Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

Instämmer med kamera,lagligt? 2021-03-30 15:50 ! Citera #
Go PRO kamera på inspektörer 2021-03-30
Som ovan lyder tycker jag att man borde införa Go PRO kamera på inspektörer eller i bilen vid uppkörning med ljud.

Varför ?

Jo.. ska börja med att säga att jag haft 3 uppkörningar och ska göra min 4:e om några veckor (jag har alltså kuggat 3 gånger).

Uppkörning 1 i Farsta fick jag den enkla ruten mot nynäs men tabbade det genom att ligga för nära en bil på vägen tillbaka till TV (Så jävla drygt!)
Jag är fine med den då det är rätt allvarligt/farligt.
Inspektör sa inte så mycket men vafan man klickar inte med alla :)
Däremot gav han mig bra feedback efteråt!

Uppkörning 2 i Farsta fick jag åka mot globen, gamla Enskede och tillbaka.
Där var orsaken att jag åkte över i bussfilen för tidigt på 73:an när man följer anvisningarna mot Bagarmossen.
Denna var väldigt väldigt sur att jag faila på då jag ändå hade ett bra surr med inspektören och trodde verkligen jag skulle få det då han nämnde lixom det här klassiska ”vi kollar på helheten” i början av körningen.
Han sa även när vi stängde av bilen vid TV
”Jadu.. det här gick ju bra och du körde verkligen jätte bra och speciellt inne vid Enskede, nästan så du ska ha en guld medalj för det.. Men tyvärr xxx jag kommer inte kunna godkänna dig idag då du körde in en bit på bussfilen”
Var väldigt chockad då jag hade hela tiden ”helheten” i baktanke vid körningen och blev också rätt mindefuck efteråt då han sa:
”Men vet du vad xxx. Har du möjlighet att köra hemma så rekommenderar jag dig att göra det och komma tillbaka sen. För det här är något du kan lösa på några timmar”
Det var här jag blev mindfuckad då ”felet” var något jag kunde lösa på några timmar.

Jag skaka av mig skiten och gick vidare då jag uppenbarligen är nära ett körkort.

Uppkörning 3 så får jag köra enkla riten mot Nynäs,haninge. Dagen efter stormen Evert.. här så åkte jag ditt på att jag kört för långsamt istället. Så mitt tankesätt att ”köra försiktigt” var dåligt ??
Vilket jag fick en liten utskällning på slutet av kvinnan jag körde med. Tyckte hon var trevlig och vi hade bra dialog under hela resan men just när hon väl meddelade mig beslutet så blev det en väldigt annorlunda ton vilket jag gärna hade velat ha film/ljud bevis på.
När jag frågade om vart det var jag kört alldeles för långsamt så svarade hon:
Först och främst så är ju klockan 09.00 och då är det ju helt onödigt att ligga och puttra i 25km och stanna vid varje gatukorsningar (bakom Haninge C) då du borde veta att det inte är så mycket bilar ute. Det andra som du faktiskt åker ditt på det är ju att du ligger i 33km vid Vega som är en 40väg där din körstil låter en mötande bil göra en vänstersväng”
Det skede ingen skada eller blev trafikfarligt utan tack vare att jag legat i 33km/h så lyckades en bil längre fram mitt emot Vega baren göra en vänstersväng utan problem ?

Jag ska också säga att jag faktiskt skrivit till Trafikverket om både 2:à kuggningen där man då sagt till mig att jag kunnat lösa problemet på några timmar.
Är ju helt omöjligt för mig att bevisa... ord mot ord.
Hade man bara haft en jävla ljudinspelning och film man kunnat hänvisa till Trafikverket att kolla på så kanske det

Samma sak gäller 3:e gången du jag tyckte det var helt absurd kuggning.. båda inspeköter har jag självklart anmält och tycker fler borde göra det istället för att sitta här och bara snacka.

Min sammanfattning av dom här anmälningarna på inspektörerna är att hade man haft bevis från en Go PRO kamera under körningen hade jag nog kunnat få till något som skulle leda till något fällande än bara
”Vi har tagit emot ditt ärende och kommer bearbeta det inom kort.
Vänligen ha överseende på att svarstid kan dröja något under rådande omständigheter och bla bla bla”
Kommer ingen vart.

Sååå nu har ni en Story från mig också.

För övrigt så ska jag spela in ljud på mitt 4:e försök på mobilen och ha den under skärmen på trafikverkets Volvo där framme. Rekommenderar fler att göra det ! :)))

Rekommenderar också alla att INTE GE UPP !!!
För det kommer jag ALDRIG GÖRA!! :D
Instämmer helt med Go PRO kamera!!
Men är det lagligt att filma och spela in??

Däremot kollade jag på sunnetrafikskolas videor:
https://youtu.be/H_amnCr2AOg

Såna kameror skulle man ju kunna sätta på eleven.( Hade gynnat mig då inspektören jag åkte med inte såg att jag kollat döda vinkeln tillräckligt)
Struntprat 2021-03-30 16:18 ! Citera #
Du blev inte kuggad för att du höll 25 eller 33 km/h på vissa platser.
Det var ditt beteende som helhet som gjorde att du misslyckades.

Men, förarprovaren använde din bristande hastighetsanpassning som huvudorsak för att du misslyckades.

Strunta i dumheterna med att spela in provet,din fokus ska ligga på körningen.
Och detta gäller både före och under provet, och att då avleda energi på inspelningar kommer bara leda till ännu en ”kuggning”.
Kameror 2021-03-30 16:21 ! Citera #
Vad får er att tro att kameror skulle gynna aspiranten?
Det finns inget stöd i myndighetens reglering för att tillåta prov-upptagning på film.

Och då det även saknas en oberoende uppkörningsnämnd som ska avgöra saken, så kommer filmen sakna funktion fullständigt.
Gynnar väl ändå båda sidor? 2021-03-30 21:06 ! Citera #
Kameror 2021-03-30
Vad får er att tro att kameror skulle gynna aspiranten?
Det finns inget stöd i myndighetens reglering för att tillåta prov-upptagning på film.

Och då det även saknas en oberoende uppkörningsnämnd som ska avgöra saken, så kommer filmen sakna funktion fullständigt.
Fan vad alla ska hoppa på folk med deras negativa kommentarer om deras upplevelser.

Kan verkligen förstå att det är jobbigt om man kanske fått en dryg inspektör eller besked som är väldigt oklart och sen så tror ingen på än och hjälper inte ens att klaga till Trafikverket?
Fan ska man göra då?
(Klarade själv på första i Karlstad)

Med hjälp av kameror vid uppkörning kan även inspektörer stick prövas kring deras sätt att bedöma och Trafikverket själva kan följa upp klagomål på respektive?
Ett sätt att förbättras på?
Folk här inne verkar gärna vilja att dom som ska köra upp bane mig ska
-träna mer
-sluta klaga
-det du säger stämmer inte
-du ljuger
-det där kan man inte kuggas på
-skyll inte på inspektören

Så mycket erfarenhet krävs det inte för att bli inspektör..
Skärpning 2021-04-01 11:23 ! Citera #
Inspektörens beslut gäller oavsett hur mycket du spelar in.
Vid en situation där ni är oense, så har inspektören alltid sista ordet.

Men, om du vet att du har ”rätt”, så är det bara att boka in ett nytt prov och visa det.
Klara R. 2021-04-01 21:40 ! Citera #
Klarade min uppkörning på 5:e försöket(idag!!) <3
Mitt tips är som många andras här inne
- Ta det lugnt och försök att jobba med och avdramatisera hela uppkörningen. Det är inte farligt och inspektörerna (för det mesta) är trevliga och är där för att hjälp dig!

Körde:
1. Farsta
2. Farsta
3. Gävle
4. Norrköping
5. Sollentuna - Made it!

Hade jätte trevliga inspektörer I Gävle och Sollentuna.
Vill vara tydlig med att FELEN JAG GJORDE ÄGER JAG självklart.
Men.. jag hade en så fruktansvärt otrevlig kille i Farsta två gånger(fick samma) samt en äldre herre i Norrköping.. 0 känsla för bemötande.
Dessa två killar hade jag gärna velat ha en ljudinspelning eller film man kunnat hänvisa till deras närmaste chef som kanske kunnat förklara för dessa att det inte är okej att trycka ner en gråtfärdig tjej som dom gjorde..
Hade Inte velat ha en kamera med avsikt att överklaga själva körning(som några här vill) , utan för att kunna rädda en annan aspirerande bilförare från att behöva sitta bredvid dessa två människor utan en kurs i hur man beter sig innan.
Fy!
Gäst 2021-04-01 21:51 ! Citera #
Lägg av med snyfthistorier om dåligt bemötande.
Kameror?? Är ni på riktigt?
Du gjorde fel och uppenbarligen något väldigt trafikfarligt om du nu fick en utskällning efteråt, Lägg ner skitsnacket!
Gäst 2021-04-01 23:36 ! Citera #
Klara R. 2021-04-01
Klarade min uppkörning på 5:e försöket(idag!!) <3
Mitt tips är som många andras här inne
- Ta det lugnt och försök att jobba med och avdramatisera hela uppkörningen. Det är inte farligt och inspektörerna (för det mesta) är trevliga och är där för att hjälp dig!

Körde:
1. Farsta
2. Farsta
3. Gävle
4. Norrköping
5. Sollentuna - Made it!

Hade jätte trevliga inspektörer I Gävle och Sollentuna.
Vill vara tydlig med att FELEN JAG GJORDE ÄGER JAG självklart.
Men.. jag hade en så fruktansvärt otrevlig kille i Farsta två gånger(fick samma) samt en äldre herre i Norrköping.. 0 känsla för bemötande.
Dessa två killar hade jag gärna velat ha en ljudinspelning eller film man kunnat hänvisa till deras närmaste chef som kanske kunnat förklara för dessa att det inte är okej att trycka ner en gråtfärdig tjej som dom gjorde..
Hade Inte velat ha en kamera med avsikt att överklaga själva körning(som några här vill) , utan för att kunna rädda en annan aspirerande bilförare från att behöva sitta bredvid dessa två människor utan en kurs i hur man beter sig innan.
Fy!
Jag tror faktiskt inte på den här historien.

Man kan inte få samma inspektör två gånger i rad.

De byter ut så du får två olika, så har det alltid funkat.
Gäst 2021-04-02 08:52 ! Citera #
Även om jag själv är lite tvivelaktiga till många historier här om bemötanden från inspektörer så är ditt påstående fel

Man kan få samma inspektör två gånger i rad men det är ytterst ovanligt.

Min mamma jobbar på körskola och det händer ibland att elever som kört upp fler gånger fått samma inspektör.

Till er andra som faktiskt läser här för att bli peppade efter kugg å inte en infekterad tråd med vem som har rätt eller fel på var och varannat inlägg:

Fortsätt kämpa och använd tiden väl efter kuggad uppkörning. Prata gärna med inspektören efter körningen och sug åt er av deras feedback, bättre får ni inte!
Träna inte heller bara på det ni kuggade för utan jobba med alla delar i körningen till nästa gång.
Det är ju rena rama lyxen för er som gjort teori under 2021 ni har 6 månader att fixa körprovet.
En dag kommer ni att bli godkända så länge ni inte ger upp. :)
Gäst 2021-04-05 19:23 ! Citera #
Ge inspektören feedback på kundbemötandet genom att svara på enkäten som man får på mail.
Sen tror jag att dom flesta inspektörer vill ha en kamera i bilen, för en del aspiranter är inte medvetna för fem öre om att de har livsfarliga beteende i trafiken!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor