprövarnas ohederlighet vilka som blir godkända, där finns ett omfattande utbyte med trafikskolorna. Ska myndigheten konkurrensutsättas för förarprov när bedömningarna inte kan vila på saklig grund. Vad tycker ni? Det har inte blivit sämre med bilprovningen i alla fall.
Vad finns det för belägg att inspektörerna far med osanning och inte är sakliga i sin bedömning ?
och kuggar enbart för att det är en privat uppkörningen så kallat ??
Kan det vara så att den som lär sig privat inte får rätt kunskaper ?
Och kan det vara så att den som blir kuggad har dålig självinsikt om sina egna fel ?
Och den som är kuggad är besviken och ser det enbart från sin synvinkel, och är så klart inte dennes fel att man blev kuggad utan inspektörerns fel!
Väldigt många här inne som skriver att jag körde ju skitbra, dock efter lite fler frågor så märker man att denna gjort massor av fel endå!
visst finns det inspektörer som gör sitt jobb sämre än andra utan tvekan, det är den mänskliga faktorn vi pratar om.
Men att vara cynisk och tro att det enbart kuggas för att man kör privat är okunskap och naivt.
Mvh
Piraten
Gäst 2020-06-12 10:18 ! Citera #
Ok, men får jag fråga vad är vitsen med att de får veta om personen är privatlärd eller via trafikskolan?
Piraten 2020-06-12 14:15 ! Citera #
Gäst 2020-06-12
Ok, men får jag fråga vad är vitsen med att de får veta om personen är privatlärd eller via trafikskolan?
Hur tror du dom vet att cirka 50 % privat kuggar ?
Jo genom att fråga :)
inspektörn 2020-06-13 06:28 ! Citera #
Inspektörerna bryr sig inte om hur aspiranterna är anmälda!
De bryr sig bara om hur man kör!
Varför är det skillnad i godkännandefrekvensen? Tja, trafikskolorna vet vilka krav som ställs och släpper ingen till uppkörning förrän dom vet att deras elev kommer klara sig! Betänk att trafikskolorna måste ha minst 65% av de elever dom skickar till uppkörningen godkända, annars riskerar dom att Transportstyrelsen drar in deras tillstånd att bedriva trafikskola!
Kan man då göra så att inspektörerna inte får reda på om aspiranten är privatanmäld eller trafikskoleanmäld?
Tja, om man nu vill krångla till det så kanske det finns lösningar, men en trafikskoleanmäld kör endast i undantagsfall med en bil från Trafikverket och vice versa. Det har väl förvisso varit på tapeten att alla skall köra upp i Trafikverkets bil, vilket kan vara en lösning. Iofs blir ju de som kört i skola extra nervösa eftersom dom inte är vana med bilen, bl.a bl,a.
Kort sagt en lösning som passar alla finns inte! Lev med verkligheten, kör bra och låt proffsen bedöma din körning, inte ditt egna tyckande, så kommer det gå bra!
Piraten 2020-06-14 04:00 ! Citera #
inspektörn 2020-06-13
Inspektörerna bryr sig inte om hur aspiranterna är anmälda!
De bryr sig bara om hur man kör!
Varför är det skillnad i godkännandefrekvensen? Tja, trafikskolorna vet vilka krav som ställs och släpper ingen till uppkörning förrän dom vet att deras elev kommer klara sig! Betänk att trafikskolorna måste ha minst 65% av de elever dom skickar till uppkörningen godkända, annars riskerar dom att Transportstyrelsen drar in deras tillstånd att bedriva trafikskola!
Kan man då göra så att inspektörerna inte får reda på om aspiranten är privatanmäld eller trafikskoleanmäld?
Tja, om man nu vill krångla till det så kanske det finns lösningar, men en trafikskoleanmäld kör endast i undantagsfall med en bil från Trafikverket och vice versa. Det har väl förvisso varit på tapeten att alla skall köra upp i Trafikverkets bil, vilket kan vara en lösning. Iofs blir ju de som kört i skola extra nervösa eftersom dom inte är vana med bilen, bl.a bl,a.
Kort sagt en lösning som passar alla finns inte! Lev med verkligheten, kör bra och låt proffsen bedöma din körning, inte ditt egna tyckande, så kommer det gå bra!
Tänkte vara lite kinkig nu :)
Du skriver att trafikskolarna inte släpper igenom för än dom vet att eleven kommer klara sig..
Nja dom släpper igenom när dom känner att eleven har rätt kunskaper, och dom vet inte om eleven kommer klara sig, omöjligt att veta :) :) :)
Men annars så är du inne på samma info som mig från början 8-)
Mvh
Piraten
inspektörn 2020-06-14 12:46 ! Citera #
Piraten!
Visst allt kan hända under ett prov, men andemeningen är, som du säkert förstått, är att kunskapen måste finnas annars inget prov!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov