Start > Körkortsforum > Kuggat uppkörningen 5 gånger!!…

Kuggat uppkörningen 5 gånger!!! jag ger upp

En till som kuggat 2016-05-19 16:28 ! Citera #
Hej,

det var lite tröst att höra att det finns fler som jag. var tredje gången idag, tyckte inte jag gjorde något fel, förklaringen var dålig planering på motorväg. Vad fan, inte lätt att planera, känns hopplöst då man inte har något att ”ta på”. alltså på vilket annat prov måste man göra 100% rätt?
räknas inte alls det man gör rätt? Har parkerat, bakat, kört fint i stadsmiljö. Eller väntat för länge i korsningen, min bedömning var att jag inte hade tid, ville inte ta några risker, är trots allt nybörjare.

Och inspektörerna som ger svaret via ett mall, inte behöva förklara sig alls.

Ledsen tjej
IAmIch 2016-05-20 00:21 ! Citera #
En till som kuggat 2016-05-19
Hej,

det var lite tröst att höra att det finns fler som jag. var tredje gången idag, tyckte inte jag gjorde något fel, förklaringen var dålig planering på motorväg. Vad fan, inte lätt att planera, känns hopplöst då man inte har något att ”ta på”. alltså på vilket annat prov måste man göra 100% rätt?
räknas inte alls det man gör rätt? Har parkerat, bakat, kört fint i stadsmiljö. Eller väntat för länge i korsningen, min bedömning var att jag inte hade tid, ville inte ta några risker, är trots allt nybörjare.

Och inspektörerna som ger svaret via ett mall, inte behöva förklara sig alls.

Ledsen tjej
Hej.

Det är möjligt att inspektören i ditt fall var lite väl nitisk, men man får göra misstag på uppkörningen så länge dessa misstag är av smärre storlek. Det är inte så att man förväntas köra lika bra som en yrkeschaufför som har 100.000 mils erfarenhet. Inspektören ska inte bedömma dig efter små misstag, utan utifrån en helhetsbild av din körning.

Det finns alltid en risk att inspektören missbedömmer och kuggar dig trots att du borde fått godkänt, men jag tror inte det är vanligt. Var det samma inspektör på alla tre uppkörningar?
En till 2016-05-21 20:57 ! Citera #
Kuggade själv igår för 4e gången, denna gången körde jag som absolut bäst än innan, de tre gångerna innan har jag varit helt med på vad jag gjort för fel och övat på dessa (klarade av allt det jag kuggat på innan).

Denna gång vart min trafiklärare paff efter att ha pratat med inspektören och tom föreslog att jag kanske skulle köra upp i en mindre stad i stället (kört alla 4a i Farsta innan) vilket han toknekat till innan att tycka.

Det tråkiga är att det jag missat på nu är sådant som jag klarat innan på andra uppkörningar, då blir man ju lite brydd och tror att man kanske inte klarar av det mentala samt att det känns som att man nog alltid kommer göra ett litet misstag och så blir man kuggad för det (det här med helhets intryck tror jag inte ett skit på och då är jag körd ändå, för jag är en sån som blir intagen jämt i tullen fast jag inte ens är i närheten av att smuggla något).

Det konstigaste jag fick som anmärkning som jag på ett sätt ändå förstår är att jag fick anmärkning på att jag körde för sakta in i accelrationsfältet ut mot motorvägen och det var trafikfarligt, motorvägen var dock helt tom och man ska ju anpassa hastigheten till rådande biltrafik på den väg man ska in på, så det va ju inte direkt trafikfarligt fast jag körde för sakta (fick för mig att jag skulle miljököra och växlade upp på 6an för tidigt, då kom ut i 75 km nånting i stället för 90 dryga som jag brukar komma upp i annars) . Vet om själv att jag borde växlat ner till typ 4an och gasat på men tänkte finns ingen bil på motorvägen spelar ingen roll om jag får lite längre accelrations sträcka.

Sen fick jag köra cirkulationsplatser ca 20 gånger (nej skojar inte) och i ena la ja mig bakom en bil som inte blinkade ut som låg i innerkörfältet jag la mig i ytter, dock kom det en galning samtidigt och raceade rakt in efter den bilen så jag hamnade i jämnhöjd med den, den blinka dock inte ut heller så var ingen fara och här tycker jag är det jobbigaste att man ska hålla koll på alla som bryter trafikregler (händer jämt när jag kör med bilskolan, medans man själv föröker köra så jävla bra och laglydigt som möjligt)

Grejen är den nu att jag har klarat samtliga punkter som finns att tillgå på en uppkörning sammanlagt under mina 4a prov, så jag borde ju ha det nånstans, men nu har tiden gått ut för nytt körprov inom teoritiden så måste skriva om den och jag liksom många här känner mig som en värdelös påse nötter och har ingen motivation alls (liksom alla ni som kör bilskola har jag lagt ut en jävla massa pengar).

Jag tror att jag kanske ska göra som en del föreslagit att gå till en annan körskola och be dem kolla på mig, min körlärare och jag kanske är för vana vid varandra ? (han är dessutom en bekant)

En annan tanke är att ta nån form av intensivkurs i nån håla och köra upp där (skadar väl aldrig att repetera en massa mera?!) efter sommarn och försöka privatköra lite tills dess så jag inte tappar allt, tanke på det?

Vidare så har jag fått köra helt olika rundor vart enda gång (vilket är bra) men också kännt att han som ja körde upp för förra gången skulle godkännt mig nu, men man får ju inte chansen att visa samma att man blivit bättre.

Förövrigt så har jag fått 2 tjejer och 2 killar med helt olika personligheter och pratigheter, vad jag kan säga dock är att tjejerna klagar på att jag kommer sent i väg, medans grabbarna i motsvarande situationer tyckt jag kört lungt och tryggt..

Hur som helst ja det känns som man e sämst i världen och ja man kan nog ha otur med nån inspektör i bland och ja så klart man får mer utmaningar svårigheter i Stockholmstrafik än i glesare trafik, förövrigt är vi alla olika lagda och utstrålar olika med, så jag kör gärna upp för en robott nästa gång som inte plockar in mig i tullen fast jag inte smugglar!
Gäst 2016-05-21 21:22 ! Citera #
Jag tror det är bra om du provar en annan trafikskola och sen skriver ner vad har störst brister i och verkligen tänker på just de sakerna och tränar som fan på dom.

När du kör ut på påfart till motorväg. Skit i eco-driving just då. Växla upp till 3an eller 4an på påfarten och kom upp i fart och lägg sen i 5an eller 6an när du hittat en lucka och samspelat med de andra trafikanterna när du kommit in på motorvägen. Det ÄR svårt att köra upp i Farsta men du skulle känna dig sjukt nöjd och säkrare som bilförare om du lyckades gör det eller hur?

Istället för att tänka ”hur många fler timmar behöver jag köra med körskolan” tänk ”vilka är mina största brister och ansvara själv för att du lär dig dem”.

I skolan kan det ju finnas dåliga lärare men det finns ändå elever som ger sig fan på att lära sig allt och få alla rätt. Var en sån elev :)
En till igen 2016-05-21 23:05 ! Citera #
Får ju nya brister hela tiden dock känns det ju som, klarar en grej, missar på en annan som jag klarat innan osv:)
Jo ja vet va misstag av mig på ecodrivininge, drog det bara för det va noll bilar så tänkte jag skulle va bra där haha :/

Angående bättre bilförare så säger polarn som tog det i farsta att han är mycket bättre bilförare nu när han kört en massa sen han fick kortet, så det är jag lite tvek på, inget slår nog verkligheten å då kan man ju lika gärna ta det nån annan stans
Gäst 2016-05-22 01:06 ! Citera #
Ja det är klart man får mest erfarenhet och blir en bättre förare om man haft kort och kört ett tag men om du jämför med dem som tar kortet efter typ 2 veckor i Norrland så tror jag någon som verkligen blivit hårt granskad får med sig saker i ryggmärgen på ett helt annat sätt. Jag känner folk som tagit kortet i mindre städer och knappt vågar köra i Stockholm sen
En till igen 2016-05-22 12:11 ! Citera #
Ja jo, men nu har jag kört i Stockholm i över ett år så räds inte direkt att köra här.. Tjejpolarn drog till nån intensiv, bor på hornsgatan, kör bil varje dag så :)

Men vi får se kan bli att bara byta körskola samt köra upp i tälje eller vad som för att bryta farsta jinxen
InteSmart 2016-07-22 06:37 ! Citera #
Byta körskola? kritik av inspektör? men snälla ni. Anledningen till varför inspektör är medvetna över era medkänslan är att ni är oförberedda, nervositet (det släpps efter 5 minuter) såsom påfrestar era tankar och förmågan minskar under körningen samtidigt att inspektören gjorde sitt beslut är nog på grund av trafkfara vilket det behöver träna upp mera.

1: Ansvaret ligger hos er, inte inspektören
2: tänk logiskt inom teoretisk och praktisk (Ironi för denne som misslyckas teoriprov enligt klassificieras härmapan)
3: svängen= titta innerspegeln, båda ytterspegeln samt döda vinkeln. Blinka och sväng. Detta kallas för defensiv körning och säkrare för oskyddade trafikanter vilket ni har dåligt moral att införa detta.

Jag klarade både uppkörning 1:a och teoriprov 2:e försöket pga. logiskt tänkande.

SNÄLLA! LÄGG NER ERA SKULDKÄNSLAN INTE ÖVER INSPEKTÖR!
Gäst 2016-07-22 09:47 ! Citera #
FML 2016-03-31
Misslyckades på min andra uppkörning livet känns åt helvete :scared :cry:
Samma här... Är van att lyckas med det jag gör så att kugga TVÅ gånger inom ramen av en vecka känns som en käftsmäll. Lyckades du tillslut? Har jättesvårt att hitta motivationen till att boka ny uppkörning
Gäst 2016-07-22 09:55 ! Citera #
Ta färre körlektioner och fokusera på att köra upp så ofta som möjligt!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov